2015-11-20, 23:52
Medlem
Ålens avatar
Men Jesus, klart som fan tjysta viner är viktigt, kanske då inte minst om man är intresserad av vin. Det är som att säga att det inte spelar för roll vad för film man ser eller vad för böcker man köper. Nej, mata inte trollet mer nu.
Citera
2015-11-21, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Men Jesus, klart som fan tjysta viner är viktigt, kanske då inte minst om man är intresserad av vin. Det är som att säga att det inte spelar för roll vad för film man ser eller vad för böcker man köper. Nej, mata inte trollet mer nu.

Vin och mat lever ju i symbios. Jag skulle snarare dra parallellen till att vin och mat är lika viktigt som vilken sås det är till köttet. På middagar ser man till att våga lite extra med vinet, men självklart ska det gifta sig med maten, men att fegt välja ut ett neutralt vin går inte hem.

Man ser också till att lufta det och att det håller rätt temperatur, men man håller inte något slags föredrag om vinet eller hur man dricker vin, om gästerna inte frågar efter det.
Senast redigerad av Brewingmob 2015-11-21 kl. 00:20.
Citera
2015-11-21, 08:18
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen

Byt ut vin mot läsk i ditt inlägg, "kanske inte minst om man är intresserad av läsk".

Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Vin och mat lever ju i symbios. Jag skulle snarare dra parallellen till att vin och mat är lika viktigt som vilken sås det är till köttet. På middagar ser man till att våga lite extra med vinet, men självklart ska det gifta sig med maten, men att fegt välja ut ett neutralt vin går inte hem.

Man ser också till att lufta det och att det håller rätt temperatur, men man håller inte något slags föredrag om vinet eller hur man dricker vin, om gästerna inte frågar efter det.

1) Nope. Mat är en sak och alkohol är en helt annan.

2) Att vin (alkohol generellt) är något "fint" är en marketing grej som producenterna har lurat i underklassen.

3) Många i överklassen dricker inte alls eller gör det bara vid tillfälle. Ju mer du dricker desto mer underklass är du.

4) Det som är poplärt i överklassen är champagne. Jag har inte varit med om att fok dricker särskilt mycket vin. På cocktail paties kan man dricka mixade drinkar. Yngre människor dricker vitt vin.
Citera
2015-11-21, 08:35
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) Varför skulle man hyra in en kock om man är kapabel att laga maten själv? Det visar bara att man är lat.

2) Nej vin är trams. Alkohol är en underklass grej.

Jag menar att det finns tillfällen då man behöver piffa upp traditionell husmanskost.
Överklassen, adeln och väl bemedlade har alltid druckit relativt mycket alkohol. Aperitif, vin till maten, cognac till kaffet, portvin och likörer. Många som vuxit upp i de fina salongerna kan vittna om en mycket utbredd alkoholkultur. Du är iu bara en motvallskärring.

Vinkällare är ingen hittepå-sak och fattigt folk har inte råd med vinkällare eftersom exklusiva viner kostar skjortan och en bra vinkällare är mycket dyr. Det handlar ju inte om att ställa pavorna i ett källarförråd. Det ska vara rätt temperatur, luftfuktighet, ljusskyddat osv.

Alkohol lyfter fram och förstärker smaker i mat. Rätt kombination av mat och dryck är a och o för finsmakare. Med rätt kombination blir det i princip en gastronomisk orgasm. Det blir det inte om du parar en maträtt med ett slumpässigt vin. Dricker du fel vin till en het chilirätt t.e.x kommer hettan bli olidlig och oätlig men väljer du rätt kommer du minnas det med glädje.
Senast redigerad av Cineasten 2015-11-21 kl. 08:50.
Citera
2015-11-21, 08:41
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob

Ja, vin är både vetenskap och kultur. Jättespännande tycker jag! Men Fru B. kanske bara dricker vin från tetrapack..?
Citera
2015-11-21, 08:42
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) Man ser till att ha maten färdig lagom till att gästerna kommer. Sen sätter man aluminium folie över eller sätter den i ugnen på låg värme.

2) Hur mycket vin tror du att man dricker? Kanske 2 glas per person? Då spelar det i princip ingen roll vilket vin du serverar.

3) Ingen i överklassen dricker dyra viner allt som har med alkohol att göra är en underklass grej.
Inte en siffra rätt. Vilken överklassfamilj ställer ut plåtar eller tallrikar med aluminiumfolie när de har gäster? Du sitter ju bara här och larvar dig.

Det är ju allmänt känt att överklassen alltid har vältrat sig i vällagad, överdådig, fet mat stekar, gåslevrar, vakrelägg osv osv), tillagad av kockar och till det har det konsumerats mängder med vin, cognac, champagne osv. Förr fanns det ju tom sk herreöl och bondeöl. Den första sorten var alkoholstark och till för fint folk medan bondeöl var svagt och dracks av allmogen.
Citera
2015-11-21, 08:44
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Överklassen, adeln och väl bemedlade har alltid druckit relativt mycket alkohol. Många som vuxit upp i de fina salongerna kan vittna om en mycket utbredd alkoholkultur. Du är iu bara en motvallskärring.

Det finns ju vissa regler i överklassen (som bland bildade människor överhuvudtaget), som att inte bli synligt berusad mera efter studieåren. Men det blir man ju inte heller av två glas vin och kanske en avec på en trerätters middag som intas under loppet av flera timmar.
Citera
2015-11-21, 08:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Inte en siffra rätt. Vilken överklassfamilj ställer ut plåtar eller tallrikar med aluminiumfolie när de har gäster? Du sitter ju bara här och larvar dig.

Det är ju allmänt känt att överklassen alltid har vältrat sig i vällagad, överdådig, fet mat stekar, gåslevrar, vakrelägg osv osv), tillagad av kockar och till det har det konsumerats mängder med vin, cognac, champagne osv. Förr fanns det ju tom sk herreöl och bondeöl. Den första sorten var alkoholstark och till för fint folk medan bondeöl var svagt och dracks av allmogen.

Detta med fet mat tror jag dock inte stämmer längre i allmänhet, i överklassen. Smalhets- och sundhetsidealet har nått dit också. I synnerhet för kvinnor men även för män. En stor mage betyder inte längre makt och pondus, det står för misslyckande - att inte ens kunna sköta sin egen kropp. Jag har hört att många i överklassen - särskilt kvinnor men även män som sagt - faktiskt ständigt går hungriga, av rädsla för att bli feta och på så sätt förlora i stil och aktning. Det är WT som äter sig feta idag, det är omvända världen mot för hundra år sedan!
Citera
2015-11-21, 08:52
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det finns ju vissa regler i överklassen (som bland bildade människor överhuvudtaget), som att inte bli synligt berusad mera efter studieåren. Men det blir man ju inte heller av två glas vin och kanske en avec på en trerätters middag som intas under loppet av flera timmar.
Visst är det så men tittar vi på hur de sett ut historiskt så söp sig adeln och överklassen asberusad under sina fina fester men deras fester blev knappast kraschade av poliser som slängde packet i finkan...
Citera
2015-11-21, 08:55
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Detta med fet mat tror jag dock inte stämmer längre i allmänhet, i överklassen. Smalhets- och sundhetsidealet har nått dit också. I synnerhet för kvinnor men även för män. En stor mage betyder inte längre makt och pondus, det står för misslyckande - att inte ens kunna sköta sin egen kropp. Jag har hört att många i överklassen - särskilt kvinnor men även män som sagt - faktiskt ständigt går hungriga, av rädsla för att bli feta och på så sätt förlora i stil och aktning. Det är WT som äter sig feta idag, det är omvända världen mot för hundra år sedan!
Fet mat är ju inte bara synonymt med hamburgare och pizza eller dylik snabbmat. Men visst, idag lägger överklassen väldigt mkt tid på att hålla sig i form med hjälp av personliga tränare, personliga kockar osv.
Citera
2015-11-21, 09:02
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Fet mat är ju inte bara synonymt med hamburgare och pizza eller dylik snabbmat. Men visst, idag lägger överklassen väldigt mkt tid på att hålla sig i form med hjälp av personliga tränare, personliga kockar osv.

DET vet jag! De traditionella såserna i det Franska köket t.ex. innehåller ju oceaner av smör och/eller grädde. Där får man se upp! (Men det är GOTT! :-) )
Citera
2015-11-21, 09:24
Medlem
Citat:

Jag är dock ganska säker på att den feta maten lever än idag. Har man resurser så vill man att mat ska smaka bra. Det är ju en smakfråga men torr mat är ju bland det värsta som finns. Bräserat kött i sitt eget fett eller smör/olja tillsatt med någon arom förhöjer ju smakupplevelsen på köttet rejält. Tråkig potatis kan man smörslunga och tillsätta salt och citron, såser gjorda på ren grädde eller creme fraiche går inte att jämföra med någon slaskig sky eller en platt sås gjord på bas av bechamel.

Man behöver ju nödvändigtvis inte relatera dagens mat till fett kött, dvs gåslever osv. Utan idag är det mera tillagningssättet med feta kvalitativa ingredienser som är centrala i den finare maten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in