Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-05-23, 22:19
  #1165
Medlem
Det fanns en serie som gick något jullov tror jag som hette " kråk guldet " den var väl mer medvetet skräck, och kanske ungdomsprogram mer...men skrämmande som jag kommer ihåg.

Sen var jag livrädd innerst inne då jag såg program om en kille tror jag det var som ramlade tillbaka i tiden i nått slott. Han bodde där och det var nån anställd kvinna som underhöll, städade eller nått. Sen då han åkte tillbaka i tiden var hon där oxå...typ hon var i alla tidsepoker.... Och i nutid tittade hon alltid på killen så där mystiskt .givetvis en läskig berättaröst oxå ..han har gjort massor så jag ryser än då jag hör hans röst.
"Slottets XXXXXXX hemlighet " eller nått sådant...

Staffan är ju öppet mål, men tidigt 70-tal då det bara var han på tv en viss dag kl halv 6 eller eller vilken tid det nu var, så kom jag ner till köket och sa" det är inga barnprogram idag". Storpotäten var min skräck.
Morsan träffade Staffan på en krog i stockholm för 10 år sen och bad om en autograf, " jaha ytterligare ett barns uppväxt som jag förstört?" Frågade han "till plastdunkk från storpotäten" och hans signatur.
Den sitter på min kyl, med en magnet, i genomskinlig hårdplastfodral

Avslutar med morran.... Jävla Tove! Man sket ju ner sig!
Citera
2014-05-24, 00:01
  #1166
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
Det fanns en serie som gick något jullov tror jag som hette " kråk guldet " den var väl mer medvetet skräck, och kanske ungdomsprogram mer...men skrämmande som jag kommer ihåg.

Kråkguldet kom 1969 och har gått i flera repriser. Den var en av fyra TV-serier av Leif Krantz, inom loppet av sex år, med inriktning mot olika åldersgrupper inom kategorin rysare för barn.

1965 Modiga mindre män (inriktad mot barn 6-12 år)

1967 Kullamannen (inriktad mot yngre tonåringar)

1969 Kråkguldet (inriktad mot yngre tonåringar)

1972 Stora skälvan (inriktad mot äldre tonåringar)

Kråkguldet och Kullamannen finns i SVT:s Öppet arkiv.
Citera
2014-05-24, 00:02
  #1167
Medlem
MjukisbyxGylfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gummianka500
ÄNTLIGEN NÅGON SOM TYCKTE SOM MIG!
Huvva och fy fan. Tittade på bilden på Morran nu igen, kommer säkert få mardrömmar.
Citera
2014-05-24, 00:32
  #1168
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
Sen var jag livrädd innerst inne då jag såg program om en kille tror jag det var som ramlade tillbaka i tiden i nått slott. Han bodde där och det var nån anställd kvinna som underhöll, städade eller nått. Sen då han åkte tillbaka i tiden var hon där oxå...typ hon var i alla tidsepoker.... Och i nutid tittade hon alltid på killen så där mystiskt .givetvis en läskig berättaröst oxå ..han har gjort massor så jag ryser än då jag hör hans röst.
"Slottets XXXXXXX hemlighet " eller nått sådant...
"Huset Silfvercronas Gåta". Finns på öppet arkiv.
Citera
2014-05-24, 02:09
  #1169
Medlem
Ollitos avatar
Jag har en mardröm som har etsats sig fast i mitt mina från barndomen. I den mardrömmen fanns Morran. Jag kan än idag kolla på klipp samt bilder på henne och fortfarande få håret att resa sig på kroppen. Riktigt, riktigt obehaglig!
Citera
2014-06-18, 21:13
  #1170
Medlem
söker ett relativt nytt "barnprogram" som sändes i svt eller tv4.det var tecknade spökhistorier som skulle skrämma barn ifrån att stanna uppe sent.introt var en voiceover guidning i en tecknad stad och slutade vid en biograf där filmen började.lite creepschool anda över introt.jag kommer ihåg ett avsnitt där en pojke gjorde allt för att slippa sova och det slutade med att han var för alltid.för er som inte vet vad creepshool är:https://www.youtube.com/watch?v=m4zI520G4YM
Citera
2014-06-18, 22:21
  #1171
Medlem
Minns att jag tyckte "Rädda Joppe-död eller levande" var väldigt obehagligt när jag var liten. Ärligt talat minns jag inte ett skvatt vad det handlade om nu, men det var var något dystert med det programmet som jag inte alls gillande. Dock visades det väl i bolibompa (dvs enda chansen på dan man kunde se barnprgram när jag var liten om man bortser morgonprogram och vhs) så jag tvingade mig själv se det varje gång det visades
Citera
2014-08-13, 08:30
  #1172
Medlem
TokyoBarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av offe_man
Nu minns faktiskt jag ngt som skrämde mig. Eller ja tyckte det var äckligt. Såg "filmen" två gånger tror jag.

Den var tecknad. Det handlade om en farbror och en mygga. Myggan retade gubben när han skulle sova osv. Men till sist fick han faktiskt sitt blod men sen när han skulle flyga ut var fönstret stängt och myggan såg inte glaset så han flög rakt in och föll ner på kaktusen, - Blev spetsad!

Detta kommer jag faktiskt ihåg, det jag minns är att killen försökte ha ihjäl myggan, men misslyckades och alla saker från rummet vältes ner, sedan föll personen ner i sängen utmattad och då sög myggan ut blodet den ville ha och flög sedan rätt in i rutan

Fan vad mycket skumma saker där gick på tv förr haha, därför man är som man är.

Kommer ihåg där var en serie om en man som ville köpa en gummibåt som snurrade runt, och han var tvungen att samla ihop pengar för att kunna ha råd till denna, sedan när han hade pengarna så höjde säljaren priset, gång på gång. Serien slutade med att han slängde iväg alla sedelbuntar med pengar så dom flög i vattnet och tog båten ialafall.

Kommer ihåg man fick ångest eftersom man tyckte så jävla synd om honom som fick slita arslet av sig för att försöka ha råd med båten.

Men Ika i rutan toppar allt även här, fick helt sjuka mardrömmar, även fast jag kommit på att hon var jävligt snygg då så sover jag fortfarande med lampan tänd
__________________
Senast redigerad av TokyoBarn 2014-08-13 kl. 08:41.
Citera
2014-10-30, 11:11
  #1173
Medlem
GolgeJacobssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David.
Signaturmelodin till trasdockorna får jag fortfarande rysningar av.

Undrar om Påsen var utvecklingsstörd?
Citera
2015-02-18, 00:26
  #1174
Medlem
Dunderklumpen. Har drömt hemska drömmar om att han först mördade min familj sen bankade sönder min dörr, och precis när han tar sig in genom dörren vaknar jag upp. Satan vad jag var skraj.

"Tuttifruttan" från Kent Agent. Man fick aldrig reda på hur hen såg ut men det förvärrade ju bara saken. Förstörde kojor, skrämde barn, bodde i skogen, inte konstigt att 90% av barn pissade ner sig när de såg på programmet... Minns många dubbelcheckningar under sängen och ett flertal "Mamma, får jag sova hos dig??"...

Grottarna och Teletubbies: Hatar. Hatar. Hatar. Fabler. Psykopatiska varelser iklädda mänskliga djurdräkter och gör en massa ritualer, fyfan. Teletubbies vart man alltid rädd för den där solen

Den värsta av dem alla, den här jäkla häxmaran i Bamse. Med en svamp på näsan och förtrollade Lille Skutts öron till morötter. Fortfarande rädd.
Citera
2015-02-18, 01:09
  #1175
Medlem
Jag får fortfarande rysningar när jag tänker på ett kassetband som vi hade på dagis. Nu i efterhand förstår jag inte hur dagiset kunde ha det för jag kommer ihåg att det var riktigt otäckt och tror att det var vi äldre barn som satte på det i smyg. Det enda jag kommer ihåg är att det hette något med "månskenet" eller "månsken" typ ****** i månskenet, jag vet inte. Jag ser också en kvinna och häst(?) tror jag. Lite vagt. Men känner någon igen de??
__________________
Senast redigerad av tiotusen 2015-02-18 kl. 01:16.
Citera
2015-02-18, 11:10
  #1176
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Kråkguldet kom 1969 och har gått i flera repriser. Den var en av fyra TV-serier av Leif Krantz, inom loppet av sex år, med inriktning mot olika åldersgrupper inom kategorin rysare för barn.

1965 Modiga mindre män (inriktad mot barn 6-12 år)

1967 Kullamannen (inriktad mot yngre tonåringar)

1969 Kråkguldet (inriktad mot yngre tonåringar)

1972 Stora skälvan (inriktad mot äldre tonåringar)

Kråkguldet och Kullamannen finns i SVT:s Öppet arkiv.
Modiga mindre män finns också i Öppet Arkiv numera.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback