2015-11-27, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroTranquility
Nej det framgår icke. Men eftersom gm har dumpat mobil delar lägst vägen så kan man dra slutsattsen att gm har förstört mobilen i bilen men inga spår har ju påträffats i bilen. Även fast han har stanat och slagit sönder mobilen så har han kört med mobil delar. Det är tre mobil delar han har kastat.

Och att nb har fraktat kroppen i en trång baklucka. Han har inte haft tid till att paketera kroppen väll. Men kanske rulla in den i byggplast men det är osanoligt att det saknas spår.

Han har ju inte häller städat bilen.
Synd, jag trodde du menade allvar att du hade hittat något i FUP. Han har städat bagageluckan (om jag inte kommer ihåg fel) och bytt däck på bilen. Jag trodde att däck bytte man tidigare på våren. I övrigt är det ju frågan om teorier och det är ju helt OK men skriv gärna att det är fråga om hypoteser och inte bevisade saker.
2015-11-27, 11:53
Medlem
Sedan Gustav och hans dotter Victoria kommit från Årnäs går de in i Herrgården. Enligt NB och Fub 1488 stannar han kort tid inne i Herrgården och kommer ut med en kvinna som sannolikt är Victoria och de sätter sig i bilen och åker iväg mot Gum där de har en bostad.
Irina som kommit ut för en rök sitter bredvid NB på trappen utanför huset, och ser samma sak, enligt Fub 1293, 1294 att Gustav och en kvinna, som Irina anser är inte Gustavs fru, de sätter sig i bilen och kvinnan kör bilen ut mot Gum.
Det som är underligt med hela Jönsson klanen som är samlade i Herrgården för en middag är att ingen kan uppge en tid när Gustav och Victoria lämnar Herrgården.
Gustav säger i förhör att han åkte hem 22.00, men när polisen säger att NB och Irina har lämnat andra uppgifter, blir Gustav mycket osäker. Han kan inte säga att han inte åkte hem tidigare.
Det kan ha varit att han och Victoria åkte och hämtade något i Gum.
Victoria säger i förhör att hon kan inte säga vad klockan var när de åkte hem.
Victoria säger att hon övningskörde när de åkte hem till Gum, det medför att Irina hade helt rätt det var en kvinna som körde bilen när de åkte från Herrgården.
NB har bekräftade uppgifter att han satt framför huset på trappan enligt polisens uppgifter 18.46 och hans egna ca 19.00 när Gustav och Victoria kom till Herrgården den 7 juni.
Därför den här Jönsson klanen uppger inga tider när Gustav och Victoria lämnar Herrgården får inte NB bekräftade uppgifter att han och Irina fanns utanför huset på trappen.
Det här påverkar NB:s alibi negativt, det skulle ha varit bra för honom med bekräftade tider och inte svaret "jag kommer inte ihåg" eller liknande.
Ett antagande är att Gustav och Victoria åker från Herrgården ca 19.15.
I vilket fall som helst fanns det ingen tid för NB att han skulle vara gärningsmannen för Lisa.
Alla sådana misstankar kan avfärdas omgående, när man ser till tidsaxeln för honom.
2015-11-27, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Nej, jag känner inte till något sådant fall. Men jag känner inte heller till något fall där FÄRSKT blod (enligt NFC) planterats utan att den misstänkte upptäckt en tappning. Det är enligt min mening ungefär samma svårighetsgrad på båda typerna av plantering. Fagro hävdar att en plantering av blodet skett och även av hustruns DNA. Det var Fagro som hävdade att fingeravtryck inte går att plantera och jag ville bara visa att det visst går om den misstänkte är med på den grejen. Visst är det fråga om ett teoretiskt resonemang men hela konspirationstråden handlar ju om teoretiska resonemang och inte om den krassa verkligheten.
När man ser till tidsaxeln för NB kan han inte vara gärningsmannen för Lisa och i det här fallet kan man inte rugga på tidsaxeln den är oantastlig.
När inte tidsaxeln och DNA och blodspår inte överensstämmer finns det fel i fallet, och eftersom tidsaxeln kan inte ruggas blir det DNA och blodspåren som måste ge vika.
Både DNA och blodspåren går att plantera och det är den enda lösningen att de har blivit planterade.
2015-11-27, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
När man ser till tidsaxeln för NB kan han inte vara gärningsmannen för Lisa och i det här fallet kan man inte rugga på tidsaxeln den är oantastlig.
När inte tidsaxeln och DNA och blodspår inte överensstämmer finns det fel i fallet, och eftersom tidsaxeln kan inte ruggas blir det DNA och blodspåren som måste ge vika.
Både DNA och blodspåren går att plantera och det är den enda lösningen att de har blivit planterade.
Observera att det är din egen tidsaxel du utgår ifrån. Den kan mycket väl ruckas. Det har TR gjort och IR har inte haft någon snävare tidsaxel. Tidsaxeln 18.00-19.30 kommer att gälla även i HR. IR måste angripa DNA och blodspåren om hon ska ha någon framgång i HR. Det finns minst tre NB här. NB som gärningsman, NB på trappan och NB som spelar dataspel samtidigt. NB på trappan och NB som spelar dataspel kommer att falla eftersom de inte kommer att ge alibi år NB.
2015-11-27, 12:32
Medlem
ieshos avatar
Det går att plantera blod men det kommer man inte att erkänna förrän det blir alltför uppenbart. Ett diskret sätt att göra det är att förstöra DNA i en befintlig blodfläck och sedan tillföra amplifierat DNA från en annan person. För att amplifiera DNA, t.ex. från saliv eller från ett hårstrå, kanske det räcker med en open PCR för $649.

Och med lite Klorin kan man först förstöra ursprungligt DNA.
2015-11-27, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det går att plantera blod men det kommer man inte att erkänna förrän det blir alltför uppenbart. Ett diskret sätt att göra det är att förstöra DNA i en befintlig blodfläck och sedan tillföra amplifierat DNA från en annan person. För att amplifiera DNA, t.ex. från saliv eller från ett hårstrå, kanske det räcker med en open PCR för $649.

Och med lite Klorin kan man först förstöra ursprungligt DNA.
Låter lite väl tekniskt och besvärligt bara för nöjet att sätta dit NB. Var NB verkligen någon höjdare eller så viktig person i Blomberg med omnejd att någon skulle göra sig sådant besvär med att först mörda Lisa och därefter plantera DNA och blod. Jag har för mig att nästan ingen i Blomberg var i kontakt med litauerna utan de höll sig mest för sig själva. AJ kunde inte ens namnet på AB. Men jag kan ju ha fel, de kanske var kungar i trakten.
2015-11-27, 12:51
Medlem
Citat:
Observera att det är din egen tidsaxel du utgår ifrån. Den kan mycket väl ruckas. Det har TR gjort och IR har inte haft någon snävare tidsaxel. Tidsaxeln 18.00-19.30 kommer att gälla även i HR. IR måste angripa DNA och blodspåren om hon ska ha någon framgång i HR. Det finns minst tre NB här. NB som gärningsman, NB på trappan och NB som spelar dataspel samtidigt. NB på trappan och NB som spelar dataspel kommer att falla eftersom de inte kommer att ge alibi år NB.
Det är självklart att tidsaxeln måste respekteras om inte det görs är det ett fall där det finns en uppgörelse att NB skall få skulden för mordet, vad än som bevisar att han hade ingenting med Lisas död att göra.
Jag kan inte skapa någon tidsaxel som är självklart, utan det är händelserna som skapar den.
Senast redigerad av Fagro 2015-11-27 kl. 12:58.
2015-11-27, 12:56
Medlem
Citat:
Låter lite väl tekniskt och besvärligt bara för nöjet att sätta dit NB. Var NB verkligen någon höjdare eller så viktig person i Blomberg med omnejd att någon skulle göra sig sådant besvär med att först mörda Lisa och därefter plantera DNA och blod. Jag har för mig att nästan ingen i Blomberg var i kontakt med litauerna utan de höll sig mest för sig själva. AJ kunde inte ens namnet på AB. Men jag kan ju ha fel, de kanske var kungar i trakten.
Du måste vända på det NB kan vara utsett att få skulden för ett mord som någon annan begått.
2015-11-27, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Det är självklart att tidsaxeln måste respekteras om inte det görs är det ett fall där det finns en uppgörelse att NB skall få skulden för mordet, vad än som bevisar att han hade ingenting med Lisas död att göra.
En gång till, det är din egen tidsaxel du utgår ifrån som inte har någon betydelse i sammanhanget. Om du inte bara skojar med oss andra tycker jag att du kan ta kontakt med IR och visa din tidsaxel för henne. Sedan är det hennes sak att bedöma den. Det hjälper inte NB på något sätt oavsett hur många gånger du skriver samma sak om och om igen här i tråden.
2015-11-27, 13:04
Medlem
Citat:
Synd, jag trodde du menade allvar att du hade hittat något i FUP. Han har städat bagageluckan (om jag inte kommer ihåg fel) och bytt däck på bilen. Jag trodde att däck bytte man tidigare på våren. I övrigt är det ju frågan om teorier och det är ju helt OK men skriv gärna att det är fråga om hypoteser och inte bevisade saker.

Tack för den insiktsfulla meningen jag fetat ovan. Det är fritt fram att spekulera om vad fan som helst,men man MÅSTE ange om det man förfram är FAKTA eller något man TROR ELLER FANTISERAR OM.

Det är fullständigt omöjligt att tala om konspirationer om skribenter låter fantasin flöda och klär det i en språkdräkt som att det vore fakta.

Det står i reglerna för FB och påtalas ständigt att på FB får man anonymt tycka vad man vill, vilket är bra.

Men att ljuga eller förvilla genom att blanda fakta och hittepå gör att trådar dör ut,och vissa nicks trovärdighet närmar sig i en hissnande fart noll.
2015-11-27, 13:16
Medlem
Citat:
En gång till, det är din egen tidsaxel du utgår ifrån som inte har någon betydelse i sammanhanget. Om du inte bara skojar med oss andra tycker jag att du kan ta kontakt med IR och visa din tidsaxel för henne. Sedan är det hennes sak att bedöma den. Det hjälper inte NB på något sätt oavsett hur många gånger du skriver samma sak om och om igen här i tråden.
Jag har tagit fram tidsaxeln i inläggen#920 och 929 alltsammans är baserad på förundersökningens uppgifter, det går inte att rugga på några uppgifter och de visar att NB hade ingenting med mordet på Lisa att göra.
Om IR blir advokaten för NB i Hovrätten är det tidsaxeln hon skall ta fram och de bevisade planteringarna, och DNA och blodspåren faller av sig själv, därför där finns möjligheten att de är planterade både DNA och blodspåren.
En sådan här mordutredning är som en kedja med länkar det måste kopplas ihop om det är ett fall med en skyldig gärningsman.
I det här fallet kopplar inte blodspåren och DNA ihop med det övriga och det menas det är något fel i utredningen.
Jag anser att det är DNA och blodspåren som inte hör dit.
Senast redigerad av Fagro 2015-11-27 kl. 13:25.
2015-11-27, 13:28
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Jag tror inte att gm har planterat NBs DNA utan att andra har gjort det för att försäkra sig om att den de misstänker inte ska frikännas i brist på bevis.

Och vad mitt inlägg handlade om var ifall det var möjligt att plantera blod. Vilket påstods vara omöjligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in