Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-24, 00:23
  #1189
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostworld
Rätt uttjatat att gnälla på Staffan Westerberg. Så farligt var inte Vilse i pannkakan.
Själv tyckte jag det var rätt kul faktiskt med pannkakan som snurrade runt och var för liten för att förstå de politiska budskapen (som för övrigt var standard i nästan varje program på 70-talet förutom Fem myror).

Det värsta barnprogrammet är däremot Trälarna (från 1980). Död, misär och elände. Otäckt och deprimerande. Fortfarande, som vuxen, skulle jag aldrig vilja se den igen.
https://www.youtube.com/watch?v=ohbAkKhYqzE

Därefter visades grovhuggna akvarellanimationer av vikingar och trälar, trälars blodiga mordfantasier om sina herrar, en hängd träl och en trälkvinna som förklarar för tittarna att hon blivit ”bolad av sju män – fyra trälar och tre fria. Ändå har mitt barn ingen far.” Vad som däremot inte visades var 1) ett rituellt samlag där trälarnas ägare Sigsten sätter ”gåken” i en kvinna: ”Först framifrån, det är som plogen i jorden. Sedan bakifrån, det är som tjur och bock på ko och get”, 2) själva offrandet av trälpojken Halte där han läggs på en huggkubb och därefter dekapiteras med yxa. 1980 väckte sånt en viss uppmärksamhet. Inte att SVT visade en marxistisk serie om vår våldsamma historia på barntid – utan att SVT faktiskt klippte bort ett par centrala sekvenser. Det ansågs vara att undanhålla barnen vissa viktiga historiska sanningar. Nu fick de tittande barnen aldrig se hur omänsklig trälägaren var när han först förgriper sig på sin ägodel kvinnan och därefter offrar sin ägodel trälen.
http://blogg.djungeltrumman.se/kultu...ralarnas-teve/


Nej nej nej.Nej, Vilse i pannkakan var hemsk. Trälarna var bra. Svens historia.
Citera
2015-11-24, 00:26
  #1190
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charmaine
Pjtaa.... Då jag inte sett alla barnprogram i hela världen kan jag ju bara säga bäst i Sverige. Men bra var det!
Men du har sett alla barnprogram i Sverige?
Citera
2015-11-24, 00:45
  #1191
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charmaine
Nej nej nej.Nej, Vilse i pannkakan var hemsk. Trälarna var bra. Svens historia.

Lite väl mycket detaljerad historia för barn... Det är heller knappast en slump att den inte har visats igen sedan 1986.

Vilse i pannkakan var däremot inte hemsk. Många barn tyckte programmet var kul när det sändes. Det är bara en efterkonstruktion att alla ska känna sig förorättade och anklaga Staffan Westerberg för att ha förstört en hel generation. Väldigt överdrivet. Särskilt som sagt med tanke på att många barnprogram på 70-talet var politiska osv.
Staffan gick ju sedan vidare och gjorde Lillstrumpa och Syster Yster som var närmast harmlöst.
Citera
2015-11-24, 00:47
  #1192
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Men du har sett alla barnprogram i Sverige?

Nej. Men sedan början av 70-talet i alla fall. Så jag ser mig själv som självutnämnd expert.
Citera
2016-04-26, 19:51
  #1193
Medlem
SkitNerDigFans avatar
Tjoffsan från Nils Karlsson pyssling, riktigt skrämmande. Kommer fortfarande väl ihåg en mardröm jag haft med henne.

Nalle Puh när han ätit massor av honung i kanins håla och kunde inte komma ut.
Citera
2016-04-26, 20:23
  #1194
Medlem
Jag är född tidigt 90-tal, mins en kortfilm som utspelade sig efter Björnes magasin typ 97-98:

Mörk lokal filmat med sån grön mörker-kamera, i en stol sitter en herre som har stört långa naglar som går kors och tvärs genom rummet, in kommer en karaktär som förstörde hela min jävla barndom, ser typ ut som Einstein och viftar med en häcksax, börjar klippa av snubben naglar och drar de där ramsan "tummetott, slickepott, långeman..."

Hela stämningen är sjukt obehaglig och jag brukade fly i panik när jag såg detta inslaget som jag tror vi hade i spelat på vhs, morran och vilse i pannkakan kan slänga sig i väggen, skrotnisse bleknar i jämförelse, tror på riktigt att jag fick PTS av detta.

Har sökt igenom timmar av vhs band samt kontaktat SVT i jakt på klippet, om nån har nått tips om hur jag kan se detta klippet igen för att slåss mot mina demoner så uppskattar jag det nått enormt och bjuder på pilsner vid tillfälle.
Citera
2016-04-26, 20:27
  #1195
Medlem
ReiseReises avatar
Kommer ihåg att den sista scenen i Ferngully när Hexxus kommer tillbaka som ett skelett var ganska läskigt

Sedan var det en scen i Nalle Puh när han drömmer mardrömmar, och det blir värsta Freud spektaklet som vilket barn som helst hade reagerat på.

Sist men inte minst en minifilm när Långben ska på tigerjakt, en riktig thriller när man var liten
Citera
2016-04-26, 20:31
  #1196
Medlem
VelvetReds avatar
Tyckte tecknade batman och ett feber-avsnitt av babaar var riktigt otäckt när jag var barn.
Citera
2016-09-29, 22:07
  #1197
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kykkelsrud
Huvvaligen huvva! Jag ryser i hela kroppen när de undertryckta minnena kommer upp till ytan igen. Finns ingen info någonstans på nätet, nästan så jag trodde jag inbillat mig hela serien...

De känns fortfarande som en hemsk feberdröm.

https://www.youtube.com/watch?v=M4lH...ature=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?v=5Y0rvFq1bj8
Citera
2016-09-29, 23:22
  #1198
Medlem
Manne med cyckeln fy fan !!
Citera
2016-09-29, 23:43
  #1199
Medlem
Ballongen spricker från -78:

https://m.youtube.com/watch?v=WZGAo2BcdHw

Vuxna människor som typ marionettdockor i ett dockhus, en jättebebis på nedervåningen och ett monster i en tavla.

Vad fan tänkte de med -sjuka jävlar!
Citera
2016-12-02, 00:21
  #1200
Medlem
Minns ett barnprogram som handlade om att en lillebror retade storasystern så att hon till slut önskade att hon inte hade någon lillebror. Detta resulterade i att lillebrorn blev tagen av en häxa uppe i något torn där hon förbereder för att koka o äta honom. Då ångrar sig systern vad hon har tänkt. Minns inte hur det slutade dock. Någon annan som minns det eller vet vad det var?
Var förmodligen något avsnitt av nån serie. Tyckte i alla fall det var riktigt skrämmande och obehagligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback