Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-18, 11:20
  #1177
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Envishet
Dunderklumpen. Har drömt hemska drömmar om att han först mördade min familj sen bankade sönder min dörr, och precis när han tar sig in genom dörren vaknar jag upp. Satan vad jag var skraj.

"Tuttifruttan" från Kent Agent. Man fick aldrig reda på hur hen såg ut men det förvärrade ju bara saken. Förstörde kojor, skrämde barn, bodde i skogen, inte konstigt att 90% av barn pissade ner sig när de såg på programmet... Minns många dubbelcheckningar under sängen och ett flertal "Mamma, får jag sova hos dig??"...

Grottarna och Teletubbies: Hatar. Hatar. Hatar. Fabler. Psykopatiska varelser iklädda mänskliga djurdräkter och gör en massa ritualer, fyfan. Teletubbies vart man alltid rädd för den där solen

Den värsta av dem alla, den här jäkla häxmaran i Bamse. Med en svamp på näsan och förtrollade Lille Skutts öron till morötter. Fortfarande rädd.
Usch ja, den där tuttifruttan jäveln var man inte lite tveksam mot. Jag var tillräckligt gammal att fatta att det inte var riktigt, men den var ändå obehaglig.

Känns som jag är den enda i världen som gillade teletubbies? Finns fan värre program för ungar att se. DOCK så avskydde jag det där lejonet och björnen på hjul som visades ibland i det. Seriöst, de inslagen måste ha varit gjorda för att skrämma livet ur ungstackarna?
Citera
2015-02-18, 11:26
  #1178
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Modiga mindre män finns också i Öppet Arkiv numera.

Jepp, jag har noterat det. Noterade även att jag skrev fel årtal. Den visades i TV första gången 1967.
Citera
2015-11-23, 19:56
  #1179
Medlem
Thunderhogs avatar
Goosebump brukade skrämma skiten ur mig som unge även om man skrattar arslet av sig nu om man tittar om på det. ^^ Sedan hade min storasyster en hel samling av vhsband med are you afraid of the dark, det var hästlängder läskigare än goosebump och gav mig mardrömmar i evigheter. Ändå kunde man inte hålla fingrarna ifrån det.
Citera
2015-11-23, 21:56
  #1180
Medlem
Charmaines avatar
Ni kan säga vad ni vill - inget, säger inget, var så illa som Syster Yster och Vilse i pannkakan. Det är liksom inte för intet som vi sjuttiotalister är som vi är...


EDIT: Såg Staffan Westerberg på en innerstadsbuss i Stockholm för några år sedan. Funderade på att ge ett fysiskt uttryck för vad han gjort mig (d.v.s. en rejäl snyting) men han såg så deppig ut att jag avstod. Kanske hade det berömda Karma redan varit framme, kanske hade hans pojkvän (yes, han är bög, inget fel med det) gjort slut, vad vet jag. Men jag är en snäll flicka så jag lät mannen deppa i fred.
__________________
Senast redigerad av Charmaine 2015-11-23 kl. 22:04.
Citera
2015-11-23, 22:02
  #1181
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Vad hette det där gamla 70-tals-barnprogrammet med tre kvinnor, en var kort och knubbig med en hatt, en var lång och en kommer jag inte ihåg. Det var tecknat, men inte animerat, utan det var som att det berättades ur en bok. Vera hette en, har jag för mig. Inte precis läskigt, men fan vad jag hatade det. Det var en del av ett större program. Känner någon igen detta?
Citera
2015-11-23, 22:05
  #1182
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Vad hette det där gamla 70-tals-barnprogrammet med tre kvinnor, en var kort och knubbig med en hatt, en var lång och en kommer jag inte ihåg. Det var tecknat, men inte animerat, utan det var som att det berättades ur en bok. Vera hette en, har jag för mig. Inte precis läskigt, men fan vad jag hatade det. Det var en del av ett större program. Känner någon igen detta?


Det var, om jag minns rätt, en del av Fem myror är fler än Fyra elefanter. Ett eminent program.
Citera
2015-11-23, 22:24
  #1183
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charmaine
Det var, om jag minns rätt, en del av Fem myror är fler än Fyra elefanter. Ett eminent program.
Just det ja. Vera, Ellen och Cecilia. Så hette det.

Fem Myror var underbart och lärde mig och många, många andra barn att läsa. Men just inslaget med Vera, Ellen och Cecilia var värdelöst.
Citera
2015-11-23, 23:12
  #1184
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Just det ja. Vera, Ellen och Cecilia. Så hette det.

Fem Myror var underbart och lärde mig och många, många andra barn att läsa. Men just inslaget med Vera, Ellen och Cecilia var värdelöst.


Ja, Fem Myror är outstanding, det bästa barnprogrammet någonsin. Synd att alla tre är borta nu... Men Vera, Ellen och Cecilia var väl inte så dåliga? De var pedagogiska, de också.
Citera
2015-11-23, 23:36
  #1185
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charmaine
Ja, Fem Myror är outstanding, det bästa barnprogrammet någonsin. Synd att alla tre är borta nu... Men Vera, Ellen och Cecilia var väl inte så dåliga? De var pedagogiska, de också.
Bästa svenska menar du, eller bästa genom tiderna i hela världen?

Visst var Vera, Ellen och Cecilia pedagogiska, jag uppfattade dem bara som tråkiga när jag var en liten grabb.

Tänker mig att Magnus och Brasse skulle ha en gemensam minnesstund, där den här låten spelades:

https://m.youtube.com/watch?v=GB89VYfH_aI

Bortse från elefanten i början. Bara låten. Hade förmodligen börjat böla själv av alla minnen.
Citera
2015-11-24, 00:00
  #1186
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charmaine
Ni kan säga vad ni vill - inget, säger inget, var så illa som Syster Yster och Vilse i pannkakan. Det är liksom inte för intet som vi sjuttiotalister är som vi är...


EDIT: Såg Staffan Westerberg på en innerstadsbuss i Stockholm för några år sedan. Funderade på att ge ett fysiskt uttryck för vad han gjort mig (d.v.s. en rejäl snyting) men han såg så deppig ut att jag avstod. Kanske hade det berömda Karma redan varit framme, kanske hade hans pojkvän (yes, han är bög, inget fel med det) gjort slut, vad vet jag. Men jag är en snäll flicka så jag lät mannen deppa i fred.

Rätt uttjatat att gnälla på Staffan Westerberg. Så farligt var inte Vilse i pannkakan.
Själv tyckte jag det var rätt kul faktiskt med pannkakan som snurrade runt och var för liten för att förstå de politiska budskapen (som för övrigt var standard i nästan varje program på 70-talet förutom Fem myror).

Det värsta barnprogrammet är däremot Trälarna (från 1980). Död, misär och elände. Otäckt och deprimerande. Fortfarande, som vuxen, skulle jag aldrig vilja se den igen.
https://www.youtube.com/watch?v=ohbAkKhYqzE

Därefter visades grovhuggna akvarellanimationer av vikingar och trälar, trälars blodiga mordfantasier om sina herrar, en hängd träl och en trälkvinna som förklarar för tittarna att hon blivit ”bolad av sju män – fyra trälar och tre fria. Ändå har mitt barn ingen far.” Vad som däremot inte visades var 1) ett rituellt samlag där trälarnas ägare Sigsten sätter ”gåken” i en kvinna: ”Först framifrån, det är som plogen i jorden. Sedan bakifrån, det är som tjur och bock på ko och get”, 2) själva offrandet av trälpojken Halte där han läggs på en huggkubb och därefter dekapiteras med yxa. 1980 väckte sånt en viss uppmärksamhet. Inte att SVT visade en marxistisk serie om vår våldsamma historia på barntid – utan att SVT faktiskt klippte bort ett par centrala sekvenser. Det ansågs vara att undanhålla barnen vissa viktiga historiska sanningar. Nu fick de tittande barnen aldrig se hur omänsklig trälägaren var när han först förgriper sig på sin ägodel kvinnan och därefter offrar sin ägodel trälen.
http://blogg.djungeltrumman.se/kultu...ralarnas-teve/
Citera
2015-11-24, 00:07
  #1187
Medlem
Curage den harige hunden samt mupparnas Julsaga, detta är för mig näst intill fobiska program/film!
Någon annan som delar denna känsla angående dessa program och definiera varför. Är mycket intresserad av vad det är just som är så känsloladdat med just denna typen av genre.
Citera
2015-11-24, 00:19
  #1188
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Bästa svenska menar du, eller bästa genom tiderna i hela världen?

Visst var Vera, Ellen och Cecilia pedagogiska, jag uppfattade dem bara som tråkiga när jag var en liten grabb.

Tänker mig att Magnus och Brasse skulle ha en gemensam minnesstund, där den här låten spelades:

https://m.youtube.com/watch?v=GB89VYfH_aI

Bortse från elefanten i början. Bara låten. Hade förmodligen börjat böla själv av alla minnen.

Pjtaa.... Då jag inte sett alla barnprogram i hela världen kan jag ju bara säga bäst i Sverige. Men bra var det!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback