2015-11-26, 23:58
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Söndagen den 7 juni åker Gustav Jönsson med sin dotter Victoria till Årnäs för en studentfest som en väninna till Victoria hade.
Gustav säger i förhör att han åker från Årnäs 18.30 till Blomberg som är en sträcka på 25 km.
Därför borde han vara i Blomberg vid 19.00 tiden, som bekräftas av brodern Henrik som samtalar med honom när han svänger upp till Herrgården där hans far bor, enligt förhör säger Henrik att han samtalar med Gustav vid 19.00 tiden.
Vid förhör med NB säger han att han sitter ensam framför bostaden deras, och han ser att Gustav kommer med bilen och svänger upp mot Herrgården vid 19.00 tiden.
Enligt NB stannar Gustav inte så lång tid hos fadern och åker med bilen mot Gum där han har sin bostad Gustav, NB ser bilen när han åker förbi och sätter upp handen som en hälsning.
Irina har då kommit ut framför huset och är tillsammans med NB och röker och hon säger vid förhör att Gustav åkte från Herrgården och NB sätter upp handen som en hälsning när han åkte förbi.

Det här visar att NB fanns i bostaden senast 19.00 kvällen när Lisa försvann, som gör det omöjligt att han är gärningsmannen för Lisa.
Vid förhören säger Irina att hon är 100% säker att NB var hemma vid 19.00 tiden.
NB kunde aldrig veta att Gustav åkte från Årnäs 18.30 och skulle passera hans bostad, utan han måste ha varit hemma och sett att Gustavs bil passerat vid 19.00 tiden, som överensstämmer vad brodern Henrik uppger också.
Enligt polisens uppgift passerar Gustav Jönsson ladan 18,46 +- 5 minuter.
Det du skriver är nog riktigt bortsett från att det inte helt motsäger att NB är mördaren. Däremot motsäger det praktiskt taget åklagarens scenario med en hängning i ladan.

Det fanns tid till:

- ett snabbt mord vid mopeden, 18:30-18:35, eventuellt på den väg han kan ha förstått att hon skulle åka.
- eventuellt återställa mopeden och hämta bilen
- lasta kroppen och åka till ladan för att lämna tillbaka tejprullen och tappa en handske
- åka till Martorp och gömma kroppen i byssjan sedan kläder avlägsnats av någon anledning
- åka hem och sätta sig på trappan och röka 19:00

Sedan duschade han, bytte kläder och skypade med sin mamma tills han åkte med sin fru till Handlarn´s. Men i så fall är det mordet som är motivet, kanske en tanke han länge närt? Och då är de otäcka ritualerna bara konstruktioner.

Om han berättade vad han gjorde 18:30 - 19:00 så skulle det finnas en liten chans att jag skulle kunna tro honom. Men om det är som jag misstänker, att NB är mördaren men att fallet ändå är ett setup, så förstår jag strategin med att inte erkänna.
2015-11-27, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goonsteady
Här är det stor relevans att du belägger ovanstående med källhänvisning. Fixar du inte det så är detta ännu en av dina (uppenbara lögner) fria fantasier.
Var i Fup framgår det att "de" har hånskrattat åt henne och tittat in genom hennes fönster?
Du får vara så seriös så att även om du är i alternativa tråden om fallet så är det av vikt att du med fakta och källa bekräftar vad du skriver.
Källhänvisningen är förhör med Irina sid 1320, 1322 i förundersökningen.

a
2015-11-27, 04:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zylfiden
Tittade igen på senaste av Leif GW om fallet, han är verkligen synnerligen olik sig själv när han uttalar sig om domen m m, inte alls den självsäkra stöddiga GW som han brukar vara, han försöker men, han plockar nervöst med papper och ett par handskar, rullar tummarna och skruvar på sig hela tiden. Jag får känslan att han försöker övertyga sig själv här? Han låter osäker, det är inte alls som han brukar vara. Jag tror han fattar att det mesta är konstigt, men att han struntar i vilket, han känner nog att det är svårt att hitta en annan förklaring och gärningsman,(vilket det är och är medvetet gjort så, enligt vad jag tror), så strunt samma liksom, vad ska man göra? Lika bra att hålla med och köra på linjen att NB är GM och så blir alla nöjda och glada och hej då med det här.
Håller med vi kanske får ta del av hans teorier längre fram?
2015-11-27, 04:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Bra att du har bevis för allt det där! Kan du hänvisa till källan så att vi andra också kan läsa det.
Om det här verkligen är sant, speciellt att det inte är NB som har kastat ut sakerna, så kan ju inte NB vara gärningsman. Ta kontakt genast med IR.
fupen är källan.
2015-11-27, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det du skriver är nog riktigt bortsett från att det inte helt motsäger att NB är mördaren. Däremot motsäger det praktiskt taget åklagarens scenario med en hängning i ladan.

Det fanns tid till:

- ett snabbt mord vid mopeden, 18:30-18:35, eventuellt på den väg han kan ha förstått att hon skulle åka.
- eventuellt återställa mopeden och hämta bilen
- lasta kroppen och åka till ladan för att lämna tillbaka tejprullen och tappa en handske
- åka till Martorp och gömma kroppen i byssjan sedan kläder avlägsnats av någon anledning
- åka hem och sätta sig på trappan och röka 19:00

Sedan duschade han, bytte kläder och skypade med sin mamma tills han åkte med sin fru till Handlarn´s. Men i så fall är det mordet som är motivet, kanske en tanke han länge närt? Och då är de otäcka ritualerna bara konstruktioner.

Om han berättade vad han gjorde 18:30 - 19:00 så skulle det finnas en liten chans att jag skulle kunna tro honom. Men om det är som jag misstänker, att NB är mördaren men att fallet ändå är ett setup, så förstår jag strategin med att inte erkänna.
Gustav Jönsson kommer från Årnäs den 7 juni med sin dotter Victoria, som han åker från vid 18.30 tiden, enligt FUB 1650 och polisens uppgift skall han ha kommit till Herrgården 18.46, NB sitter ensam framför huset och ser Gustavs bil passera vid 19.00 tiden.
Polisens uppgifter anser jag är säkrare än NB:s därför han kan ha gjort en uppskattning av tiden.
Gustav trodde själv att de kom fram till Herrgården vid 19.00 tiden. Mellan Årnäs och Blomberg är det 25 km.
Enligt de här uppgifterna skulle NB haft 16 minuter på sig för att utföra mordet på Lisa som är en omöjlighet med alla komponenterna som det innebar.
Sanningen är den det finns en helt annan gärningsman än NB, därför man kan inte påstå att det som är orimligt är sanningen.
Den som är gärningsmannen har haft mycket bra lokalkännedom och känt mycket väl rutinerna på gården för att kunna genomföra mordet, men det är inte NB. Gärningsmannen har kunnat plantera DNA och även blodspår, det som inte har planterats är fingeravtryck, som blir mycket svårt eller omöjligt.
Senast redigerad av Fagro 2015-11-27 kl. 06:24.
2015-11-27, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroTranquility
fupen är källan.
Kan du ge sidhänvisning i FUPen där det visas att det inte är NB som kastat grejerna utan någon annan. Det låter ju sensationellt och IR måste får reda på det i god tid före HR. Jag själv har tyvärr missat det. Framgår det vem det kan vara som kastat sakerna också?
2015-11-27, 09:14
Medlem
skotten324s avatar
Gärningsmannen har väl egentligen ingen anledning att kasta ut telefonen i delar. Nej slå av den och ut med den så att den inte kan spåras. Om jag själv varit kidnappad och försökte lägga ut ett spår så skulle jag plocka tillhörigheterna i bitar och kasta vartefter. De sista jag skulle kasta vore nycklar och körkort!
2015-11-27, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Gustav Jönsson kommer från Årnäs den 7 juni med sin dotter Victoria, som han åker från vid 18.30 tiden, enligt FUB 1650 och polisens uppgift skall han ha kommit till Herrgården 18.46, NB sitter ensam framför huset och ser Gustavs bil passera vid 19.00 tiden.
Polisens uppgifter anser jag är säkrare än NB:s därför han kan ha gjort en uppskattning av tiden.
Gustav trodde själv att de kom fram till Herrgården vid 19.00 tiden. Mellan Årnäs och Blomberg är det 25 km.
Enligt de här uppgifterna skulle NB haft 16 minuter på sig för att utföra mordet på Lisa som är en omöjlighet med alla komponenterna som det innebar.
Sanningen är den det finns en helt annan gärningsman än NB, därför man kan inte påstå att det som är orimligt är sanningen.
Den som är gärningsmannen har haft mycket bra lokalkännedom och känt mycket väl rutinerna på gården för att kunna genomföra mordet, men det är inte NB. Gärningsmannen har kunnat plantera DNA och även blodspår, det som inte har planterats är fingeravtryck, som blir mycket svårt eller omöjligt.
Att plantera fingeravtryck går. Man behöver inte kapa handen för att få fingeravtryck. Det räcker att man ber NB exempelvis färga in sin hand och be han trycka handen på en plastskiva. Därefter tar man skivan och använder den till att plantera hans fingeravtryck. Det är inte alls omöjligt såvitt jag kan se eller är du av en annan mening? Man hade kunnat göra det samtidigt som man tappade han på blodet och bad om hustruns DNA.
Senast redigerad av Vierstein 2015-11-27 kl. 09:32.
2015-11-27, 10:22
Medlem
Citat:
Att plantera fingeravtryck går. Man behöver inte kapa handen för att få fingeravtryck. Det räcker att man ber NB exempelvis färga in sin hand och be han trycka handen på en plastskiva. Därefter tar man skivan och använder den till att plantera hans fingeravtryck. Det är inte alls omöjligt såvitt jag kan se eller är du av en annan mening? Man hade kunnat göra det samtidigt som man tappade han på blodet och bad om hustruns DNA.

Bra Virenstain, kan du inte länka till ett mord där gärningsmannen planterat fingeravtryck med den metod du anger.

Bara en enda för jag har sökt och finner inget som ens kommer i närheten.

Jag vänar på ditt svar.
2015-11-27, 10:24
Medlem
Citat:

Bra Virenstain, kan du inte länka till ett mord/eller brott (det måste finnas miljontals brott och jag vill bara ha ett exempel där din metod praktiserats) där gärningsmannen planterat fingeravtryck med den metod du anger.

Jag vänar på ditt svar.
2015-11-27, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallowen
Bra Virenstain, kan du inte länka till ett mord/eller brott (det måste finnas miljontals brott och jag vill bara ha ett exempel där din metod praktiserats) där gärningsmannen planterat fingeravtryck med den metod du anger.

Jag vänar på ditt svar.
Nej, jag känner inte till något sådant fall. Men jag känner inte heller till något fall där FÄRSKT blod (enligt NFC) planterats utan att den misstänkte upptäckt en tappning. Det är enligt min mening ungefär samma svårighetsgrad på båda typerna av plantering. Fagro hävdar att en plantering av blodet skett och även av hustruns DNA. Det var Fagro som hävdade att fingeravtryck inte går att plantera och jag ville bara visa att det visst går om den misstänkte är med på den grejen. Visst är det fråga om ett teoretiskt resonemang men hela konspirationstråden handlar ju om teoretiska resonemang och inte om den krassa verkligheten.
Senast redigerad av Vierstein 2015-11-27 kl. 11:06.
2015-11-27, 11:33
Bannlyst
Citat:
Kan du ge sidhänvisning i FUPen där det visas att det inte är NB som kastat grejerna utan någon annan. Det låter ju sensationellt och IR måste får reda på det i god tid före HR. Jag själv har tyvärr missat det. Framgår det vem det kan vara som kastat sakerna också?
Nej det framgår icke. Men eftersom gm har dumpat mobil delar lägst vägen så kan man dra slutsattsen att gm har förstört mobilen i bilen men inga spår har ju påträffats i bilen. Även fast han har stanat och slagit sönder mobilen så har han kört med mobil delar. Det är tre mobil delar han har kastat.

Och att nb har fraktat kroppen i en trång baklucka. Han har inte haft tid till att paketera kroppen väll. Men kanske rulla in den i byggplast men det är osanoligt att det saknas spår.

Han har ju inte häller städat bilen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in