2020-01-19, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfman
Om det är samma tendenser som förra gången som upprepar sig, skulle det inte hjälpa att byta leverantör.
Skulle det bli en ny upphandling och Kockums/Saab deltar, hoppas jag de lärt sig en läxa från förra gången, och är stenhårda med kontraktet och vara mycket mindre tillmötesgående.
Mycket intressant läge om de skulle öppna för ny upphandling i Australien. Saab har ju färdiga ritningar för sin "värstingmodell" av A26 att bara kunna slänga upp. Mycket klokt av Saab att som alltid gå på modularitet i konceptet.
Citera
2020-03-19, 18:26
Medlem
Utrikespolitisk fråga kanske men kan ett land inte bara köpa en ubåt? Mycket enklare och det är ju inte så att det är särskilt hemligt. Alla vet om typhoon submarine t ex
Citera
2020-03-19, 22:52
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q2000
Utrikespolitisk fråga kanske men kan ett land inte bara köpa en ubåt? Mycket enklare och det är ju inte så att det är särskilt hemligt. Alla vet om typhoon submarine t ex
- Jo visst kan dom det (är det inte det alla länder gör, förutom dom som bygger själva?!)!
- Vilket land menar du ska köpa en gammal design/teknologi kärnkraftsdriven rysk ubåt?
- Det finns bara en rysk Typhoon Class rostburk kvar, i 'drift'..
Tacka vet jag nye A26.an eller en SSN 790.
Citera
2020-03-20, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8
- Jo visst kan dom det (är det inte det alla länder gör, förutom dom som bygger själva?!)!
- Vilket land menar du ska köpa en gammal design/teknologi kärnkraftsdriven rysk ubåt?
Jag menar det är ju inte hemligt att Typhon och andra ubåtar har long distance missiler som är kärnvapenbestyckade.

Varför skulle inte Sverige kunna köpa några begagnade ubåtar istället för att som nu endast ha några stycken eller vad vi nu har
Citera
2020-03-20, 12:10
Medlem
Citat:
Vem kom på Shkval systemet då...?
Citera
2020-03-20, 12:55
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:
Jag menar det är ju inte hemligt att Typhon och andra ubåtar har long distance missiler som är kärnvapenbestyckade. * ?!

Varför skulle inte Sverige kunna köpa några begagnade ubåtar istället för att som nu endast ha några stycken eller vad vi nu har
Sverige har ingen nytta för kärnkraftsdrivna ubåtar så vitt jag hört.
Iallafall så är denna konversation över för min del, har för svårt att tyda din text och är inte heller intresserad att så göra!
I'm out.
Citera
2020-03-20, 13:18
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppahulle01
Mycket intressant läge om de skulle öppna för ny upphandling i Australien. Saab har ju färdiga ritningar för sin "värstingmodell" av A26 att bara kunna slänga upp. Mycket klokt av Saab att som alltid gå på modularitet i konceptet.
Senaste samarbete med en svensk ubåtstillverkare, Kockums, vars verksamhet Saab tog över, var ju en katastrof. Samarbetet mellan Kockums och den australiska industrin som byggde Collins-klassen funkade inte, med resultatet att klassen hade massiva problem.

https://en.wikipedia.org/wiki/Collins-class_submarine#Problems_during_construction_and_t rials

Även om det är en tid sedan problemen, sitter erfarenheterna djupt.

Saab är en osannolik leverantör för Australiens ubåtar.
Citera
2020-03-20, 13:38
Medlem
Citat:
Du tror inte att den uppfattas som ett kraftfullt vapen? Så varför kallar du den rostburk?
Citera
2020-03-20, 13:59
Medlem
Citat:

Sverige har 3 st Gotlands klass där två är uppgraderade. Sedan har vi 2 st söderköpingsklass där den ena är utbildnings ubåt. Det har spekulerats om att Sverige ska sälja hyra ut sina Söderköping klass till Polen. Samt att vi då skulle ev köpa tillbaka de två som vi sålde till Sydkorea? Archerklassen. Dessa fick viss uppgradering 2016 med bl.a. lättare missiler. Vad som kan bli aktuell får vi se.
Citera
2020-03-20, 14:00
Bannlyst
Citat:
Jag menar det är ju inte hemligt att Typhon och andra ubåtar har long distance missiler som är kärnvapenbestyckade.

För att typhoon är för stora för att köra i Östersjön.
Dessutom har vi inga långdistans missiler att fylla dem med.
Inte så smart att köpa begagnat krigsmatriel av din fiende. Finns en öppenbar säkerhetsrisk där.
Citera
2020-03-20, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
För att typhoon är för stora för att köra i Östersjön.
Dessutom har vi inga långdistans missiler att fylla dem med.
Inte så smart att köpa begagnat krigsmatriel av din fiende. Finns en öppenbar säkerhetsrisk där.
Jag menade ju inte att man måste köpa av just Ryssland. Men varför skulle den vara för stor. Östersjön är ju mycket större du tror inte att dom kört den i Östersjön är du bra naiv
Citera
2020-03-20, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Sverige har 3 st Gotlands klass där två är uppgraderade. Sedan har vi 2 st söderköpingsklass där den ena är utbildnings ubåt. Det har spekulerats om att Sverige ska sälja hyra ut sina Söderköping klass till Polen. Samt att vi då skulle ev köpa tillbaka de två som vi sålde till Sydkorea? Archerklassen. Dessa fick viss uppgradering 2016 med bl.a. lättare missiler. Vad som kan bli aktuell får vi se.
Om vi säljer våra gamla till polen ryktas pris om cirka 2 miljarder kommer vi iaf få in tillräckligt med kapital för att uppdatera sista Gotland klass ubåten. Vilket kommer betyda att vi har 5 moderna ubåtar efter 2024. Fortfarande för få antal enligt mig men en bit på vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in