2015-11-30, 00:46
Medlem
Citat:
=Sepiritz|55537485]Ja, jag har gett dig källor och bevis för evolution. Jag har delat med mig av känd fakta. Det betyder ändå inte att jag sagt att det är någon sorts absolut sanning jag funnit. Jag har flertalet gånger påtalat att det är den mest troliga förklaringen. Du är den som konstant försöker sätta ord i mun på folk bara för att du ska ha lättare att argumentera mot halmgubbar istället för vad folk faktiskt skriver. Det är oärligt, du vet det, men du gör det ändå. Hela tiden. Det är likställt med lögn.

Men hur kan du förbise att om du har fakta och bevis på evolution så handlar det inte längre om ''det mest troliga förklaringen utan om sanning. Vilken värld lever du i? Vilka källor hämtar du dina kunskaper ifrån? Du tror inte på religion och tycker inte att det har nåt värde men diskuterar det flitigt för att du tycker att det är intressant, när man påpekar att det är en motsägelse vägrar du att förstå det. Du säger att bevis och fakta finns för evolution och därmed blir evolution en sanning för att sen hävda att evolution är den mest troliga förklaringen. Två påstående som säger emot varandra. Du säger att absolut sanning inte existerar men om jag skulle ställa en följdfråga och säga om det är sant skulle det vara en motsägelse om du svarade ja och svarar du nej så tror du inte på ditt eget påstående. Du har flera gånger gjort påståenden som är helt idiotiska och motsägelsefulla. Det är okej, och det är mänskligt men att du inte erkänner det när man förklarar för dig!?!

Du: Absolut sanning existerar inte.
Jag: Är det sant?

Du: Ja, det är sant. Ser du motsägelsen? Detta bland många andra.
Du har förklarat hur du har tänker, jag har även i detalj förklarat varför dina premisser för din falska dikotomi är fel. Att du inte förstår varför det är fel bryr jag mig inte om.

Citat:
Och jag har redan bemött det.

Så ditt argument är att han måste vara allsmäktig för att han måste vara allsmäktig? Bra tänkt. Det är inte en förklaring om varför han måste vara allsmäktig för att skapa en partikel. Du sysslar bara med cirkelargumentation. "Det är så för att det är så för att det är så.." Du kommer ingenstans.

Jag kan ta det en gång till. Inga problem.
Universum existerar, universum måste ha en skapare, även multiuniversum måste ha en skapare. Skaparen måste vara evig, om skaparen inte är evig så måste även skaparen ha en skapare och detta kan fortsätta i alla oändlighet. Detta vore omöjligt eftersom vi inte kan ha en oändligt antal händelse. Därför måste skaparen vara evig och aldrig varit frånvarande ur existensen. Allt so existerar måste komma från honom. Från en partikel till den mest gigantiska svarta hål som finns i universum. ALLT! Om det skulle hända att en enda partikel låg utanför hans makt och förmåga, måste denna partikel ha kommit nånstans. Men var har den kommit nånstans? Den kan inte ha skapat sig själv. Var kom den ifrån då? Därför kan inget existera som inte kommer från honom. Han måste vara allsmäktig. Vilken det förstår du inte?

Citat:
Varför måste han vara evig? För att du inte förstår annan tid än den vi känner till.

ÅHHH!! Men om han inte är evig, innebär det att han har inte funnits vid ett tillfälle och kommit till existens vid ett annat. Eftersom inget kan komma till existens av sig själv måste vi ställa oss frågan. Var kom han ifrån? Om han har en skapare, så måste skaparen till honom vara evig, annars har även denna skapare en skapare och det går inte eftersom vi inte kan ha en oändligt antal händelser.

Citat:
Varför måste han vara allsmäktig? För att du inte förstår hur det kan fungera utan att gå till magi som lösning.

HAHA. skojar du eller menar du allvar? Han måste vara allsmäktig just för att inget kommer till av sig själv. Du kommer förstå om du svarar på en här frågan. Vad är det som inte ligger i hans makt?

Citat:
Varför måste han kunna välja? För att du inte förstår annat än den mest grundläggande kausaliteten och applicerar det på saker bortom ditt förstånd.
Igen är det din okunskap som kontrollerar din "logik".

Vara och icke vara. Ett val. Kraften bakom expandering. Hur kraftigt ska det vara. Ett val. Hela skapelsen är hans vilja och val.

Citat:
Jag jag påstått att det är det. Hur är din fråga ett argument? Allt måste inte vara det.

Och jag har bemött det.

Citat:
Så du VET vad en falsk analogi är? Bra jobbat putte! Men betänk detta. Det är bara relevant om man försöker bevisa något med hjälp av en jämförelse, inte när man försöker förmedla en tanke. Så då sysslar du inte enbart med det kosmologiska argumentet och får en ännu större bevisbörda på dig. Hur vet du att han skapat ALLA brickorna? "Det bara är så"? Du har rätt i att det finns något som man med mycket god vilja kan kalla information i DNA, däremot finns det ingenting som säger att det måste komma från någon gud. Det är vad du konstant saknar i dina argument.

Faktum är att DNA är ett ypperligt bevis på Guds allsmäktighet. Läs om det är mitt råd.

men lillen. Jag trodde att min förklaring var kristallklar. Låt oss ta jämförelsen om dominobrickorna. Säg att hela universum är dominobrickor. Du sa att Gud kanske var orsaken till den första brickan med inte de andra. Men för att dominoeffekten ska fungera så ska det vara mer än en bricka och de ska stå i rad. Ett mönster alltså. Säg att Gud endast hade att göra med den första brickan men var kom de andra brickorna ifrån? Vad ställde de i rad? Hur kan du förbise det mest uppenbara?
Citera
2015-11-30, 00:49
Medlem
Citat:
=Sepiritz|55537498]För att du säger det?

HAHA nej för att det är så. Gravitation är nödvändigt. Det måste vara med från första början. Håller du med? Grundämnen är nödvändiga och måste hålla med från första början. Håller du med? Kan silver och Guld skapas stegvis av kosmisk evolution? Du borde läsa mer om universum av oberoende källor. Dina fakta har du tagit från ateisterna men ta fakta från oberoende källor är mitt råd.

Citat:
Dina försök till relativism och reträtt till solipsism är rätt gulliga.

Tack. Dina försök är inte så gulliga och att du inte förstår när man förklarar för dig varför du har fel är ännu mindre gulligt.
Citera
2015-11-30, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Jag har gång på gång gett er alla bevis och belägg.
Nej det har du inte. Du har endast sagt vad du tror på.
Citera
2015-11-30, 00:59
Medlem
Citat:
Sepiritz|55537519]Du ställer ju inte frågorna, du låtsas att du har svaret trots att du baserar det på.. Ingenting.

Jag har gett er frågor och svar och ni har inte kommit med ett knyst. Allt ni skriver är att man inte förstår att man inte vet, att det finns andra alternativ. Inget av värde har ni presenterat. Jag kommer i alla fall att ge er bevis efter bevis, belägg efter belägg. Det är sen er ensak genom att använda er fria vilja, hur ni vill göra och vilken väg ni slår in på.

Citat:
Klart de var primitiva. De uppfyller definitionen av ordet. Jag säger inte att människan var dummare, bara mindre sofistikerad och mindre vetande.

Hur kan du hävda det? Vad visste de mindre om? De var mycket bättre på annat som vi helt har glömt på idag. De var bättre på det andliga, idag är vi sämre på det andliga och bättre på det materiella. Du kan inte hävda att de var primitiva och ta hänsyn till den materiella världen. De kunde telepati, de mådde mycket bättre psykiskt och fysiskt. De levde i naturen, av naturen och för naturen som det ska vara. Hur kan du hävda att dagens människor är mer sofistikerad? På vilket sätt? Är det vad dina ögon kan se och tolkar som gäller? Vi har aldrig mått lika dåligt psykiskt som detta århundrade, vi har aldrig förr skövlat regnskogar, försurat marken, haven, sjöar som i detta århundrade. Jorden har aldrig mått sämre som hon gjort under detta århundrade, Massförstörelsevapen har aldrig existerat som det har gjort i detta århundrade. Folkliga sjukdomar som hjärt-kärl sjukdomar, fetma, astma, cancer har aldrig existerat i samma utsträckning som i detta århundrade. Isen har aldrig smält så fort som det gjort i detta århundrade. Torkan på jorden har aldrig brett ut sig förr som det har gjort under detta århundrade. Girigheten bland mänskligheten och nationerna har aldrig förr existerat som det gjort under detta århundrade. Allt detta har människans händer varit orsak till. Säg mig på vilket sätt var den forntida människan primitiv? Den ''moderna'' människan är primitiv.
Citera
2015-11-30, 01:09
Medlem
Citat:
Hur kan du hävda det? Vad visste de mindre om? De var mycket bättre på annat som vi helt har glömt på idag. De var bättre på det andliga, idag är vi sämre på det andliga och bättre på det materiella.
Att de var "bättre" på det "andliga" (dvs var vidskepliga i högre grad), är en konsekvens av okunskap. Dvs, man har religiösa föreställningar om hur saker och ting fungerar, eftersom inget annat svar finns. Så som du har gällande hur och varför universum finns till.

Citat:
De kunde telepati
Belägg för detta, tack.
Citat:
de mådde mycket bättre psykiskt och fysiskt.
Och det är en dikotomi mellan välmående och kunskap?
Citat:
Hur kan du hävda att dagens människor är mer sofistikerad? På vilket sätt?
"Vi" har mer kunskap om världen idag.
Citera
2015-11-30, 01:11
Medlem
Citat:
Sepiritz|55537748]Kära lilla du. Det var inte dig jag pratade med. Vi kan observera processerna och ser hur ökande komplexitet ligger bakom allting där energi tillförs, av sig själv. Däremot kan vi inte se någon styrande gudomlig hand. Det finns INGA bevis under all tid människan funnits för några sådana vidskepelser. Det är precis vad de gör. Det kan de visst. Du har bara sagt att de inte kan det, utan att grunda det på något. Det finns observerbara exempel på rudimentära organ. Sluta svamla. Krauss är bra men han diskuterar en helt annan nivå än den du är inne på. Du är på för djupt vatten. Nyss skrev du att du förstår att man inte kan välja att tro.. Absolut inte. Det finns bra belägg för evolution. Det är min ärliga uppfattning och en enorm majoritet av forskare som faktiskt sysslar med det.

Vi kan inte observera när en stjärna bildas däremot när de slocknar och exploderar. Jag och många andra troende ha förklarat för er på Flashback att ögat inte kan detektera den andliga världen. Vi har förklarat för er att Gud kan ha lagt all info i en enda partikel och allting skapas utifrån informationen. Vi har förklarat för er att ingenting kan komma till av sig själv. Det finns inte observerbara exempel på rudimentär nivå, det finns ett x antal organ som man förr trodde inte var nödvändiga men som idag fyller en funktion. Vi har redan förklarat det där med rudimentära organ. De existerar inte. Det är du och din Krauss som är på djupt vatten. Först har du skrivit att evolution är fakta och sant för att sen skriva att den är den mest troliga förklaringsmodellen. I en diskussion som denna måste du välja dina ord omsorgsfullt så att dina opponenter förstår var du står i en specifik fråga, om du är ärlig i ditt sätt. För mig innebär fakta och bevis VS den mest troliga förklaringen två helt olika saker.

Citat:
Nej, det finns det inte. Det behöver man inte religion eller vidskepelse för att göra.

Enligt vem?

Citat:
Ja, och den kraften kallas intelligens.

Förkovra dig

Citat:
Det är inte jag som ska ge alternativa förklaringar till en du inte kan styrka med evidens. Ditt påstående blir inte mer sant bara för att vi inte vet hur det gått till. Du gör det misstaget hela tiden. Vi vet för lite om hur tid fungerar, hur kvantnivån fungerar, hur universums grundlagar fungerar, för att fastställa premisserna som krävs för att du ska kunna göra ett påstående om början på det universum vi ser idag. Jag tror din hjärna är lite för outvecklad för att förstå att kausalitet inte nödvändigtvis är bunden till de lagar du känner till idag i din egen referensram. Har jag rätt?

Förvirringen hos dig känner ringa gränser. Du är så långt bort från rätt som en människa kan komma. Det spelar ingen roll hur universum fungerar och hur länge det har funnits. Nåt finns och detta nåt kan inte ha kommit till av sig själv. Det är just detta. Det spelar ingen roll hur tiden beter sig på olika ställen och om den verkligen existerar, om den är relativ osv. Om tid finns måste den ha en skapare eftersom inget kommer till av sig själv. Det spelar ingen roll vilka lagar det är som råder i universum som vi ännu inte känner till. Lagarna kan inte komma till existens av sig själv. Hur kan detta vara så svårt för din hjärna att förstå. Att oavsett hur mycket vi vet om universum har ingen betydelse. Eftersom inget kan komma till existens av sig själv måste en skapare som är evig finnas. Jag har förklarat dussintals gånger. Vi kan lämna universum om det är för svårt för dig. Vad sägs om människan, arterna och jorden? Ska vi diskutera det? Eller tycker du det är för komplicerat?
Citera
2015-11-30, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Absolut, men det är inte relevant.

Ja det har du, men du har även gjort påståenden om dess egenskaper. Läs ditt eget inlägg om du inte kommer ihåg.

Skapats säger du. Vad har du för belägg för det?

Tråden handlar inte om min mamma. Läs titeln igen.

Har svarat på alla dessa frågor. Ni har fortfarande inte kommit med argument eller bemött mina bevis och belägg. Vilken väg ska ni slå på för att beljuga sanningen?
Citera
2015-11-30, 01:16
Medlem
Citat:
Har svarat på alla dessa frågor. Ni har fortfarande inte kommit med argument eller bemött mina bevis och belägg. Vilken väg ska ni slå på för att beljuga sanningen?
Argument mot vad?? Din religiösa tro?
Citera
2015-11-30, 01:27
Medlem
Citat:
Sepiritz|55538042]Det är del i en process när det drar ihop materia och "skapar" saker.
Nej, den har skapats av Det Flygande Spaghettimonstret för att skapa planeter där man kan brygga öl och strippklubbar. Sådeså.

Nej, det är inte del av en process. Den har skapats och existerar och uppfyller funktioner som dra isär och dra ihop materia. Nej det flygande spaghettimonstret skapades för drygt 20 -30 år sedan. Jag har redan förklarat varför ett sån sak inte kan existera.

Citat:
Inget i ditt exempel är objektiv ondska. Försök igen putte

Men jo, Vet du ens vad objektiv ondska innebär? haha

Citat:
Jag har gång på gång besvarat din fråga.

Hur vet du det? Nej just ja, det vet du inte. Du inbillar dig bara. Argumentet kvarstår alltså.

HAHA inte alls. Jag har gett ger sådan bevis som ni inte kan bemöta mer än. ''bara för att vi inte vet'' ''bara för att vi inte förstår det än''

Citat:
Läs inlägget och ta reda på det.

Så om vi inte vet var någonting kommer ifrån, så är det bevis för Gud? Jösses amalia vilken logik du besitter...

Självklart måste en skapare finnas om nånting inte kan komma från ingenting. Det finns inget annat alternativ. HAHA hur kan du förbise detta?

Citat:
Nej, det gjorde de inte. Det kan vi. Jodå. Vi känner även till processen. Läs på om du vill. Det finns på internet.
Jag har redan förklarat att det inte är så.

Citat:
Du vet inte vad bevis är. Det har du faktiskt bevisat gång på gång.

Du som vet vad bevis är. Bevisa för mig att den kvinnan du växte upp med är din biologiska mamma.

Citat:
Japp. Det har observerats. Solen orsakar krafter som upprätthåller processer. Samma sak. Nej.

Fel. jag vet redan att du har fel men berätta dessa processer så ska jag bilda dig att du har missuppfattat det hela. Ärligt talat! Hur har det gått för dig i skolan? med arbete? du är helt borta.

Citat:
Det vanligaste kreationistmissförståndet om evolution är att organen skulle ha utvecklats i sin moderna form redan från början. Det är inte sant. Det är ingen som förväntar sig det. Som sagt, även encelliga organismer kan ha ögon.

solrosfrön har ögon som kan liknas vid encelliga organismer. Det vi pratar om är tolkningen av yttre världen. Att du kan se trädet och tolkar det i hjärnan dess färg, brett, längd osv. Att encelliga organismer eller väter reagerar på ljus kan absolut inte likställas vid ögon som har förbindelse med hjärnan. Du förstår inte resonemanget, hade du förstått det hade du fått en aha-upplevelse men jag är väldigt tveksam på om du har kompletta betyg ens från gymnasiet eller om du besitter ett adekvat arbete.

Citat:
Haha, nej, det gör det inte. Exempel. Jag har en tatuering. Jag lever ännu. Exempel. Det finns folk med artificiella hjärtan. De lever. Evolution gör gällande att allting utvecklats tillsammans, inte att saker uppstått här och där i sina nuvarande former. Kom igen nu. Vilka korkade tankar du har. Nej, det är inte enligt mig. Det är du som inte förstår evolution. Igen. Vad naivt och barnsligt. Det här är fantastiskt, det måste finnas en ingenjör som med MAGI skapat sakerna jag blir imponerad av.. Hahaha. Ja visst, och åska kommer från när Tor svingar sin hammare.

HAHAH idiot!! Tatuering är ingen del av kroppen och blir ingen del av kroppen. Det är motiv och texter som är under HUDEN. artificiella hjärtan hade inte fungerat om individen inte hade tagit massvis med tabletter. Du har än inte förklarat vad du anser om evolution? Sanning eller den mest troliga förklaringen? Alla organ i kroppen måste ha skapats i dess nuvarande form. Allt annat vore absurt att tänka och tro.

Citat:
Om hans vilja är att jag ska älska och dyrka honom och han är allsmäktig så hade jag redan gjort det. Alltså är han antingen inte allsmäktig eller så vill han inte att jag ska känna till honom. Vilket är det?

Ja, att diskutera det.

HAHA, lilla lilla du, hans allsmäktighet innebär ju precis det. Han kan vilja att du ska dyrka och älska honom utan att påverka ditt beslut. Han kan vilja det men har makt att låta bli att påverka dig. Förstår du nu att även hur du än försöker med att sudda ditt ansvar så kommer du inte undan.
Citera
2015-11-30, 01:37
Medlem
Citat:
=Sepiritz|55538157]Hänger du inte med? Trist för dig.

Du är ju den som inte hänger med.

Citat:
Öh, trycket är detsamma inte beroende på vilken pol utan höjd, men eftersom Mars har ungefär 0,06% av lufttrycket Jorden har så har Mars en kokpunkt som gör att vatten inte kan vara flytande där utan förångas.

haha vem använder ens öh? Bara det säger allt. hur som helst. Mitt argument var att vatten fryser till is vid samma temperatur överallt i kosmos som den gör på jorden. fryspunkten pratar jag om och inte kokpunkten. Fattar du inte det jags skriver?

Citat:
När dina fantasier motsägs är det ondska. Självklart
.
HAHAH motsägs? När? hur? var? har du motsagt ett enda av mina argument? Berätta gärna. kopiera just det och klistra in det just här. Varken du eller dina kompisar har lyckats åstadkomma ett enda motargument.

Citat:
Jag har även gett dig direkta forskningsrapporter i ämnen vi diskuterat. Wikipedia är en bra källa, men det handlar om att stödja sitt argument och inte diskutera i tredje part och absolut inte att bara förmedla åsikter. Jag vet inte vad som är så svårt att förstå.

Du har bett mig flera gånger att inte kopiera och klistra in. Inte för att det ändrar på nåt. Jag kopierar och klistrar in hur mycket jag vill. Senast kopierade jag klipp där änglar, spöken hade fångats på bild. Jag har skickat klipp på döda människor som åter uppväckts och besökt helvetet och paradiset. Jag tar mig friheten att kopiera och klistra in hur mycket jag vill. Men du har påpekat att man inte ska kopiera och klistra in, trots det gör du själv just det. Skäms du inte?

Citat:
Ett exempel på det. Evolution handlar om att allt liv är besläktat. För att de kommer från en gemensam anfader som är genetiskt näraliggande nog för parning. Det vill säga att båda arterna utvecklats från en och samma art. Det vill säga att arter kan utvecklas från andra arter. Evolutionsteorin är en förklaringsmodell med fakta som stödjer den.
För att det är så vi utvecklats och vi är formade av vår miljö och det har varit gynnsamt för oss. Förklara hur du vet att det är en gud som trollat? Det är ju vad tråden handlar om. Erkänn bara att du inte vet utan hittar på.

Att du är förvirrad kan jag förstå men försök inte att förvirra andra. svara en gång för alla på frågan. Vad anser du om evolution? Är det fakta och sant eller är det den mest troliga förklaringen? Allt du skrev i detta inlägg är absurt och jag bemöter det så fort du har svarat på frågan.

Citat:
Stegvis morfologi som överenstämmer med geologiska lager och tidsmätning är evidens för just evolution. Du är bara inte kunnig om vetenskaplig terminologi. Lär dig den så kanske det går lättare.

Falskt. Svara på frågan ovan så ska jag slå hål på detta också.

Citat:
Det behöver jag inte. Jag behöver bara påpeka att dina premisser är fel och att du därför gör felaktiga slutsatser. Jag har redan bemött din längre förklaring.

Jag behöver också bara påpeka att hela du är fel. Du har inte bemött nåt. NADA! Jag utmanar dig, klistra in och kopiera de inlägg du tror du har bemött.

Det betyder ingenting. Vad sägs om att du berättar vad det betyder då? Jag vet ju var jag fått det ifrån men det gör inte du.[/quote]
Citera
2015-11-30, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lothbrok
Okej så du tror alltså på fullaste allvar att människan har gått runt på jorden i flera miljarder år och alltid sett likadan ut??? Och så snackar du om vad som är logiskt och inte, humor på hög nivå

På tal om hjärnntvätteri så är det nog snarare du som läst för mycket ur en viss bok och lyssnat på tokiga människor och den som borde kallas för hjärntvättad är du själv isåfall.

Först och främst har du jävligt fel. Jorden beräknas vara 4,5 miljarder år. Beräkningen är inte absolut rätt men teoretiskt kan vi säga att det är så. Jag tror inte på denna ålder och inte heller metoderna vars de mäter jordens ålder med. Men teoretiskt kan vi acceptera jorden ålder till 4,5 miljarder år. Enliga samma teori ska liv ha uppstått en miljard år efter att jorden bildades. Liv innebär encelliga organismer osv. Människan har inte existerat i mer än 130 TUSEN år enligt ateisterna teori. Så lögnare, var får du det ifrån att människor ska ha gått på jorden i flera miljarder år? Du är verkligen okunnig.

Och förresten, ge mig bevis på att jorden är flera miljarder år först och främst. haha vilka har du lyssnat på. Ta reda på hur gammal jorden är och vilka metoder de använder. Det är DU som har hjärntvättats och du kommer bli ytterst besviken för det.
Citera
2015-11-30, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Anser du att du själv är ett bevis för att din biologiska mamma existerade när du föddes?

Nej, det bevisar däremot att en biologisk mamma existerar. Vad jag frågar er är att ge mig bevis och belägg på att den kvinnan som ni hela livet trott är er biologiska mamma är verkligen er biologiska mamma. Jag vill att ni ger mig bevis på de premisser som ni kräver bevis för Guds allsmäktighet. Ni påpekar ju gång efter annan att ni vet vad bevis är. bevisa det då. Borde inte vara så svårt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in