2015-11-09, 20:30
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backadd
Är det någon som har koll på hur många poäng som krävts för att få en etta från v-dala under de senaste bostadsteckningarna?

Enklast är att maila de ansvariga på V-dala, främst eftersom det kan variera en hel del från bostadsteckning till bostadsteckning..
Citera
2015-11-18, 20:54
Medlem
Det verkar som att jag kommer börja studera i Uppsala till våren, något jag sett framemot länge. Jag har aldrig satt min fot i Uppsala tidigare, så det blir spännande...

Har några enkla funderingar:
1. Har ställt mig i bostadskö sedan 1 år tillbaka, har läst i tråden att man kan räkna med minst 2-3 år för att ens ha chans att få egen lägenhet. Finns det något sätt att komma före i kön eller alternativa vägar? Har hört talas om att vissa kunnat betalat in en klumpsumma och då fått gå före i bostadskön, är det bara rykten?

1.1 Har blivit lovad ett andrahandskontrakt av en släkting som har en lägenhet hos V-dala och som ska studera utomlands minst 1 termin, så jag har boendet fixat initialt. Har inte full koll på de olika nationerna, men V-dala verkar ha gott om bostäder så det kanske är värt att vara medlem där bara därför? Uppfyller även anknytningskravet till Snerike, så det kanske är värt att vara medlem i båda för att kunna knipa en bostad efter några terminer?

2. Vilka områden är just nu de områden man vill undvika och hålla sig borta från i Uppsala? Tänker både bostadsmässigt men även på fritiden.
Citera
2015-11-18, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av egnom
Finns det något sätt att komma före i kön eller alternativa vägar? Har hört talas om att vissa kunnat betalat in en klumpsumma och då fått gå före i bostadskön, är det bara rykten?

Aldrig hört talas om. Dessutom olagligt.

Citat:
Uppfyller även anknytningskravet till Snerike, så det kanske är värt att vara medlem i båda för att kunna knipa en bostad efter några terminer?

Bra nationer för bostad (flest lgh/medlem): V-Dala, Snerikes, Östgöta, Gotlands och Norrlands - det är i alla fall vad jag har hört. Och välj för guds skull inte Stocken om du är ute efter bostad.

Citat:
Vilka områden är just nu de områden man vill undvika och hålla sig borta från i Uppsala? Tänker både bostadsmässigt men även på fritiden.

Som student kommer du aldrig vistas i de sämre områdena. Bor du på rätt sida Flogsta, respektive rätt sida Kantorn, är det endast studenter, barnfamiljer och pensionärer du snubblar över.
Citera
2015-11-19, 08:25
Medlem
Citat:
Det verkar som att jag kommer börja studera i Uppsala till våren, något jag sett framemot länge. Jag har aldrig satt min fot i Uppsala tidigare, så det blir spännande...

1. Har ställt mig i bostadskö sedan 1 år tillbaka, har läst i tråden att man kan räkna med minst 2-3 år för att ens ha chans att få egen lägenhet. Finns det något sätt att komma före i kön eller alternativa vägar? Har hört talas om att vissa kunnat betalat in en klumpsumma och då fått gå före i bostadskön, är det bara rykten?

1.1 Har blivit lovad ett andrahandskontrakt av en släkting som har en lägenhet hos V-dala och som ska studera utomlands minst 1 termin, så jag har boendet fixat initialt. Har inte full koll på de olika nationerna, men V-dala verkar ha gott om bostäder så det kanske är värt att vara medlem där bara därför? Uppfyller även anknytningskravet till Snerike, så det kanske är värt att vara medlem i båda för att kunna knipa en bostad efter några terminer?

2. Vilka områden är just nu de områden man vill undvika och hålla sig borta från i Uppsala? Tänker både bostadsmässigt men även på fritiden.
1. Ställ dig i Rikshems kö, dyker då och då upp studentlägenheter som inte är korridorer där.
2. V-Dala och Snerikes känns vettigt, Snerikes har dock inte så många lägenheter utan mest korridorer.
3. Så länge du håller dig borta från Gottsunda och Stenhagen är det lugnt.
Citera
2015-11-19, 11:36
Medlem
Lasse-fars avatar
Nån som har koll på när heimstaden släpper nya rum?
Citera
2015-11-19, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inte.trevlig
Aldrig hört talas om. Dessutom olagligt.

Bra nationer för bostad (flest lgh/medlem): V-Dala, Snerikes, Östgöta, Gotlands och Norrlands - det är i alla fall vad jag har hört. Och välj för guds skull inte Stocken om du är ute efter bostad.

Som student kommer du aldrig vistas i de sämre områdena. Bor du på rätt sida Flogsta, respektive rätt sida Kantorn, är det endast studenter, barnfamiljer och pensionärer du snubblar över.

Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
1. Ställ dig i Rikshems kö, dyker då och då upp studentlägenheter som inte är korridorer där.
2. V-Dala och Snerikes känns vettigt, Snerikes har dock inte så många lägenheter utan mest korridorer.
3. Så länge du håller dig borta från Gottsunda och Stenhagen är det lugnt.

Tack för svaren!

Jag har kötid på ca 1 år hos Heimstaden, Rikshem, Uppsalahem och Studentstaden. Förhoppningsvis lyckas man knipa något till sommaren då jag har 1,5 års kötid. Känns lite surt att byta ner sig från en lägenhet till korridorrum, men sånt är livet.
Citera
2015-11-22, 15:22
Medlem
Det här är ju en hopplös fråga egentligen, men har köerna till Studentstaden blivit längre? Jag fick min snorbilliga tvåa på BV i Djäkne låg 2008 med ca 6 års kö - svårt att säga vad som hade "räckt till" men den passade mig då alldeles utmärkt. Minns att jag med samma kötid inte fick något högre upp i huset eller i övriga området (Kvarngärdet), och var mil ifrån att få något på Kungsgärdet. Nu när jag tänker på det känns 6 år som ganska mycket, men det torde ju vara bra mycket längre nu? Eller var det för att hyran var ca 3 300 för 40 kvm som Djäkne låg var poppis?
Senast redigerad av Akademian 2015-11-22 kl. 15:25.
Citera
2015-11-23, 10:46
Medlem
DeFrummeris avatar
Några som har erfarenhet av Open Universe och kan säga hur det funkar för er? Vilken hastighet och leverantör har ni och skullen ni rekommendera dem?

Har självfallet funderat på Universal Telecom eftersom de är billigast och hittar lite, eller nästan ingen kritik alls, vare sig positiv eller negativ, till jst deras Fibernätserbjudanden.

Väldans tacksam för svar!
Citera
2015-11-23, 15:34
Medlem
Hej ! Jag ska med stor sannolikhet börja studera till våren och behöver boende med inflytt 1 januari (eller mitten av om de finns ) har drygt 1500 Köpoäng men lyckats ännu inte få korridorrum med egen toa. När ska man bli desperat och ta vad som helst ? Början av december o d e ju väldigt snart och jag börjar få lite panik. Med andra ord, hur länge ska ja hoppas på egen dusch ELLER toa och när ska man ge sig och ta vad som helst. Jag har alltså nästan 4,5 år och blir knappt topp 20 på korridorrum. Tack på förhand.
Citera
2015-11-23, 21:16
Medlem
Vilka bostadsköer bör man ställa sig i? Förutom rikshem, finns några fler?
Citera
2015-11-23, 21:20
Medlem
ebqts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Payo
Hej ! Jag ska med stor sannolikhet börja studera till våren och behöver boende med inflytt 1 januari (eller mitten av om de finns ) har drygt 1500 Köpoäng men lyckats ännu inte få korridorrum med egen toa. När ska man bli desperat och ta vad som helst ? Början av december o d e ju väldigt snart och jag börjar få lite panik. Med andra ord, hur länge ska ja hoppas på egen dusch ELLER toa och när ska man ge sig och ta vad som helst. Jag har alltså nästan 4,5 år och blir knappt topp 20 på korridorrum. Tack på förhand.
Sök allt till en början och ta vad du får, när du väl har tak över huvudet kan du börja bli kräsen och söka annat.

Citat:
Ursprungligen postat av chiquitabanana
Vilka bostadsköer bör man ställa sig i? Förutom rikshem, finns några fler?

Kolla inlägg #1. Finns flertalet att ställa sig i, ju fler desto bättre.
Citera
2015-11-25, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ebqt
Kolla inlägg #1. Finns flertalet att ställa sig i, ju fler desto bättre.

Tack! Ja där stod det ju klart och tydligt om man nu ska börja plugga på vårterminen, men har ~70 ködagar in alles. Var har jag störst chans då? Studentkorridor borde vara helt omöjligt, är blocket min enda chans?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in