2015-11-27, 01:17
Moderator
Eerieyes avatar
Hur förhåller sig bränsleceller och stirling till varandra? Man kan tänka sig att jämförelsen utfaller till bränslecellernas fördel om ubåtarna ska gå ute på de stora haven.
Citera
2015-11-27, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jrb1996
Hur exakt stänger man av en kärnreaktor helt? Onoff knapp och då slutar dom helt plötsligt vara radioaktiva avger varken strålning värme eller ljud?
Har inte sagt att man stänger av reaktorn.
Men när man drar ner effekten så minskar kylbehovet, då behöver man inga pumpar för att cirkulera runt kylmedia.
Citera
2015-11-27, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Nej, det är det den inte kan. Reaktorn väsnas hela tiden med alla sina pumpar och olika hjälpsystem.

Men visst, stänger de av reaktorn så. Fast det tar väl en vecka att få igång den igen.

Sku' tro att valet står mellan bränsleceller och stirling, när det gäller ubåtar lämpade för Östersjön.
Reaktorn behöver inga pumpar när man tar ut lite effekt, då kylmedian klarar sig med självcirkulation.

Samtliga ubåtar som ligger en längre tid passiva på havsbotten behöver olika hjälpsystem för ventilation mm.

Man kommer även att behöva nytt syre för besättningen. På en atomdriven ubåt har man ständigt tillgång till färskvatten och syre ( som tas från havsvattnet).

En stirlingmotor använder flytande syre och Diesel, och avger avgaser som är 800 grader varma, de kyls med havsvatten innan de lämnar ubåten.

Ren batteridrift är tystare jämfört med en Stirling. Bränslecell är en bättre lösning, men är dyrare.
Citera
2015-11-27, 01:54
Medlem
Citat:
Gör den det? Lite ljud kommer det nog.. och hur snart kan man få full effekt ur reaktorn efter att man dragit ned den så mycket? Tror de släpper ut en del varmvatten också.

Kärnreaktorer känns inte optimalt för Östersjön..
Kylsystemet på en kärnreaktor är ett stort system, vid låg effekt så är det en liten mängd uppvärmt havsvatten som lämnar ubåten.

Stirlingmotorn har avgaser som måste kylas ner med havsvatten och sedan tömmas ut i havet.

Effekten på en kärnreaktor är mycket enkelt att öka eller minska.

Atomdrivna ubåtar fungerar i Persiska viken, som då har mindre maxdjup och genomsnittsdjup jämfört med Östersjön.
Citera
2015-11-27, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jo i den frågan har faktiskt Brunkeberg rätt men jag tror inte det finns någon reaktor som klarar maxeffekt utan forcerad cirkulation (pumpar), däremot en ansenlig del av toppeffekten, se mitt gamla inlägg (FB) Ubåt A26 och inläggen närmast efter det.

Sedan vet jag inte vad Brunkeberg har hakat upp sig på atomubåtar för. Det är ju för steppdansande Jesus inget alternativ för dem som står i begrepp att köpa A26. Det är som att sitta bland vanliga medelklassmänniskor och döma ut deras val av Volvo när det finns Rolls-Royce eller varför man ska åka vanligt trafikflyg när man kan skaffa en Gulfstream. Totalt djävla efterblivet.

Brunkeberg din djävla gnet, släpp dina jämförelser med atomubåtar nu, det är inte sådana A26 har att mäta sig mot, ingen, inte en enda av ubåtens presumtiva kunder har atomubåtar som alternativ. Jämför A26 mot andra AIP-ubåtar eller gammaldags diesel-/elektrisk drift om det ska vara relevant.
Det jag skrev var att en A26 inte längre är så tyst när den ligger på periskopdjup med sin snorkel ovanför havsytan, och med sina Dieselmotorer påslagna.

Har inte sagt att eventuella kunder av A26 ska köpa atomdrivna ubåtar istället.

Men det är ingen slump att de nationer som har råd istället använder atomdrivna ubåtar, då sådana ubåtar är den ultimata ubåten.
Citera
2015-11-27, 02:00
Medlem
Citat:
Hur förhåller sig bränsleceller och stirling till varandra? Man kan tänka sig att jämförelsen utfaller till bränslecellernas fördel om ubåtarna ska gå ute på de stora haven.
Bränslecellen är ett helt passivt system, som kan liknas vid ett batteri.

Stirling är en motor som har rörliga delar och avger avgaser.
Citera
2015-11-27, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tacost
Är du helt oförmögen att svara på en fråga, du bara rabblar siffror som du inte begriper själv.

Vad skiljer en amerikansk hydrofon från en svensk, snälla svara!
Jag svarade på det jag blev tillfrågad om.

Vilka siffror är det jag inte begriper.

Skillnaden på skrovfast sonar på tex en Svensk korvett och en Amerikansk jagare är att den på jagaren är större och mer kraftfull.

Skillnaden på en sfärisk Sonar i fören på en Svensk ubåt jämfört med en på tex Virginia är att den sistnämnda har en mycket större sonarsfär. Detta då man har större skrov, men även det faktum att man inte har sina torpedtuber i fören, utan i bogen.

Man skulle heller aldrig från Amerikansk sida placera en luftsluss i fören på en ubåt, likt den på A26.
Citera
2015-11-27, 03:17
Medlem
failures avatar
Det var smått roande när de demonstrerade nya stirlingmotorn i testbänk med en femkrona på högkant ovampå manicken. Japansk maskinteknik kanske?
Citera
2015-11-27, 03:31
Medlem
Citat:
I Östersjön ligger ubåtarna på botten mest hela tiden och då kan man hålla batterierna laddade m h a stirling. Det är inte som i de stora oceanerna, där de kör omkring.
Hur ska man kunna lösa sin uppgift om man enligt dig mest ligger på botten, hur ska man ta sig till operationsområdet mm.
Eller menar du att man ska lägga sig utanför basen i Karlskrona och vänta på bättre tider.
Citera
2015-11-27, 03:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brunkeberg
Hur ska man kunna lösa sin uppgift om man enligt dig mest ligger på botten, hur ska man ta sig till operationsområdet mm.
Eller menar du att man ska lägga sig utanför basen i Karlskrona och vänta på bättre tider.

Uppgiften i fredstid är att gömma sig och lyssna som förberedelse för ett skarpt läge.
Citera
2015-11-27, 03:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GatorG
Uppgiften i fredstid är att gömma sig och lyssna som förberedelse för ett skarpt läge.
Men det blir svårt att göra om man hela tiden ska ligga på botten, eller hur. Det var det jag svarade på.
Man måste liksom ta sig till det område där man ska spana.
Citera
2015-11-27, 03:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brunkeberg
Men det blir svårt att göra om man hela tiden ska ligga på botten, eller hur. Det var det jag svarade på.
Man måste liksom ta sig till det område där man ska spana.

Jisses då, tror du att dom inte gör det? Allt är hemligstämplat men tror ändå att ubåtarna är det vapnet som ryssarna är mest rädda för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in