2015-11-27, 07:30
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av failure
Det var smått roande när de demonstrerade nya stirlingmotorn i testbänk med en femkrona på högkant ovampå manicken. Japansk maskinteknik kanske?
Motorn är svensktillverkad.
Citera
2015-11-27, 08:05
Medlem
Discgears avatar
Är intresserad att läsa om A26 och dess för- och nackdelar och fått min nyfikenhet stillad av många kunniga skribenter. Noterar att en skribent som kallar sig Brunkeberg lyckats styra om diskussionen till att handla om amerikanska atomubåtar. Finns det ingen moderator?
Citera
2015-11-27, 08:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brunkeberg
Jag svarade på det jag blev tillfrågad om.

Vilka siffror är det jag inte begriper.

Skillnaden på skrovfast sonar på tex en Svensk korvett och en Amerikansk jagare är att den på jagaren är större och mer kraftfull.

Skillnaden på en sfärisk Sonar i fören på en Svensk ubåt jämfört med en på tex Virginia är att den sistnämnda har en mycket större sonarsfär. Detta då man har större skrov, men även det faktum att man inte har sina torpedtuber i fören, utan i bogen.

Man skulle heller aldrig från Amerikansk sida placera en luftsluss i fören på en ubåt, likt den på A26.
Nej du svarade inte på min fråga, prova igen.

DU SKREV -> Inget som säger att de Amerikanska hydrofonerna skulle vara sämre jämfört med de Svenska.
JAG FRÅGADE -> Vet du vad som skiljer en svensk hydron från en amerikansk?
Citera
2015-11-27, 08:32
Bannlyst
Citat:
Bränslecellen är ett helt passivt system, som kan liknas vid ett batteri.

Stirling är en motor som har rörliga delar och avger avgaser.
Och med det drar du såklart slutsatsen att den med rörliga delar skulle vara mindre driftsäker gissar jag
Citera
2015-11-27, 08:38
Bannlyst
Citat:
Men det blir svårt att göra om man hela tiden ska ligga på botten, eller hur. Det var det jag svarade på.
Man måste liksom ta sig till det område där man ska spana.
Exakt, och i Östersjön vem tror du tar sig lättast obemärkt runt i Östersjön, en Virginia eller Gotland klass?
Citera
2015-11-27, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GatorG
Jisses då, tror du att dom inte gör det? Allt är hemligstämplat men tror ändå att ubåtarna är det vapnet som ryssarna är mest rädda för.
Hur ska man kunna ta sig till operationsområdet om man inte förflyttar sig, utan ligger still på botten.
Citera
2015-11-27, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
Är intresserad att läsa om A26 och dess för- och nackdelar och fått min nyfikenhet stillad av många kunniga skribenter. Noterar att en skribent som kallar sig Brunkeberg lyckats styra om diskussionen till att handla om amerikanska atomubåtar. Finns det ingen moderator?
Och där jag skrev om nackdelen med att behöva använda Dieselmotorerna för att ladda batterierna.
Det var inte jag som startade diskussion om atomubåtar, utan svarade bara på påståenden.
Citera
2015-11-27, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tacost
Nej du svarade inte på min fråga, prova igen.

DU SKREV -> Inget som säger att de Amerikanska hydrofonerna skulle vara sämre jämfört med de Svenska.
JAG FRÅGADE -> Vet du vad som skiljer en svensk hydron från en amerikansk?
Och det har jag förklarat, eller vad är det du inte förstår.

Och nej, de Amerikanska hydrofonerna är garanterat inte sämre jämfört med de som används i Svenska flottan. Den passiva släphydrofonen på Visbykorvetterna är tex Amerikansk.
Citera
2015-11-27, 11:56
Medlem
Citat:
Och med det drar du såklart slutsatsen att den med rörliga delar skulle vara mindre driftsäker gissar jag
En motor med rörliga delar behöver givetvis underhåll mm, vilket då kan utföras ombord. Ingen slump att man har 2 st mindre motorer istället för en större, för då kan man ha en Stirling igång medan man utför underhåll eller felsökning på den andra.

Men den största fördelen med bränslecell är att den inte avger avgaser på 800 grader Celsius, som måste kylas ner med havsvatten, för att sedan släppas ut i havet.
Citera
2015-11-27, 12:01
Medlem
Citat:
Exakt, och i Östersjön vem tror du tar sig lättast obemärkt runt i Östersjön, en Virginia eller Gotland klass?
Det finns stora ytor i Östersjön där det är ganska djupt. Som jag påpekat tidigare så är Östersjön mycket djupare jämfört med tex Persiska viken. Där har USN stor erfarenhet av ubåtsverksamhet.

En Virginia i lägre farter är garanterat tystare jämfört med en A26 som snorklar med sina Dieselmotorer.
Citera
2015-11-27, 12:37
Medlem
Citat:
Det finns stora ytor i Östersjön där det är ganska djupt. Som jag påpekat tidigare så är Östersjön mycket djupare jämfört med tex Persiska viken. Där har USN stor erfarenhet av ubåtsverksamhet.

En Virginia i lägre farter är garanterat tystare jämfört med en A26 som snorklar med sina Dieselmotorer.
Fast en A26 som går på batteri inom skärs är tystare än en USN a ubåt.
Citera
2015-11-27, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jrb1996
Fast en A26 som går på batteri inom skärs är tystare än en USN a ubåt.
Men en A26 är en Diesel-elektrisk ubåt med AIP.
Man har Dieselmotorer som viktigaste del för att ladda sina batterier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in