2010-02-09, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av semuor
Så ironi ar inte nar man skriver HELT motsagesefulla namn till overklassnamn? Hm. Den som behover en smiley efter det for att fatta att det var ironi ar nog ganska dum den. Vem skulle på fullaste allvar tro att de varsta WT arbetarnamnen jag kunde komma på ar adelsnamn?

Och snalla lar mig, hur ar jag ironisk IRL? Ska jag satta en smiley då också eller?
Vissa saker ska man forstå, sen att du forsoker forsvara dig i denna fråga får dig bara att se otroligt dum ut.

Inte mitt fel att du har aspberger.

Och hur fasen vet jag att du inte missuppfattat det? Du kan mycket väl förväxlat adelsnamn med arbetarnamn, med andra ord lärt dig fel. Ditt inlägg var inte ett dugg roligt någonstans, vilket fick ironikänslan att utebli. Det var bara poänglöst och efterblivet.

Hur du är ironisk IRL? Är du seriös? Då visar du det med ansiktsuttryck/ditt sätt att uttrycka dig i tal. Motsvarigheten på internet är smileys, eller ett roligt uttryckssätt. Sätter 100 spänn på att du är en sån där bitterfitta som inte har några ansiktsmuskler överhuvudtaget. Du är lika stel som en delfin och alla missuppfattar dig varje gång du drar ett skämt.

Citera
2010-02-09, 18:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skattefifflarn
Folk som envisas med att tvinga på deras barn bokstaven c där det går lika bra (bättre enligt mig) med k.

Exempel:
Karl blir Carl
Kalle blir Calle
Markus blir Marcus

Istället för v ska f envist användas.

Exempel:
Gustav blir Gustaf

Sen har vi klassikern Ebba. Det skriker så mycket överklass.

Sen är det vanligt att Filip blir Philip. Denna j-a stavningen med Ph - vad är grejen? Jo, att visa att man tillhör överklassen.

Hela den här grejen med att försöka visa att man minsann tillhör överklassen är ett enda stort skämt. Vad jag däremot har märkt är att den riktiga överklassen ibland skiter fullständigt i det här med att "visa" och ger därför sina barn den vettiga versionen av namnet.

Men det ni ska komma ihåg tydligast är absolut Ebba. Ska ni hem till en brud på party som heter Ebba, då är det inga söndriga jeans och en fotbollströja som gäller (fast å andra sidan, när är det okej? )

Vill man konstla till det ännu mer kan man ju köra på Philippe, då blir det lite franskt aristokratklang på det.
Citera
2010-02-13, 10:34
Medlem
tryffs avatar
Carl låter fint idag kanske...

Men för 50 år sedan var karl det vanligaste pojknamnet i Göteborg. Var och varannan pojke hette faktiskt karl/kalle (kålle).

Till skillnad från ada, beda eller osborn som jag under mina 40 år i staden aldrig träffat på eller ens hört talas om.
Citera
2010-02-16, 17:56
Medlem
Itmans avatar
Claës känns väldigt öfverklass.
Citera
2010-02-18, 22:33
Medlem
några fler överklassnamn; Marika, Sigvard, Elisabeth, Charlotta, Freja, Olga, Tom, Adam, Albert, Pauline, Beatrice (Bea), Edward, Elsa, Ian, Isak, Adrian, Klara, Sebastian, Peder
Citera
2010-02-19, 08:38
Medlem
Nobilitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kotlettfrilla
Jag får för mig att alla med adligt efternamn heter Johan i förnamn, ligger det något i det?
Sedan har vi ju de övriga kunganamnen plus kanske maximillian och så... För tjejer är det väl prinsessnamnen plus Sophie, Louise osv..

Edit: vet inte om det tillhör Livvsstil men...

Jag är adlig och mitt namn är Johan, dock kommer namnet från min mors sida av släkten vilka inte är adliga.
Orkar inte gå igenom hela adelns kalendern men har kollat lite bland unga adliga i Sverige,
och visst finns det några Johan, men inget som är vanligare en vissa andra namn...
Citera
2010-02-19, 18:37
Medlem
Caputskis avatar
Sorry för OT, men kan man kolla någonstans hur många som döpts till Adolf efter 40talet ?
Citera
2010-02-20, 22:49
Medlem
Cornelia?
Citera
2010-02-21, 03:06
Medlem
Zneekahs avatar
Jens har blont långt hår bakslickat och jobbar med IT. Han har fula skor och röda chinos när han drar till laroy för å festa lite. Efter att ha hällt i Beatrice (men kallas gärna Bea) några cosmopolitans tar de en taxi hem och knullar lite.

klasshat i vår tid, HALLÅ? <---------
Citera
2010-02-21, 03:08
Medlem
Zneekahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasagne
några fler överklassnamn;.../Beatrice (Bea)/...

a men vafan! lovar att jag inte såg! men bevisar bara att vi båda är på samma spår
Citera
2010-02-21, 03:47
Medlem
Tycker Oscar känns väldigt överklass..
Citera
2010-05-16, 03:55
Medlem
Varför klär man sig som om man vore riktig överklass?

Hejsan.

Har ett dilemma.

Varför klär sig folk för att utstråla överklass/lite mer?

Varför ser folk upp till folk som har 2kr kvar 26:e men fetaste kläderna istället för att kolla på killen som har normala värderingar och normer att klä sig till sin plånbok?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in