2015-11-10, 21:54
Medlem
Jesustanten finns ju kvar. Bekant som såg henne vid Hötorget idag.

Finns ju en man/kvinna (inte kollat på hen utan bara lyssnat och hör ingen skillnad) som jag minns som kommer upp titt som tätt vid tunnelbanan. Hen kommer förbi med en mugg, ställer sig bredvid och med extremt monoton röst säger "kan du hjälpa mig med några kronor?" sen efter tre sekunders tystnad säger hen, återigen monotont "ha en bra dag". Kanske "ha en fin kväll", kommer ej ihåg.
Citera
2015-11-10, 23:39
Medlem
Iamthebatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junaz
Ingen som sett killen med OCD runt Alvik? Han springer fram och tillbaka i vagnarna och klappar/slår på stolpar, sitsar, ryggstöd mm i en speciell takt/mönster. Tänk er lite som Fares Fares karaktär i Kopps, som alltid måste tuta innan han kliver ur bilen.

Ja, honom känner jag också till.
Tycker fan synd om honom.
Har sett honom ibland när jag går in i T-banan. Han även klappar till alla spärrar i en speciell takt/mönster också, och om någon går in igenom samtidigt som han håller på, så måste han börja om.

Jesustanten som det pratas så mycket om, har jag haft turen att slippa stöta på (vilket kanske inte är så jätteunderligt då jag inte bor i Sthlm primärt). Hon kan vara otrevlig/aggressiv har jag förstått?
Citera
2015-11-11, 17:17
Avslutad
Update: Längdhopparen måste ha läst den här tråden och beslutat sig för att bli som oss. Nu för tiden sitter han ofta på Gullmarsplans tunnelbanestation och observerar människor. Han ser lite rundare ut, vilket kan förklaras med att han lagt ned friidrottandet. Men han har fortfarande kvar sitt smittande leende. Om jag var ekonomiskt oberoende skulle jag försöka bli vän med honom.

Ursäkta bristen på stavfel, jag skriver från mobiltelefonen.
Citera
2015-11-26, 10:15
Medlem
Nu var han absolut inget psykfall, men skulle definitivt kalla honom ett original
Någon som minns Guran-Guran, som brukade hänga i tunnelbanan på 80-talet ( ev 90-talet) och som spelade gitarr och sjöng sånger om sitt förakt mot Sverige?
Citera
2015-11-26, 12:01
Medlem
NietzschesHorses avatar
Kan någon hjälpa mig identifiera detta original?

Det var en härjad narkoman som brukade hänga på tunnelbanan kring mitten av 2000-talet. Minns tydligt att han alltid hade en mössa med en påklistrad typ gul gummihandske som stod rakt upp. Kom ihåg att han brukade dela ut något flygblad och predikera om hur han var förföljd och övervakad.
Flygbladet hade han verkligen lagt ned tid på för sina teorier.

Det jag vill minnas är att han hade kommit fram till vad för ämne som typ staten gömt i allt knark och som de använde för att övervaka alla, det hette något jättekul typ "rankon" eller "dyplon" nånt sådant. Han tjatade som bara den om detta ämne och hur han hade avslöjat orsaken till att det fanns narkotika. Där kan man tala om försvarsmekanism från den snubben gällande hans tjackpsykos

Någon annan som stötte på honom? Minns det mellan 2003-2006 någon gång sedan försvann han. Skulle väl gissa att han dött i överdos.
Senast redigerad av NietzschesHorse 2015-11-26 kl. 12:05.
Citera
2015-11-27, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HestEtaGres
Jesustanten finns ju kvar. Bekant som såg henne vid Hötorget idag.

Finns ju en man/kvinna (inte kollat på hen utan bara lyssnat och hör ingen skillnad) som jag minns som kommer upp titt som tätt vid tunnelbanan. Hen kommer förbi med en mugg, ställer sig bredvid och med extremt monoton röst säger "kan du hjälpa mig med några kronor?" sen efter tre sekunders tystnad säger hen, återigen monotont "ha en bra dag". Kanske "ha en fin kväll", kommer ej ihåg.

"Hej jag heter Gabriella och jag är hemlös. Jag undar om ni inte skulle kunna tänka er att skänka en krona till mat (läs droger) och en plats att sova? "

Alltid med exakt samma manus och monotona, släpande stämma som du nämde. Jäkligt stirrig är hon också om man råkar ha oturen att inte ha mobilen eller dylikt uppe.
Citera
2015-11-27, 23:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Iamthebatman
Ja, honom känner jag också till.
Tycker fan synd om honom.
Har sett honom ibland när jag går in i T-banan. Han även klappar till alla spärrar i en speciell takt/mönster också, och om någon går in igenom samtidigt som han håller på, så måste han börja om.

Jesustanten som det pratas så mycket om, har jag haft turen att slippa stöta på (vilket kanske inte är så jätteunderligt då jag inte bor i Sthlm primärt). Hon kan vara otrevlig/aggressiv har jag förstått?

Sett honom ett antal gånger. Sen finns det en gubbe som verkar spendera sina dagar på en viss tunnelbana station. Grönjacka brunkeps skägg lång brunt flottigt hår. Tycker han är där varje gång jag åker. ( åker typ varje dag)

Sen också den extremt gamla tandlösa tiggerskan vid centralen och diabetikern som ser ut att falla ihop när som helst.

Finns en snubbe vid liljeholmen/röda linjen som har en stump och så har han en kopp som han tigger med i andra handen.

Känns som det är mindre och mindre orginal nu för tiden :/
Citera
2015-11-28, 17:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Sett honom ett antal gånger. Sen finns det en gubbe som verkar spendera sina dagar på en viss tunnelbana station. Grönjacka brunkeps skägg lång brunt flottigt hår. Tycker han är där varje gång jag åker. ( åker typ varje dag)

Sen också den extremt gamla tandlösa tiggerskan vid centralen och diabetikern som ser ut att falla ihop när som helst.

Finns en snubbe vid liljeholmen/röda linjen som har en stump och så har han en kopp som han tigger med i andra handen.

Känns som det är mindre och mindre orginal nu för tiden :/

Det sitter enbent tiggare vid Fridhemsplan , men han jobbar åt den Rumänska maffian.
Citera
2015-11-28, 20:22
Medlem
MaddahOfEeefs avatar
Tycker också att orginalen har minskat.

Till min glädje har jag sett Bingolotto/vykorts-mannen I gången mellan centralen och T-banan igen. Han var borta några år.

Kommer ihåg Maria såklart också https://sv.wikipedia.org/wiki/Marias_enmansorkester

En gång för rätt manga år sedan när jag satt på pendeln mot Västerhaninge med frugan så kommer det en A-lagare och sätter sig brevid mig. Han var aspackad och extremt "på" och började "förhöra" mig och frugan om huruvida det hette Handen eller Haninge Centrum.
Fick uppfattningen att jag skulle åka på stryk om jag sa fel. Kändes ruggigt obehagligt och jag klämde ur mig Handen till slut och det var tydligen rätt eftersom jag då direkt blev hans bästa polare
Han satt resten av resan men armen runt mig och sluddrade "Polar'n polarn. Du e bäst...bla bla bla"

Jag åker pendel mer eller mindre dagligen och nuförtiden om man åker utanför rusningstid så är det alltid lappläggare och knarkare som går runt I tågen och tigger pengar. Det har ökat otroligt mycket på senare tid.
Citera
2015-11-28, 20:44
Medlem
PlanetCaravans avatar
Finns ett psykfall människa där jag bor som hoppar på alla bussar han ser, bara för att få prata med busschauffören under hela resan.
Citera
2015-11-29, 07:31
Bannlyst
Finns en dårgubbe i blackeberg, han bruka sitta med en tranistor men han verka ofarlig.
Citera
2016-01-27, 16:44
Medlem
GrilladHundvalps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alder
Henne såg jag utanför Konsum på Odengatan i tidiga höstas. Intressant musikalisk upplevelse!

Ha ha ha

Inte träffat på henne på ett tag nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in