2015-11-30, 23:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Första förhöret hölls på torsdagen, fyra dagar efter att Lisa försvunnit, hon var ännu inte hittad. På måndagen fick bygden höra vad som hade hänt, en flicka som jobbade på cafeet hade försvunnit efter jobbet.

I en sån situation tänker man genast efter: Oj vad hemskt, vad gjorde jag då? Har jag sett något misstänkt?

Därför tror jag att deras minne är pålitligt trots att vittnesuppgifter kan vara opålitliga, speciellt om det gått lång tid. Eller om man är gärningsman.

Speciellt om man är gärningsman...
2015-12-01, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Tack #develi för din ork o vilja att "utbilda" oss, att ge oss så bra information jämt
Vad intressant det är att läsa om profileringsarbete och arbetet kring psykologi och poliser.
Åsgård verkar vara en riktigt kunnig och erfaren räv med mycket gott spårsinne!

GMP:s insatser i detta fall gav ju faktiskt väldigt mycket, på kort tid.
Mycket bra om GMP får rätt resurser, så de kan utöka sin verksamhet, kan underlätta mycket i polisarbetet vid vissa fall.

Helt ening.

Jag tycker också att åklagaren så snabbt kallade in GMP var ett bra grepp. Erkänner, jag är impad av åklagaren.
2015-12-01, 00:10
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Ja, det var intressant:[indent]– Våra tekniker hittade blodet och var hundra på att det var människoblod. Allt talade för det, det stämde in i historien och i helheten. Det passade helt enkelt in i eländet, säger Ulf Karlsson.

Göran Lundblad var militär och ansågs vara en mycket skicklig mekaniker. SOG? En del kanske inte klarar av att tränas i dödande utomlands?
Nej, han var lantbrukare och inte militär.
Har ju inte det minsta med trådens ämne att göra, men felaktiga uppgifter som förs fram
bör påtalas och rättas till.

Jag tror du blandar ihop den förmögne mördade smålänningen med Jonas från Lundatrakten
som hade ihjäl fru och barn för drygt ett år sedan. Denne Jonas var mekaniker i det militära.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20196115.ab
2015-12-01, 00:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Helt ening.

Jag tycker också att åklagaren så snabbt kallade in GMP var ett bra grepp. Erkänner, jag är impad av åklagaren.

Jag med, ruskigt impad av honom
2015-12-01, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
I och med att skuldfrågan är avgjord skulle TR kunnat skicka
honom på RPU.
Därefter avgörs påföljden.
Misstänker att HovR kommer att göra så.

Ja precis. Den i tråden förhärskande ståndpunkten att det först måste föreligga en lagakraftvunnen dom
innan man kan skicka någon på RPU är ju givetvis helt koko. Så dags då, när allt är över
När det finns en LK-vunnen dom är spelet slut, ridån nere och rättssalen stängd o släckt. Det som gäller för att begära RPU är ju, förutom ett erkännande, att det föreligger 'övertygande bevisning', något som klart uppfylls i detta fall. Så varför man inte begärt en RPU är iaf för mig en obesvarad fråga.
2015-12-01, 00:32
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jamen vad bra då att du tycker att det inte spelar någon roll att någon sannolikt har hotat Lisa samma dag som hon blev mördad

Det där var ju bara något som CB hade " hört". Hörsägen alltså, ryktet går. Blir vad det aldrig varit.

Det anspelar nog på killen som fick fel soppa, han som sedermera misstogs som Lisas pojkvän. Inga hotelser där.
2015-12-01, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Jag med, ruskigt impad av honom

Sedan när dom väl finner Lisa, tar ÅK in en av dom främsta experter vi har nämligen Långström. Bra igen!

Sverige är ett pytteland, brottet är ovanligt men Långström är verksam i internationella sammanhang där man utfört studier, upp till 30-40 år, som visar statistiska hållbara resultat.

Det är helt enkelt "bra förpackat", hela utredningen.

Jag vill tro att man nu knyter rosetten om det hela genom en personbeskrivning om NB. Och hans personlighet.
2015-12-01, 00:39
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja precis. Den i tråden förhärskande ståndpunkten att det först måste föreligga en lagakraftvunnen dom
innan man kan skicka någon på RPU är ju givetvis helt koko. Så dags då, när allt är över
När det finns en LK-vunnen dom är spelet slut, ridån nere och rättssalen stängd o släckt. Det som gäller för att begära RPU är ju, förutom ett erkännande, att det föreligger 'övertygande bevisning', något som klart uppfylls i detta fall. Så varför man inte begärt en RPU är iaf för mig en obesvarad fråga.

Kan en dömd gärningsman neka RPU?

Jag förstår ju att han naturligtvis kan sitta där utan att svara på någonting. Men kan han helt bara neka?
2015-12-01, 00:39
Medlem
Citat:
/--/

Jag vill tro att man nu knyter rosetten om det hela genom en personbeskrivning om NB. Och hans personlighet.

Vad menar du, vem tror du skall kreera en personbeskrivning om NB och varför?
2015-12-01, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Kan en dömd gärningsman neka RPU?

Jag förstår ju att han naturligtvis kan sitta där utan att svara på någonting. Men kan han helt bara neka?

Hm, lite lurt att svara på. En RPU skall ju föregå dom; den skall vara en vägledning/rekommendation för domstolen.
En RPU skall alltså inte företas efter att målet är avgjort. Kanske kan så göras i vissa fall, vad vet jag?, och vad som då ev gäller vet jag inte.
2015-12-01, 01:07
Bannlyst
Citat:
Sedan när dom väl finner Lisa, tar ÅK in en av dom främsta experter vi har nämligen Långström. Bra igen!

Sverige är ett pytteland, brottet är ovanligt men Långström är verksam i internationella sammanhang där man utfört studier, upp till 30-40 år, som visar statistiska hållbara resultat.

Det är helt enkelt "bra förpackat", hela utredningen.

Precis, när man såg helheten i utredningen, från början till slut så fick man verkligen känslan av att det var ett ovanligt, utomordentligt väl utfört arbete, proffsigt, modernt och med både GMP och sedan Långström. Och, åklagaren behöll sin lågmälda, lugna, seriösa attityd från dag 1 tills efter rättegången när han blev intervjuad strax efteråt, i keps utanför tingsrätten. Då var det första gången man såg en liten, liten tendens till ett avslappnat leende. Värdighet!
Rönnbäck framstod som hans raka motsats, i negativ bemärkelse...

Japp, mycket bra förpackat hela utredningen, stor noggrannhet, kreativt och juridiskt tänkande och ett mycket omfattande polisiärt arbete vilket då också resulterat i en mycket tung bevisning.
Bra jobbat, heder åt dem alla

Tror absolut att man nu kommer att knyta rosetten om det hela genom en riktig personbeskrivning om NB och om hans personlighet.
Är inte slut nu efter HR, blir början på fortsättningen om mördaren Nerijus och vem vet vad som kommer fram där?
2015-12-01, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Vad menar du, vem tror du skall kreera en personbeskrivning om NB och varför?

Oj. Var jag obegriplig. Troligt, eftersom du frågar.

Jag har fattat det som att man nu "back-trackar" NB. Hans modus operandi är så säreget att man vill se om det kanske har hänt på andra platser där han vistats. Lettland, England, Göteborg ... för att nämna några.

Uppväxt, skolgång, kompisar ... för att nämna andra. Är ett troligt parallellspår man följer.

Sanningen är att den enda personbeskrivning som står att finna är den han lämnat själv. Punkt.

Den bild hans bror och nuvarande fru lämnar stämmer inte med den han uppger.

Alltså har någon en helt tokig (åtminstone avvikande) uppfattning om händelsernas tillstånd.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in