2015-05-31, 11:37
Medlem
Undrar vad som hände med LA:s bil, om han sålde den till någon eller om han själv skickade den till skroten sedan.
Citera
2015-05-31, 18:57
Medlem
Sagacitys avatar
Av ren och skär nyfikenhet: vem av barnen på bilden som visas vid 00:29 är Johan Asplund? Och vem kan det andra barnet vara?

http://www.svtplay.se/klipp/2500412/johan-asplunds-pappa-om-nya-spar-i-fallet
Citera
2015-06-03, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aLphaCurL
Kloka och välformulerade tankar, Sagacity!

Det hade ju inte förflutit så lång tid sen LA bott där i lägenheten med Johan och ACA. Man kan fundera på om han behövde så många tillfällen för att kartlägga och reka morgonrutinerna i Bosvedjan, eller om han satt där gång på gång utan att kunna samla mod tillräckligt att skrida till verket.

Jag anar att LA led av en personlighetsstörning - troligen en narcissistisk sådan - som i kombination med visst missbruk kan bli mycket obehaglig. Hans kränkta känslor gentemot ACA, som hade ett tämligen utsvävande kärleksliv, och hans tilltufsade kontrollbehov som just tappat kontrollen över detta kärleksliv, måste ha varit som nitroglycerin i ådrorna.

Tanken om en gudskomplex är intressant. Det finns många indikatorer på att LA flyter lite ovanpå och tittar ner, med en känsla av att vara osårbar. Han verkar inte bry sig om vilket intryck han ger eller vilka misstankar han väcker. Polisens oförmåga att hantera detta under förhör leder till att LA styr dessa samtal till långa monologer där förhörsledaren tröttas ut och ger upp. LA låter sig inte skrämmas eller styras - han manipulerar själv situationen genom ett utnötande, inåtvänt ältande som ingen klarar att lyssna till. Det är nästan komiskt!
I mötet med den höggradigt arrogante Arvidson, med ett grandiost ego även han, uppstår en riktigt toxisk cocktail. Tillsammans antar de genomgående fågelperspektiv. Jag tror att Arvidson, som såg ner på arbetarkillen Pelle, försäkrade LA att han var helt utom räckhåll för "rättvisan".

Å andra sidan tyder allt på att LA höll av Johan som sin egen son, vilket gör ett överlagt mord något magstarkt. Var revanschbegäret kontra ACA så starkt? Jag har tidigare sagt att detta tenderar att anta bibliska proportioner med barn som offras. Gudskomplex - ja, kanske.
Jag har tidigare uttryck att jag inte tror att LA hade för avsikt att Johan skulle dö. Om LA var inblandad i att han försvann den där dagen tror jag att nåt gick käpprätt åt helvete.

I maj 1988 tog ett vittne kontakt med polisen om att man hört en mansröst inifrån Johans lägenhet morgonen då Johan försvann. Detta efter att ACA & TW åkt till jobbet.
Jag har ju tidigare varit inne på att det faktiskt är möjligt att en helt annan person dykt upp i lägenheten den där morgonen av helt andra skäl - kanske fastighetstillsyn av nåt slag - och nåt gått helt fel. Johan har hamnat dubbelvikt i en stor sopsäck i soprummet en halv trappa ner, som aldrig kollades.
LA, som då häckat i omgivningarna länge och väl, observerad av många, måste i så fall drabbats av fullständig panik när Johan konstaterades försvunnen, medveten om hur detta skulle komma att se ut. Kan också förklara en del udda beteenden.

Sen har vi BA, som berättat om hur han under en period efter rättegångarna hade upprepade och långa telefonsamtal med LA, där denne vid tillfällen var mycket nära att erkänna.

Jag tror inte att Christer Pettersson sköt Palme, men han verkade gilla att folk trodde det, och att tjäna pengar på denna tro. Människors skräck och bävan, att hålla dem på halster...

@

I höstas träffade jag på en man som ansåg att LA hade gjort sig av med kroppen i sjukhusets förbränningsugn, den ugnen var då så pass kraftfull att den lätt kunde förstöra stora delar av kroppen och sedan skulle ingen komma på tanken att leta där så eftersom saker bränns där varje dag skulle kroppen vara borta på några dagar.
Den mannen var tvärsäker på sin sak, detta berättade han i och med Johan Persson bluffen, när jag då trodde på dessa lögner och sa att förmodligen kommer kroppen hittas snart så berättade han detta att LA jobbade på sjukhuset och kunde lätt få in kroppen i ugnen vid något tillfälle, det borde vara lätt att gömma kroppen även i ett kylrum i någon dag och sedan forsla kroppen till ugnen.

Jag har själv jobbat på sjukhus och vet att ingen kollar kroppar i ett kylrum, oftast var många kroppar täckta med landstingets lakan och lägger man den i akutens kylrum eller i medicins-kirurgis kylrum så är det ingen som skulle tänka att oj här ligger en extra kropp hux flux.

Så hur ställer du dig till tanken på att kroppen förmodligen förintades på tidigt stadium och förmodligen aldrig kommer bli hittad?
Citera
2015-06-03, 22:55
Medlem
Sagacitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
I höstas träffade jag på en man som ansåg att LA hade gjort sig av med kroppen i sjukhusets förbränningsugn, den ugnen var då så pass kraftfull att den lätt kunde förstöra stora delar av kroppen och sedan skulle ingen komma på tanken att leta där så eftersom saker bränns där varje dag skulle kroppen vara borta på några dagar.

En följdfråga: är den man du nämner personligen bekant med LA? Har även han arbetat på Sundsvalls sjukhus?
Citera
2015-06-03, 23:35
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Den mannen var tvärsäker på sin sak, detta berättade han i och med Johan Persson bluffen, när jag då trodde på dessa lögner och sa att förmodligen kommer kroppen hittas snart så berättade han detta att LA jobbade på sjukhuset och kunde lätt få in kroppen i ugnen vid något tillfälle, det borde vara lätt att gömma kroppen även i ett kylrum i någon dag och sedan forsla kroppen till ugnen.

Jag har själv jobbat på sjukhus och vet att ingen kollar kroppar i ett kylrum, oftast var många kroppar täckta med landstingets lakan och lägger man den i akutens kylrum eller i medicins-kirurgis kylrum så är det ingen som skulle tänka att oj här ligger en extra kropp hux flux.

Så hur ställer du dig till tanken på att kroppen förmodligen förintades på tidigt stadium och förmodligen aldrig kommer bli hittad?

Först, jag förstår inte varför du citerar just det inlägget, då det inte direkt berör det du skriver.

Sen, om du läst tingsrätts-, och hovrättsdomarna hade du insett att det inte fanns någon brännugn på sjukhuset. Det fanns en riskavfallscontainer vars innehåll brändes på Blåbergets avfallsanläggning. Det faktum att du och din bekant inte känner till detta, tyder på att din bekants uppfattning om vad som hänt mer är baserade på rykten och spekulationer, än på fakta och kunskap.

Slutligen, jag delar inte din uppfattning att man lätt kunde lägga in en elvaårings kropp i något kylrum på sjukhuset utan upptäckt. Jag tror mig veta att det är bättre ordning på ett sjukhus än så, av etiska, medicinska och säkerhetsmässiga orsaker. Anställda kunde knappast röra sig fritt på avdelningar där de inte arbetar, och speciellt inte samtidigt hantera kroppar, utan att det skulle väcka uppmärksamhet och ha framkommit senare.
Citera
2015-06-04, 10:19
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Undrar vad som hände med LA:s bil, om han sålde den till någon eller om han själv skickade den till skroten sedan.
Det enda som går att få fram gratis är att bilen avregistrerats före 1994. Idag har en Volvo lastbil LA:s vita Amazons registreringsnummer.
Citera
2015-06-04, 11:23
Medlem
Det mest intressanta att veta skulle vara om han skrotade bilen kort efter att Johan försvann eller om bilen hängde med ett par år till.
Citera
2015-06-04, 15:33
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marshallstacken
Det mest intressanta att veta skulle vara om han skrotade bilen kort efter att Johan försvann eller om bilen hängde med ett par år till.
Så intressant att det är värt att betala för? I så fall kan riksarkivet upplysa om dig om det.
http://sok.riksarkivet.se/fordonsarkiv?infosida=fragor-och-svar
Citera
2015-06-04, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Först, jag förstår inte varför du citerar just det inlägget, då det inte direkt berör det du skriver.

Sen, om du läst tingsrätts-, och hovrättsdomarna hade du insett att det inte fanns någon brännugn på sjukhuset. Det fanns en riskavfallscontainer vars innehåll brändes på Blåbergets avfallsanläggning. Det faktum att du och din bekant inte känner till detta, tyder på att din bekants uppfattning om vad som hänt mer är baserade på rykten och spekulationer, än på fakta och kunskap.

Slutligen, jag delar inte din uppfattning att man lätt kunde lägga in en elvaårings kropp i något kylrum på sjukhuset utan upptäckt. Jag tror mig veta att det är bättre ordning på ett sjukhus än så, av etiska, medicinska och säkerhetsmässiga orsaker. Anställda kunde knappast röra sig fritt på avdelningar där de inte arbetar, och speciellt inte samtidigt hantera kroppar, utan att det skulle väcka uppmärksamhet och ha framkommit senare.

Som vaktmästare kan man röra sig fritt överallt på källarplanen och det är där kylrummen ligger, det vet jag från min hemstads sjukhus där jag jobbade ett och ett halvt år som vaktmästare.
Och jag vet också av personlig erfarenhet att ingen skulle ha koll på om en extra kropp utifrån skulle läggas där eftersom ingen kollar närmare på kropparna, själv hade jag alltid bråttom ut därifrån när jag lämnat in en kropp i ett kylrum. Det är så blandat vilka som kör ner kroppen till de tillfälliga kylrummen, ibland är det vaktmästarna och ibland någon vårdare, och oftast är det inte samma vårdare som kör ner en kropp från samma avdelning om fler dör inom två dygn, så det skulle vara svårt att ha koll om man under några timmar förvarade en mördad person i ett kylrum.

Idag är det säkert mer kontroll, men på 90-talet var det rena vilda västern i kulvertarna på det sjukhus jag jobbade på, ingen kontroll alls, inga nattvakter i kulverten, endast koll på bårhuset. tidvis bodde det hemlösa på nätterna vintertid i de djupa delarna av kulverten.

Jag refererade bara till vad mannen sa, han hade bara läst om fallet och aldrig varit i Norrland, jag vet inte om han menade det jag trodde han menade, kanske menade han den ugn du berättade om och jag tolkade att den låg på sjukhuset, men han menade på att det skulle vara en reell möjlighet om man vill göra sig av med en kropp, tillägget om kylrummen var min tanke baserat på min erfarenhet som sjukhusvaktmästare, i min stad skulle det gått, jag vet inte hur det såg ut 1980 i Sundsvall, men kan inte tänka mig att det var så mycket annorlunda än här, men om sjukhuset är litet skulle det nog inte gå, skulle det vara stort som i min hemstad skulle det definitivt gå.

Det är som sagt bara min tanke, personligen tror jag kroppen aldrig kommer hittas hur som hur.
Citera
2015-06-04, 16:41
Medlem
http://www.st.nu/allmant/inrikes/fallet-thomas-quick-under-lupp
Citera
2015-06-04, 23:02
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanneH2
http://www.st.nu/allmant/inrikes/fallet-thomas-quick-under-lupp
Bra att qvick/kvast/seppo/sampo-cirkusen men alla som varit lite insatt i Johanfallet har aldrig trott att Qvick haft nåt med det fallet att göra.
Citera
2015-11-10, 08:29
Medlem
Nu kommer en podcast om fallet. Kan det komma fram något nytt där?

http://www.st.nu/allmant/medelpad/podcast-35-ar-efter-johan-asplunds-forsvinnande-mamman-han-finns-dar-ute-nagonstans
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in