2015-11-10, 10:45
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikak
Nu kommer en podcast om fallet. Kan det komma fram något nytt där?

http://www.st.nu/allmant/medelpad/podcast-35-ar-efter-johan-asplunds-forsvinnande-mamman-han-finns-dar-ute-nagonstans

Verkade vara samma gäng som gjorde Brattåspodden. Jag tyckte den var bra så det bådar gott.
Citera
2015-11-17, 01:05
Medlem
Roddarens avatar
Vem är LA?

Tittade i länken på sidan 34 men den är död
Citera
2015-11-17, 18:33
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roddaren
Vem är LA?

Tittade i länken på sidan 34 men den är död

post 546.
Citera
2015-11-19, 14:11
Medlem
LA är alltså den som är misstänkt för att ha fört bort och dödat Johan. Han hade tidigare ett förhållande med Johans mamma. Han jobbade på sjukhuset.
Citera
2015-11-20, 00:37
Medlem
SoTireds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
LA är alltså den som är misstänkt för att ha fört bort och dödat Johan. Han hade tidigare ett förhållande med Johans mamma. Han jobbade på sjukhuset.

Inte riktigt så är det. Han var misstänkt för brottet och även anklagad av Johans föräldrar. Numera är han friad från alla misstankar (rent juridiskt).

Idag så är han bara utpekad som ansvarig för Johans försvinnande från alla håll och kanter. Han borde erkänna vad han gjort tycker jag.
Citera
2015-11-20, 13:34
Medlem
Just det, jag borde ha använt ett annat tidstempus.
Citera
2015-11-26, 11:34
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
I höstas träffade jag på en man som ansåg att LA hade gjort sig av med kroppen i sjukhusets förbränningsugn, den ugnen var då så pass kraftfull att den lätt kunde förstöra stora delar av kroppen

Inte ens en modern stor krematorieugn bränner upp hela kroppen, det blir stora bitar kvar av skelettet.

Källa: jag har själv hanterat en kropp efter bränning.
Citera
2015-11-26, 14:07
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Inte ens en modern stor krematorieugn bränner upp hela kroppen, det blir stora bitar kvar av skelettet.

Källa: jag har själv hanterat en kropp efter bränning.

Stämmer, krävs malning för att de större benen ska bli "aska". Däremot kanske någon av Johans tillhörigheter hamnade i ugnen.
Citera
2015-11-27, 04:40
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Stämmer, krävs malning för att de större benen ska bli "aska". Däremot kanske någon av Johans tillhörigheter hamnade i ugnen.

Är det någon som vet om polisen har sparat någonting från förbränningsugnen? Även om tekniken för att analysera just då inte är lika bra som idag, så om det nu finns kvar, så vore det ju intressant o se vad man kan få fram.

Vet att kadaver/likhundar har vid väldigt gynnsamma förhållanden lyckats lukta sig fram till att ett lik har varit i rummet så långt tillbaks i tiden som 30 år.
Citera
2015-11-28, 12:05
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Vet att kadaver/likhundar har vid väldigt gynnsamma förhållanden lyckats lukta sig fram till att ett lik har varit i rummet så långt tillbaks i tiden som 30 år.

Inte troligt att hund kan göra något meningsfullt på plats, finns samma anläggning ens kvar?
Citera
2015-11-29, 12:11
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Är det någon som vet om polisen har sparat någonting från förbränningsugnen? Även om tekniken för att analysera just då inte är lika bra som idag, så om det nu finns kvar, så vore det ju intressant o se vad man kan få fram.

Nej, jag har aldrig hört talas om det. Jag ser heller inte hur hundar skulle kunna vara till någon hjälp efter 35 år. "Sampo" ställde till det så det räcker.
Citera
2015-11-29, 16:44
Medlem
JSelwyns avatar
Alltså det där med hundarna var bara ett exempel. Sa inte att det skulle funka i alla lägen vilket jag också nämner...gynnsamma förhållanden. Vilket det ju inte är om nu ugnen är borta. Nu har jag inte läst hela tråden men som jag ändock har förstått så är de flesta klara på vem som är den mest troliga gärningsmannen är vilket jag iofs håller med om, om man ser till omständigheterna hur Johan försvann. Men eftersom brottet är preskriberat så ser jag liten chans hur "vi" skall komma till ett avslut? Men jag kan ju ha fel. Samtidigt som jag tycker att det är en skam hur detta ärende har skötts och dragits genom rättsapparaten. Johan Asplunds föräldrar är verkligen värda en ursäkt från staten...o det borde inte vara/är för mycket begärt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in