2020-03-20, 19:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Samt att vi då skulle ev köpa tillbaka de två som vi sålde till Sydkorea? Archerklassen. Dessa fick viss uppgradering 2016 med bl.a. lättare missiler. Vad som kan bli aktuell får vi se.
Singapore.

Hmm, inte har dom missiler eller?
Citera
2020-03-20, 19:19
Bannlyst
Citat:
Upp till ca 2.5 miljarder har jag läst att det spekulerats om. Men ja en tredje uppgraderad Gotlandsubåt är en bättre lösning än en tredje A26. Men lösningar varierar som två av de minsta A26 som ett alternativt. Ska de huvudsakligen bara lyssna. Så finns det nu obemannade beväpnade lösningar.
En tredje A26 ska vi ha tycker jag, varför skulle en uppdaterad Gotland vara bättre, och i vilket avseende då?
Citera
2020-03-20, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
En tredje A26 ska vi ha tycker jag, varför skulle en uppdaterad Gotland vara bättre, och i vilket avseende då?
För att det är ungefär halva priset. Och de behöver också ytfartyg. Där jag tycker den typen av fartyg kan göra mer nytta. Om de har skaplig beväpning.
Citera
2020-03-20, 19:58
Medlem
Citat:
Singapore.

Hmm, inte har dom missiler eller?
Vid deras uppgradering så står det att de har fått lätta anti ship missiler. Och Black shark torpeder. Men har inte hittat vilken typ av missiler det är frågan om. För det kan väl inte röra sig om IDAS.
Citera
2020-03-20, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Det som gör Gotland speciell är att AIP-systemet betjänas av en stirlingmotor.
Ubåtar som kan vara i uläge i 30 är atomubåtar, om vi byggde sådana skulle även dom klara det.

Thyssen använder ju bränsleceller och har väl samma kapacitet som A26 vad jag förstått.
Citera
2020-03-20, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Thyssen använder ju bränsleceller och har väl samma kapacitet som A26 vad jag förstått.
Det speciella med Gotland är just stirlingmotorn, vad som är bäst vet jag inte.
Jag tror stirlingmotorn har stor utvecklingspotential, bränsleceller har många utvecklat, Stirlingmotorn är väl SAAB ganska ensamma om.
Citera
2020-03-20, 20:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Q2000
https://www.forsvarsmakten.se/sv/information-och-fakta/var-historia/artiklar/en-svensk-ubat-i-amerika/#historyheader-3

Hemligheten med Gotland och andra moderna svenska ubåtar är det så kallade AIP-system (Air Independent Propulsion) som driver båtarna och möjliggör den långa undervattenstiden och det lågmälda framåtskridandet.

Är detta verkligen så speciellt? Det finns ju andra ubåtar som kan vara nere 30 år läste jag. Ok nu finns det inte mat för så lång tid men ändå. Internationellt sett är väl Gotland inget märkvärdigt?
Nu tror jag att ingen ubåt skulle klara 30 år även om maten räckte.
Det kanske finns någon atomubåt som klarar sig flera år i teorin men för att vara en konventionell ubåt kan svenska ubåtar vara länge undervatten.
Citera
2020-03-20, 21:56
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q2000
https://www.forsvarsmakten.se/sv/information-och-fakta/var-historia/artiklar/en-svensk-ubat-i-amerika/#historyheader-3

Hemligheten med Gotland och andra moderna svenska ubåtar är det så kallade AIP-system (Air Independent Propulsion) som driver båtarna och möjliggör den långa undervattenstiden och det lågmälda framåtskridandet.

Är detta verkligen så speciellt? Det finns ju andra ubåtar som kan vara nere 30 år läste jag. Ok nu finns det inte mat för så lång tid men ändå. Internationellt sett är väl Gotland inget märkvärdigt?
Det där handlar väl om att kärnkraftsreaktorn ombord inte behöver "tankas" på kanske 30 år? I verkligheten verkar rekordet ligga på 4-5 månader.
https://www.guinnessworldrecords.com/world-records/submarine-patrol-longest?fb_comment_id=720534924726256_172122259799 0812
Citera
2020-03-21, 12:37
Medlem
Citat:
Vid deras uppgradering så står det att de har fått lätta anti ship missiler. Och Black shark torpeder. Men har inte hittat vilken typ av missiler det är frågan om. För det kan väl inte röra sig om IDAS.

Troligen UGH-84 Harpoon i likhet med Collins.

Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Det speciella med Gotland är just stirlingmotorn, vad som är bäst vet jag inte.
Jag tror stirlingmotorn har stor utvecklingspotential, bränsleceller har många utvecklat, Stirlingmotorn är väl SAAB ganska ensamma om.

Fördelen med Stirling är att man slipper vätgashanteringen. Stirling-motorn kan drivas på samma diesel som de vanliga motorerna, enbart flytande syre behöver läggas till.

Sedan tror jag att lithium-jon batterier kommer ha stor påverkan på konventionella ubåtar i den närmaste framtiden. En ubåt som ersätter blybatterierna med litiumjon kan i ett slag öka räckvidden på batteri med en faktor på runt 5.
Citera
2020-03-21, 14:50
Bannlyst
Citat:
För att det är ungefär halva priset. Och de behöver också ytfartyg. Där jag tycker den typen av fartyg kan göra mer nytta. Om de har skaplig beväpning.
Med tanke på hur regeringen kastar ut pengar på skit så borde inte pengar till detta vara ett problem, vi behöver egentligen både och, samt vi skulle behöva runt 10-12 ubåtar för de skall fylla någon verklig uppgift om det blir en konflikt.
Citera
2020-03-21, 20:11
Medlem
Citat:
Med tanke på hur regeringen kastar ut pengar på skit så borde inte pengar till detta vara ett problem, vi behöver egentligen både och, samt vi skulle behöva runt 10-12 ubåtar för de skall fylla någon verklig uppgift om det blir en konflikt.
Skillnaden är väl att vara realistiskt med vad vi kan få.
Citera
2020-03-22, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Troligen UGH-84 Harpoon i likhet med Collins.

Fördelen med Stirling är att man slipper vätgashanteringen. Stirling-motorn kan drivas på samma diesel som de vanliga motorerna, enbart flytande syre behöver läggas till.

Sedan tror jag att lithium-jon batterier kommer ha stor påverkan på konventionella ubåtar i den närmaste framtiden. En ubåt som ersätter blybatterierna med litiumjon kan i ett slag öka räckvidden på batteri med en faktor på runt 5.

Hade inte velat sitta i en ubåt med lithiumbaterier. Lithium är ett ganska instabilt grundämne så även batteritekniken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in