2015-11-28, 01:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brunkeberg
Man har utvärderat ubåtar under en lång tid, och Virginia har varit på tapeten.
USA är en stark allierad till Australien, starkare än UK.
Fast det säger mer om Australiens regering od än ubåtarna, speciellt med tanke på de enorma problem dom haft med amerikansk utrustning och egen personal i Collins som deras PM försökt vingla till att det var Kockums fel
Citera
2015-11-28, 01:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Kawasaki slutmonterade stirlingmotorer av delar levererade av Kockums. Motorn är en Kockumsutveckling (förmodligen baserade på en Volvo B 18 om du frågar Brunkeberg...) fast själva stirlingprincipen är förstås den gamle skotske prästens förtjänst.

Så var det i alla fall för tio år sedan, jag vet inte om Kawasaki har gått vidare med någon egen stirlingutveckling efter det.

För drygt tio år sedan funderade jag på att skaffa en stirlingmotor till en anläggning på land och fick tillfälle att tala med pappan (eller en av fäderna, frågar du Brunkeberg så var säkert PG Gyllenhammar både uppfinnare av stirlingprincipen och har byggt all världens stirlingmotorer men skit i det nu) till Kockumsmotorn, Lennart Lundström. Han var ju ärlig och sa att har man ett bränsle som kan brännas i en vanlig diesel- eller ottomotor och inte behöver stirlingmotorns tysthet o dyl så bör man satsa på en vanlig motor.

Själv har jag tre halva små stirlingmotorer i en låda i källaren. Någon gång före pensionsdags ska jag bygga färdigt åtminstone en av dem.
Det är jäkligt koolt, en annan har betydligt simplare planer när den dagen kommer iallafall just nu
Citera
2015-11-28, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tacost
Du har ej berätta alls vilka sonarSYSTEM jänkarna använde och vilka vi använder visa nu att du vet!
Ta reda på det själv om du vill veta, tips är Lockheed Martin och GD.
Citera
2015-11-28, 01:07
Bannlyst
Citat:
De sista ubåtarna i Japans nya ubåtsklass har inga Stirlingmotorer, de har istället nya batterier. Men Dieselmotorerna har de kvar, eftersom de är Diesel-elektriska ubåtar, precis som A26 ( men där den senare har AIP).

Ubåtarna man vill sälja till Australien lär också vara utan Stirlingmotorer.
Har dom NYA batterier Det heter accumulatorer faktiskt!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GatorG
Jag har viss marin kunskap men dina inlägg är faktiskt uppåt väggarna, du gissar bara och har inget vettigt att komma med. Ge dig innan du gör bort dig ännu mer, du blir ju motbevisad hela tiden.
Berätta vad som är fel.
Nej, jag har inte blivit motbevisad.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ta reda på det själv om du vill veta, tips är Lockheed Martin och GD.
Ett tips!!, vem använder dessa, USA eller vi?
Citera
2015-11-28, 01:08
Medlem
Citat:
Fast det säger mer om Australiens regering od än ubåtarna, speciellt med tanke på de enorma problem dom haft med amerikansk utrustning och egen personal i Collins som deras PM försökt vingla till att det var Kockums fel
De största problemen på Collinsklassen var svetsningen på de sektioner som tillverkades av Kockums i Sverige.
Citera
2015-11-28, 01:10
Medlem
Citat:
Har dom NYA batterier Det heter accumulatorer faktiskt!
På Svenska så brukar man säga batteri, eller säger du mobiltelefonaccumulator.

Japan väljer även bort Stirlingmotorerna ( 4 st) på de sista ur den serie ubåtar man nu bygger.
Dieselmotorerna har man kvar, undrar varför .
Senast redigerad av Brunkeberg 2015-11-28 kl. 01:13.
Citera
2015-11-28, 01:12
Medlem
Citat:
Ett tips!!, vem använder dessa, USA eller vi?
Sverige använder främst Svenska system, och USN använder främst Amerikanska system, finns några företag i USA som sysslar med sådant.
Citera
2015-11-28, 01:12
Bannlyst
Citat:
Berätta vad som är fel.
Nej, jag har inte blivit motbevisad.

Ditt snack om att ligga på botten och inte ta sig till operativt område + atomubåtar och snorkel tyder helt klart på att du är totalt obildad i frågan.

Somliga av oss med iaf lite mer kunskap säger emot dig men du kan inte ta det som en man.
Citera
2015-11-28, 01:13
Bannlyst
Citat:
De största problemen på Collinsklassen var svetsningen på de sektioner som tillverkades av Kockums i Sverige.
Skitsnack, fråga någon från austrailen vad dom anser om ASC OCH USA!
Citera
2015-11-28, 01:15
Bannlyst
Citat:
Sverige använder främst Svenska system, och USN använder främst Amerikanska system, finns några företag i USA som sysslar med sådant.
Använder vi främst svenska, vem konstruerar sådana i Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in