2015-12-03, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Jorginho. Vi är många som har imponerats av Napoli i år, deras offensiv såväl som defensiv är ju lysande, men vem är egentligen spindeln i nätet? Jorginho.

Han ligger femma i passningsprocent med 90.5, endast jämförbar med Valero och Glik (som dock båda har slagit betydligt färre passningar) i övriga topp fem då de två andra har spelat en tredjedel av de minuter Jorginho har lirat. I antal passningar, i snitt, per match är Jorginho helt överlägsen med 94.2, att jämföra med tvåan Vecino som ligger på 75.3 per match. Sammanlagt har Jorginho slagit 1224 passningar i ligan, vilket är helt överlägset i Serie A, men såvitt jag kan bedöma, också flest bland de relevanta ligorna i Europa. Det gör passningsprocenten än mer imponerande.

T.ex. så lyckades han med konststycket att sätta 180, hundrajävlaåttio, korrekta passningar mot Hellas Verona tidigare den här månaden:

http://www.squawka.com/news/serie-as-new-pass-master-jorginho-sets-new-record/526814

Fotnot: all statistik kommer från whoscored.com.

Snart uttagen i de italienska landslaget med andra ord?
Citera
2015-12-03, 00:26
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av umbertotozzi
Snart uttagen i de italienska landslaget med andra ord?

Contes senaste landslagsuttagning var ju rena skämtet, bevare mig för hans fotboll. Det skriks här och där om honom till Roma, men jag vet inte. Skulle han kunna fixa ligatiteln? Förmodligen. Och då är det värt det. Men i övrigt är jag inte alls förtjust i den fotboll han står för.
Citera
2015-12-03, 23:03
Medlem
Sassuolo är obesegrade på hemmaplan i Serie A. Man har bl a besegrat Napoli, Juventus, Lazio m fl, och nu senast spelade man oavgjort mot Fiorentina.

Medan Cagliari kommer från en 4-0 förlust mot Brescia, och Primavera förlorade med 2-0 mot Cesena.

Rastelli kallade nämligen upp åtta spelare från Primavera för denna match. Skrivit ut födelse år på de födda 1994 eller senare i startelvan. Och sedan finns det alltså sju spelare från Primavera på bänken:

Cagliari (4-3-1-2) : Cragno(1994); Balzano, Salamon, Benedetti, Barreca(1995); Tello(1996), Colombatto(1997), Deiola(1995); Farias; Sau, Cerri(1996).

A disp.: Colombo, Arca, Bernardi, Cotali, Pinna, Murgia, Scanu, Serra, Giannetti. All.: Massimo Rastelli.

Samtidigt så är reservmålvakten Colombo född 1975.

Di Francesco ställde upp med bl a Berardi, som ju är avstängd från serie-spelet.

Dimmigt som fan på Mapei i Reggio Emilia...
http://www.blogcagliaricalcio1920.net/archivi/immagini/2015/M/mapeinebbiagara.jpg

Cagliari började bäst, men sedan kom Sassuolo in i matchen och skapade chanser. Inte minst Blomman Blommansson. Två offensiva lag som ville framåt. Tello var såklart bra offensivt, men gjorde också en makalös glidtacklingstäckning då Floro Flores var helt fri med Cragno.

Efter ett farligt läge för Sassuolo så gjorde Cragno ett långt uppspel för kontring, Cerri spelade snyggt fram till Sau som löpte på djupet och iskallt placerade in bollen. Vackert.

Under andra halvlek tog Sassuolo över. Som sig bör. Sau ut, och Cagliari blev allt tröttare medan Sassuolo fortsatte att anfalla. Vansinnigt starkt av Cagliari att hålla ut och försvara sin ledning. Som sagt är Sassuolo obesegrade på Mapei i Serie A denna säsong, och har redan besegrat lag som Juventus, Napoli, Lazio m fl.

Dessenas operation har gått bra, men han är såklart borta resten av säsongen:
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/12295429_440710722799284_25148056801409643_n.jpg?o h=e662a26452541cfd02dd2c134843a0de&oe=57200361

Och visst kan man kanske säga att skadan inspirerade lagets insats ikväll, men som Riva lakoniskt konstaterade ”det hade varit bättre om han varit på planen”.
Citera
2015-12-03, 23:25
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Sassuolo är obesegrade på hemmaplan i Serie A. Man har bl a besegrat Napoli,

Enda förlusten för Napoli så här långt & laget är i serieledning. Trevlig stadio är det Sassuolo har, så man hade kunnat smälta den förlusten om bara arenan hetat Cittá del Tricolore. Trikolorens Stad. Vackert & mäktigt. Men den heter något annat skit numera...
Citera
2015-12-04, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Enda förlusten för Napoli så här långt & laget är i serieledning. Trevlig stadio är det Sassuolo har, så man hade kunnat smälta den förlusten om bara arenan hetat Cittá del Tricolore. Trikolorens Stad. Vackert & mäktigt. Men den heter något annat skit numera...

Sassuolo har imponerat. Obesegrade ”hemma”, där man alltså besegrat inte bara Napoli utan även kvällens storlag Juventus och Lazio. Och man spelar med Di Francesco en offensiv och underhållande fotboll. Men eftersom jag är en grinig gammal gubbe så har jag såklart klagat ändå.

Citat:
Calcio Moderno. Framgången bygger helt på att Squinzis pengar. 2013 köpte han Reggianas arena i Reggio Emilia som ligger ca 3 mil från Sassuolo. Numera får Reggiana hyra in sig.

Man skulle kunna tro att det skulla skapa fientlighet mellan fansen, men istället protesterade man tillsammans.

“Per Squinzi: Un Affare Perfetto, Per Sassuolo: Nessun Rispetto”

https://www.youtube.com/watch?v=JRfYJXe6YZY
...

Men allt ovanstående gör Cagliaris insats ännu större. Trots att man saknade många ordinarie spelare och inte minst Dessena, så visade man grinta. Och naturligtvis kul att Sau visar att han är tillbaka efter sin skada. En riktigt bra match av honom.

Grinta var något som även Sassuolos tränare höll med om:

Di Francesco: "Il Cagliari ha meritato la vittoria, loro più cattivi e vogliosi di noi"

Jag nämnde i mitt inlägg hur Dessenas frånvaro kan påverka Cagliari. Och jag håller såklart med Gigi Riva:

Citat:
...
Dessenas operation har gått bra, men han är såklart borta resten av säsongen:
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/12295429_440710722799284_25148056801409643_n.jpg?o h=e662a26452541cfd02dd2c134843a0de&oe=57200361

Och visst kan man kanske säga att skadan inspirerade lagets insats ikväll, men som Riva lakoniskt konstaterade ”det hade varit bättre om han varit på planen”.

Självklart dedikerades segern till Dessena.

Cragno: "Grande vittoria che dedichiamo a Dessena"...

Och man visar det såklart i handling:
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-0/s526x395/12308300_441051752765181_2522942136414981123_n.jpg ?oh=5463d0adbe56095351193e9e7545023c&oe=56E1264B

Cagliaris nästa match i Coppa Italia blir borta mot Inter.

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfl1/v/t1.0-9/12308272_440946276109062_6151932835638069841_n.jpg ?oh=1b3007f4dcb60149e41c9dbc10060ccb&oe=56D50F8A

*

Men nu är det snart dags för Lazio mot Juventus!
Citera
2015-12-04, 19:30
Medlem
myskankans avatar
Nästa runda av Coppan är om två veckor. Juve-Torino och Napoli-Verona, två heta matcher efter varandra samma kväll.

Citat:
15/12
Genoa-Alessandria
Inter-Cagliari

16/12
Roma-Spezia
Fiorentina-Carpi
Napoli-Verona
Juventus-Torino

17/12
Lazio-Udinese
Sampdoria-Milan

Många supportrar från Crotone var i Milano i tisdags. 1-1 efter 90 minuter, matchen gick till förlängning. Crotone gjorde det riktigt bra. Bonaventura avgjorde det hela med sin fina frispark, tillslut blev det 3-1 till Milan.

http://1.bp.blogspot.com/-BWFy55xqhd8/Vl4XhI1h5vI/AAAAAAAAOME/49tkoSDyZ8E/s1600/2.jpg
http://1.bp.blogspot.com/-WukOeFw9Hy8/Vl4XhoKy9oI/AAAAAAAAOMU/PXLrmK3GoWI/s1600/6.jpg
http://i.imgur.com/kJ8fBa1.jpg
Citera
2015-12-04, 22:48
Medlem
myskankans avatar
IncreDybala!!

Här är en dokumentär om hans, än så länge, korta karriär. https://www.youtube.com/watch?v=s_t1gvydI_4 Den kommer att bli vacker.
Citera
2015-12-04, 23:21
Medlem
Vill lyfta fram och hylla myskankans insats i Coppa Italia-tråden. Ännu en gång höll han fanan högt och höll oss lata informerade.

Inte olikt den gode Ezzelinos insatser generellt i matchprat. Stora prestationer som jag verkligen uppskattar och njuter av.

Informerade och välformulerade. Kunskap och briljans. Underhållning.

*

Allegris Juventus fortsätter att ta tre-poängare. Jävligt imponerande, jag får nog omvärdera och se dem som en kandidat till lo Scudetto trots deras genuint usla inledning. För topplagen tappar ibland tämligen omotiverat poäng, och nu är det inte längre Roma som är favorit. De har kvalitet, men deras mentalitet sviker dem. Tyngdpunkten har flyttats till Napoli. Men klarar de pressen? Jag tror att de skulle kunna klara det för de har kvalitet och mentalitet. Mancini klarar pressen men kan Inter verkligen fortsätta att leverera? De har haft marginalerna på sin sida, och jag börjar tvivla. Fiorentina tar ingen på riktigt allvar. Det borde man. Men jag tror inte att de kan erövra lo Scudetto.

Vafan i helvete. Allt är öppet. Och tom Milan kommer rusande bakifrån...
Citera
2015-12-05, 02:06
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Vill lyfta fram och hylla myskankans insats i Coppa Italia-tråden. Ännu en gång höll han fanan högt och höll oss lata informerade.

Inte olikt den gode Ezzelinos insatser generellt i matchprat. Stora prestationer som jag verkligen uppskattar och njuter av.

Informerade och välformulerade. Kunskap och briljans. Underhållning.

*

Allegris Juventus fortsätter att ta tre-poängare. Jävligt imponerande, jag får nog omvärdera och se dem som en kandidat till lo Scudetto trots deras genuint usla inledning. För topplagen tappar ibland tämligen omotiverat poäng, och nu är det inte längre Roma som är favorit. De har kvalitet, men deras mentalitet sviker dem. Tyngdpunkten har flyttats till Napoli. Men klarar de pressen? Jag tror att de skulle kunna klara det för de har kvalitet och mentalitet. Mancini klarar pressen men kan Inter verkligen fortsätta att leverera? De har haft marginalerna på sin sida, och jag börjar tvivla. Fiorentina tar ingen på riktigt allvar. Det borde man. Men jag tror inte att de kan erövra lo Scudetto.

Vafan i helvete. Allt är öppet. Och tom Milan kommer rusande bakifrån...
Milan är intressanta i år då de är helt chanslösa i alla toppmatcher, men vinner mot alla de sämre lagen. Det är en övning i att se hur långt man kan komma som lag genom att vinna "måstematcherna"
Citera
2015-12-05, 06:56
Medlem
Stivalis avatar
Den här Robert Tennisberg är väl inte ett riktigt inarbetat namn på Serie A än? Kanske borde ni notera att det var han som kommenterade. Jag satt inte framför TVn så det är rätt mycket han slängde ur sig som jag missade. Kan vara bra att ha noterat om det blir tjafs senare.

Jag tänker på hela Lazios situation:

-Urusel form
-Skadeproblem
-Tifosi skanderar "Pezzo di Merda" åt presidenten (enligt matchtråd)
-Massor med gula kort
-Självmål
-Tränaren talade i ytterst pessimistiska termer efter match
-Kvällsmatch på senhöst
-Färgstarka spelare som Braafheid, Keita & Konko bänkade
-Resten av bänken någon gulaschliknande kompott av jugge/spagge/brasse

Jag tänker lite, hur pass ljust såg det ut på Lazios avbytarbänk egentligen?
Citera
2015-12-05, 07:51
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Den här Robert Tennisberg är väl inte ett riktigt inarbetat namn på Serie A än? Kanske borde ni notera att det var han som kommenterade. Jag satt inte framför TVn så det är rätt mycket han slängde ur sig som jag missade. Kan vara bra att ha noterat om det blir tjafs senare.

Jag tänker på hela Lazios situation:

-Urusel form
-Skadeproblem
-Tifosi skanderar "Pezzo di Merda" åt presidenten (enligt matchtråd)
-Massor med gula kort
-Självmål
-Tränaren talade i ytterst pessimistiska termer efter match
-Kvällsmatch på senhöst
-Färgstarka spelare som Braafheid, Keita & Konko bänkade
-Resten av bänken någon gulaschliknande kompott av jugge/spagge/brasse

Jag tänker lite, hur pass ljust såg det ut på Lazios avbytarbänk egentligen?
Tennisberg är lite tråkig och slät som fotbollskommentator han hade Bayerns senaste CL-match.
Vafan spelar sopan Braafheid i Lazio jag trodde att han lagt av med fotbollen för länge sedan.
Citera
2015-12-05, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Milan är intressanta i år då de är helt chanslösa i alla toppmatcher, men vinner mot alla de sämre lagen. Det är en övning i att se hur långt man kan komma som lag genom att vinna "måstematcherna"
Du har såklart en poäng. Men samtidigt är det en styrka att inte tappa ”onödiga” poäng.

Milan har 7 vinster, 2 oavgjorda och 5 förluster.

Förlusterna har varit mot Fiorentina (borta), Inter (b), Genoa (b), Napoli (h) och Juventus (b). Dvs svåra matcher, även om kanske Genoa inte riktigt platsar i sammanhanget.

Innan serien vänder har man kvar att möta Carpi (b), Hellas (h), Frosinone (b), Bologna (h) och Roma (b). Om man lyckas vinna fyra matcher och förlora en, så kan man nästan vara ifatt topplagen.

Av lagen man förlorat mot så kommer man under andra halvan endast att spela en bortamatch, mot Napoli. Dvs man möter då Fiorentina, Inter, Genoa, Juventus och Roma på hemmaplan. Samtidigt som man kan koncentrera sig fullt ut på Serie A, utan att behöva ta hänsyn till deltagande i Europa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in