2015-11-28, 15:45
Medlem
Det är många personangrepp i denna tråd, som återspeglar hur det är i dagens Sverige när alla får göra sig hörda oavsett vad de påstår. Ibland är det till och med elakheter som förvånar mig. Det verkar finnas en konkurrens om vem som vet mest och var först med att veta. Det är Jante, att man inte ska tro att man kan något eller är bättre, trots att en del i denna tråd kan mer än andra!

Jag tycker debatten i tråden återspeglar mycket av hur folk mår och hur illa de drabbats av domar och beslut. Olika övergrepp från myndigheter och domstolar inträffar ofta i Sverige, det är ju det som är orsaken till att vi bevakar olika rättegångar, just för att granska hur det går till i olika fall. Men det ska inte leda till att våra erfarenheter från andra fall gör att vi inte kan se på andra fall objektivt, eller upphöja förutfattade meningar till en dygd.

Det jag ser i detta fall är att när polisen kommer in från början och gör allt rätt så blir det rätt. I kombination med en klok och opartisk åklagare som har vett att hålla saken hemlig med yppandeförbudet så blev det rätt dom. En tingsrätt måste ha en utredning av den kvalitén som i denna utredning, med bevisning som gör det möjligt att komma fram till en rättvis dom.

Det är så onyanserat hur folk ser på saker, det är inte fel på alla brottmål, eller domen för att det blir fel ibland. I just detta fall blev det rätt, och lite underhållning som Rönnbäckskan bjöd på då hon tog konspirationsteoretikerna i vår tråd på allvar. I en svensk tingsrätt!

Med en advokat som läser och får uppslag på Flashback i stället för att arbeta juridiskt med ett försvar så gav detta en insyn i hur olika kvalité det är på advokater och vilken otur en brottsling kan ha när inte blir något försvar alls.

Leif Silbersky är motsatsen till Rönnbäckskan, han överanstränger sig i målet med den dubbla dubbelmördaren i Jönköping. För att ha en liten chans till att undvika livstid för klienten. En obefintlig chans, men han gör sitt jobb.

Det jag noterat genom dessa trådar är att rättssystemet fungerar utmärkt så länge det inte är kollegiala hänsyn som är föremål för beslut av myndigheter och domstolar. I brottmål fungerar systemet bra så länge det inte är en advokat eller en polis som står åtalade. I civilmål har det spårat ut helt i vissa mål när det görs bevisvärdering åt helvete och när man värderar trovärdighet. I förvaltningsrättsliga mål lyser likhetsprincipen med sin frånvaro.

Men varje fall måste granskas utan våra förutfattade meningar!
Och detta fall är ett skolexempel på hur en mordutredning ska skötas, men trots det så vill folk ha saker utredda som inte har med själva åtalet att göra. Märkligt.
2015-11-28, 16:06
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarterUSM
Vad gäller Litauer i England och det som nämnts om Wisbech kan jag bara intyga det som skrivits. Balter lyckas alltid med konststycket att bosätta sig i ”fina” och trevliga områden – troligtvis då arbetsmarknaden för deras hantverkarkonster är bäst på sådana orter. Wisbech är en ”typisk” marknadsstad som ligger strax norr om Ely som nämnts som möjlig bostadsort för NB. Allt detta i Cambridgeshire som tillsammans med resten av East Anglia (Essex, Suffolk och Norfolk) är en riktig samlingsplats för östeuropéer. Nära och bra till Stansted. Att googla fram olösta brottsfall i denna region tror jag är meningslöst men visst finns det säkert några som skulle må bra av att det undersöks mer om NB:s tid i England.
.
Migrant communities in Wisbech shocked by murder of Latvian student Alisa Dmitrijeva, whose body was found on the Queen’s estate at Sandringham

Citat:
Latvians, Lithuanians, Russians - whatever the nationality, whatever the language, the disappearence and death of 17-year-old student Alisa remains the main topic of conversation almost a fortnight after her body was discovered on the Royal Estate at Sandringham.

http://www.edp24.co.uk/news/crime/migrant_communities_in_wisbech_shocked_by_murder_o f_latvian_student_alisa_dmitrijeva_whose_body_was_ found_on_the_queen_s_estate_at_sandringham_1_11741 04

Wisbech - A Town in Crisis?

Citat:
With a third of Wisbech's 20,000 population now said to be eastern European, and five reported murders from their community in the last two years, a Wisbech man felt compelled to write to the Daily Mail urging the paper to highlight the "desperate situation" in the town which he claims is being ignored by politicians for fear of being branded as racist. Following its investigation, the Mail claimed that the "Baltic Mafia" was taking over English Fenland towns, terrifying local residents and ensnaring teenage girls, such as Alisa. One woman is quoted is saying she is too afraid to go out after dark as Wisbech "has changed for the worse".
http://www.huffingtonpost.co.uk/ellee-seymour/wisbech-a-town-in-crisis_b_1242064.html

Wisbech kallas "Little Lithuania": http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/features/5593010/Welcome-to-UK-town-of-28000-with-5000-Lithuanians.html

Tack för ett mycket intressant inlägg!
2015-11-28, 16:15
Medlem
develis avatar
Det enda.
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Vad är det som är så förträffligt med den här utredningen egentligen? Det enda man har av tyngd är DNA-spåren och där har man underlåtit att undersöka kontamineringsmöjligheten. Utöver det har man genom tvivelaktig häktning och psykisk misshandel av två personer förmått dem att ta tillbaka den misstänktes alibi, samt lyckats rota fram 6 st hårdporrbilder i cacheminnet på den misstänktes dator och använt detta som ett högst tveksamt indicium.
Jag tycker inte alls att polisen har lyft på varenda sten som det funnits anledning att vända på utan tidigt bestämt sig för vem som är skyldig och sedan bara koncentrerat sig på att skaffa fram bevis för en fällande dom.
Ett klassiskt inlägg på hur man vill utöva en förundersökning baklänges som faller samman med mitt föregående inlägg.
Vi fokuserar på potatisskalaren och vi anser att DNA-bevisningen är mindre viktig alternativt så är den givetvis falsk: Den är planterad.

Här är problemet med era planteringsteorier:
# Ingen av er har presenterat ett relevant händelseförlopp gällande plantering. Hela högen utgår från ett ogrundat påstående. Ni antar, gissar och påstår.
# Ingen av er har tagit fram nåt som kan indikera på rättsröta eller konspiration gällande förundersökning.
# Ingen av er har påvisat bärande argument som påvisar en arrangerad brottsplats eller fyndplats.
2015-11-28, 16:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Endast skadan på höger underarm var färsk dock, och det är svårt att tänka sig att denna lilla hudsavskrapning skulle vara upphov till alla blodbesudlingarna på LH:s kläder. Hur tänker ni er för övrigt att blödningen på NB ska ha uppstått under hans kamp med LH? Om hon rivit honom borde det väl rimligen ha funnits spår under hennes naglar? Vad återstår då för möjliga förklaringar?
Hans fru har påtalat skär/sårskada på ett pekfinger i förhör. Ett ytterst litet sår kan ge spår av blod - likaväls från hudskrap som reva på underarm. Att röra vid näsan om Lisa fått in ett slag på NBs näsa likaså. Att avsätta blod är inte ett problem.
TR reflekterar kring frånvaro av spår från Lisa: medvetslös.

Du gör en höna av en fjäder.

.
2015-11-28, 16:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroTranquility
För att dem har låst fast sig vid ett tidigt stadium bland annat finns det bilar som kan vara misstänkta!
Och dem har inte förhört någon från jaktlaget som hängningen liknar (vid ett djurkadaver upphängt)
Aaa... så brottsplatsen duger nu helt plötsligt men du byter ut NB till en jägare?
... Trots detta finns NBs DNA och det finns inte en enda DNA träff från nån annan på rör, snören eller Lisas kläder.
På tal om jakt: You are chasing shadows.
2015-11-28, 16:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är väldigt mycket du föraktar tydligen. Dina inlägg är likt eter och nu var det väl annorlunda att det blev en mer generell släng av sleven..

Vad det beträffar Lisas pappa så är han inte "helig" - han är en sörjande pappa vars dotter mördats på det mest vidriga och plågsamma sätt. Likt andra föräldrar som förlorat sitt barn pga en galning så sörjer han.
Respekt handlar ordet om. Empati är ett annat.

Har du problem med att man utgår från ett mord med sexuellt motiv som handlar om sexualsadism?
Det fetade är ett faktum med mordet på Lisa nämligen - det ses via det plågsamma hon utsattes för.

Har du problem med att folk sen funderar på hur grunden till detta lades i uppväxt och barndom?
Dessa sexualsadister uppstår inte ur ett tomt hål. Flertal av dem uppvisar liknande mönster via forskning - trauma som ledde till att de blev som de blev.

Tanke med tråden är att reflektera kring fallet och det inkluderar mördaren NBs spektra.
Han är en sexualsadist.
En stor följdfråga extraheras ur frågan varför:
Vad skapar dessa monster? Hur kunde det ske?
Själva motivet kan endast NB svara på - varför just Lisa föll offer - men han är inte historiskt ensam tyvärr att utföra denna sorts mord varav viktimologi, psykologi, psykiatri osv. härbärgerar berättelser om dem.
Det är expertutlåtande med i förundersökningen - gilla läget.

Bra inlägg, kloka reflektioner! Mordet har skett under så ovanligt vidriga former att det är mycket svårt att bara ta till sig, att tänka "ok, var det så det gick till" - det fungerar ju bara inte utan man vill försöka förstå bakomliggande orsaker till att en människa kan utvecklas till ett sådant monster som kan begå detta makabra mord - för sin egen njutnings skull.

Även det sätt som han sen hanterade kroppen på när han med kraft pressade in henne i det trånga skåpet - vittnar om en person som är så långt bortom mänskliga, normala tankegångar, som tänkas kan. Han behandlade Lisas kropp som om den vore något överblivet skräp som inte skulle synas.

Ofattbar grymhet och ondska.
Man vill försöka förstå det ofattbara.
2015-11-28, 16:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Tackar för många av dina senaste inlägg med fakta i allmänhet som berör fallet i synnerhet! Alltid skönare med bra fakta i ryggen.
Placeringen i boden är "det sista stället" att placera någon enligt experten och jag tycker också att det finns en anomali här. Sadister jobbar sig inte med någon som inte längre ger juice och BO var död. Min utgångspunkt har tidigt varit att han av någon anledning var riktigt förbannat på BO för att inte ha fått vad han velat ha och därmed låste in sig själv lisa och hela fallet i denna ände som han därefter inte kunde göra något åt.
-Har du någon som motsäger det? Någon vetenskaplig data eller andra aspekter?
På flera plan är Nerijus mer omogen och kan bara vara överlägsen på ett sätt genom brute force. Tacksam för dina aspekter på just det! om du har några.

Vad det gäller stopp-efter-döden så är hon uppenbart ointressant vid dödens inträde. Det leder till några tankar för min del:
Planerat och troligen förberett där hans modus ses i kombination med händelse dagen innan.
Just detta med att gömma henne visar tre-stegs-förlopp och påminner om organiserad förövare.
Vad det gäller ilska så behöver den inte ha med BO att göra - däremot kan det vara nåt i tillvaron som NB är ilsk på, frustrerad över nåt som utlöser händelsen. Eller så är enbart en lång, våt dröm han iscensätter plötsligt. Han har övervägt och han har bestämt sig.

Att ha i åtanke gällande hur brottet ser ut är ju även att han kan ha blivit stressad eller störd (risk för upptäckt) vilket i sig inte ger en fortsättning gällande brottet isf (sexuell aspekt). Enbart NB vet omständigheterna..
Det verkar dock som att en slags voyeurism* är tillräckligt i detta fall och jag tror sen att försök till snäv tidsspegel handlar om att skapa alibi - att inte vara borta för länge inför frugan (eliminera misstankar). * Alltså inte den klassiska att i smyg iaktta, utan offrets dödskamp.

Att agera i trygghetszon är inte ovanligt men jag tror att detta ingår i hans modus, att han får en extrakick i risktagandet (offentliga platser, dagtid, nära väg) och nära till arbetsplatsen. Det gäller ju även kontaktförsöket vid kopplingstationen.

Nämnde tidigare att gemensam nämnare för sexualsadister är givetvis sexuell tillfredsställelse via att åsamka en annan människa lidande. Sadisten njuter av att se sitt offers rädsla, skräcken i dess ögon. Dess vädjan om nåd väcker sadistens sexualitet. Känslan av makt, att ha kontroll över en helt hjälplös person får sadisten att känna makt i sin snedvridna värld. Det stärker hans ego och självkänsla.
Sexualsadisten tillbringar stora delar av sin tillvaro med att fantisera om detta. De längtar efter att iscensätta sina planer, repeterar brottet i tanken. Normala människor längtar efter sex, närhet till en annan människa eller fantiserar om en slags drömpartner - sadisten längtar efter ett offer som ber för sitt liv. Upprepandet blir en slags scen, de vet exakt i förväg vart de tänker döda sitt offer och hur de tänker kontrollera dem.
(jag utgår från grav personlighetsstörning eftersom Åsgård reflekterat kring detta i media)

Senast redigerad av develi 2015-11-28 kl. 17:06.
2015-11-28, 16:48
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
(...)

# Ingen av er har presenterat ett relevant händelseförlopp gällande plantering. Hela högen utgår från ett ogrundat påstående. Ni antar, gissar och påstår.
# Ingen av er har tagit fram nåt som kan indikera på rättsröta eller konspiration gällande förundersökning.
# Ingen av er har påvisat bärande argument som påvisar en arrangerad brottsplats eller fyndplats.

Jag börjar nedifrån med:

#Inga spår från NB på fyndplats - bärande argument
#Jodå, i enskildheter som t.ex. tolkkaoset i förhören. Se mina inlägg om när NB förhörs om byssjan t.ex.
#Nå, det är väl mycket begärt när ingen har samma resurser som polisen. I korta drag är en planteringsteori att någon annan, säg pappan, arbetskamraterna, någon Jönsson eller någon annan tagit livet av Lisa och arrangerat det som ett sexbrott, samt satt dit NB genom att kontaminera hennes kläder med hans blod.
Hur detta gått till kan man spekulera om i den andra tråden. Jag nöjer mig med att säga att det antagligen inte är helt omöjligt och så länge han nekar i sten kan man ägna tvivlet en tanke.
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2015-11-28 kl. 16:50.
2015-11-28, 16:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Bra inlägg, kloka reflektioner! Mordet har skett under så ovanligt vidriga former att det är mycket svårt att bara ta till sig, att tänka "ok, var det så det gick till" - det fungerar ju bara inte utan man vill försöka förstå bakomliggande orsaker till att en människa kan utvecklas till ett sådant monster som kan begå detta makabra mord - för sin egen njutnings skull.

Även det sätt som han sen hanterade kroppen på när han med kraft pressade in henne i det trånga skåpet - vittnar om en person som är så långt bortom mänskliga, normala tankegångar, som tänkas kan. Han behandlade Lisas kropp som om den vore något överblivet skräp som inte skulle synas.

Ofattbar grymhet och ondska.
Man vill försöka förstå det ofattbara.

GM enormt vidriga hanterande av offret tyder på...Att Han har psykopatiska drag, narcissistiska drag, tvångsmässiga drag, schizoida drag och drag av borderline.
Han har en kombinerad personlighetsstörning, ...
En normal person utför inte denna typ av brott, bara för att en kort stund tillfredsställa sig själv.
2015-11-28, 16:54
Medlem
Citat:
Det enda.

Ett klassiskt inlägg på hur man vill utöva en förundersökning baklänges som faller samman med mitt föregående inlägg.
Vi fokuserar på potatisskalaren och vi anser att DNA-bevisningen är mindre viktig alternativt så är den givetvis falsk: Den är planterad.

Flera alternativteoretiker framför plantering av DNA och blodspår som ett alternativ. Då bör man också samtidigt kunna ge förslag på

1. Vem denne planterande gärningsman är
2. Motivet till planteringen

NB var ju ingen kändis i Blomberg med omnejd. Litauerna hade lite kontakt med andra. Det är svårt att tänka sig att det fanns någon som ville honom så illa att hen var beredd att begå ett mord och plantera bevis bara för att sätta dit honom och samtidigt riskera ett livstidsstraff om hen råkade åka fast själv. Jag själv har då inte lyckats komma fram till något motiv som är så starkt att man tar risker av den storleksordningen.
2015-11-28, 16:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jag börjar nedifrån med:

#Inga spår från NB på fyndplats - bärande argument
#Jodå, i enskildheter som t.ex. tolkkaoset i förhören. Se mina inlägg om när NB förhörs om byssjan t.ex.
#Nå, det är väl mycket begärt när ingen har samma resurser som polisen. I korta drag är en planteringsteori att någon annan, säg pappan, arbetskamraterna, någon Jönsson eller någon annan tagit livet av Lisa och arrangerat det som ett sexbrott, samt satt dit NB genom att kontaminera hennes kläder med hans blod.
Hur detta gått till kan man spekulera om i den andra tråden. Jag nöjer mig med att säga att det antagligen inte är helt omöjligt och så länge han nekar i sten kan man ägna tvivlet en tanke.

Jag börjar uppifrån:
# Inga främmande DNA träffar från nån annan människa - däremot 10 träffar på hennes kläder från NB.
Vad du hänvisar till gällande förhör får du länka till som argument. Har varken tid eller lust att leta bland otaliga inlägg.
# "Någon annan" är inget bärande argument.
# "Hur det gått till kan man spekulera om i andra tråden" - gav inget svar på min fråga även om du har rätt i sak.
Men tack för ett försök till svar.
2015-11-28, 17:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Flera alternativteoretiker framför plantering av DNA och blodspår som ett alternativ. Då bör man också samtidigt kunna ge förslag på
Helt klart relevanta tillägg som komplement. Lägger till dem i uppräkningen. Det finns säkerligen mer som ska klargöras.
# Vem denne planterande gärningsman är
# Motivet till planteringen

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in