2015-11-26, 02:29
Medlem
Citat:
Sir.|55525185]Falsk analogi.

Inte alls.

Citat:
Falsk analogi. Ser du inte skillnaden mellan att påstå att det finns olika färger och att tex döda människor går igen?

Inte alls. Människor som har varit döda och varit i kylen har vaknat upp och gått igen.

Citat:
Falsk analogi.

Inte alls.

Citat:
Nej, jag vet det: (FB) Bevisa att Gud existerar (Sammanfogad tråd /Mod)

Jag har besvarat detta inlägg. Du hade fel på alla punkter där. Kallar du detta för '' jag har bemött alla dina inlägg'' ?

Här har svaret på det: (FB) Bevisa att Gud existerar (Sammanfogad tråd /Mod)

Citat:
När argumentationsfel begås, så kommer detta påpekas. Det vore dock att föredra om du lärde dig föra ett logiskt resonemang, så vi kan föra en diskussion som leder någon vart.

Du har inte påpekat vad eller var felen är.

Citat:
Jag har inget svar. Och det betyder inte att en Gud finns.

Jo, antigen en evig Gud eller ett evigt universum. Universum vet vi har varit frånvarande och kommit till existens och alltså inte varit evigt. Vi lämnas åt andra alternativet en evig Gud. Mer än så finns det inte.

Citat:
Källa på det? Jag kan tyvärr inte lita på ditt ord.

https://www.youtube.com/watch?v=xRSjzY0s0SM

https://www.youtube.com/watch?v=kNUz2ri2-gc

https://www.youtube.com/watch?v=0RkJ0np7fHc

Citat:
Den är evig men inte allsmäktig. Gjord av osynlig pasta som existerar utanför tid och rum. Frukta elden.

Vilka lögner!! Skäms! Pasta är gjord av materia och behöver rum för att existera. Pasta kan inte existera utanför rummet. Det måste finnas nånstans där pastan kan vara oavsett om det är i frysen, på ett bort i köket, i havet, Det måste existera i rummet. Så pasta kan inte existera utanför rummet. Lögn nr 1 detekterad. Lögn nummer två: Eftersom pastan inte är allsmäktig är pastan inte upphov till nåt som finns i alltet. Alltså har pastan inte makt över nåt.

Citat:
Är inte en tolkningsfråga i det här fallet. Du kan ju själv läsa definitionen av "argument from ignorans" om du vill:
https://en.wikipedia.org/wiki/Argument_from_ignorance

Dina fine-tuning påståenden, är inte legitima tills dess att du bevisat att en Gud finns.

Ja har gjort det gång efter annan. Dina länkar hjälper dig föga. Bara Om du visar att din biologiska mamma är den som du levt och vuxit upp med? Är det så svårt?

Citat:
Faktiskt inte. Faktum är att du är den enda personen jag vet som begår argumentationsfel hela tiden.

Jaha, så nu är jag den enda. Berätta vilka meningar och beskriv vad eller var felen är. Detta misslyckas du med gång efter gång.

Citat:
Har DU aldrig funderat på att det faktiskt är så att du begår argumentationsfel, med tanke på att jag inte är den enda som påpekar det?

HAHA, Du och dina gelikar påpekar det men misslyckas med att förklara vad eller var felen är. Kom igen lägg fram felen. Det borde inte vara så svårt.
Citera
2015-11-26, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Inte alls.
En falsk analogi är en falsk analogi.
Citat:
Inte alls.

Citat:
Jag har besvarat detta inlägg. Du hade fel på alla punkter där. Kallar du detta för '' jag har bemött alla dina inlägg'' ?

Här har svaret på det: (FB) Bevisa att Gud existerar (Sammanfogad tråd /Mod)
Du missuppfattade min tydliga demonstration av varför det är stor skillnad mellan påståendena (ordinärt vs extraordinärt). Läs igen.

Citat:
Du har inte påpekat vad eller var felen är.
Jo. Du förstår dock inte vad som skrivs. Det är en helt annan sak.

Citat:
Jo, antigen en evig Gud eller ett evigt universum. Universum vet vi har varit frånvarande och kommit till existens och alltså inte varit evigt. Vi lämnas åt andra alternativet en evig Gud. Mer än så finns det inte.
Falsk dikotomi. Fortfarande.

Citat:
https://www.youtube.com/watch?v=xRSjzY0s0SM

https://www.youtube.com/watch?v=kNUz2ri2-gc

https://www.youtube.com/watch?v=0RkJ0np7fHc

Och dessa personer var alltså HJÄRNDÖDA? (Koma och hjärndöd är inte synonymer)
Finns det någon mer tillförlitlig dokumentation att tillgå? Så som läkarjournaler eller videobevis.
Dina youtubevideos med folk som säger exakt samma sak som du själv säger, är inte ett giltigt belägg.
Men oavsett så hamnar vi ändå vid faktumet att dessa historier bara är påståenden, som inte går att verifiera.

Citat:
Vilka lögner!! Skäms! Pasta är gjord av materia och behöver rum för att existera. Pasta kan inte existera utanför rummet. Det måste finnas nånstans där pastan kan vara oavsett om det är i frysen, på ett bort i köket, i havet, Det måste existera i rummet. Så pasta kan inte existera utanför rummet. Lögn nr 1 detekterad. Lögn nummer två: Eftersom pastan inte är allsmäktig är pastan inte upphov till nåt som finns i alltet. Alltså har pastan inte makt över nåt.
Du har aldrig varit utanför tid och rum, så det har du ingen aning om. Pastan består inte av materia. Det är en andlig pasta.
Ett evigt universum eller det eviga spaghettimonstret, det finns bara två alternativ. Välj!

Citat:
Ja har gjort det gång efter annan. Dina länkar hjälper dig föga. Bara Om du visar att din biologiska mamma är den som du levt och vuxit upp med? Är det så svårt?
Lämna denna genomtjatade falska analogi nu. Det är tröttsamt.

Citat:
Jaha, så nu är jag den enda. Berätta vilka meningar och beskriv vad eller var felen är. Detta misslyckas du med gång efter gång.

HAHA, Du och dina gelikar påpekar det men misslyckas med att förklara vad eller var felen är. Kom igen lägg fram felen. Det borde inte vara så svårt.
Det berättas ständigt i varje jävla inlägg. Läs det som skrivs, istället för att ställa krav på att folk ska upprepa sig hela tiden.
Citera
2015-11-26, 03:34
Medlem
Citat:
Sir.|55525686]En falsk analogi är en falsk analogi.

En bil åker fort för att den åker fort. Ett flygplan flyger för att det flyger. Ett människa spyr för att hon spyr. HAHA förstår du hur urbota dum din förklaring är?

Citat:
Du missuppfattade min tydliga demonstration av varför det är stor skillnad mellan påståendena (ordinärt vs extraordinärt). Läs igen.

Fel argumentationsfel

Citat:
Jo. Du förstår dock inte vad som skrivs. Det är en helt annan sak.

Fel argumentationsfel.

Citat:
Falsk dikotomi. Fortfarande.

Fel argumentationsfel

Citat:
Och dessa personer var alltså HJÄRNDÖDA? (Koma och hjärndöd är inte synonymer)
Finns det någon mer tillförlitlig dokumentation att tillgå? Så som läkarjournaler eller videobevis.
Dina youtubevideos med folk som säger exakt samma sak som du själv säger, är inte ett giltigt belägg.
Men oavsett så hamnar vi ändå vid faktumet att dessa historier bara är påståenden, som inte går att verifiera.

När ska du verifiera att din mamma är din biologiska mamma? De dödförklaras av läkare, ligger utan tillsyn, mat, dryck i dagar och vaknar upp. Ja, hjärndöda. Jag har gett dig många klipp. Sök på fakta om det är sanningen du söker.

Citat:
Du har aldrig varit utanför tid och rum, så det har du ingen aning om. Pastan består inte av materia. Det är en andlig pasta.
Ett evigt universum eller det eviga spaghettimonstret, det finns bara två alternativ. Välj!

Eftersom spaghettimonstret inte var allsmäktig så är den skapad av Gud som är allsmäktig. HAHA en andlig spaghetti? Vet du vad spaghetti är? det är nåt man äter, nåt som kokas och äts och förvandlas till bajs. Idiot. Jag kan köra på din logik och krossa dig ändå men du kan inte sjunka hur lågt som helst. En andlig spagetti hahaha

hur som helst enligt dig är din spagetti inte allsmäktig. Då har den inte makt över nåt alls. Eftersom den inte är allsmäktig måste den ha en skapare. En skapare som är allsmäktig och evig. Vi kan inte ha två entiteter som är eviga. Alltså är skaparen till spagettin evig och allsmäktig. Du kan med andra ord utan oro tugga på din spagetti, koka den i hett vatten och smasha den mellan dina tänder och svälja ner din i din mage så att den blandas med din magsyra för att sedan kom ändtamsvägen ut i from av bajs

Citat:
Lämna denna genomtjatade falska analogi nu. Det är tröttsamt.

Besvara frågan. Kan du bevisa att just din biologiska mamma är din mamma?

Citat:
Det berättas ständigt i varje jävla inlägg. Läs det som skrivs, istället för att ställa krav på att folk ska upprepa sig hela tiden.

Jag struntar i vad en handfull människor tycker. Ni har gång på gång misslyckats med att peka på felen. Du upprepar alltså bara vad andra skriver utan att veta vad det betyder? haha kom in i leken.
Citera
2015-11-26, 04:10
Medlem
Citat:
En bil åker fort för att den åker fort. Ett flygplan flyger för att det flyger. Ett människa spyr för att hon spyr. HAHA förstår du hur urbota dum din förklaring är?

Det har redan förklarats så utförligt som det bara går. Det finns inget mer att säga.

Citat:
När ska du verifiera att din mamma är din biologiska mamma?
Det är något som är fullkomligt irrelevant för diskussionen. Försök hitta en giltig analogi i stället (ett extraordinärt påstående). Du gör bort dig.

Citat:
De dödförklaras av läkare, ligger utan tillsyn, mat, dryck i dagar och vaknar upp. Ja, hjärndöda.

Och min fråga var om det finns någon mer pålitlig dokumentation, än youtubeklipp som enbart innehåller massa påståenden.

Citat:
Jag har gett dig många klipp. Sök på fakta om det är sanningen du söker.
Jag kan ge dig massa youtubeklipp där det sitter en foliehatt och förklarar att vi lever i The matrix. Det gör det inte till sanning.

Citat:
Eftersom spaghettimonstret inte var allsmäktig så är den skapad av Gud som är allsmäktig. HAHA en andlig spaghetti? Vet du vad spaghetti är? det är nåt man äter, nåt som kokas och äts och förvandlas till bajs. Idiot. Jag kan köra på din logik och krossa dig ändå men du kan inte sjunka hur lågt som helst. En andlig spagetti hahaha
Andlig spaghetti är något helt annat. Det står i den heliga monstermanualen och manualen är sann eftersom det står i manualen att manualen är sann. Skrota Allah, erkänn det eviga spaghettimonstret, eller frukta elden.
Citat:
hur som helst enligt dig är din spagetti inte allsmäktig. Då har den inte makt över nåt alls.
Falsk dikotomi. Han har makt men inte över allting.
Citat:
Eftersom den inte är allsmäktig måste den ha en skapare.
Nix.
Citat:
En skapare som är allsmäktig och evig. Vi kan inte ha två entiteter som är eviga. Alltså är skaparen till spagettin evig och allsmäktig. Du kan med andra ord utan oro tugga på din spagetti, koka den i hett vatten och smasha den mellan dina tänder och svälja ner din i din mage så att den blandas med din magsyra för att sedan kom ändtamsvägen ut i from av bajs
Spaghettimonstret har alltid existerat - utanför tid och rum. Antingen ett evigt universum eller ett evigt spaghettimonster. Detta är en sann dikotomi. Bevisen för hans existens är det faktum att träd existerar.

Citat:
Besvara frågan. Kan du bevisa att just din biologiska mamma är din mamma?
Inte absolut bevisa. Det finns däremot extremt många goda belägg för att så är fallet. Precis som det finns extremt goda belägg för att du är muslim, även om det inte är ett absolut bevisat faktum.

Citat:
Jag struntar i vad en handfull människor tycker. Ni har gång på gång misslyckats med att peka på felen. Du upprepar alltså bara vad andra skriver utan att veta vad det betyder? haha kom in i leken.
Jag kan inte sluta skratta åt det faktum att du på allvar verka tro att ingen någonsin förklarar varför dina argumentationsfel är argumentationsfel. Faktum är att dessa tröttsamma förklaringar utgör större delen av mina inlägg.
Citera
2015-11-26, 07:22
Medlem
Citat:
Har det inte slagit dig att det är osynliga väsen som kommer till den fysiska världen som tar med sig människor, onda väsen som vi kallar för utomjordingar? Jag förstår fortfarande inte varför det enligt dig ska vara absurt att det kan ske, att det är en möjlighet? Onda väsen finns det, och goda väsen finns det som våra ögon inte kan se. Dessa kan dock kollidera med vår verklighet och då blir de synliga för oss.

Jag säger inte att det är absurt i alla fall. Jag tror att det är andra väsen som gör det. Inte arter som lever i en avlägsen planet, utan väsen som tillhör den osynliga världen. Åhhhh!! Att någon påstår att de är Elvis är inte samma sak som osynliga väsen som kolliderat med vår verklighet som fångas på kamera. Eller av människor som dött och varit döda i timmar som sen kommer tillbaka till livet och berättar detaljerat vad de sett. Hur kan du förbise att dina liknelser är inte samma sak som det jag presenterat?!

Nej, Du kan aldrig lägga fram bevis på att just din mamma är din biologiska mamma. Dina källor som du hämtar information ifrån kan mycket riktigt ljuga för dig. Du fanns inte där i det ögonblicket din pappa hade sex med din mamma, därför kan du inte bevisa att det var just de som tillverkade dig. Vidare kommer du inte ihåg de första månaderna av ditt liv, därför kan du inte heller bevisa att din biologiska mamma inte gav bort dig eftersom hon var för ung för att ta hand om dig eller av andra skäl. Det finns inget som helst bevis för att din mor är din biologiska mor. Du betraktar din mamma som din biologiska mamma endast av god tro, att hon inte ljuger för dig om din härkomst. Förstår du nu de bevis som ni kräver av oss troende beträffande Guds barmhärtighet har lagts fram men ni avvisar de just för att det är enkelt att avvisar bevis eller argumentera emot bevis.

Precis som de hörsägen om din ålder och om att din biologiska mamma är den kvinnan som du levt och vuxit upp med?

Kan du presentera belägg på att din ålder är den riktiga åldern?
"Roligt" när du kritiserar liknelser, för att sedan be någon bevisa sin ålder eller sin mor.
Du kan starta en tråd om det tycker jag. Här ska gudar (gud) bevisas.
Citera
2015-11-26, 11:23
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Men lillen! Förstår du trögt? Hur många gånger ska jag upprepa mig för att du ska förstå?
Du spekulerar bara. Du tror du argumenterar men du uttrycker bara grundlös spekulation om mina motivationer. Bara för att du inte förstår gör det inte till ett bra argument.

Citat:
Du har diskuterat religion sedan 2010, och du har diskuterat endast religion och inget annat. Du finns bokstavligt talat i alla tråder där lilla minsta skrivs eller sägs om religion.
Falskt.
Citat:
Du har själv påpekat att du inte tror på Gud och du har själv påpekat att religioner är sagor. Dina texter vittnar om detta hela tiden.
Sant.
Citat:
Hur i hela fridens namn kan du då finna intresse i nåt som du inte tror på eller tycler erbjuder nåt av värde?
För att utövarna fascinerar mig.
Citat:
Alltså man kan inte säga att maten är sval och jag brände mig på tungan. Varför fattar du inte?
Jag förstår vad du säger. Du tänker bara fel.

Citat:
Var ärlig mot dig själv först sen mot oss. Vad driver dig? Du kan inte leta efter sanningen eftersom du har hittat din sanning och det är evolution.
Jag är inte lika rigid som dig där du tror på absoluta sanningar baserat på önsketänkande. Om något visar sig vara mer troligt än min nuvarande uppfattning kommer jag ändra min uppfattning. Du kanske inte förstår hur det är att vara intellektuellt ärlig.
Citat:
Mina teorier kvarstår och det är uteslutande når av dessa:
Ditt svammel menar du.

Citat:
1) Nåt i ditt innersta vill ha övertygelse. Du vet medvetet eller omedvetet att du står på en osäker grund och vill verkligen bli övertygad.
Jag är alltid intresserad av sanningen men den kan stå på egen merit, den kommer inte förlita sig på argument från okunskap/ignorans. Osäker grund är om man måste förlita sig på tro, skulle jag påstå.

Citat:
Respons: Du slösar bort din tid och energi eftersom det kommer inte att hända. Endast du själv kan och måste övertyga dig själv.
Jag tror du pratar om tro men inte inser det själv. Det vill säga uppfattning utan bevis eller evidens. Det har du rätt i att det inte kommer att hända och att man måste övertyga sig själv för att få det. Jag kan inte det, för jag är rationalist.

Citat:
2) Det onda driver dig till detta. Hur man än ser på det så är det ondska du ägnar dig åt.
Från ditt perspektiv ja. Då ondska är subjektivt.
Citat:
För oss troende handlar det om onda väsen som viskar i ditt öra och du känner dig nöjd och får din verklighet i ett förskönande ljus, när du förnekar och gör uppror.
Det förskönande ljuset är väl inom domänen för folk som ägnar sig åt tro på gudar, inte jag. Jag föredrar den oförskönade verkligheten utan fantasier och tröstande vidskepligheter.
Citat:
Men även om vi ser det ur andra mer världsliga vinklar så är det fortfarande ondska du ägnar dig åt eftersom det du gör är destruktivt.
Destruktivt? Nej, det tror jag inte.
Citat:
Du skapar har mellan troende och icke-troende. Vare sig du vill det eller ej tror alla som läser här omedvetet eller medvetet att du representerar alla ateister. Hatet växer. Du bygger inga broar utan förstör dom om de nu finns några. Det finns kort och kort inget gott som kommer ur det du ägnar dig ut hur man än ser på saken.
Om det förekommer hat är det för att troende inte klarar av att få sin tröstande världsbild ifrågasatt, det kommer inte från mig.

Citat:
Respons: Gudsfruktan, bön, självrannsakan, våga möta sina inre känslor kan ta bort det onda.
Självrannsakan är alltid bra. Det andra kan du behålla då jag inte tror att vidskepelser är bra för annat än placeboeffekt.

Citat:
3) Du har misslyckats i livet och haft svårigheter. Den enda som är skyldig till det är du själv som har nonchalerat dina möjligheter och de är nu borta. Du är arg, besviken och missnöjd med dig själv men det blir för jobbigt att vara det på sig själv så man lägger ansvaret på andra. Det är nationens fel, det är statens fel, det är soc fel, det är Guds fel osv. Detta gör du för att kunna bära din besvikelse. Försvarsmekanismer som det så fint heter.
Din amatörpsykologi kan du också behålla.

Citat:
Respons: Det som har skett har skett och du kommer inte få de förlorade återskapade eller återkomna hur mycket du än ägnar dig åt klagomål och flyttar ansvar på andra entiteter.
Som sagt, varför skuldbelägga något som inte finns? Det låter galet, men logik som din kan hoppa till lustiga slutsatser.

Citat:
Något av dessa teorier är uteslutande rätt. Kan vara alla tre, två av dom som är riktiga men utan tvekan är en av dessa anledningen till din ivriga deltagande i alla trådar och inlägg. Finns inget annat alternativ. Ingen tror på ditt torftiga ''Intresse'' till svar. Ge oss ett ärligt och tydligt svar om du vågar och vill så lämnar vi det bakom oss annars kvarstår det hängandes i luften över din hals.
Igen sysslar du med samma fel som demonstrerats som falska dikotomier. Det vill säga du dikterar alternativen och menar att de är det enda som finns att välja på medans sanningen är en annan. Bara för att du skriver "Finns inget annat alternativ" så blir det inte sant. Lugna din hybris en aning. Mitt intresse i ämnet är presenterat. Lämnar du inte mig som ämne kommer jag rapportera alla följande inlägg som diskuterar mig då det är off topic.
Citera
2015-11-26, 11:25
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Hur urbota korkade är inte dina exempel!!?!! hoppas innerligt att du inte är seriös. Jag förstår inte ens hur du kan koppla ditt exempel med det jag presenterade? Man kan visst utesluta alternativ för att komma fram till bevis.
Bara för att man utesluter ett alternativ bevisar det inte ett annat. Du måste även ha positiv bevisning för det alternativet du förespråkar. Så igen, du har fel.

Citat:
Antingen en evig Gud eller ett evigt universum. Det kan inte finnas några andra alternativ och nåt av dessa måste vara sant. Endast genom att använda logiken förstår vi att det inte finns nån utväg. Nåt av dessa är korrekt.
Falsk dikotomi.
Citera
2015-11-26, 11:27
Medlem
Citat:
Inte som du definierar en evig Gud, din eviga Gud har inte ens förmågan att orsaka sin egen existens.

Vad du missar är att just detta universum med dess initialvillkor och evolution har blivit till enbart för att det i just detta universum utvecklats en människa som har tillverkat det transcenderande tidlösa med orsakskraft. Det är alltså en människa som blir evig Gud när han uppfyllt villkoren för alltings existens och tillverkat det eviga. Du säger att det är omöjligt men samtidigt är det du som hävdar det omöjliga; att Gud inte har börjat existera men ändå existerar.

Du menar att inget kan komma ur inget men ändå finns din gud där utan förklaring. Jag har en förklaring på allt till skillnad mot dig.

Trots att din påhittade gud inte börjat existera på annat sätt än i fantasin försöker du också använda hans påstådda vilja mot människor som har inneboende värdighet och är födda av naturen precis som Gud/människan är. I Guds frånvaro försöker alltså sådana som du magiskt mena sig veta vem Gud är och utövar kontroll över andra i hans namn. Gör du så mot en kung är det ett allvarligt majestätsbrott och du skulle få ett hårt straff. Men detta är inte bara en kung, det är universums skapare, evighetens konung du förbryter dig mot. Tro inte att du kommer slippa undan genom att säga "det stod så i koranen/bibeln".
Senast redigerad av skrumpelnubb 2015-11-26 kl. 11:55.
Citera
2015-11-26, 11:47
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
HAHA Du måste på riktigt vara dum i huvudet. Var det inte du som skrev för några dagar sedan att ingenting inte kan existera?
Nej, som jag påtalat flera gånger åt dig så har jag bara skrivit att vi aldrig observerat ett sådant tillstånd. Det är stor skillnad och kan du nu sitta still i tio sekunder och fundera över över dina konstanta och fullständiga misrepresenteringar av andras argument och hur dåligt du förstår vad vi skriver, då du igen bevisat att du inte förstått vad jag skrev i och med att du skrev detta. Så, börja, tio sekunder från och med nu.
Citat:
Och nu vill du argumentera för att ingenting kan existera och vi kan tom se att saker kommer till existens av sig själv ur ingenting. HAHA.
Det fallet är det ju ett abstrakt "ingenting" och inte ett fysiskt ditto. Förstår du inte skillnaden mellan dem?
Citat:
Detta fel begick du även om du från grund och botten hade fel. Vakuum är inte synonymt med ''ingenting'' Rum existerar i vakuum däremot existerar inte rum i ''ingenting''.
Igen, abstrakt.
Citat:
Men om vi inte vet nåt om universum, hur kan du då vara så säker på din sak, nämligen att allting är resultatet av kosmisk evolution och kemisk evolution.
1. Det är du som pratat om kosmisk evolution som om det är en sak. 2. Jag har aldrig sagt att vi inte vet något. 3. Jag har aldrig uttalat mig absolut eller sagt att jag besitter en absolut sanning. Där har du, igen, misrepresenterat mina argument. Jag har alltid hävdat att det är "den mest troliga förklaringen" ordagrant.
Citat:
Din lilla idiot. Det spelar ingen roll vilken teori och fantasi du ger som premisser. Lägg fram vilka fantasier du har. Antingen ett evigt universum eller så en evig Gud. Det finns ingen annan utväg.
Falsk dikotomi. Jag ställer inte upp på att argumentera efter dina logikfel.
Citat:
Förresten med ingenting menar jag och många andra förutom okunniga ateister just ingenting, inget rum, ingen tid, inga atomer, ingenting.
Och när har detta funnits? Och hur vet du ATT det funnits eller kan finnas?

Citat:
Jodå! Vi förstår va evighet innebär. Vad vi inte förstår är oändlighet. Evighet och oändlighet ger olika meningar. Evighet innebär alltid existerande. Oändlighet innebär utan slut. Exempel. En partikel kan vara evig, alltså alltid har existerat och aldrig varit frånvarande men en partikel kan inte vara oändlig varken i tid eller i storlek. Åter igen ett evigt universum eller en evig Gud. Vi kommer inte från det.
Vi kommer inte ifrån det.. För att du säger att vi inte gör det?
Och varför skulle vi förstå evighet bättre än oändlighet menar du?

Citat:
Återigen handlar frågan om nåt annat. Ett evigt universum eller en evig Gud. Energi existerar i universum. Är energi evig eller skapad?
Nu börjar du med dina falska dikotomier igen. Är Gud ickeexisterande eller påhittad? Det finns inget annat. Känns det som ett bra argument?

Citat:
Enligt din tankesätt så kan Gud ha skapat en partikel och kunna allt om den men han behöver nödvändigtvis inte kunna nåt om universum. Jag tolkar det då som att du menar på att partikeln har genom kosmisk evolution orsakat detta universum vi ser idag och lever i. Alltså behöver Gud enligt ditt tankesätt inte ha kunskap och därmed makt över universum.
Inte nödvändigtvis, men det du är ute efter är cirkelargumentation. Rannsaka dig själv.
Citat:
Jag har redan förklarat även detta men du som vanligt fattar inte. Om Gud skapade en partikel och kan allt om detta så innebär det också att partikeln är under hans bestämmande partikeln kan inte bete sig som den vill, alltså kan partikeln inte skapa nåt som Gud inte vill att den ska vara upphov till. Universum består av mer än bara en partikel, detta universum kan inte ha kommit till existens av en partikel om Gud inte har full makt över hela universum.
Varför måste partikeln vara under hans bestämmande? Du hittar ju bara på saker. Det är inte logik.
Citat:
Antingen måste universum vara evigt eller också Gud vara evig. Dessutom var din fråga precis som dina föregångare frågor urbota dum och otydlig. Jag gjorde ett försök att svara på den men lär dig att vara tydlig framöver.
Dina ad-hoc gör inte din falska dikotomi korrekt. Tyvärr.

Citat:
Det måste existera om universum inte är evigt. Om universum inte är evigt måste en skapare finnas bakom det just därför att inget kommer till av tomma intet.
Inte en skapare. En ursprunglig orsak, i så fall. Men igen sysslar du med falska dikotomier.
Citat:
Och skaparen till universum måste ha förmåga och makt över hela sin skapelse.
Varför det?
Citat:
Finns inga utvägar.
Jodå.

Citat:
Jag vet inte var jag ska börja. Du behöver förkovra dig för att förstå mitt resonemang. Jag lovar att om du sätter dig bakom skolbänken och förkovrar dig och lär dig hur man förstår texter skulle du få en aha- upplevelse. Som det ser ut nu och enligt dina texter att döma är du lätt eller medel psykisk störd.
Allt jag ser är bortförklaringar från din sida så du slipper visa att du inte förstår eller hänger med. Tror du att du är den enda som presenterar prime mover argument? Knappast. Det är inte svårt att förstå.

Citat:
Du säger att Gud kan ha skapat en partikel som Gud kan allt om men behöver inte vara orsak till nåt annat. Men vad är nåt annat? Det blir ju självmotsägelse. Det innebär att det du lägger utanför Guds förmåga måste alltid ha existerat eftersom de inte kan ha kommit till av tomma intet. Fattar du inte?
Nej, ingen självmotsägelse där. Bara du som inte förstår. Igen.
Om Gud är den som fällde den första Dominobrickan, vad är det som säger att han visste någonting om den andra brickan? Eller den miljonte brickan? Eller mönstret? Du vet inte. Du bara säger att han gör det.
Citera
2015-11-26, 11:52
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag har bevisat att en skapare måste existera om universum inte är evigt,
Haha, absolut inte. Du vet uppenbarligen inte vad "bevisat" är. Inte någon nyhet, men det behöver påtalas.
Citat:
om universum däremot är evigt har vi andra premisser att beakta. Men om universum inte är evigt måste en skapare existera och detta har jag bevisat gång efter annan.
En ursprunglig orsak, på sin höjd. Det du däremot inte verkar förstå är att förhållandena i början av universum är så annorlunda att kausalitet som vi känner till den förmodligen inte ens är relevant.
Citera
2015-11-26, 11:57
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
HAHAH Ärligt talat får du vara mer tydlig med dina teorier. Jag förstår nada av din teori. Gud är inte människa och människan är inte Gud. Gud är evig, ej människan. Gud är skapare och människan skapelse. Människan fanns inte vid en tidpunkt och kom till existens. Fattar du ens själv vad du pratar om? Det är du som har hittat på en egen Gud och du kommer bli ytterst besviken för det.

Du har fått det hela bakofram. Människan skapade Gud eftersom man behövde något sätt att genom primitiv vidskepelse förklara var allting kom ifrån då man inte förstod, för människan föredrar att tro på en banal lögn snarare än att känna sig ovetande. Man behövde även tro på en rättvisa bortom döden då världen är en stundtals orättvis plats, och man behövde tro på belöning eller straff efter döden för att motivera vissa avfällingar till att uppföra sig väl. Det handlar bara om mänskliga behov och du kan inte bevisa att det förhåller sig på ett annat vis. Varsågod. Logik enligt din egen måttstock.
Citera
2015-11-26, 12:11
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sairez1990
Gud låter ju människorna välja själva om dem vill tro på han eler ej. Han låter en byta religion om man vill, Til skillnad från Islam t ex. Där är det dödsstraff. Men saken är att du väljer själv om du vill tro eller ej, tror du och verkligen älskar gud lika mycket som han älkar dig kommer han att hjälpa dig genom hea ditt liv.
Jag kan inte välja att tro. Helt ärligt. Jag kan inte tro på någonting jag inte har något belägg för. Tyvärr. Kan du välja att plötsligt anse att guden Tor är den som orsakar åskan? Att det är en solgud som drar solen i en vagn över himlen? Nej, du vill förmodligen ha belägg för att tro det, precis som jag vill ha för Jahwe eller Abrahams Gud.
Det finns inga som helst statistiska belägg för att religiösa människor lyckas bättre eller har det bättre i livet än icketroende människor. Hur kommer det sig? Borde det inte finnas en markant skillnad?

Citat:
En sak som är helt otrolig är hur han hjälpte mig igenom skolan med toppbetyg. Nu kanske du säger att det bara är påhitt eller du är faktiskt smart osv.
Jag tror du gjort en falsk korrelation, ja. Det är ju kul att det gått bra för dig, missförstå mig inte, men jag tror du tillskriver det till det övernaturliga utan anledning.

Citat:
Men det här tänker jag alltid på, och det är alltid det som påminner mig om att han faktiskt finns. När jag var liten så fick jag en minimoto (liten motorcykel) utav mina pappa, han ville bara inte att jag skulle hålla på med den själv. Alltså starta den, åka på den osv. utan att han var med. Jag gick och kollade på den dagen efter att jag fått den och jag blev så himla sugen på att köra, men det gjorde jag inte. Utan jag startade den och sen "brummade" jag lite på gase och hjulet snurrade till och kedjan hoppade.

Det är riktigt jobbigt att sätta på kedjan på en sån minimoto. Jag lade in den i garaget igen och satt med en klump i magen och bad till gud att han skulle fixa det. Jag visste att min pappa skulle bli arg på mig för att jag inte gjorde som han sa.

Jag berättade att jag startade den och att kedjan hoppade, han blev ganska irriterad. Men när vi kom till garaget så kollade vi på den. Kedjan satt på helt och hållet, erfekt spänd också! Jag blev helt borta i skallen. Efter den stunden så blev jag en "äkta kristen"!
Anekdoter utgör inte en godtagbar bevisform. Visst finns det oändligt många fler alternativ, som är betydligt troligare, än att Gud fixade din motorcykel? Du bevisar ju ingenting, du presenterar ju bara ett möjligt alternativ som dock är långt mycket mer otroligt än andra alternativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in