2014-04-29, 12:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brunkeberg
Nu har man beställt 10 st nya Virginia-klass ubåtar.

http://www.dailymail.co.uk/wires/ap/article-2615558/General-Dynamics-secures-17-65-billion-contract.html
Detta är första gången i mitt liv jag använder OT kortet, tråden handlar om A26 PUNKT.
Starta en egen tråd med dina atomubåtar så får vi se hur många som skriver där mer än du dvs
Citera
2014-04-29, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tacost
Detta är första gången i mitt liv jag använder OT kortet, tråden handlar om A26 PUNKT.
Starta en egen tråd med dina atomubåtar så får vi se hur många som skriver där mer än du dvs
Det var relaterat med A26 då jag svarade på ett tidigare inlägg om ett påstående om att USA skulle överge atomdrivna ubåtar, och tillsammans med Sverige och Australien köpa Svenska ubåtar med AIP.

Moderator har även tidigare i tråden skrivit att det är ok att diskutera ubåtar fritt.
Citera
2014-04-29, 13:09
Bannlyst
Citat:
Det var relaterat med A26 då jag svarade på ett tidigare inlägg om ett påstående om att USA skulle överge atomdrivna ubåtar, och tillsammans med Sverige och Australien köpa Svenska ubåtar med AIP.

Moderator har även tidigare i tråden skrivit att det är ok att diskutera ubåtar fritt.
Hur svårt kan det vara att förstå att ingen vill prata atomubåtar från USA med dig i denna tråd, vad är det som är så svårt att förstå med det

Kan vi nu återgå till ubåt typ A26 byggd av SAAB i Sverige förhoppningsvis med ett nytt SESUB 980? ledningssystem också från SAAB
Citera
2014-04-29, 13:13
Medlem
Citat:
Hur svårt kan det vara att förstå att ingen vill prata atomubåtar från USA med dig i denna tråd, vad är det som är så svårt att förstå med det

Kan vi nu återgå till ubåt typ A26 byggd av SAAB i Sverige förhoppningsvis med ett nytt SESUB 980? ledningssystem också från SAAB
Och det är därför vi diskuterat just detta i flera dagar, och där även du varit aktiv.

Jag svarade på ett påstående om att USA skulle överge atomdrift och köpa Svenska ubåtar.

Citat:
Ursprungligen postat av inlägg från Moderator 14 April
Vi håller oss till ubåtar, eller i varje fall fartyg. Pansarbrigader får vi diskutera på annat håll.

Till ordningen!

/Mod
Citera
2014-04-29, 16:34
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Och det är därför vi diskuterat just detta i flera dagar, och där även du varit aktiv.

Jag svarade på ett påstående om att USA skulle överge atomdrift och köpa Svenska ubåtar.

Om det är mig du syftar på så har inte jag påstått någonting. Men jag har sagt att jag inte skulle bli förvånad om USA kompletterar med en lite mindre ubåt för kustnära operationer. Virginiaklassen är ju lite jobbig när det är grunt och trångt.
Citera
2014-04-29, 19:33
Medlem
Valaskjalfs avatar
Citat:

Är SESUB 980 planerat, eller var det ett kvalificerat önsketänkande?
Citera
2014-04-29, 19:53
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Och där har atomdrivna ubåtar en ännu större fördel då de har mycket stor tillgång på elkraft, så att man kan unna besättningen lyx som färskvatten och syre som man utvinner från havsvattnet.
Vilket är en absolut nödvändighet om du skall tillbringa månader under ytan?
Citera
2014-04-29, 19:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Valaskjalf
Är SESUB 980 planerat, eller var det ett kvalificerat önsketänkande?
En kvalificerat önsketänkade nu när tyskarna är ur bilden
Citera
2014-04-30, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Om det är mig du syftar på så har inte jag påstått någonting. Men jag har sagt att jag inte skulle bli förvånad om USA kompletterar med en lite mindre ubåt för kustnära operationer. Virginiaklassen är ju lite jobbig när det är grunt och trångt.
Fungerar ju bevisligen i Persiska viken, ett hav som då är grundare än Östersjön.

Och nu har man beställt 10 st nya Virginia (Block IV), man har redan 10 st i tjänst ( Block I och II), och nästa månad kommer den första Block III ubåten i tjänst ( + 7 st under byggnad eller beställda).
Så 28 st totalt i tjänst, under byggnation, eller beställda så här långt, och fler beställningar lär komma, bla för att ersätta SSGN, och äldre SSN.
Senast redigerad av Brunkeberg 2014-04-30 kl. 01:40.
Citera
2014-04-30, 05:37
Medlem
Citat:
Fungerar ju bevisligen i Persiska viken, ett hav som då är grundare än Östersjön.

Dum jämförelse. Amerikanska ubåtar opererar inte i Persiska viken på egen hand utan som en del i mycket stora amerikanska flottstyrkor som gör rent hus ovan vatten. Amerikanska ubåtar i Persiska viken möter heller inte en kompetent motståndare som Ryssland.
Citera
2014-04-30, 07:15
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
En kvalificerat önsketänkade nu när tyskarna är ur bilden
A26 är en konstruktion som vi får hoppas läggs i arkivet, operativt irrelevant idag och konstruerad med den eviga freden i åtanke.
Citera
2014-04-30, 08:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
A26 är en konstruktion som vi får hoppas läggs i arkivet, operativt irrelevant idag och konstruerad med den eviga freden i åtanke.
Du menar att kravbilden på nästa ubåt är en helt annan än igår eller snarare för 6-7 år sedan då A26 började projekteras?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in