2015-11-28, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nexin
Nu klarnar genast några saker. Arnstad har inte skrivit dessa ord utan citerar från Metapedia. Det är alltså Metapedia som ska anklagas för uselt språk och analys och Arnstads brott är reducerat till suspekt citering och allmänt förvirrade resonemang.

Eftersom mitt senaste försök att skändligen svartmåla Arnstads akademiska framgångar och vilket, mycket rättvist, slutade i ett pinsamt debacle, kände jag mig tvungen att faktiskt läsa hela nästan-kandidatens artikel.

Vid denna mer genomträngande analys kan jag konstatera att Arnstad har en fullgod förmåga att formulera sig på det engelska språket (eller en god korrekturläsare). Visserligen finns där diverse mindre språkfel, men engelska är ett erkänt svårt språk och jag är övertygad om att Arnstad behärskar det engelska språket betydligt bättre än vad som kan förväntas av en man i hans ålder och med motsvarande utbildningsbakgrund.

Problemet ligger snarare, vilket tidigare antytts, i uppbyggnaden eller, om man så vill, det akademiska arbetet. Det jag vid en snabb läsning tolkade som en analys av Metapedia visar sig vid närmare betraktan till största delen bestå av en lång rad citat från Metapedia själv, som kanske ska illustrera något, dock väldigt oklart vad. Den övriga texten består av en kort historisk genomgång av Ikeas fascistiska historia och en kort historisk genomgång av Sverigedemokraternas fascistiska historia. Ingendera har någon större tyngd och åtföljs heller inte av några referenser värda sitt salt. Avslutningsvis kommer några slutsatser som består av ett stycke tyckande utan direkt koppling till resten av artikeln samt ett stycke som sägs vara en del av ett mejl till författaren från en icke-namngiven person och vars poäng verkar vara att göra en ironisk koppling mellan Metapedia och Ikea. Det skrivs inte i klartext med den kvardröjande känslan är att Arnstad fann detta mejl med dess Metapedia-Ikea-parallell så roande och slagkraftig att han kände sig tvungen att skriva en hel artikel om det. Vilket han har gjort. Tyvärr utan att säga något mer än vad som skrevs i de fåtaliga raderna som han också citerar.

Sammanfattningsvis så är det inte vetenskap Arnstad sysslar med utan journalistik. Denna artikel skulle antagligen, med lite frisering, fungera hyggligt i någon antirasistisk tidskrift. Jag tänker instinktivt på Expo, men det finns antagligen fler. Den har en röd tråd som den gör vissa utvikningar ifrån men i stora drag håller. Den staplar också faktauppgifter på varandra och kommer slutligen fram till någon sorts poäng (notera poäng, inte slutsats). Allt detta är karaktäristiskt för journalistiken men inte för vetenskapen.

Några ytterligare ord kan vara på sin plats om vetenskapligheten, här lider nämligen Arnstad av vissa svåra handikapp. Bland annat tycks han inte ha någon som helst koll på detta med referenser. På vetenskapligt manér är texten visserligen jämnt täckt av referenser (dock har jag sett samhällsvetenskapliga avhandlingar som utan problem trycker in tre eller fyra gånger så många referenser per stycke som Arnstad). Men han tycks helt ha missat vitsen med referenser. Referenser har man för att understödja kontroversiella uppgifter. En läsare ska kunna kontrollera givna fakta. Detta innebär att man inte behöver referera till självklarheter eller åtminstone göra det mycket överskådligt. Arnstad gör ungefär tvärtom och belägger enkla fakta som lika gärna kan kontrolleras på Wikipedia med hänvisningar till diverse översiktsverk medan kontroversiella detaljer nämns i förbifarten utan antydningar till referenser. Arnstads attityd till källor illustreras med närmast komisk precision i det faktum att han översatt svenska titlar i källförteckningen till engelska. För någon som enbart refererar till saker och ting framstår detta beteende givetvis som lätt utvecklingsstört. Referensen är till för att läsaren ska kunna hitta källan och en eventuell översättning kan inte bidra till något där utom att sprida förvirring. För någon som använder sin referenslista som ett skrytobjekt, för att lyfta fram både sig själv och vissa utvalda bekanta, blir det mer begripligt, även om de utländska akademiker som Arnstad antagligen vänder sig till givetvis ser det som ett löjeväckande beteende.

Till skillnad från vissa andra skribenter i denna tråd har jag mina dubier om huruvida Arnstad faktiskt läser här. Men om han gör det vore det inte fel med lite tacksamhet. Nu har jag nämligen givit honom mängder av konstruktiv kritik. Ungefär det som hans peer reviewer borde ha gjort men tydligen har struntat i.
Citera
2015-11-28, 20:17
Medlem
vescs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hashflash
Ja det är väl bruna löss den Smorde gillar att skriva om. Det var nån skribent i tråden som va lite snabb på att tillskriva studenten värdelös text. Citerar man brukar det väl vara något av värde.

Problemet för Arnstad är att fascismen är så obefintlig i Sverige att det inte finns något annat att citera.
Citera
2015-11-28, 20:27
Medlem
hashflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vesc
Problemet för Arnstad är att fascismen är så obefintlig i Sverige att det inte finns något annat att citera.

Ja det är ju sant. Han måste koka soppa på homeopatin han funnit. Nån borde sätta upp en honey-trap för den Smorde.

Idag har han exempelvis fantiserat om ett post-demokratiskt Sverige:

Fråga till den Smorde:
"@arnstad Jag skulle vilja veta vad du tycker vi skulle göra OM sd vid nästnästa val får 51% i riksdagen. Hur motarbetar man då? Exempel?"

Den Smorde:
"Det beror helt och hållet på vilket utrymme en SD-regim skulle ge möjligheter till opposition i ett post-demokratiskt Sverige."
Citera
2015-11-28, 20:36
Medlem
UT64s avatar
Såg på tv idag att SD håller kongress - Landsdagar i Skåne.

Hade varit suveränt kul om de bjudit in Arnstad för någon form av debatt.
Eller kanske som pausunderhållning. Men då hade det nog varit risk för infarkt
på den rätt så fete Arnstad.

Hade det hela dessutom filmats så hade vi haft lulz för år framåt!
Citera
2015-11-28, 22:05
Medlem
vescs avatar
Jag valde också att läsa igenom hans bidrag till fascism journalen.

Väldigt tunt innehåll är min första iakttagelse. Sedan är språkbruket så vardagligt att det inte är något som ska publiceras i en journal.

Citat:
Thus Lagerström replaced his skinhead clothing with a suit and tie and began presenting himself as a businessman.

...

the German singer of Nazi songs Frank Rennicke made appearances

Man kan enkelt ifrågasätta påståenden som denna

Citat:
It would appear that Avpixlat is also a key weapon in a strategy of intimidation against any Swede daring to say anything critical in public about the party.

Citat:
But this controversy does not stop ultra-nationalists of all inclinations from making use of the ‘alternative knowledge’ that Metapedia provides when ever it deals with topics that remain dear to all of them.

"remain dear to all of them"...

Passar personliga anekdoter i en journal?

Citat:
Metapedia as ‘Ikea Fascism’
In 1991 I was working as a news reporter for one of the major Swedish daily newspapers,

Citat:
If indeed the system of liberal democracy is being challenged by ultra-nationalism in this way, then we need to find ways to counter it. If today’s ‘truth’ is something the citizens of Europe find via Google, then there is all the more reason for being pessimistic about its future.

Det är bara positivt att folk bildar sig själva på sin egna tid Arnie. Är inte Arnstad självlärd inom fascism då det inte enligt hans egna utsago finns några kurser som lär ut fascism i Sverige?

Hela Alexa rankingssystemet är omöjligt att använda då det inte sätts i proportion till Aftonbladet exempelvis. Han kunde ha rankat vilka de största svenska websidorna är och vart metapedia hamnar bland den rankningen, inte bland all världens websidor.

Sedan hade han en lista över länders bidrag till metapedia som inte var korrekt ifylld, hur man missar det är en fråga.

Tillägg:

Det känns som att en gymnasieelev som tittat på History Channel en helg skrivit ihop ett examensarbete på några dagar. Inga djupa analyser, inga välformulerade tankegångar och ingen utvecklad förståelse av vad han försöker presentera, bara en hel del yta för att säga att något till ytan liknar något annat.
Senast redigerad av vesc 2015-11-28 kl. 22:23. Anledning: tillägg
Citera
2015-11-29, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nexin

Några ytterligare ord kan vara på sin plats om vetenskapligheten, här lider nämligen Arnstad av vissa svåra handikapp. Bland annat tycks han inte ha någon som helst koll på detta med referenser. På vetenskapligt manér är texten visserligen jämnt täckt av referenser (dock har jag sett samhällsvetenskapliga avhandlingar som utan problem trycker in tre eller fyra gånger så många referenser per stycke som Arnstad). Men han tycks helt ha missat vitsen med referenser. Referenser har man för att understödja kontroversiella uppgifter. En läsare ska kunna kontrollera givna fakta. Detta innebär att man inte behöver referera till självklarheter eller åtminstone göra det mycket överskådligt. Arnstad gör ungefär tvärtom och belägger enkla fakta som lika gärna kan kontrolleras på Wikipedia med hänvisningar till diverse översiktsverk medan kontroversiella detaljer nämns i förbifarten utan antydningar till referenser.

Arnstads attityd till källor illustreras med närmast komisk precision i det faktum att han översatt svenska titlar i källförteckningen till engelska. För någon som enbart refererar till saker och ting framstår detta beteende givetvis som lätt utvecklingsstört. Referensen är till för att läsaren ska kunna hitta källan och en eventuell översättning kan inte bidra till något där utom att sprida förvirring. För någon som använder sin referenslista som ett skrytobjekt, för att lyfta fram både sig själv och vissa utvalda bekanta, blir det mer begripligt, även om de utländska akademiker som Arnstad antagligen vänder sig till givetvis ser det som ett löjeväckande beteende.

Bra poäng. Som alltid när Arnstad skriver något så slinker det med flera kontroversiella uppgifter som är svåra att belägga (annat än genom referenser till den egna "forskningen").

Vad menar han förresten med fotnot 44? Mail to the author from Fascism (July 31, 2014).

Överlag är det lite svårt att förstå poängen med artikeln. Vill han få fram att "svensk fascism" har exporterats till omvärlden (precis som IKEA - och Kamprad var fascist, höhö) eller vad är själva tesen?
Citera
2015-11-29, 01:25
Medlem
vescs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jellfkkd
Bra poäng. Som alltid när Arnstad skriver något så slinker det med flera kontroversiella uppgifter som är svåra att belägga (annat än genom referenser till den egna "forskningen").

Vad menar han förresten med fotnot 44? Mail to the author from Fascism (July 31, 2014).

Överlag är det lite svårt att förstå poängen med artikeln. Vill han få fram att "svensk fascism" har exporterats till omvärlden (precis som IKEA - och Kamprad var fascist, höhö) eller vad är själva tesen?

Min tanke är att Arnstad tror sig sitta på en guldgruva, att den fascism som enligt honom tillhör den svenska nationens identitet är vilken slinkat förbi på glasögonprydda näsor hos alla de prominenta fascism forskande akademiker som tidigare även avskrivit all Arnstads forskning och de böcker han skrivit som icke värdiga någons tid eftersom de inte kunde se fascism nyanserna likt Arnstad.

Arnstad missar dock konsekvent att tunga namn som Dick Harrison http://magasinetneo.se/artiklar/sadan-ar-fascismen/ håller inte med honom om exempelvis fascism-omdefinitioneringen till en generic fascism a la SD som skulle likt IKEA möbler platsa i varje hem och hemland efter behov.

Han fruktar att med SD i regeringen så sprids ordet att den så kallade Ikea-fascismen är framgångsrik till omvärlden likt alla Ikea-varuhus tack vare välgenomtänkt design och funktion på vad man erbjuder. Han vill väl känna sig som om att han gör något mera meningsfullt än hur alla andra betraktar hans prestationer.
Senast redigerad av vesc 2015-11-29 kl. 02:07. Anledning: tillägg
Citera
2015-11-30, 21:35
Medlem
Hanif Bali har humor (och är tydligen inte blockad av Arnstad):

https://twitter.com/hanifbali/status/671383652056469504

Men nu kanske han blir?
Citera
2015-12-01, 11:00
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Hanif Bali har humor (och är tydligen inte blockad av Arnstad):

https://twitter.com/hanifbali/status/671383652056469504

Men nu kanske han blir?

Jag skrev ett komplimang till den smorde, och det var så klart ett skämt, fast endast för mig själv, efter som det liknade vanligt rövslickeri. Men hans paranoia prickade i mig som troll och jag blev blockerad av honom. Han är verkligen ihärdig vad angår kontroll av samtalspartners i hans "demokratiska dialog".
Citera
2015-12-01, 18:38
Medlem
vescs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Jag skrev ett komplimang till den smorde, och det var så klart ett skämt, fast endast för mig själv, efter som det liknade vanligt rövslickeri. Men hans paranoia prickade i mig som troll och jag blev blockerad av honom. Han är verkligen ihärdig vad angår kontroll av samtalspartners i hans "demokratiska dialog".

Han var väldigt snabb med att blockera mig, men jag sparade inte på orden (till den grad en tweet tillåter) så det är förståeligt.

Det kan inte ha undgått Arnstad att han blivit till ett åtlöje på nätet och bland de som är bekanta med honom, även om han på sina seminarier endast omringar sig med de som vill sig tro att han har något värt att berätta.

Jag har fortfarande inte förstått hur detta passerade en genomläsning av någon.

http://i.imgur.com/qcHwJIh.png

Antalet engelska artiklar är ju definitivt inte korrekt angivet.
Citera
2015-12-03, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
På fredag berättar jag hur vi historiker kan använda populärkultur som källmaterial ... (url)

"Vi historiker". Mannen utan examen ser sig alltså som en del av de utbildade. Det kanske är här vi finner lösningen på Arnstads studieprestationer. Allt är baserat på populärkultur, allt han vet om Fascism kommer från film och tv-spel. Det är kanske så han har skapat hela sin världsbild. Det skulle onkeligen förklara en del.
Citera
2015-12-03, 11:01
Medlem
Glauciuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 101000111
"Vi historiker". Mannen utan examen ser sig alltså som en del av de utbildade. Det kanske är här vi finner lösningen på Arnstads studieprestationer. Allt är baserat på populärkultur, allt han vet om Fascism kommer från film och tv-spel. Det är kanske så han har skapat hela sin världsbild. Det skulle onkeligen förklara en del.

Ja, det blir allt lite roligt när Arnstad tror att han är en historiker.
Vad tycker hans kollegor om honom? Har bland annat Dick Harrison uttalat sig om Herr Arnstad någon gång?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in