Citat:
=Sepiritz|55537485]Ja, jag har gett dig källor och bevis för evolution. Jag har delat med mig av känd fakta. Det betyder ändå inte att jag sagt att det är någon sorts absolut sanning jag funnit. Jag har flertalet gånger påtalat att det är den mest troliga förklaringen. Du är den som konstant försöker sätta ord i mun på folk bara för att du ska ha lättare att argumentera mot halmgubbar istället för vad folk faktiskt skriver. Det är oärligt, du vet det, men du gör det ändå. Hela tiden. Det är likställt med lögn.
Men hur kan du förbise att om du har fakta och bevis på evolution så handlar det inte längre om ''det mest troliga förklaringen utan om sanning. Vilken värld lever du i? Vilka källor hämtar du dina kunskaper ifrån? Du tror inte på religion och tycker inte att det har nåt värde men diskuterar det flitigt för att du tycker att det är intressant, när man påpekar att det är en motsägelse vägrar du att förstå det. Du säger att bevis och fakta finns för evolution och därmed blir evolution en sanning för att sen hävda att evolution är den mest troliga förklaringen. Två påstående som säger emot varandra. Du säger att absolut sanning inte existerar men om jag skulle ställa en följdfråga och säga om det är sant skulle det vara en motsägelse om du svarade ja och svarar du nej så tror du inte på ditt eget påstående. Du har flera gånger gjort påståenden som är helt idiotiska och motsägelsefulla. Det är okej, och det är mänskligt men att du inte erkänner det när man förklarar för dig!?!
Du: Absolut sanning existerar inte.
Jag: Är det sant?
Du: Ja, det är sant. Ser du motsägelsen? Detta bland många andra.
Du har förklarat hur du har tänker, jag har även i detalj förklarat varför dina premisser för din falska dikotomi är fel. Att du inte förstår varför det är fel bryr jag mig inte om.
Citat:
Och jag har redan bemött det.
Så ditt argument är att han måste vara allsmäktig för att han måste vara allsmäktig? Bra tänkt. Det är inte en förklaring om varför han måste vara allsmäktig för att skapa en partikel. Du sysslar bara med cirkelargumentation. "Det är så för att det är så för att det är så.." Du kommer ingenstans.
Så ditt argument är att han måste vara allsmäktig för att han måste vara allsmäktig? Bra tänkt. Det är inte en förklaring om varför han måste vara allsmäktig för att skapa en partikel. Du sysslar bara med cirkelargumentation. "Det är så för att det är så för att det är så.." Du kommer ingenstans.
Jag kan ta det en gång till. Inga problem.
Universum existerar, universum måste ha en skapare, även multiuniversum måste ha en skapare. Skaparen måste vara evig, om skaparen inte är evig så måste även skaparen ha en skapare och detta kan fortsätta i alla oändlighet. Detta vore omöjligt eftersom vi inte kan ha en oändligt antal händelse. Därför måste skaparen vara evig och aldrig varit frånvarande ur existensen. Allt so existerar måste komma från honom. Från en partikel till den mest gigantiska svarta hål som finns i universum. ALLT! Om det skulle hända att en enda partikel låg utanför hans makt och förmåga, måste denna partikel ha kommit nånstans. Men var har den kommit nånstans? Den kan inte ha skapat sig själv. Var kom den ifrån då? Därför kan inget existera som inte kommer från honom. Han måste vara allsmäktig. Vilken det förstår du inte?
Citat:
Varför måste han vara evig? För att du inte förstår annan tid än den vi känner till.
ÅHHH!! Men om han inte är evig, innebär det att han har inte funnits vid ett tillfälle och kommit till existens vid ett annat. Eftersom inget kan komma till existens av sig själv måste vi ställa oss frågan. Var kom han ifrån? Om han har en skapare, så måste skaparen till honom vara evig, annars har även denna skapare en skapare och det går inte eftersom vi inte kan ha en oändligt antal händelser.
Citat:
Varför måste han vara allsmäktig? För att du inte förstår hur det kan fungera utan att gå till magi som lösning.
HAHA. skojar du eller menar du allvar? Han måste vara allsmäktig just för att inget kommer till av sig själv. Du kommer förstå om du svarar på en här frågan. Vad är det som inte ligger i hans makt?
Citat:
Varför måste han kunna välja? För att du inte förstår annat än den mest grundläggande kausaliteten och applicerar det på saker bortom ditt förstånd.
Igen är det din okunskap som kontrollerar din "logik".
Igen är det din okunskap som kontrollerar din "logik".
Vara och icke vara. Ett val. Kraften bakom expandering. Hur kraftigt ska det vara. Ett val. Hela skapelsen är hans vilja och val.
Citat:
Jag jag påstått att det är det. Hur är din fråga ett argument? Allt måste inte vara det.
Och jag har bemött det.
Citat:
Så du VET vad en falsk analogi är? Bra jobbat putte! Men betänk detta. Det är bara relevant om man försöker bevisa något med hjälp av en jämförelse, inte när man försöker förmedla en tanke. Så då sysslar du inte enbart med det kosmologiska argumentet och får en ännu större bevisbörda på dig. Hur vet du att han skapat ALLA brickorna? "Det bara är så"? Du har rätt i att det finns något som man med mycket god vilja kan kalla information i DNA, däremot finns det ingenting som säger att det måste komma från någon gud. Det är vad du konstant saknar i dina argument.
Faktum är att DNA är ett ypperligt bevis på Guds allsmäktighet. Läs om det är mitt råd.
men lillen. Jag trodde att min förklaring var kristallklar. Låt oss ta jämförelsen om dominobrickorna. Säg att hela universum är dominobrickor. Du sa att Gud kanske var orsaken till den första brickan med inte de andra. Men för att dominoeffekten ska fungera så ska det vara mer än en bricka och de ska stå i rad. Ett mönster alltså. Säg att Gud endast hade att göra med den första brickan men var kom de andra brickorna ifrån? Vad ställde de i rad? Hur kan du förbise det mest uppenbara?
Vad visste de mindre om? De var mycket bättre på annat som vi helt har glömt på idag. De var bättre på det andliga, idag är vi sämre på det andliga och bättre på det materiella. Du kan inte hävda att de var primitiva och ta hänsyn till den materiella världen. De kunde telepati, de mådde mycket bättre psykiskt och fysiskt. De levde i naturen, av naturen och för naturen som det ska vara. Hur kan du hävda att dagens människor är mer sofistikerad? På vilket sätt? Är det vad dina ögon kan se och tolkar som gäller? Vi har aldrig mått lika dåligt psykiskt som detta århundrade, vi har aldrig förr skövlat regnskogar, försurat marken, haven, sjöar som i detta århundrade. Jorden har aldrig mått sämre som hon gjort under detta århundrade, Massförstörelsevapen har aldrig existerat som det har gjort i detta århundrade. Folkliga sjukdomar som hjärt-kärl sjukdomar, fetma, astma, cancer har aldrig existerat i samma utsträckning som i detta århundrade. Isen har aldrig smält så fort som det gjort i detta århundrade. Torkan på jorden har aldrig brett ut sig förr som det har gjort under detta århundrade. Girigheten bland mänskligheten och nationerna har aldrig förr existerat som det gjort under detta århundrade. Allt detta har människans händer varit orsak till. Säg mig på vilket sätt var den forntida människan primitiv? Den ''moderna'' människan är primitiv.

solrosfrön har ögon som kan liknas vid encelliga organismer. Det vi pratar om är tolkningen av yttre världen. Att du kan se trädet och tolkar det i hjärnan dess färg, brett, längd osv. Att encelliga organismer eller väter reagerar på ljus kan absolut inte likställas vid ögon som har förbindelse med hjärnan. Du förstår inte resonemanget, hade du förstått det hade du fått en aha-upplevelse men jag är väldigt tveksam på om du har kompletta betyg ens från gymnasiet eller om du besitter ett adekvat arbete.