2015-11-28, 00:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
"Siffran 10"? Är du seriös? Säger siffran 10 något om mängden blod? Det är ju antalet besudlingar som konstaterats på Lisas kläder.

"Blod har runnit"? Är det slaget vid Lützen du beskriver? NB hade flera hudavskrapningsskador som kan ha avsatt blodet, vilket rättsintyget styrker.
HUDAVSKRAPNINGSSKADOR, inte skador med blod som forsar i massor, som du tycks tro/påstå.

Det finns inga spår av annan GM.

Ja, bara på Lisas kläder.

Hur fan ska jag kunna veta vad han gjort av handskarna?
Handskar och skyddsplast har han förmodligen dumpat
där han känt det varit säkert.
Det svaret räcker INTE som förklaring till att NB:s blod avsatts på Lisas kläder.
Teknikerna har tydliggjort detta och konstaterat att det är färskt blod som avsatts
från Nerijus.

Så - hur förklarar du hans blodbesudlingar på Lisas kläder och på röret
där hon hängdes? Blodet var färskt, direkt från honom.

Så var kommer blodet ifrån,)?
Vilka skador uppbar han vid gripande?
2015-11-28, 00:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av depla

Men LÄS åtminstone inlägget innan du svarar.
HUDAVSKRAPNINGSSKADOR hade han, flera stycken b.la på armar.
Dessa skador på hans hud kan ha avsatt blodet, vilket rättsintyget styrker.
2015-11-28, 00:17
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarterUSM
Bara lite input från en som följt tråden i det tysta och ursäkta om jag stör i diskussionen om huruvida NB är skyldig eller oskyldig .
*
Jag tror att det där med knagglig engelska är lite överdrivet. Jag har själv bott i England i 11 år och har träffat en hel del östeuropéer, om man nu kan klumpa ihop dem så. Visst talar de med en stark brytning men de som bott i landet ett tag har bra ordförråd och god språklig förmåga. Visst finns de som bara sällar sig till de egna och som därmed begränsar sin språkliga utveckling men i fallet NB tror jag han har bättre kunskaper än vad som framgår av FUP med mera. Jag tror inte heller att han är helt bortkommen när det gäller svenska och han kan mycket väl ha tilltalat Lisa på svenska när han lockade med henne, det kan till och med vara så att det är han som tilltalar henne vid fickringningen. Inte för att det är särskilt relevant i detta fall men under en tid i England umgicks jag med en italienare som ”låtsades” förstå noll engelska inför andra, bland annat sin arbetsgivare. Han hade stenkoll på allt som hände på hans jobb då ingen brydde sig om att undanhålla hemligheter inför honom eftersom han ”ändå inte förstod språket”. Jag tror NB kan ha kört samma taktik i sin plan.
*
Vad gäller Litauer i England och det som nämnts om Wisbech kan jag bara intyga det som skrivits. Balter lyckas alltid med konststycket att bosätta sig i ”fina” och trevliga områden – troligtvis då arbetsmarknaden för deras hantverkarkonster är bäst på sådana orter. Wisbech är en ”typisk” marknadsstad som ligger strax norr om Ely som nämnts som möjlig bostadsort för NB. Allt detta i Cambridgeshire som tillsammans med resten av East Anglia (Essex, Suffolk och Norfolk) är en riktig samlingsplats för östeuropéer. Nära och bra till Stansted. Att googla fram olösta brottsfall i denna region tror jag är meningslöst men visst finns det säkert några som skulle må bra av att det undersöks mer om NB:s tid i England. Detta överlåter jag dock med varm hand till polisen. Även om fallet är uppklarat så kan ju i och för sig NB inspirerats av the Ipswich strangler (Suffolk) vars dåd sammanföll med NB:s tid i England om jag inte missminner mig. **
*
Sedan undrar jag om några saker som jag hoppas att ni som är mer insatta i fallet LH kan hjälpa mig med.
*
Varför var polisen inte är hårdare i sina förhör med NB och IB efter det att IB har sagt att hon var i köket när NB skypade med sin mamma medan NB klart och tydligt säger att de skypade med mamman tillsammans. Visst är det bra att få fram att ”någon ljuger” men om nu NB:s bil synts med honom i vid 19:30-19:45 är det väl relevant att få reda på vem utav de två som skypade med mamman, och vem av mamman och IB/NB som ringde upp det samtalet. Eller har jag missat något i FUP:en?
*
Den här byggplasten som det pratas om att han har använt vid transport av kroppen tror jag fortfarande sitter fastspikad i något tak eller bakom en vägg på något av de renoveringsobjekt eller annat som de höll på med under veckan efter mordet. Är detta undersökt?
*
I ett förhör säger någon sig ha sett NB på en cykel på förmiddagen på söndagen om jag förstår det rätt. Har någon här en teori om vad han gjorde cyklandes – det var väl ett avvikande beteende om jag förstår det hela rätt.
*
Avslutningsvis undrar jag hur det kommer sig att en människa kan se ut som en massa olika personer beroende på i vilket sammanhang som bilden på honom har tagits? Jag menar på ett av fotona på NB (fotokonfrontationen från FUP) ser han ut som NB ”tyngdlyftaren”, på ett annat (bröllopsfotot) ser han ut som NB ”snuttgurkan”, på ett tredje (som jag tror är från hans Facebook) NB ”the Lad” och på ett fjärde (på promenad nerför någon trappa i naturen) ser han fan helt jävla skogstokig ut. På liknande sätt ser han ut från de bilder som visas från förhör/rättegång. Ska bli intressant att se vad detta är för en filur egentligen när väl mer ingående utredningar genomförs på honom.

Mycket bra inlägg!

Han kan mycket väl kunna mer svenska/engelska än han låtsas om, det ger en fördel även i förhören, extra tid att fundera medan tolken översätter.

Även jag tycker att man kunde gått in mer på tiderna i förhören, alla tider som uppges och vad dom har gjort är så vaga, det kommer dom undan med för mycket, men säger man inte vet så....vilket Nerijus säger om det mesta.

Jag hoppas nästan att man hittar något mer på Nerijus i det förflutna, inte mord men sexuella övergrepp, då blir det hela lite mer begripligt.
2015-11-28, 00:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av depla

Läs i FUP på sidan 1724 så ser du att han hade åtskilliga skador på sin vänstra hand.
Det fanns även en skada på höger underarm.
Därifrån kom blodet. Lätt som en plätt att förstå om man vill.
Mindre lätt att förstå om man bara vill förse tråden med massa
värdelöst ifrågasättande helt utan relevans eller intresse för diskussionen.
Summa summarum, det finns åtskilliga skador på vänster hand och en på höger
underarm som har kunnat avsätta det blod som ses på flera av de fynd som har hittats och dessa binder honom klockrent till mordet på flickan.
Senast redigerad av citrusdoft 2015-11-28 kl. 01:05.
2015-11-28, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarterUSM
Bara lite input från en som följt tråden i det tysta och ursäkta om jag stör i diskussionen om huruvida NB är skyldig eller oskyldig .
*
Jag tror att det där med knagglig engelska är lite överdrivet. Jag har själv bott i England i 11 år och har träffat en hel del östeuropéer, om man nu kan klumpa ihop dem så. Visst talar de med en stark brytning men de som bott i landet ett tag har bra ordförråd och god språklig förmåga. Visst finns de som bara sällar sig till de egna och som därmed begränsar sin språkliga utveckling men i fallet NB tror jag han har bättre kunskaper än vad som framgår av FUP med mera. Jag tror inte heller att han är helt bortkommen när det gäller svenska och han kan mycket väl ha tilltalat Lisa på svenska när han lockade med henne, det kan till och med vara så att det är han som tilltalar henne vid fickringningen. Inte för att det är särskilt relevant i detta fall men under en tid i England umgicks jag med en italienare som ”låtsades” förstå noll engelska inför andra, bland annat sin arbetsgivare. Han hade stenkoll på allt som hände på hans jobb då ingen brydde sig om att undanhålla hemligheter inför honom eftersom han ”ändå inte förstod språket”. Jag tror NB kan ha kört samma taktik i sin plan.
*
Vad gäller Litauer i England och det som nämnts om Wisbech kan jag bara intyga det som skrivits. Balter lyckas alltid med konststycket att bosätta sig i ”fina” och trevliga områden – troligtvis då arbetsmarknaden för deras hantverkarkonster är bäst på sådana orter. Wisbech är en ”typisk” marknadsstad som ligger strax norr om Ely som nämnts som möjlig bostadsort för NB. Allt detta i Cambridgeshire som tillsammans med resten av East Anglia (Essex, Suffolk och Norfolk) är en riktig samlingsplats för östeuropéer. Nära och bra till Stansted. Att googla fram olösta brottsfall i denna region tror jag är meningslöst men visst finns det säkert några som skulle må bra av att det undersöks mer om NB:s tid i England. Detta överlåter jag dock med varm hand till polisen. Även om fallet är uppklarat så kan ju i och för sig NB inspirerats av the Ipswich strangler (Suffolk) vars dåd sammanföll med NB:s tid i England om jag inte missminner mig. **
*
Sedan undrar jag om några saker som jag hoppas att ni som är mer insatta i fallet LH kan hjälpa mig med.
*
Varför var polisen inte är hårdare i sina förhör med NB och IB efter det att IB har sagt att hon var i köket när NB skypade med sin mamma medan NB klart och tydligt säger att de skypade med mamman tillsammans. Visst är det bra att få fram att ”någon ljuger” men om nu NB:s bil synts med honom i vid 19:30-19:45 är det väl relevant att få reda på vem utav de två som skypade med mamman, och vem av mamman och IB/NB som ringde upp det samtalet. Eller har jag missat något i FUP:en?
*
Den här byggplasten som det pratas om att han har använt vid transport av kroppen tror jag fortfarande sitter fastspikad i något tak eller bakom en vägg på något av de renoveringsobjekt eller annat som de höll på med under veckan efter mordet. Är detta undersökt?
*
I ett förhör säger någon sig ha sett NB på en cykel på förmiddagen på söndagen om jag förstår det rätt. Har någon här en teori om vad han gjorde cyklandes – det var väl ett avvikande beteende om jag förstår det hela rätt.
*
Avslutningsvis undrar jag hur det kommer sig att en människa kan se ut som en massa olika personer beroende på i vilket sammanhang som bilden på honom har tagits? Jag menar på ett av fotona på NB (fotokonfrontationen från FUP) ser han ut som NB ”tyngdlyftaren”, på ett annat (bröllopsfotot) ser han ut som NB ”snuttgurkan”, på ett tredje (som jag tror är från hans Facebook) NB ”the Lad” och på ett fjärde (på promenad nerför någon trappa i naturen) ser han fan helt jävla skogstokig ut. På liknande sätt ser han ut från de bilder som visas från förhör/rättegång. Ska bli intressant att se vad detta är för en filur egentligen när väl mer ingående utredningar genomförs på honom.

Stort tack för ditt berikande inlägg!

NB agerar i sitt närområde, där han känner sig trygg och kan röra sig fritt ostört. Han har fått sig själv att smälta in i området på ett naturligt sätt. Han syns både här och där, på vilka tider som helst.

MEN just denna dag var en Söndag. Då arbetar inte Litauerna. Det var deras lediga dag.

Därför var det så många som observerade NBs göranden. Ett skiljt mönster från det vanliga.

Som du tror jag att den byggplatsen inte heller lämnat närområdet. Den finns nog återvänd någonstans.
Senast redigerad av Remark 2015-11-28 kl. 00:42.
2015-11-28, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Mycket bra inlägg!

Han kan mycket väl kunna mer svenska/engelska än han låtsas om, det ger en fördel även i förhören, extra tid att fundera medan tolken översätter.

Även jag tycker att man kunde gått in mer på tiderna i förhören, alla tider som uppges och vad dom har gjort är så vaga, det kommer dom undan med för mycket, men säger man inte vet så....vilket Nerijus säger om det mesta.

Jag hoppas nästan att man hittar något mer på Nerijus i det förflutna, inte mord men sexuella övergrepp, då blir det hela lite mer begripligt.

NBs fru jobbar inte, hon är hemma och tar hand om sin man och hans bror. Hennes "klocka" noterar endast frukost, lunch och middag vilket styrs av när NB vill ha det. Plus lördagstvätten.

AB är helt styrd av sin brors direktiv. Även om han ser galenskaperna vågar han inte ifrågasätta. Han är rädd för sin bror, och undviker i möjligaste mån konflikt med sin bror. En god anledning att fiska, alternativt stänga in sig på sitt rum.

Han har också vag tidsuppfattning. Men ändå en klarare bild än IB. Jag uppfattar AB som mer självständigt tänkande. En starkare och smartare person. Helt enkelt.
2015-11-28, 01:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Verkligen märkligt, minst sagt. Tänker särskilt på mammans agerande här. NB har väl inga restriktioner som förhindrar att mamman kan få kontakt med honom? Eller ....?

Om NB sedan inte vill ha kontakt med henne, är en helt annan sak.

Samtidigt säger modern till Expressen

"– Vi tänker inte byta ut advokaten, vi litar på henne, säger 35-åringens mamma till Expressen.

Samtidigt berättar hon att hon är i stort behov av att få tala med sonen."

Vilka utgör vi? Det är väl NB som bestämmer vilken advokat han vill skall företräda honom? Han är ju myndig, vad jag vet.

Jag får en känsla av att mamman vill återta sin kontroll över NB. AB är redan självständig, så den kontrollen är nog helt förlorad sedan länge. Han har ett eget liv.

– Jag har inte pratat med honom, trots att vi har lämnat in en begäran om det för länge sedan."
Här ser vi återigen den dominanta moderns extrema behov av att vara Behövd. Hon har ingen eller dåligt info och säger sig dessutom sakna den men kommer med påstående som därifrån är ganska märkvärdiga. Alltså precis som förut och Nerijus är just experten på att föra henne bakom ljuset, han har nog ärvt rent socialt stora delar av just det där behovet av att vara behövd, att ha kontroll och makt.

Här blir det extrema behovet av att vara behövd tydligare än tidigare. Det är mycket märkligt att tidningarna föder denna uppenbart uppblåsta och illa underbyggda påståendemaskin inte verkar ha någon direkt hejt precis som sin son, inte heller några vettiga svar på frågorna hon fått

http://svensktkosttillskott.spotlife.se/2015/10/28/jurate-vart-tog-du-vagen-nerijus-behover-dina-forklaringar-till-varlden/
Trotts att det tydligen snabbt strömmar in en rad läsare från just det lilla området i världen på flera olika sätt och läser artikeln, översätter etc. Men något svar kommer inte. Så Jurate är nog lite som sin son bra på att skapa frågor men usel på att komma med svar. Troligen för att bägge mest kommunicerar med sina egna viljor att vara behövda och starka i världen.

Hon gör sig hörd när någon annan är tystad och snedvrider debatten med ytterst tveksam hjälp från svenska media som hjälper till och dansar i hennes ledband. Men vad har hon att säga annat än lösnummer åt Pressen och sin historia om hur mycket hon behövs?
2015-11-28, 01:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Fallet "känns" konstruerat... de med nära relation till offret flyttar kroppen..
Det är väldigt mycket du påstår som är rena villfarelserna.

Det finns flertal teorier gällande förövare (personlighet och mönster på BP) - bland annat organiserade och oorganiserade - sen kan det finnas en mix likaväl.
Tidig typologi:

För övrigt finns följande som exempel:

Förkovra dig - sistnämnda länk är från FBI. De lär ha koll på läget..
Tackar för många av dina senaste inlägg med fakta i allmänhet som berör fallet i synnerhet! Alltid skönare med bra fakta i ryggen.

Placeringen i boden är "det sista stället" att placera någon enligt experten och jag tycker också att det finns en anomali här. Sadister jobbar sig inte med någon som inte längre ger juice och BO var död. Min utgångspunkt har tidigt varit att han av någon anledning var riktigt förbannat på BO för att inte ha fått vad han velat ha och därmed låste in sig själv lisa och hela fallet i denna ände som han därefter inte kunde göra något åt.

-Har du någon som motsäger det? Någon vetenskaplig data eller andra aspekter?
På flera plan är Nerijus mer omogen och kan bara vara överlägsen på ett sätt genom brute force. Tacksam för dina aspekter på just det! om du har några.
2015-11-28, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Här ser vi återigen den dominanta moderns extrema behov av att vara Behövd. Hon har ingen eller dåligt info och säger sig dessutom sakna den men kommer med påstående som därifrån är ganska märkvärdiga. Alltså precis som förut och Nerijus är just experten på att föra henne bakom ljuset, han har nog ärvt rent socialt stora delar av just det där behovet av att vara behövd, att ha kontroll och makt.

Här blir det extrema behovet av att vara behövd tydligare än tidigare. Det är mycket märkligt att tidningarna föder denna uppenbart uppblåsta och illa underbyggda påståendemaskin inte verkar ha någon direkt hejt precis som sin son, inte heller några vettiga svar på frågorna hon fått

http://svensktkosttillskott.spotlife.se/2015/10/28/jurate-vart-tog-du-vagen-nerijus-behover-dina-forklaringar-till-varlden/
Trotts att det tydligen snabbt strömmar in en rad läsare från just det lilla området i världen på flera olika sätt och läser artikeln, översätter etc. Men något svar kommer inte. Så Jurate är nog lite som sin son bra på att skapa frågor men usel på att komma med svar. Troligen för att bägge mest kommunicerar med sina egna viljor att vara behövda och starka i världen.

Hon gör sig hörd när någon annan är tystad och snedvrider debatten med ytterst tveksam hjälp från svenska media som hjälper till och dansar i hennes ledband. Men vad har hon att säga annat än lösnummer åt Pressen och sin historia om hur mycket hon behövs?

Jag tror att Modern gör allt för att skydda sig själv. Tror hon fruktar vad en ev RPU skulle innebära. För henne. Som jag uppfattar det, skyddar hon mest sig själv. Ingen annan.
2015-11-28, 01:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Verkligen märkligt, minst sagt. Tänker särskilt på mammans agerande här. NB har väl inga restriktioner som förhindrar att mamman kan få kontakt med honom? Eller ....?

Om NB sedan inte vill ha kontakt med henne, är en helt annan sak.

Samtidigt säger modern till Expressen

"– Vi tänker inte byta ut advokaten, vi litar på henne, säger 35-åringens mamma till Expressen.

Samtidigt berättar hon att hon är i stort behov av att få tala med sonen."

Vilka utgör vi? Det är väl NB som bestämmer vilken advokat han vill skall företräda honom? Han är ju myndig, vad jag vet.

Jag får en känsla av att mamman vill återta sin kontroll över NB. AB är redan självständig, så den kontrollen är nog helt förlorad sedan länge. Han har ett eget liv.

– Jag har inte pratat med honom, trots att vi har lämnat in en begäran om det för länge sedan."

NB:s restriktioner lättades det väl på, efter rättegången. B.la fick han rätt till telefonsamtal, titta på t.v m.m. vad jag kan minnas.
Varför har mamman och NB inte pratat med varandra än då?

Är det NB som inte vill prata med mamman, rädd att få sin riktiga "dom"?

Om inte NB pratat med sin mamma, vilka syftar hon på med vi när hon säger det om advokaten, att de vill behålla henne, de litar på henne?

Om inte NB pratat själv med sin mamma så är det ju Rönnbäck hon fått infon ifrån och de märkliga konspirationsteorierna. Är det så att advokaten förstått vilken makt och betydelse mamman har i NB:s liv och därför sett till att ligga så bra till där? Rönnbäck vet ju de förlorar även i HR men att det också finns en massa mer pengar att hämta. Låter kanske inte klokt? Men inget i detta med mamman och advokaten låter riktigt klokt och mammans uttalande är ganska suspekt med tanke på att advokaten riktat misstankar mot yngre brodern vilket var gränsfall till förtal.

GW hade ju lite synpunkter om advokatens syften också, i dag i Expressen.
Citat:
Jag ser ingen enda chans. Men hon tycker väl att det är ett bra mål. Hon fick ju nästan en miljon för det där första. Kan hon klå hovrätten på ytterligare några hundra tusen, så är det väl fullständigt idealiskt. Det är väl så enkelt
.
Det skulle varit intressant med några frågor till mamman i artikeln.

Det här riktigt underligt.
2015-11-28, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO

Båda sönerna har abdikerat. Hon är ensam kvar.

Flygresa Lituaen - Sverige, högst någon timme bort.

Varför är hon inte vid sin sons sida utan sitter kvar i Litauen och säljer sig till media? Högst märkligt val.

Hennes trovärdighet ligger platt klistrad vid en åkerplätt efter ihållande åskregn.

Vad mig anbelangar.
2015-11-28, 02:21
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disponent
En upplysande och bra skrivelse du för fram, och dina funderingar och frågor är helt naturliga.
En annan sak som jag tycker är konstigt, det är att NB,s bror lyser med sin totala frånvaro.
Om brodern verkligen viste att NB är oskyldig....Ja...då borde han naturligtvis framföra vad han vet och inte vet.
Men han är tyst som musen....Bara det tycker jag talar klarspråk.

CarterUSM:s inlägg är intressant och fördjupar bilden av miljöfaktorer och beteenden. Beträffande brodern har jag gjort precis samma reflektion som dig. Jag gissar såväl brodern som hustrun har information som inte är fördelaktigt för NB eller för dem själva. Följdriktigt önskar inte NB att hustrun och brodern ska vittna. Som grädde på moset finns den lojala modern som ser sin flock hotad och förlägger skulden utanför hennes revir.
En talande tystnad undantaget ledarvargen Akelas ylande

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in