2015-11-27, 22:40
Medlem
failures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunkeberg
Australiens ubåtsprogram för en ersättare av Collinsklassen startade för över 15 år sedan, och Virginia togs i tjänst 2004. Så 2009 som du hänvisar till är lite sent.
Jag skrev att Australien har haft förslag om Virginia klass ubåtar, vilket man då haft, men innan 2009.

Ja, Sverige har haft omfattande planer på kärnvapen. De första kärnreaktorerna som byggdes i Sverige var inblandade i det projektet.

Nej, A26 lär Australien inte köpa då det finns bättre ubåtar på marknaden. Man har även dålig erfarenhet av Collinsklassen.

Då var det kanske tur att båda två var felkonstruerade för någon meningsfull vapenplutioniumproduktion.
Jag gillar sterlingmotorn och den fungerar ju uppenbarligen men nyutveckling av effektivare litumjonceller är också spännande och Japanerna verkar satsa hårt på det.
Citera
2015-11-27, 22:40
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Däremot att de länder som har råd använder atomdrivna ubåtar, då det är den bästa lösningen för en ubåt.

Det förklarar ju varför Japan, Sydkorea, Australien och Israel har atomubåtar...

Atomubåtar har man bara om man absolut nödvändigt måste ha ubåtar
som han gå långa sträckor med relativt hög fart i u-läge,
d.v.s. om man har globala åtaganden eller hangarfartygsstridsgrupper som man måste eskortera.

Har man inte det behovet, så väljer man utan undantag konventionella ubåtar.

Citat:
Nej, om Gotland på något sätt hade kunnat ta sig till Stilla havet i ett krig mot USA så skulle hon blivit sänkt. Hon skulle aldrig kommit i närheten av en hangarfartygstridsgrupp.
Du förstår, man kan inte jaga en hangarfartygsstridsgrupp om man själv bara kan färdas i några knop. Ska man köra fortare måste man Snorkla ofta, och då är man snart stendöd.

Man jagar inte en hangarfartygsstridsgrupp med ubåt
och detta oavsett vad man har för framdriftsystem.
Man smyger in i CSG's bedömda operationsområde
och hoppas att hangarfartyget kommer tillräckligt nära.

Citat:
Om man inte styrt övningarna så skulle inte Gotland kommit i närheten av de Amerikanska fartygen. Berätta gärna även hur Gotland i ett skarpt läge skulle ta sig till Stilla Havet.

Berätta vad CSG skulle uträtta utanför Kalifornien i ett skarpt läge?
Gick övningen kanske ut på att öva hur US Navy
skulle genomföra luftanfall mot folkpepubliken Kalifornien?

Nej självfallet inte.

US Navy är nämligen inga lallande idioter.

Övningen handlade om att US Navy skulle öva mot konventionella AIP-ubåtar i kustnära miljö.
(vilket skulle kunna vara i Östersjön, Nordsjön, Persiska viken, Sydkinesiska sjön,
runt Taiwan, Sydkorea, Japan o.s.v. o.s.v. o.s.v.)
Dessa övning hölls av rent praktiska själ utanför USA:s kust.
Det innebär dock inte att US Navy ser Kalifornien som en medlem av ondskans axelmakter,
eller att US Navy bara ska kunna uppträda i närheten av sina hemmahamnar.

Citat:
Om man laddar sina batterier med Dieselmotorerna har man snorkeln uppe.
Det är ganska smart att ladda upp sina batterier max innan man riskerar att få det hett om öronen.
Snorkeln är svår att upptäcka, men inte omöjligt.
Moderna ubåtsjaktradarsystem kan upptäcka periskop, en snorkel är mycket större.

Och man kan fortfarande ladda batterierna med Stirlingmotorn i undervattensläge...

Citat:
Men det var under en styrd övning. Du sänker inte heller en Nimitz med några Torped 62.

Så vad du säger är m.a.o. att amerikanska ubåtar inte kan sänka supercarriers,
eftersom tung torped inte biter på hangarfartyg...

Citat:
Nej, A26 lär Australien inte köpa då det finns bättre ubåtar på marknaden. Man har även dålig erfarenhet av Collinsklassen.

Vilket då f.f.a. är p.g.a. misstag från ASC och att Australiensarna ständigt ändrade kravspecen.
Vad gäller "bättre ubåtar på marknaden" så har tyskarna haft massvis problem
med sina senaste ubåtsklasser och detsamma gäller och spanska S-80,
har idag den lilla nackdelen att ubåten förvisso kan dyka,
men den klarar inte av att gå upp till ytan igen.
De nya japanska ubåtarna bygger på Lithium-jon batterier,
vilket innebär en extremt hög risk för osläckbar brand som skulle bränna ur hela skrovet.
Citera
2015-11-27, 23:14
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Australiens ubåtsprogram för en ersättare av Collinsklassen startade för över 15 år sedan, och Virginia togs i tjänst 2004. Så 2009 som du hänvisar till är lite sent.
Jag skrev att Australien har haft förslag om Virginia klass ubåtar, vilket man då haft, men innan 2009.

Ja, Sverige har haft omfattande planer på kärnvapen. De första kärnreaktorerna som byggdes i Sverige var inblandade i det projektet.

På ett tidigt stadium i en urvalsprocess kan man ta upp alla tänkbara alternativ. De kunde ha nämnt åror eller framdrivning medelst handvev, alternativ som kvarstår efter en första "brainstorming" är väl lite mer relevant.

Sedan talade vi ju inte om atomdrift generellt, kan du citera australiska försvarsmakten där de säger sig ha övervägt köp av Virginiaklassen?
Citera
2015-11-27, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
På ett tidigt stadium i en urvalsprocess kan man ta upp alla tänkbara alternativ. De kunde ha nämnt åror eller framdrivning medelst handvev, alternativ som kvarstår efter en första "brainstorming" är väl lite mer relevant.

Sedan talade vi ju inte om atomdrift generellt, kan du citera australiska försvarsmakten där de säger sig ha övervägt köp av Virginiaklassen?
Precis som jag sa så var Virginia klassen ett alternativ för ny ubåt, det har jag redan nämnt.
Att du har svårt att förstå har jag tidigare noterat.
Citera
2015-11-27, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av failure
Då var det kanske tur att båda två var felkonstruerade för någon meningsfull vapenplutioniumproduktion.
Jag gillar sterlingmotorn och den fungerar ju uppenbarligen men nyutveckling av effektivare litumjonceller är också spännande och Japanerna verkar satsa hårt på det.
Stirling, inte sterling.
Och jag förstår faktiskt inte ditt inlägg.
Citera
2015-11-27, 23:23
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Precis som jag sa så var Virginia klassen ett alternativ för ny ubåt, det har jag redan nämnt.
Att du har svårt att förstå har jag tidigare noterat.
Kan du citera australiska försvarsmakten där de säger sig ha övervägt köp av Virginiaklassen?

Enligt det där "White Paper" jag länkade tidigare siktar man nu på något i 4000-tonsområdet, det är bara hälften av en Virginia. Rätt saftig omvändning att gå ner till halva deplacementet från att ha drömt om Virginia...
Citat:
Stirling, inte sterling.
Och jag förstår faktiskt inte ditt inlägg.
Störling stavas det.
Jag förstod inte heller det där med felkonstruerade reaktorer, enligt boken om R3 som jag har så var den helt ok för ändamålet men det där får vi nog ta i någon av trådarna om svenska kärnvapenprogrammet.
Senast redigerad av skunkjobb 2015-11-27 kl. 23:30.
Citera
2015-11-27, 23:29
Medlem
Citat:
Kan du citera australiska försvarsmakten där de säger sig ha övervägt köp av Virginiaklassen?
Störling stavas det.
Jag förstod inte heller det där med felkonstruerade reaktorer, enligt boken om R3 som jag har så var den helt ok för ändamålet men det där får vi nog ta i någon av trådarna om svenska kärnvapenprogrammet.

Hvor aktuelt det egentlig har vært er jeg ikke sikker på, men det var snakk om leasingavtaler en stund.
http://thediplomat.com/2015/11/australias-submarines-the-us-option/
Citera
2015-11-27, 23:32
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Hvor aktuelt det egentlig har vært er jeg ikke sikker på, men det var snakk om leasingavtaler en stund.
http://thediplomat.com/2015/11/australias-submarines-the-us-option/
Den där har geniet redan länkat till ikväll, jag frågade efter en australisk källa och helst inte bara någon som suttit på ett hotellrum och snackat lite löst över en Foster's.
Citera
2015-11-27, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Det förklarar ju varför Japan, Sydkorea, Australien och Israel har atomubåtar...

Atomubåtar har man bara om man absolut nödvändigt måste ha ubåtar
som han gå långa sträckor med relativt hög fart i u-läge,
d.v.s. om man har globala åtaganden eller hangarfartygsstridsgrupper som man måste eskortera.

Har man inte det behovet, så väljer man utan undantag konventionella ubåtar.
Som jag skrev så gällde det länder som anser sig ha råd med de dyrare atomdrivna ubåtarna.
I Japans falls så kan det även bli problem med atomdrift av politiska skäl.

Citat:
Man jagar inte en hangarfartygsstridsgrupp med ubåt
och detta oavsett vad man har för framdriftsystem.
Man smyger in i CSG's bedömda operationsområde
och hoppas att hangarfartyget kommer tillräckligt nära.
Och det är betydligt lättare att smyga in i en hangarfartygsstridsgrupp om man kan hålla samma eller högre fart.
Blir omöjligt om man ska färdas i 4-5 knop.

Citat:
Berätta vad CSG skulle uträtta utanför Kalifornien i ett skarpt läge?
Gick övningen kanske ut på att öva hur US Navy
skulle genomföra luftanfall mot folkpepubliken Kalifornien?

Nej självfallet inte.

US Navy är nämligen inga lallande idioter.

Övningen handlade om att US Navy skulle öva mot konventionella AIP-ubåtar i kustnära miljö.
(vilket skulle kunna vara i Östersjön, Nordsjön, Persiska viken, Sydkinesiska sjön,
runt Taiwan, Sydkorea, Japan o.s.v. o.s.v. o.s.v.)
Dessa övning hölls av rent praktiska själ utanför USA:s kust.
Det innebär dock inte att US Navy ser Kalifornien som en medlem av ondskans axelmakter,
eller att US Navy bara ska kunna uppträda i närheten av sina hemmahamnar.

Jo, jag vet innebörden i övningen, förmodligen mer än vad du tror.
Men likväl så kan man inte genskjuta en hangarfartygsstridsgrupp om man själv ska färdas i 4-5 knop, om inte hela fartygsstridsgruppen råkar passera över ubåtens gruppering.

Citat:
Och man kan fortfarande ladda batterierna med Stirlingmotorn i undervattensläge...
Har aldrig påstått något annat, men effekten från Stirlingmotorerna är några procent jämfört med den effekt man får från Dieselmotorerna.

Har man tagit ut stor effekt ur batterierna så blir den svår att ersätta med enbart Stirlingmotorerna.
Man vill inte heller hamna i en situation där man upptäcks och har låg nivå på sina batterier.

Citat:
Så vad du säger är m.a.o. att amerikanska ubåtar inte kan sänka supercarriers,
eftersom tung torped inte biter på hangarfartyg...
Mk 48 har en kraftigare stridsdel jämfört med Torped 62. USA har inte heller någon hotbild med militära fartyg på 100 000 ton. Det hade inte heller Sverige när man beställde Torped 62.

Citat:
Vilket då f.f.a. är p.g.a. misstag från ASC och att Australiensarna ständigt ändrade kravspecen.
Vad gäller "bättre ubåtar på marknaden" så har tyskarna haft massvis problem
med sina senaste ubåtsklasser och detsamma gäller och spanska S-80,
har idag den lilla nackdelen att ubåten förvisso kan dyka,
men den klarar inte av att gå upp till ytan igen.
De nya japanska ubåtarna bygger på Lithium-jon batterier,
vilket innebär en extremt hög risk för osläckbar brand som skulle bränna ur hela skrovet.
Barnsjukdomar har man med de flesta projekt. Kan ju även bli så med A26 som inte ens finns idag.
Tyska 212/214 är idag mycket bra ubåtar.
Citera
2015-11-27, 23:41
Medlem
Citat:

Enligt det där "White Paper" jag länkade tidigare siktar man nu på något i 4000-tonsområdet, det är bara hälften av en Virginia. Rätt saftig omvändning att gå ner till halva deplacementet från att ha drömt om Virginia...
Störling stavas det.
Famlar du efter halmstrån nu när du förlorat i vår andra tråd.

Jag hävdar fortfarande att man övervägt anskaffa Virginia klass ubåtar. Den länk som du hänvisade till är från 2009, då hade det gått ca 10 år sedan man började planera för nya ubåtar.

Man har även ett motstånd för atomdrift inom politiken och samhället i stort.
Hade en stor andel av politikerna eller befolkningen varit ubåtskaptener så skulle man valt atomdrivna ubåtar .
Senast redigerad av Brunkeberg 2015-11-27 kl. 23:45.
Citera
2015-11-27, 23:44
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av failure
Ok, tänkte bara på att de kanske fått något sorts utbyte iom att Kawasaki licenstillverkat den föregående modellen? har jag iaf för mig, men de gör kanske egna stirlingmotorer.
Kawasaki slutmonterade stirlingmotorer av delar levererade av Kockums. Motorn är en Kockumsutveckling (förmodligen baserade på en Volvo B 18 om du frågar Brunkeberg...) fast själva stirlingprincipen är förstås den gamle skotske prästens förtjänst.

Så var det i alla fall för tio år sedan, jag vet inte om Kawasaki har gått vidare med någon egen stirlingutveckling efter det.

För drygt tio år sedan funderade jag på att skaffa en stirlingmotor till en anläggning på land och fick tillfälle att tala med pappan (eller en av fäderna, frågar du Brunkeberg så var säkert PG Gyllenhammar både uppfinnare av stirlingprincipen och har byggt all världens stirlingmotorer men skit i det nu) till Kockumsmotorn, Lennart Lundström. Han var ju ärlig och sa att har man ett bränsle som kan brännas i en vanlig diesel- eller ottomotor och inte behöver stirlingmotorns tysthet o dyl så bör man satsa på en vanlig motor.

Själv har jag tre halva små stirlingmotorer i en låda i källaren. Någon gång före pensionsdags ska jag bygga färdigt åtminstone en av dem.
Citera
2015-11-27, 23:47
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Famlar du efter halmstrån nu när du förlorat i vår andra tråd.

Jag hävdar fortfarande att man övervägt anskaffa Virginia klass ubåtar. Den länk som du hänvisade till är från 2009, då hade det gått ca 10 år sedan man började planera för nya ubåtar.

Man har även ett motstånd för atomdrift inom politiken och samhället i stort.
Hade en stor andel av politikerna eller befolkningen varit ubåtskaptener så skulle man valt atomdrivna ubåtar .
Jag har inte förlorat någon debatt mot dig hittills, att du beter dig barnsligt och undviker att svara på frågor är det på sin höjd bara du som ser som en seger. Låt se om du kan vinna åtminstone en liten delseger, det vore väl kul för dig.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in