2009-10-04, 22:15
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Nej, 214 är inte en modifierad 209, utan bygger på 212 - båda ubåtarna använder dock konstruktionserfarenheter från 209.
214 är en mer avancerad version av 212 - det kan du läsa på HDW: s hemsida som jag har förklarat för dig ett antal gånger tidigare.

Nej, A26 blir inte mer kapabel än 214 - om den ens blir verklighet.

Och här slutar vår diskussion, och du vet varför....

Så här skriver ThyssenKrupp Marine systems

Citat:
Decades of experience as well as innovative ideas and concepts are the basis for the success of the submarine division of ThyssenKrupp Marine Systems. Models such as the submarine class 209 can be found in all of the world‘s oceans. No other class has been built more often in the past five decades. Now the submarine classes 212A and 214 have entered new dimensions. Their air-independent fuel cell propulsion enables extremely long dives – with a distinctly lower noise level. Class 212A and 214 submarines were the first in the world to undertake long dives independent of external air sources.

Och så här
Citat:
In cooperation with Nordseewerke in Emden, HDW developed a new submarine for the German Navy: Class 212A. A contract for the delivery of four boats was signed on 6th July 1994 and followed through by the Working Group U212.

The commissioning ceremony for the two first units - German Navy submarines U31 and U32 - took place on 19th October 2005 at the German Navy submarine base in Eckernförde.

The Class 212A submarine is the first submarine in the world to be equipped with an air-independent propulsion system as standard installation. The fuel cell propulsion system transforms hydrogen and oxygen directly into electrical power without producing noise or exhaust gases and is characterised by high efficiency and low maintenance requirements. The energy conversion process leads to the production of direct current electrical power with distilled water as the only by-product. The fuel cell propulsion system enables the submerged endurance of the submarine to be very considerably increased. The high performance capabilities of this propulsion system have been proven during extensive tests and now in service in the German Navy.

Two identical submarines are being built to German specifications at the Fincantieri shipyard for the Italian Navy. HDW delivered both the weapon tube set (including the bows) and the fuel cell propulsion system for both these boats.

Ny klass således.

214
Citat:
The Class 214 submarines were developed by HDW on the basis of the proven design principles of the family of Class 209 submarines.

In addition, innovative systems from the Class 212A boats were also integrated in the design. The net result was and is an air-independent but non-nuclear submarine with exceptional technical and operational capabilities, featuring extraordinarily developed stealth characteristics and an impressive weapon and sensor payload. Thanks to its modular design, the Class 214 submarine can be equipped with a wide range of optional systems depending on the requirements of the customer navy.Other exceptional features of the Class 214 submarine are:Other exceptional features of the Class 214 submarine are:
Citera
2009-10-04, 22:18
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Ska tilläggas att den förbränningsprincip som tillämpas till sterlingmotorn inte är som en konventionell motor med explosioner utan den är kontinuerlig vilket inte ger vibrationer.
Sterlingmotorn i sig har kolvar men där sker heller inga antändningar.
Men herregud....

Stirlingmotorn i Kockums fall är en 4 cylindig motor i V-konfiguration - dvs motorn är en V-4 med 2+2 cylindrar i vinkel som ett V.

Du vet fortafarande inte hur en Stirlingmotor fungerar, verkar inte heller som om du vet hur en tradionell Diesel fungerar.

I en Diesel så trycker man förenklat ihop luft inne i cylindern, sedan sprutar man in dieselbränsle ( direktisprutning som då är vanligast idag) som då antänds pga luftens höga temperatur - kolvens rörelse driver sedan vevaxeln som i sin tur leder till drivaxeln - som då går vidare till en växellåda eller generator.

I en Stirlinmotor så har man förenklat en motor likt dieselmotorn, men där man konstant har Heliumgas i cylindern.
Runt cylindern har man det förbränningsrum där man skapar värme - i Kockums fall genom att förbränna Diesel+flytande Syre (LOX).
Så istället för att skapa en förbränning inne i Cylindern, så skapar man den på utsidan av cylindern ( därför kallar man motorn 'förbränningsmotor med extrern förbränning').
Kockums stirlingmotor arbetar med konstant varvtal på 2000 varv/minut - dvs det varvtal som vevaxeln har.

Den arbetar då precis på samma sätt som en vanlig förbräningsmotor, men med skillnaden att förbrännigen sker utanför cylindern ( sker istället runt denna på utsidan).
Nackdelen är då att Stirlingmotorn endast har 33% verkningsgrad vilket är lågt jämfört med en tradionell Dieselmotor.
Citera
2009-10-04, 22:31
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Så här skriver ThyssenKrupp Marine systems
Och så här
Ny klass således.

214
Och där man även kan läsa att 214 är en utveckling av 212 - där finner du även listan på de förbättringar som 214 har jämfört med 212.

Du måste vara dum på riktigt, jag har minst 5 gånger visat dig källor på att HDW anser att 214 är en utveckling av 212 - och att den förstnämnda ubåten är en mer avancerad version.

Nu kan du sluta skriva inlägg riktade till mig då du befinner dig på min Ignorelista - vilket du redan vet om.
Citera
2009-10-04, 22:36
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Och där man även kan läsa att 214 är en utveckling av 212 - där finner du även listan på de förbättringar som 214 har jämfört med 212.

Du måste vara dum på riktigt, jag har minst 5 gånger visat dig källor på att HDW anser att 214 är en utveckling av 212 - och att den förstnämnda ubåten är en mer avancerad version.

Nu kan du sluta skriva inlägg riktade till mig då du befinner dig på min Ignorelista - vilket du redan vet om.

Det är exakt det dom INTE skriver
Citera
2009-10-04, 22:40
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Det är exakt det dom INTE skriver
Other exceptional features of the Class 214 submarine are:

Considerably extended submerged endurance and low detectability due to incorporation of the proven fuel cell system for air-independent propulsion

Minimised acoustic, thermal and magnetic signatures as a result of the mature design and the advanced production technology

Increased diving depth capabilities

Improved living conditions for the crew

The Class 214 submarines were developed by HDW on the basis of the proven design principles of the family of Class 209 submarines.

innovative systems from the Class 212A boats were also integrated in the design
Citera
2009-10-04, 22:50
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Other exceptional features of the Class 214 submarine are:

Considerably extended submerged endurance and low detectability due to incorporation of the proven fuel cell system for air-independent propulsion

Minimised acoustic, thermal and magnetic signatures as a result of the mature design and the advanced production technology

Increased diving depth capabilities

Improved living conditions for the crew

innovative systems from the Class 212A boats were also integrated in the design

Det som står i sista meningen betyder att nyskapande system från 212 klassen har integreras i 214 klassens design, exempelvis bränsleceller.
Det står INTE att 214 är en vidareutveckling av 212 det står att 214 är en vidareutveckling av 209.

För övrigt så undrar jag hur du kan se mina inlägg när jag står på din ignorelista
Citera
2009-10-04, 22:54
Medlem
Citat:
Men herregud....

Stirlingmotorn i Kockums fall är en 4 cylindig motor i V-konfiguration - dvs motorn är en V-4 med 2+2 cylindrar i vinkel som ett V.

Du vet fortafarande inte hur en Stirlingmotor fungerar, verkar inte heller som om du vet hur en tradionell Diesel fungerar.

I en Diesel så trycker man förenklat ihop luft inne i cylindern, sedan sprutar man in dieselbränsle ( direktisprutning som då är vanligast idag) som då antänds pga luftens höga temperatur - kolvens rörelse driver sedan vevaxeln som i sin tur leder till drivaxeln - som då går vidare till en växellåda eller generator.

I en Stirlinmotor så har man förenklat en motor likt dieselmotorn, men där man konstant har Heliumgas i cylindern.
Runt cylindern har man det förbränningsrum där man skapar värme - i Kockums fall genom att förbränna Diesel+flytande Syre (LOX).
Så istället för att skapa en förbränning inne i Cylindern, så skapar man den på utsidan av cylindern ( därför kallar man motorn 'förbränningsmotor med extrern förbränning').
Kockums stirlingmotor arbetar med konstant varvtal på 2000 varv/minut - dvs det varvtal som vevaxeln har.

Den arbetar då precis på samma sätt som en vanlig förbräningsmotor, men med skillnaden att förbrännigen sker utanför cylindern ( sker istället runt denna på utsidan).
Nackdelen är då att Stirlingmotorn endast har 33% verkningsgrad vilket är lågt jämfört med en tradionell Dieselmotor.
En stirlingmotor om den använder sig av förbrännigsprincip som alla stirlingmotoer inte gör har kontinuerlig förbränning vilket gör den mycket tyst, är det något du inte förstår?

Edit, det är nog bäst att följa diskussioen noggrant så att det inte blir som det brukar med krokodil vilekt rä att han går OT för att leda in på stickspår.

Några källor.

Citat:
Stirlingmotorer har kontinuerlig förbränning som i en panna

http://www.vok.lth.se/~ce/Research/stirling/stirling_se.htm

Observera att detta gäller dom stirlingmotorer som har förbränning.
Jag tror ärligt talat att det är herr Krokodil som misspfattat principen med Strilingmotoer och varför dom är lämpliga i fartyg.

Edit2, Krokodil har nog förmåga att förstå men han vägrar för att den är svensk.
Senast redigerad av kroppskultur 2009-10-04 kl. 23:02.
Citera
2009-10-04, 23:08
Medlem
Själva förbränningen låter i princip inget alls, ungeför som bränslecell skulle jag tro.
Citera
2009-10-04, 23:15
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Själva förbränningen låter i princip inget alls, ungeför som bränslecell skulle jag tro.
Nu är det inte ljudet som är något problem, utan vibrationerna då stirlingmotorn har kolvar och en vevaxel som snurrar 2000 varv varje minut + avgaserna och kylningen av de senare - som då måste ske i flera steg med ett antal pumpar mm

Men här slutar våran diskussion då du hamnar på min Ignorelista - jag har tröttnat på att debattera mot någom som enbart gissar hela tiden - som i ett av dina sista inlägg där du "förklarade" hur stirlingmotorn fungerade

Citat:
Ska tilläggas att den förbränningsprincip som tillämpas till sterlingmotorn inte är som en konventionell motor med explosioner utan den är kontinuerlig vilket inte ger vibrationer.Sterlingmotorn i sig har kolvar men där sker heller inga antändningar.

Detta gör den mycket tyst och vibrationsfri.

Det var nog det dummaste du någonsin skrivit.

Även om du skrivit mycket dumt innan - bla när du i 6 dagar skrev om stirlingmotorn utan att ens veta hur den fungerade - vilket du inte heller verkar göra nu.

Du kan nu sluta citera inlägg från mig då jag har slutat att läsa dina inlägg
Citera
2009-10-04, 23:17
Medlem
Citat:
Nu är det inte ljudet som är något problem, utan vibrationerna då stirlingmotorn har kolvar och en vevaxel som snurrar 2000 varv varje minut + avgaserna och kylningen av de senare - som då måste ske i flera steg med ett antal pumpar mm

Men här slutar våran diskussion då du hamnar på min Ignorelista - jag har tröttnat på att debattera mot någom som enbart gissar hela tiden - som i ett av dina sista inlägg där du "förklarade" hur stirlingmotorn fungerade

Även om du skrivit mycket dumt innan - bla när du i 6 dagar skrev om stirlingmotorn utan att ens veta hur den fungerade - vilket du inte heller verkar göra nu.

Det är konstigt att det är dumt eftersom det stämmer, du kan inte förklara vad som är fel för du vet inte hur en stirlingmotor fungerar och du vet inte varför dom är mycket bra att ha i u-båtar, jag hamnar på din ignore är för att du har fel.
Citera
2009-10-04, 23:18
Medlem
Svithjods avatar
Citat:

Vibrationerna är ett stort problem, det visade men redan för tio år sen när man hade ett mynt på högkant uppe på en stirlingmotor som var i drift.
vem är det som gissar eg?
Citera
2009-10-04, 23:23
Medlem
Citat:
Stirlingmotor är en värmemotor som kan ha utvändig förbränning.

Motorn uppfanns 1816 av den skotske prästen Robert Stirling, född i Gloag, Methvin, Perthshire 25 oktober 1790, död i Galston 6 juni 1878.

Motorn fungerar genom att gas omväxlande värms upp och kyls av. Det leder till tryckskillnader i cylindern som pressar upp respektive drar ned kolven. Den mindre kolven(illustrationen) är till för att ändra gasens fördelning i de varma respektive kalla delarna av cylindern för att påskynda temperaturväxlingarna.

Värmen kan i princip komma från vilken värmekälla som helst t ex vedkamin, en solfångare med speglar eller linser. Stirlingmotorn kan även användas som värmepump.

Jämfört med ottomotorn kan stirlingmotorn vara vibrationsfri och ha högre verkningsgrad. Den kan fås att arbeta med små temperaturdifferenser, men verkningsgraden ökar ju högre temperaturskillnaden mellan den varma och den kalla sidan är. Den är tystgående.

Stirlingmotorn används bland annat av HMS Gotland och andra svenska ubåtar.

Televerket, föregångare till Telia, numera TeliaSonera AB tog under senare delen av 1900-talet fram ett mobilt reservelverk, som drevs med en stirlingmotor[källa behövs].

En nackdel med en stirlingmotor är att den är svårare att reglera än en otto- eller dieselmotor. Den största nackdelen med stirlingmotorn är framförallt den höga produktionskostnaden, som är flera gånger högre än för en konventionell motor. I fordon har stirlingmotorn ännu ej fått någon kommersiell tillämpning
.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stirlingmotor

Förbränningen till en stirlingmotor kan låta och skapa lika mycket vibrationer som en gaslåga och kolvarna i stirlingmotorn flyttar sig på grund av att varm gas expanderar inte att den antänds.

Edit, men det är värt att upprepa att själva förbränningen inte är en del av strilingmotorn.
Senast redigerad av kroppskultur 2009-10-04 kl. 23:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in