Gällande Brunkebergs påstående om svetsproblem på Collins
Citat:
Ursprungligen postat av
tacost
Skitsnack, fråga någon från austrailen vad dom anser om ASC OCH USA!
Citat:
Ursprungligen postat av
GatorG
Herregud människa ge dig nu

Tyvärr har stollen rätt på den punkten, man ska hålla sig till sanningen även när den är obekväm. Till skillnad från Brunkeberg så kan jag presentera källa utan att folk behöver tjata fjorton sidor upp och ner:
https://en.wikipedia.org/wiki/Collins-class_submarine#Welding_of_Collins
Citat:
During assembly of Collins ' bow section in Sweden, multiple defects in the hull welding were discovered.[77] Different reasons were given by different parties for the problems: the steel alloy used for the hull required different welding techniques to those normally used by Kockums; the Swedish navy always requested partial penetration welds for their submarines, while the RAN wanted full penetration welding, but had not made this clear; delays in delivering the steel plates to Kockums resulted in rushed work and a resulting drop in quality.[77] Kockums engineers proposed that the section be kept in Sweden for repairs, but to minimise delays it was accepted as-is, with repairs attempted at ASC during full assembly of the first boat.[77]
Om den där referensen nr 77 sedan återspeglat förloppet rättvist har jag ingen aning om. Det kanske var materialkrav som inte specificerats i förfrågan som ställde till det, jag vet inget om vem som är att skylla men problem var det.
Citat:
Ursprungligen postat av
tacost
Väldigt skönt att höra att använder presens när du pratar om din ev anställning inom försvarsindustrin det ger mig lite hopp
"Har varit" är tempuset perfekt. Presens hade gjort mig mer orolig.