2015-11-30, 19:14
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derauto
statistik visar vad som är bättre. Någon kan påstå att fotbollen i allsvenskan e bättre än i serie a vilket e helt fel då vi har statistik på att serie a e över lägsen allsvenskan. statistik är mer relevant här än dom gurkor tomater o vin flaskor du o brille här hela tiden snackr om

de e ett faktum att italiens hetaste anfallare o tränare spelar / tränar engelska mitten lag hehe

O roma fick kuk i röven senast förra veckan

Den typ som du representerar är tyvärr ett jävla problem & jag ska förklara vad som är problemet.

Här finns en tråd som heter "Att hålla på ett utländskt lag". Vissa supportrar till allsvenska lag har där kritiserat & förlöjligat folk som håller på lag i utlandet eller bara följer något annat lands liga i första hand. Kritiken låg då i att man tydligen är en mupp med identitetskris som tror man är från Lancashire, Katalonien eller Lombardiet. Alternativt att man är en plastig gloryhunter som bara hoppar på det som för stunden är i ropet.

Jag argumenterade med näbbar & klor i den tråden. Lade ner energi då jag absolut menar att engagemang för utländsk fotboll snarare är att utöka & fördjupa sitt intresse för sporten. Att folk som följer utländska ligor har stort intresse & kunskap. Att de inte är pajaser som passar in på någon nedsättande, tramsig nidbild om "plastiga gloryhunters".

Det är här du kommer in i bilden & slår sönder min argumentation. För vad gör man när ens debattmotståndare har rätt? När dom påstår att vi är muppar som sitter framför datorn & tjafsar om vilken liga som haft flest lag i CL-semi de senaste fem åren eller vilka som köper de största & dyraste stjärnorna. Detta medan dessa självutnämnda första klassens ultragenuina hardcore supportrar står & huttrar vid någon grusplan i februari för att se någon träningsmatch på bortaplan 15 mil bort mot något blåbärsgäng vars namn slutar på -löv, -vik, -ryd eller -hult.

I det läget är jag ju körd i diskussionen. För är det den bilden som råder över hur olika supportertyper är så har dom ju rätt. Då är det ju plastiga muppar som kollar på utländska ligor.

Själva sinnebilden över idioter som egentligen mest är "in it for the pajkastning" upplevde jag under CL-finalen mellan Chelsea & Manchester U som jag såg på en krog. Två yngre killar som stod nära mig började redan tidigt tjafsa om vilken liga som var bäst. Det här bara fortsatte & fortsatte. Matchen gick till straffar. Hela puben var uppslukad av dramatiken på TVn. Inte dom här killarna dock. Dom fortsatte tjabba. Att det pågick straffläggning om den största klubbtitel som går att vinna var inget som dom brydde sig om. Dom bara fortsatte sitt tjafs. Sedan är det såklart möjligt att bara den ene av dom var en idiot, att den andre hellre skulle kollat matchen men blev distraherad, men det är en annan sak.
Citera
2015-11-30, 20:44
Medlem
Jumalautas avatar
Sitter och tittar på Sassuolo mot Fiorentina live. F har chansen att gå upp i ledning i Serie A och spelar mot ett blåbärsgäng. Matchen är bland det sämsta jag sett. Hur kan man intressera sig för denna serie? FY FAN VILKET SKRÄP.
Citera
2015-11-30, 20:56
Medlem
Försöksdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Sitter och tittar på Sassuolo mot Fiorentina live. F har chansen att gå upp i ledning i Serie A och spelar mot ett blåbärsgäng. Matchen är bland det sämsta jag sett. Hur kan man intressera sig för denna serie? FY FAN VILKET SKRÄP.

Håller med dig. Iaf något. Kvaliteten på matchen känns ovanligt låg i år.
Citera
2015-11-30, 21:35
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Försöksdjur
Håller med dig. Iaf något. Kvaliteten på matchen känns ovanligt låg i år.
Nu tittar jag på matchen efter; Napoli ./. Inter. (SERIEFINAL) Napoli gör mål efter 60 sekunder. Vad fan är detta?!!
Citera
2015-11-30, 23:06
Medlem
Runkles avatar
Citat:
Nu tittar jag på matchen efter; Napoli ./. Inter. (SERIEFINAL) Napoli gör mål efter 60 sekunder. Vad fan är detta?!!

Måste varit oerhört frustrerande att se ett lag med en man mindre reducera sent i matchen och sedan ha två stolpträffar på övertid. Har du inga vettiga, grundade åsikter att tillföra kan du väl återvända till den forumdel där man diskuterar den fotboll du föredrar... pajas.
Citera
2015-11-30, 23:11
Medlem
Toppmatcher ikväll i Serie A. För jävla häftigt. Alla blickar på Serie A. Och det märks att alltfler... ovana börjar intressera sig för Calcio i Bel Paese. Inte minst att döma av vissa kommentarer i tråden samt i matchtråden.

Fiorentina, Inter och Napoli gör upp om ledningen i Serie A. Med Roma, Juventus och Milan som jagar. Det är en fantastisk säsong.

Matcherna blev aldrig riktigt sprudlande. En ganska hafsig match mellan Sassuolo och Fiorentina, och en tidig ledning för Napoli som sedan till viss del kunde kontrollera. Härlig stämning, mål direkt och Inter kunde inte riktigt reagera. När sedan japanen tog sitt andra gula redan under första halvleken så handlade det bara om att Sarri skulle spela sina kort väl. Trots det var det en jämn andra halvlek, starkt av Inter. En fin final.

Napoli upp i ledningen. För jävla kul att Sarri lyckas. Är nu 56 år och gör sin andra säsong i Serie A, efter att han tog upp Empoli från Serie B, och sedan hade ett hyfsat år i Serie A med dem. Trots att han gjort karriär inom banksektorn, så verkar han vara sympatisk. Ärliga intervjuer där han vill förmedla något, visar passion för yrket och Calcio, och dessutom inget onödigt surr om hans privatliv...

Tänker också lite på Ventura. Som med sina 67 år är en nestor. Har tidigare tränat i Serie A men aldrig lyckats. Men han tog upp Torino från Serie B och har sedan sedan haft tre riktigt fina år i Serie A med dem. Och nu fått förlängt. Och han gör det med visdom och fint spel.

Men mina tankar är på Serie D! Dvs under Lega Pro. Parma, som dunkar sönder sin serie? Nej för fan, för nu spelar en av världens skönaste trequartista i Olbia. Blev klart idag. Laget ligger tryggt förankrat i mitten av tabellen och nu återvänder Cossu till laget som han gjorde sin professionella debut i som 16-åring. Vackert.
Senast redigerad av Brille68 2015-11-30 kl. 23:20.
Citera
2015-11-30, 23:23
Medlem
Calogeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Toppmatcher ikväll i Serie A. För jävla häftigt. Alla blickar på Serie A. Och det märks att alltfler... ovana börjar intresserar sig för Calcio i Bel Paese. Inte minst att döma av vissa kommentarer i tråden samt i matchtråden.

Fiorentina, Inter och Napoli gör upp om ledningen i Serie A. Med Roma, Juventus och Milan som jagar. Det är en fantastisk säsong.

Matcherna blev aldrig riktigt sprudlande. En ganska hafsig match mellan Sassuolo och Fiorentina, och en tidig ledning för Napoli som sedan till viss del kunde kontrollera. Härlig stämning, mål direkt och Inter kunde inte riktigt reagera. När sedan japanen tog sitt andra gula redan under första halvleken så handlade det bara om att Sarri skulle spela sina kort väl. Trots det var det en jämn andra halvlek, starkt av Inter. En fin final.

Napoli upp i ledningen. För jävla kul att Sarri lyckas. Är nu 56 år och gör sin andra säsong i Serie A, efter att han tog upp Empoli från Serie B, och sedan hade ett hyfsat år i Serie A med dem. Trots att han gjort karriär inom banksektorn, så verkar han vara sympatisk. Ärliga intervjuer där han vill förmedla något, visar passion för yrket och Calcio, och dessutom inget onödigt surr om hans privatliv...

Tänker också lite på Ventura. Som med sina 67 år är en nestor. Har tidigare spelat i Serie A men aldrig lyckats. Men han tog upp Torino från Serie B och har sedan sedan haft tre riktigt fina år i Serie A med dem. Och nu fått förlängt. Och han gör det med visdom och fint spel.

Men mina tankar är på Serie D! Dvs under Lega Pro. Parma, som dunkar sönder sin serie? Nej för fan, för nu spelar en av världens skönaste trequartista i Olbia. Blev klart idag. Laget ligger tryggt förankrat i mitten av tabellen och nu återvänder Cossu till laget som han gjorde sin professionella debut i som 16-åring. Vackert.
Ja, jag kan då inte minnas senast toppstriden var så oviss. Nu har förvisso inte ens halva säsongen gått, men ändå. Typ…2001? Väldigt kul är det hursomhelst och det blir spännande att se vad och vem som avgör det hela i slutändan. Blir det Higuains hysteriska målform som gör att Napoli drar det längsta strået? Eller blir det kanske Mancini och hans betongsäkra och stenhårda Inter som tar hem det hela? Man kan såklart inte räkna bort Juventus och deras mastermind Allegri som trots allt tog sig till final i Champions League så sent som i maj. Roma är som vi alla vet tyvärr en väldigt bipolär klubb, men det är ju trots allt en sjukdom som även har sina kraftiga uppåtsidor och när Pjanic spelar som han gör nu så kan det mycket väl bli han som blir tungan på vågen.

Ja, jävlarimig vilken kul säsong det här är.
Citera
2015-11-30, 23:26
Medlem
Glantons avatar
Citat:

Vad menar du?

Jävlar va skönt att Napoli lyckades vinna till slut!
Blev grymt imponerad av Inter dock som malde på trots Nagatomos utvisning. Hade på känn att det skulle bli livsfarligt eftersom Napoli inte kunde pilla in trean. Serieledning!
Citera
2015-12-01, 15:12
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calogero
Ja, jag kan då inte minnas senast toppstriden var så oviss. Nu har förvisso inte ens halva säsongen gått, men ändå. Typ…2001? Väldigt kul är det hursomhelst och det blir spännande att se vad och vem som avgör det hela i slutändan. Blir det Higuains hysteriska målform som gör att Napoli drar det längsta strået? Eller blir det kanske Mancini och hans betongsäkra och stenhårda Inter som tar hem det hela? Man kan såklart inte räkna bort Juventus och deras mastermind Allegri som trots allt tog sig till final i Champions League så sent som i maj. Roma är som vi alla vet tyvärr en väldigt bipolär klubb, men det är ju trots allt en sjukdom som även har sina kraftiga uppåtsidor och när Pjanic spelar som han gör nu så kan det mycket väl bli han som blir tungan på vågen.

De biopolära fördelarna ska inte underskattas! Nu tar alla för givet inklusive jag själv att Roma ska hamna i sin vinterdepression och aldrig ta sig tillbaka. Det kan också bli så att de reder ut stormen, de ligger trots allt bra till i ligan fortfarande, för att sen vinna 11 matcher i rad med en lyrisk Ddr högst upp i böghögen varje gång.

Intressant att Napoli inte varit i ligaledning sen 1990. För bara några veckor sen var Fiorentina i ligaledning för första gången sen 1999. Det verkar dessutom troligt att vi får en vintermästare som inte är någon av de tre randiga från norr för första gången sen 2000/2001. Om jag minns rätt. Så det är inte längre bara en liten skakning på däck de första 4-5 omgångarna.
Citera
2015-12-01, 19:42
Medlem
sebastian_s avatar
Ni som kritiserade napoli för ett par månader sen, håller ni kvar vid det? Jag får erkänna att jag hade en sågning av fiorentina vi ligastarten. Ilicic har bevisat sig, borja lika bra som vanligt och kalicic är bättre än gomez någonsin var i viola. Sen är Bernadaschi väldigt spännande och rossi spelduglig igen. Inget av det här trodde jag på,föurom borja valeros kvalitet. Trodde dessutom på ett större energitapp för hela organisationen. Det lazio fått istället
Citera
2015-12-02, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calogero
...

Och av många anledningar. Serien är öppen och jämn. Den allmänna kvalitetsnivån är högre, men framförallt innehåller Serie A stor variation angående spelstilar och taktik, vilket såklart höjer underhållningsvärdet.

Och i MLS fick Giovinco ”Mvp Award” och årets debutant, samt att Ranieri briljerar i PL. Calcio mår allt bättre.
Citera
2015-12-03, 00:20
Medlem
snillet_1s avatar
Jorginho. Vi är många som har imponerats av Napoli i år, deras offensiv såväl som defensiv är ju lysande, men vem är egentligen spindeln i nätet? Jorginho.

Han ligger femma i passningsprocent med 90.5, endast jämförbar med Valero och Glik (som dock båda har slagit betydligt färre passningar) i övriga topp fem då de två andra har spelat en tredjedel av de minuter Jorginho har lirat. I antal passningar, i snitt, per match är Jorginho helt överlägsen med 94.2, att jämföra med tvåan Vecino som ligger på 75.3 per match. Sammanlagt har Jorginho slagit 1224 passningar i ligan, vilket är helt överlägset i Serie A, men såvitt jag kan bedöma, också flest bland de relevanta ligorna i Europa. Det gör passningsprocenten än mer imponerande.

T.ex. så lyckades han med konststycket att sätta 180, hundrajävlaåttio, korrekta passningar mot Hellas Verona tidigare den här månaden:

Citat:
Against Verona, the young star completed 92% of his passes, misplacing 15 in total, but completing an absolutely staggering 180. The figure is by far the best in the Italian top flight this season, while the second-most passes completed over the weekend was a very good 97 – completed by Jorginho’s teammate, Marek Hamsik.

The only man to complete more passes in one game in any of Europe’s top five leagues over the past few years is Xabi Alonso, with the former Liverpool star doing so while playing for Bayern Munich early last season.

http://www.squawka.com/news/serie-as-new-pass-master-jorginho-sets-new-record/526814

https://www.youtube.com/watch?v=3zNbl3z7JJo

Fotnot: all statistik kommer från whoscored.com.
Senast redigerad av snillet_1 2015-12-03 kl. 00:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in