2015-11-27, 22:24
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
"Massor med blod och DNA i ladan"?
1.Hur definierar du ordet massor?

Siffran 10 har nämnts.

Citat:
2.Definierar du knappt synbara blodbesudlingar som en massa blod som runnit på LH:s kläder?

Blod har runnit och föremål har ej kontaminrats med blod.

Citat:
3.Finns det spår av annan GM i boden?

Har någon kollat?

Citat:
4.En del av hans blodbesudlingar av LH:s kläder kan ha uppstått när han tryckte in henne i skåpet. Vet du att så inte var fallet?

...och inget blod på andra föremål i boden?
Du vet alltså att så var fallet?

Citat:
5.Inga fingeravtryck=handskar. I övrigt så kan man ju säga så här - OM man hittat spår av honom i boden, förutom hans DNA på LH, då hade ju du m.fl ändå bara sagt att det finns där för att det är hans arbetsplats. Nonsendiskussion alltså.

Handskar = inga blodspår på kläder.
Var är handskarna?

Citat:
6.Han säger att han "aldrig sett eller träffat" Lisa Holm, är det inte märkligt att hans DNA i form av blod sitter på hennes kläder och på röret där snaran hängt? Samt på snörstumpar i ladan?
Hur kom det dit? Att komma med planterings eller konspirationshypotes duger ej längre

...det finns där för att det är hans arbetsplats.
2015-11-27, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tack själv! Området är enormt och utvecklas hela tiden så där krävs det väl ett sakintresse för att hänga med i denna djungel. Men nån jävla måtta får det vara i tråden - speciellt om det framställs som en slags sanning men är rena påhittet för att passa det egna ändamålet.

Jag börjar fundera på om det är så ovanligt (ej penetrering) om man tänker på seriemördare som verkar mixa upplevelserna eller att det förändras över tid? Så vitt jag förstått så finns det forskningsområden med grå zoner här. Mycket har utgått från seriemördare/psykopater och det blir lite stereotypt (xx stryper, xx knivhugger, xx hänger osv):
Flera av dem verkar växla (sexualsadism och lidande är givetvis gemensamt) över tid - en del tittar, en del gnider sig mot offret och andra genomför våldtäkt. Lidandet är gemensamma nämnaren men ses i otal varianter hos samma förövare.
.. spanar vidare och slänger in om det finns nåt signifikant relaterat detta brottsmål.

T ex:
I mitten av juni hittades en 16-årig flicka död på ett hotell i Helsingborg. En 22-åring har suttit häktad men släpptes i mitten av juli. I dag åtalades han misstänkt för misshandel och grovt vållande till annans död. Enligt åtalet har flickan blivit strypt till döds.t
2015-11-27, 22:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Men hela försvaret är så sjukt upplagt av advokat Inger Rönnbäck. Hon försöker så tvivel genom att misstänkliggöra brodern till N i domstol för ett så grovt brott som mord. Förtal nästintill ropar åklagarsidan/målsägandebiträdet. Nu går brödernas mamma ut i Expressen och säger "- Vi litar på henne" Hennes ena son blir beskylld för att kunna vara inblandad i samma mord hennes andra son sitter dömd till livstid för, och det av försvaret . Hur fasiken kan man lita på det försvaret ?

Ja, där har du alldeles rätt. Läste den artikeln nu.

Hur kan mamman lita på advokaten som misstänkliggjort den yngre brodern i försök att så tvivel om NB:s skuld?

Är nästan så man börjar tro att mamman inte alls tagit del av vad som sagts i rätten eller vad som står i domen?!

Om hon har gjort det så låter allt hon sagt så väldigt sjukt, även teorierna om att "någon satt dit NB".

Är det Rönnbäck som påverkar henne till det här?

Är den yngre brodern inte mera värd än att han skulle kunna "offras" för Nerijus skull?

Har mamman "förskjutit" AB redan, efter att han sagt sanningen om NB vid förhören?

Mycket verkar otroligt konstigt i det här.
2015-11-27, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tydligen gör Nerijus detta eftersom han ämnar behålla samma advokat i Göta hovrätt.

Ja loppet är ju kört för den lilla sexualsadisten som mördat ett barn för sitt egna kortvariga nöjes skull. Men att hans mamma går ut i media och pratar om tillit till den advokat som försvarade den ena sonen till en livstids dom och samtidigt lyckades med bedriften att anklaga hennes andra son för att möjligen vara inblandad i samma mord, det förvånar mig.

Men som professor Leif GW Persson uttryckte sig i Expressen idag, de flesta kan göra advokat Inger Rönnbäck arbete bättre men ingen advokat kan göra ett bra jobb av detta, påföljden blir desamma även i hovrätten.
Senast redigerad av birkaboo 2015-11-27 kl. 22:58.
2015-11-27, 22:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Det är lika sällsynt som den här typen av mord kan man säga. Fallet är unikt hur man än ser det.
Men jag lägger inte så stor vikt vid att han mumlat något om alibi till sin familj. Som allt beskrivits av alla är NB en snubbe som åker fram och tillbaka, hit och dit, hela dagarna och gör jobb här och där och fikar, tankar och hämtar verktyg m.m.på andra ställen. Att han inte skulle ha varit på något ärende den söndagen mellan 18 och 20 kanske är för mycket begärt? Han kan ha gjort något oskyldigt, för den delen, och sagt till dem, såsom jag fattat det: "Var inte dumma", eller något liknande.

"Mumlat något om alibi."?

Här kan man verkligen prata om hur du lägger in dina egna värderingar och tolkningar utifrån hur du ser på fallet, d.v.s att NB skulle vara oskyldig.

Han har vid minst två tillfällen försökt få alibi för tidpunkten för mordet.

Vad har Du för teori om hur hans färska blod hamnat på Lisas kläder?
2015-11-27, 23:03
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av depla
Nä känns inte relevant. Försvaret har nog att ösa ur ändå.

Som Långsströms förklaring att mordet nog är planerat sedan veckor.

Nog därför han konkar lik för tillfällig förvaring istället för redan i ordningställd grop men gömmer jackan öppet, sprider ut tillhörigheter över 2 km och lämnar kvar moppe.

Smartast är förstås att utföra det när man saknar alibi och helst då på sin egen arbetsplats. Sånt kräver planering i detalj. Minst. Annars hinner man inte med allt.

Vad det van der Kvast som rekommenderade Långström?
Han såg ju också saker ingen annan såg...

Hur utförs ett mord samtidigt som man har ett alibi?

Eftersom det tydligen är dumt att utföra det under en tid då man saknar alibi.
2015-11-27, 23:20
Medlem
Bara lite input från en som följt tråden i det tysta och ursäkta om jag stör i diskussionen om huruvida NB är skyldig eller oskyldig .
*
Jag tror att det där med knagglig engelska är lite överdrivet. Jag har själv bott i England i 11 år och har träffat en hel del östeuropéer, om man nu kan klumpa ihop dem så. Visst talar de med en stark brytning men de som bott i landet ett tag har bra ordförråd och god språklig förmåga. Visst finns de som bara sällar sig till de egna och som därmed begränsar sin språkliga utveckling men i fallet NB tror jag han har bättre kunskaper än vad som framgår av FUP med mera. Jag tror inte heller att han är helt bortkommen när det gäller svenska och han kan mycket väl ha tilltalat Lisa på svenska när han lockade med henne, det kan till och med vara så att det är han som tilltalar henne vid fickringningen. Inte för att det är särskilt relevant i detta fall men under en tid i England umgicks jag med en italienare som ”låtsades” förstå noll engelska inför andra, bland annat sin arbetsgivare. Han hade stenkoll på allt som hände på hans jobb då ingen brydde sig om att undanhålla hemligheter inför honom eftersom han ”ändå inte förstod språket”. Jag tror NB kan ha kört samma taktik i sin plan.
*
Vad gäller Litauer i England och det som nämnts om Wisbech kan jag bara intyga det som skrivits. Balter lyckas alltid med konststycket att bosätta sig i ”fina” och trevliga områden – troligtvis då arbetsmarknaden för deras hantverkarkonster är bäst på sådana orter. Wisbech är en ”typisk” marknadsstad som ligger strax norr om Ely som nämnts som möjlig bostadsort för NB. Allt detta i Cambridgeshire som tillsammans med resten av East Anglia (Essex, Suffolk och Norfolk) är en riktig samlingsplats för östeuropéer. Nära och bra till Stansted. Att googla fram olösta brottsfall i denna region tror jag är meningslöst men visst finns det säkert några som skulle må bra av att det undersöks mer om NB:s tid i England. Detta överlåter jag dock med varm hand till polisen. Även om fallet är uppklarat så kan ju i och för sig NB inspirerats av the Ipswich strangler (Suffolk) vars dåd sammanföll med NB:s tid i England om jag inte missminner mig. **
*
Sedan undrar jag om några saker som jag hoppas att ni som är mer insatta i fallet LH kan hjälpa mig med.
*
Varför var polisen inte är hårdare i sina förhör med NB och IB efter det att IB har sagt att hon var i köket när NB skypade med sin mamma medan NB klart och tydligt säger att de skypade med mamman tillsammans. Visst är det bra att få fram att ”någon ljuger” men om nu NB:s bil synts med honom i vid 19:30-19:45 är det väl relevant att få reda på vem utav de två som skypade med mamman, och vem av mamman och IB/NB som ringde upp det samtalet. Eller har jag missat något i FUP:en?
*
Den här byggplasten som det pratas om att han har använt vid transport av kroppen tror jag fortfarande sitter fastspikad i något tak eller bakom en vägg på något av de renoveringsobjekt eller annat som de höll på med under veckan efter mordet. Är detta undersökt?
*
I ett förhör säger någon sig ha sett NB på en cykel på förmiddagen på söndagen om jag förstår det rätt. Har någon här en teori om vad han gjorde cyklandes – det var väl ett avvikande beteende om jag förstår det hela rätt.
*
Avslutningsvis undrar jag hur det kommer sig att en människa kan se ut som en massa olika personer beroende på i vilket sammanhang som bilden på honom har tagits? Jag menar på ett av fotona på NB (fotokonfrontationen från FUP) ser han ut som NB ”tyngdlyftaren”, på ett annat (bröllopsfotot) ser han ut som NB ”snuttgurkan”, på ett tredje (som jag tror är från hans Facebook) NB ”the Lad” och på ett fjärde (på promenad nerför någon trappa i naturen) ser han fan helt jävla skogstokig ut. På liknande sätt ser han ut från de bilder som visas från förhör/rättegång. Ska bli intressant att se vad detta är för en filur egentligen när väl mer ingående utredningar genomförs på honom.
2015-11-27, 23:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Ja loppet är ju kört för den lilla sexualsadisten som mördat ett barn för sitt egna kortvariga nöjes skull. Men att hans mamma går ut i media och pratar om tillit till den advokat som försvarade den ena sonen till en livstids dom och samtidigt lyckades med bedriften att anklaga hennes andra son för att möjligen vara inblandad i samma mord, det förvånar mig.

Men som professor Leif GW Persson uttryckte sig i Expressen idag, de flesta kan göra advokat Inger Rönnbäck arbete bättre men ingen advokat kan göra ett bra jobb av detta, påföljden blir desamma även i hovrätten.
Ja det är nog var hon måste gör och här tar jag tillfället i akt för att säga att hon kommer att göra precis tvärtom sedan när Nerijus blivit fälld i senare instanser. Då är det som vanligt alla andras fel. Till råga på allt är de också deras fel att hon nu blivit ovän med en av sina söner. Då kommer hon att stå upp och skrika att hon fullständigt förlorat rösten så att mikrofonerna äntligen spricker. Den sneda mediala rapporteringen skapar en obalans till nackdel för de som förlorat mest vilket är djupt tveksamt.

Mammans gubbe har en hjärtsjukdom och dör han så är det självklart det svenska rättsväsendets fel och nu står hon dessutom helt ensam med en minskad förmåga att göra pengar på barn, vilket hon förefaller ha gjort under stora delar av livet. Två av dem med en mycket begränsad förmåga till konflikthantering, vilket kan a sina grunder i henne. Men allt sm händer nu är också därför alla andras fel. så klart.
2015-11-27, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Ja, där har du alldeles rätt. Läste den artikeln nu.

Hur kan mamman lita på advokaten som misstänkliggjort den yngre brodern i försök att så tvivel om NB:s skuld?

Är nästan så man börjar tro att mamman inte alls tagit del av vad som sagts i rätten eller vad som står i domen?!

Om hon har gjort det så låter allt hon sagt så väldigt sjukt, även teorierna om att "någon satt dit NB".

Är det Rönnbäck som påverkar henne till det här?

Är den yngre brodern inte mera värd än att han skulle kunna "offras" för Nerijus skull?

Har mamman "förskjutit" AB redan, efter att han sagt sanningen om NB vid förhören?

Mycket verkar otroligt konstigt i det här.

Verkligen märkligt, minst sagt. Tänker särskilt på mammans agerande här. NB har väl inga restriktioner som förhindrar att mamman kan få kontakt med honom? Eller ....?

Om NB sedan inte vill ha kontakt med henne, är en helt annan sak.

Samtidigt säger modern till Expressen

"– Vi tänker inte byta ut advokaten, vi litar på henne, säger 35-åringens mamma till Expressen.

Samtidigt berättar hon att hon är i stort behov av att få tala med sonen."

Vilka utgör vi? Det är väl NB som bestämmer vilken advokat han vill skall företräda honom? Han är ju myndig, vad jag vet.

Jag får en känsla av att mamman vill återta sin kontroll över NB. AB är redan självständig, så den kontrollen är nog helt förlorad sedan länge. Han har ett eget liv.

– Jag har inte pratat med honom, trots att vi har lämnat in en begäran om det för länge sedan."
2015-11-27, 23:39
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Håll i hatten, man har kommit fram till det i lägre instans. Det behöver inte alls vara på det sättet. Jag skulle mycket hellre se, att det inte var ett sexualsadistiskt mord. Som jag ser det, är själva gärningsbeskrivningen stämningens svagaste länk.

Om mordet inte är sexualsadistiskt - vad skulle då motivet vara menar du?
2015-11-27, 23:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CarterUSM
Bara lite input från en som följt tråden i det tysta och ursäkta om jag stör i diskussionen om huruvida NB är skyldig eller oskyldig .
*
Jag tror att det där med knagglig engelska är lite överdrivet. Jag har själv bott i England i 11 år och har träffat en hel del östeuropéer, om man nu kan klumpa ihop dem så. Visst talar de med en stark brytning men de som bott i landet ett tag har bra ordförråd och god språklig förmåga. Visst finns de som bara sällar sig till de egna och som därmed begränsar sin språkliga utveckling men i fallet NB tror jag han har bättre kunskaper än vad som framgår av FUP med mera. Jag tror inte heller att han är helt bortkommen när det gäller svenska och han kan mycket väl ha tilltalat Lisa på svenska när han lockade med henne, det kan till och med vara så att det är han som tilltalar henne vid fickringningen. Inte för att det är särskilt relevant i detta fall men under en tid i England umgicks jag med en italienare som ”låtsades” förstå noll engelska inför andra, bland annat sin arbetsgivare. Han hade stenkoll på allt som hände på hans jobb då ingen brydde sig om att undanhålla hemligheter inför honom eftersom han ”ändå inte förstod språket”. Jag tror NB kan ha kört samma taktik i sin plan.
*
Vad gäller Litauer i England och det som nämnts om Wisbech kan jag bara intyga det som skrivits. Balter lyckas alltid med konststycket att bosätta sig i ”fina” och trevliga områden – troligtvis då arbetsmarknaden för deras hantverkarkonster är bäst på sådana orter. Wisbech är en ”typisk” marknadsstad som ligger strax norr om Ely som nämnts som möjlig bostadsort för NB. Allt detta i Cambridgeshire som tillsammans med resten av East Anglia (Essex, Suffolk och Norfolk) är en riktig samlingsplats för östeuropéer. Nära och bra till Stansted. Att googla fram olösta brottsfall i denna region tror jag är meningslöst men visst finns det säkert några som skulle må bra av att det undersöks mer om NB:s tid i England. Detta överlåter jag dock med varm hand till polisen. Även om fallet är uppklarat så kan ju i och för sig NB inspirerats av the Ipswich strangler (Suffolk) vars dåd sammanföll med NB:s tid i England om jag inte missminner mig. **
*
Sedan undrar jag om några saker som jag hoppas att ni som är mer insatta i fallet LH kan hjälpa mig med.
*
Varför var polisen inte är hårdare i sina förhör med NB och IB efter det att IB har sagt att hon var i köket när NB skypade med sin mamma medan NB klart och tydligt säger att de skypade med mamman tillsammans. Visst är det bra att få fram att ”någon ljuger” men om nu NB:s bil synts med honom i vid 19:30-19:45 är det väl relevant att få reda på vem utav de två som skypade med mamman, och vem av mamman och IB/NB som ringde upp det samtalet. Eller har jag missat något i FUP:en?
*
Den här byggplasten som det pratas om att han har använt vid transport av kroppen tror jag fortfarande sitter fastspikad i något tak eller bakom en vägg på något av de renoveringsobjekt eller annat som de höll på med under veckan efter mordet. Är detta undersökt?
*
I ett förhör säger någon sig ha sett NB på en cykel på förmiddagen på söndagen om jag förstår det rätt. Har någon här en teori om vad han gjorde cyklandes – det var väl ett avvikande beteende om jag förstår det hela rätt.
*
Avslutningsvis undrar jag hur det kommer sig att en människa kan se ut som en massa olika personer beroende på i vilket sammanhang som bilden på honom har tagits? Jag menar på ett av fotona på NB (fotokonfrontationen från FUP) ser han ut som NB ”tyngdlyftaren”, på ett annat (bröllopsfotot) ser han ut som NB ”snuttgurkan”, på ett tredje (som jag tror är från hans Facebook) NB ”the Lad” och på ett fjärde (på promenad nerför någon trappa i naturen) ser han fan helt jävla skogstokig ut. På liknande sätt ser han ut från de bilder som visas från förhör/rättegång. Ska bli intressant att se vad detta är för en filur egentligen när väl mer ingående utredningar genomförs på honom.

En upplysande och bra skrivelse du för fram, och dina funderingar och frågor är helt naturliga.
En annan sak som jag tycker är konstigt, det är att NB,s bror lyser med sin totala frånvaro.
Om brodern verkligen viste att NB är oskyldig....Ja...då borde han naturligtvis framföra vad han vet och inte vet.
Men han är tyst som musen....Bara det tycker jag talar klarspråk.
2015-11-28, 00:00
Bannlyst
Citat:
Ursrungligen postat av blackmolly123

"Massor med blod och DNA i ladan"?

1.Hur definierar du ordet massor?

2.Definierar du knappt synbara blodbesudlingar som en massa blod som runnit på LH:s kläder?

3.Finns det spår av annan GM i boden?

4.En del av hans blodbesudlingar av LH:s kläder kan ha uppstått när han tryckte in henne i skåpet. Vet du att så inte var fallet?

5.Inga fingeravtryck=handskar. I övrigt så kan man ju säga så här - OM man hittat spår av honom i boden, förutom hans DNA på LH, då hade ju du m.fl ändå bara sagt att det finns där för att det är hans arbetsplats. Nonsendiskussion alltså.

6.Han säger att han "aldrig sett eller träffat" Lisa Holm, är det inte märkligt att hans DNA i form av blod sitter på hennes kläder och på röret där snaran hängt? Samt på snörstumpar i ladan?
Hur kom det dit? Att komma med planterings eller konspirationshypotes duger ej längre.

Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Citat:
Siffran 10 har nämnts.
"Siffran 10"? Är du seriös? Säger siffran 10 något om mängden blod? Det är ju antalet besudlingar som konstaterats på Lisas kläder.
Citat:
Blod har runnit och föremål har ej kontaminrats med blod.
"Blod har runnit"? Är det slaget vid Lützen du beskriver? NB hade flera hudavskrapningsskador som kan ha avsatt blodet, vilket rättsintyget styrker.
HUDAVSKRAPNINGSSKADOR, inte skador med blod som forsar i massor, som du tycks tro/påstå.
Citat:
Har någon kollat?
Det finns inga spår av annan GM.
Citat:
...och inget blod på andra föremål i boden?
Du vet alltså att så var fallet?
Ja, bara på Lisas kläder.
Citat:
Handskar = inga fingeravtryck.
Var är handskarna?
Hur fan ska jag kunna veta vad han gjort av handskarna?
Handskar och skyddsplast har han förmodligen dumpat
där han känt det varit säkert.
Citat:
...det finns där för att det är hans arbetsplats
Det svaret räcker INTE som förklaring till att NB:s blod avsatts på Lisas kläder.
Teknikerna har tydliggjort detta och konstaterat att det är färskt blod som avsatts
från Nerijus.

Så - hur förklarar du hans blodbesudlingar på Lisas kläder och på röret
där hon hängdes? Blodet var färskt, direkt från honom.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in