Citat:
Ursprungligen postat av
-tramS-
Först, jag förstår inte varför du citerar just det inlägget, då det inte direkt berör det du skriver.
Sen, om du läst tingsrätts-, och hovrättsdomarna hade du insett att det inte fanns någon brännugn på sjukhuset. Det fanns en riskavfallscontainer vars innehåll brändes på Blåbergets avfallsanläggning. Det faktum att du och din bekant inte känner till detta, tyder på att din bekants uppfattning om vad som hänt mer är baserade på rykten och spekulationer, än på fakta och kunskap.
Slutligen, jag delar inte din uppfattning att man lätt kunde lägga in en elvaårings kropp i något kylrum på sjukhuset utan upptäckt. Jag tror mig veta att det är bättre ordning på ett sjukhus än så, av etiska, medicinska och säkerhetsmässiga orsaker. Anställda kunde knappast röra sig fritt på avdelningar där de inte arbetar, och speciellt inte samtidigt hantera kroppar, utan att det skulle väcka uppmärksamhet och ha framkommit senare.
Som vaktmästare kan man röra sig fritt överallt på källarplanen och det är där kylrummen ligger, det vet jag från min hemstads sjukhus där jag jobbade ett och ett halvt år som vaktmästare.
Och jag vet också av personlig erfarenhet att ingen skulle ha koll på om en extra kropp utifrån skulle läggas där eftersom ingen kollar närmare på kropparna, själv hade jag alltid bråttom ut därifrån när jag lämnat in en kropp i ett kylrum. Det är så blandat vilka som kör ner kroppen till de tillfälliga kylrummen, ibland är det vaktmästarna och ibland någon vårdare, och oftast är det inte samma vårdare som kör ner en kropp från samma avdelning om fler dör inom två dygn, så det skulle vara svårt att ha koll om man under några timmar förvarade en mördad person i ett kylrum.
Idag är det säkert mer kontroll, men på 90-talet var det rena vilda västern i kulvertarna på det sjukhus jag jobbade på, ingen kontroll alls, inga nattvakter i kulverten, endast koll på bårhuset. tidvis bodde det hemlösa på nätterna vintertid i de djupa delarna av kulverten.
Jag refererade bara till vad mannen sa, han hade bara läst om fallet och aldrig varit i Norrland, jag vet inte om han menade det jag trodde han menade, kanske menade han den ugn du berättade om och jag tolkade att den låg på sjukhuset, men han menade på att det skulle vara en reell möjlighet om man vill göra sig av med en kropp, tillägget om kylrummen var min tanke baserat på min erfarenhet som sjukhusvaktmästare, i min stad skulle det gått, jag vet inte hur det såg ut 1980 i Sundsvall, men kan inte tänka mig att det var så mycket annorlunda än här, men om sjukhuset är litet skulle det nog inte gå, skulle det vara stort som i min hemstad skulle det definitivt gå.
Det är som sagt bara min tanke, personligen tror jag kroppen aldrig kommer hittas hur som hur.