Bara lite input från en som följt tråden i det tysta och ursäkta om jag stör i diskussionen om huruvida NB är skyldig eller oskyldig

.
*
Jag tror att det där med knagglig engelska är lite överdrivet. Jag har själv bott i England i 11 år och har träffat en hel del östeuropéer, om man nu kan klumpa ihop dem så. Visst talar de med en stark brytning men de som bott i landet ett tag har bra ordförråd och god språklig förmåga. Visst finns de som bara sällar sig till de egna och som därmed begränsar sin språkliga utveckling men i fallet NB tror jag han har bättre kunskaper än vad som framgår av FUP med mera. Jag tror inte heller att han är helt bortkommen när det gäller svenska och han kan mycket väl ha tilltalat Lisa på svenska när han lockade med henne, det kan till och med vara så att det är han som tilltalar henne vid fickringningen. Inte för att det är särskilt relevant i detta fall men under en tid i England umgicks jag med en italienare som ”låtsades” förstå noll engelska inför andra, bland annat sin arbetsgivare. Han hade stenkoll på allt som hände på hans jobb då ingen brydde sig om att undanhålla hemligheter inför honom eftersom han ”ändå inte förstod språket”. Jag tror NB kan ha kört samma taktik i sin plan.
*
Vad gäller Litauer i England och det som nämnts om Wisbech kan jag bara intyga det som skrivits. Balter lyckas alltid med konststycket att bosätta sig i ”fina” och trevliga områden – troligtvis då arbetsmarknaden för deras hantverkarkonster är bäst på sådana orter. Wisbech är en ”typisk” marknadsstad som ligger strax norr om Ely som nämnts som möjlig bostadsort för NB. Allt detta i Cambridgeshire som tillsammans med resten av East Anglia (Essex, Suffolk och Norfolk) är en riktig samlingsplats för östeuropéer. Nära och bra till Stansted. Att googla fram olösta brottsfall i denna region tror jag är meningslöst men visst finns det säkert några som skulle må bra av att det undersöks mer om NB:s tid i England. Detta överlåter jag dock med varm hand till polisen. Även om fallet är uppklarat så kan ju i och för sig NB inspirerats av the Ipswich strangler (Suffolk) vars dåd sammanföll med NB:s tid i England om jag inte missminner mig. **
*
Sedan undrar jag om några saker som jag hoppas att ni som är mer insatta i fallet LH kan hjälpa mig med.
*
Varför var polisen inte är hårdare i sina förhör med NB och IB efter det att IB har sagt att hon var i köket när NB skypade med sin mamma medan NB klart och tydligt säger att de skypade med mamman tillsammans. Visst är det bra att få fram att ”någon ljuger” men om nu NB:s bil synts med honom i vid 19:30-19:45 är det väl relevant att få reda på vem utav de två som skypade med mamman, och vem av mamman och IB/NB som ringde upp det samtalet. Eller har jag missat något i FUP:en?
*
Den här byggplasten som det pratas om att han har använt vid transport av kroppen tror jag fortfarande sitter fastspikad i något tak eller bakom en vägg på något av de renoveringsobjekt eller annat som de höll på med under veckan efter mordet. Är detta undersökt?
*
I ett förhör säger någon sig ha sett NB på en cykel på förmiddagen på söndagen om jag förstår det rätt. Har någon här en teori om vad han gjorde cyklandes – det var väl ett avvikande beteende om jag förstår det hela rätt.
*
Avslutningsvis undrar jag hur det kommer sig att en människa kan se ut som en massa olika personer beroende på i vilket sammanhang som bilden på honom har tagits? Jag menar på ett av fotona på NB (fotokonfrontationen från FUP) ser han ut som NB ”tyngdlyftaren”, på ett annat (bröllopsfotot) ser han ut som NB ”snuttgurkan”, på ett tredje (som jag tror är från hans Facebook) NB ”the Lad” och på ett fjärde (på promenad nerför någon trappa i naturen) ser han fan helt jävla skogstokig ut. På liknande sätt ser han ut från de bilder som visas från förhör/rättegång. Ska bli intressant att se vad detta är för en filur egentligen när väl mer ingående utredningar genomförs på honom.