2015-08-03, 15:41
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cossinus
han kanske får besök av sina kvinnliga vän han haft. Tror knappast han kommer sexmörda henne i besöksrummet
Nej troligen inte då Eklund inte får ha besök utan bevakning på grund av riskerna.

Edit: Citat från artikel publicerad 5 maj 2015
"Anders Eklund har, utöver ansökningarna om lufthålspermissioner, även har begärt att få ta emot besök inne på anstalten från en 36-årig småbarnsmamma från Västsverige. Besöken från kvinnan, samt telefonsamtal, blev beviljade – men endast under bevakning av personal, enligt beslut från Kriminalvården som Expressen har läst. Orsaken: En rädsla för att Anders Eklund ska agera "impulsivt" och "sexuellt opassande"."
http://www.expressen.se/nyheter/ande...-for-att-fika/
Senast redigerad av Timeout 2015-08-03 kl. 15:50.
Citera
2015-10-10, 06:25
Avstängd
konstapels avatar
Mycket snack om AE:s förmenta "svagbegåvning". Såvida ni inte är läkare och arbetar med AE på anstalten där han sitter så bör ni nog vara lite försiktiga med att bedöma hans IQ på distans. Hans beteende är ganska typiskt för våldsbrottslingar med utpräglad narcissism och anti-social personlighetsstörning men det innebär inte med nödvändighet att han skulle vara svagbegåvad.
Han har tagit C-kort och arbetat som yrkeschaufför i ett antal år, det är förvisso ingen raketforskning att göra det men det är ytterst tveksamt om en svagbegåvad person (IQ 70-85) klarar av det.

Det är nog snarare så att många i den här tråden alltför villigt lyssnar på vad storkäften LGW har sagt om AE där gång på gång upprepat just att AE skulle vara "svagbegåvad", detta utan att LGW ens har träffat honom.
Citera
2015-10-10, 09:18
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Mycket snack om AE:s förmenta "svagbegåvning". Såvida ni inte är läkare och arbetar med AE på anstalten där han sitter så bör ni nog vara lite försiktiga med att bedöma hans IQ på distans. Hans beteende är ganska typiskt för våldsbrottslingar med utpräglad narcissism och anti-social personlighetsstörning men det innebär inte med nödvändighet att han skulle vara svagbegåvad.
Han har tagit C-kort och arbetat som yrkeschaufför i ett antal år, det är förvisso ingen raketforskning att göra det men det är ytterst tveksamt om en svagbegåvad person (IQ 70-85) klarar av det.

Det är nog snarare så att många i den här tråden alltför villigt lyssnar på vad storkäften LGW har sagt om AE där gång på gång upprepat just att AE skulle vara "svagbegåvad", detta utan att LGW ens har träffat honom.
Min uppfattning också.

Begåvning är ett relativt begrepp. Eklund är säkert hjälplös i vissa sammanhang men totalt
skärpt i andra. Om inte annat så är han tillräckligt "smart" för att välja ut offer som han klarar
av att hantera. Han, så att säga, lyckades med de två morden på Pernilla och Engla.

Det tyder på en utvecklad predator-instinkt, alltså en slags begåvning.
Citera
2015-10-10, 13:51
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Min uppfattning också.

Begåvning är ett relativt begrepp. Eklund är säkert hjälplös i vissa sammanhang men totalt
skärpt i andra. Om inte annat så är han tillräckligt "smart" för att välja ut offer som han klarar
av att hantera. Han, så att säga, lyckades med de två morden på Pernilla och Engla.

Det tyder på en utvecklad predator-instinkt, alltså en slags begåvning.

Han är misstänkt även för mordet på Jasmina 1996, där kroppen aldrig återfunnits. Så nog besittar han en viss förmåga, iallafall verkar polisen tro det. Jag skulle vilja kalla honom ytterst lågt normalbegåvad.
Citera
2015-10-13, 11:37
Medlem
Anders Eklund gör en anmälan till Inspektionen för vård och omsorg, IVO.

Dubbelmördaren hävdar att han inte har fått någon faktura för en tandvårdsbehandling efter att ha blivit misshandlad i fängelset.

Pengarna ska endast ha dragits från hans konto, skriver han.

Nu är han orolig – för att bli lurad.

http://www.expressen.se/nyheter/ande...mot-anstalten/

Citat:
"Detta gäller en tandskada vid ett misshandelsfall på anstalten i Norrtälje. Jag är förundrad över att en myndighet kan hålla på med sådant fiffel och båg. Jag vet ej ens om de betalar moms på mina behandlingar?" skriver Anders Eklund i sin anmälan till IVO.
Citera
2015-10-13, 12:33
Medlem
Nytagen bild på Anders, efter misshandeln
http://www.metro.se/nyheter/anders-e...fg4V79GIzqmGo/

Han är visst missnöjd
synd om dessa kränkta vita medelålders män
Citera
2015-11-23, 12:58
Medlem
Nu är det förhandling i hovrätten. Eklund känner något…

Han kommer inte närvara i hovrätten. Bra advokatråd. Smart strategi för för det gynnar honom inte att visa upp sig, och påminna rätten hur en person ser ut som lustmördar ett barn.

http://www.expressen.se/nyheter/han-...-cirkusartist/

Men det jag finner intressant är att Äcklet uppfattat hur det ligger till, helt korrekt.

– Han är den han är. Han känner att han är en människa som ingen gillar. Han känner av allas avsky. Och det gör han var han än kommer – till och med i en transportbil från Kriminalvården.
Citera
2015-11-23, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Nu är det förhandling i hovrätten. Eklund känner något…

Han kommer inte närvara i hovrätten. Bra advokatråd. Smart strategi för för det gynnar honom inte att visa upp sig, och påminna rätten hur en person ser ut som lustmördar ett barn.

http://www.expressen.se/nyheter/han-...-cirkusartist/

Men det jag finner intressant är att Äcklet uppfattat hur det ligger till, helt korrekt.

– Han är den han är. Han känner att han är en människa som ingen gillar. Han känner av allas avsky. Och det gör han var han än kommer – till och med i en transportbil från Kriminalvården.

Undra hur hovrätten kommer att döma i detta fallet, och om han kommer få högre skadestånd här.
Citera
2015-11-23, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Undra hur hovrätten kommer att döma i detta fallet, och om han kommer få högre skadestånd här.

Det vore fint om hovrätten ändrade tingsrättens dom till inget skadestånd alls.

Det vore ju underligt om Eklund vore den ende fången som hamnade i bråk på alla anstalter. Det normala är ju att detta är incidenter som kriminalvården själva borde kunna hantera. Det är Sveriges värsta våldsbrottslingar det handlar om. Konstigt att det inte sker mer bråk på fängelset. Eller är det bara Eklund som har fräckheten att se sig själv som ett offer som ska ha skydd och skadestånd?

Att ge Eklund skadestånd är det samma som att påstå att normalfallet är att alla fångar i fängelserna är lugna och snälla, och går runt som zoombies och är artiga mot varandra!

I Lisa Holms fall fick varje brottsoffer 50.000 var. Det är nivån på skadestånd när ett barn mördas.
Citera
2015-11-23, 14:40
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel

Min uppfattning om Anders är nog lite åt det håll som LGW pratar om. Han har gjort impulsiva handlingar och har haft tur som inte blivit sedd.
Det handlar inte om skicklighet utan om tur, att försöka begå sexuellt övergrepp på en tjej mitt i ett bostadsområde, så att en boende hör det och tar en bild av honom - tyder inte på att han är så smart.
När man hör honom prata framstår han inte som ett geni. Skulle inte förvåna mig om han ligger strax under 90. Man har säkert också gjort IQ test av Anders vid utredningen av hans brott.
Sedan har en svensk forskningsrapport gjord på 50 000 svenska män visat att brottslingar HAR en lägre begåvning än genomsnittet, även de som har gjort grova brott.http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/...a-har-lagre-iq
Citera
2015-11-23, 16:28
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Money4life
Det finns inte en chans att han skulle sluta om han blir frigiven.

Det skulle inte förvåna mig om straffet livstid verkligen blir livstid i Eklunds fall.
Citera
2015-11-23, 18:17
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
Min uppfattning om Anders är nog lite åt det håll som LGW pratar om. Han har gjort impulsiva handlingar och har haft tur som inte blivit sedd.
Det handlar inte om skicklighet utan om tur, att försöka begå sexuellt övergrepp på en tjej mitt i ett bostadsområde, så att en boende hör det och tar en bild av honom - tyder inte på att han är så smart.
När man hör honom prata framstår han inte som ett geni. Skulle inte förvåna mig om han ligger strax under 90. Man har säkert också gjort IQ test av Anders vid utredningen av hans brott.
Sedan har en svensk forskningsrapport gjord på 50 000 svenska män visat att brottslingar HAR en lägre begåvning än genomsnittet, även de som har gjort grova brott.http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/...a-har-lagre-iq

Att IQ-nivån generellt sett är lägre i bland dömda våldsbrottslingar är inget nytt och har ingen bäring på huruvida AE är lågbegåvad eller inte, du gissar bara.

Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Det skulle inte förvåna mig om straffet livstid verkligen blir livstid i Eklunds fall.

Ja eller väldigt lång tid iaf. Leif Axmyr som hitintills suttit längst släpps nästa år, då har hans straff tidsbestämts till 51 år(!) och han har alltså då suttit av 34 år. Rekord i modern svensk tid. Skulle förvåna mig mycket om AE kommer ut innan han suttit 20-25 år. Han visar noll självinsikt om den skada han gjort, inte bra om man ska övertyga Örebro tingsrätt att få komma ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in