2015-11-21, 03:03
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laddish
Vet man ens om NB´s ex-fru och dotter lever? Har polisen varit i kontakt med dom? Han kanske har mördat dom oxå.

Den första fråga är mycket adekvat. Jag vill också veta. Den andra frågan är ett riktigt långskott i nattmörkret.
2015-11-21, 03:19
Medlem
Theforeigners avatar
[quote=hasselmuz|55471568]Att han "till och med" fått medicin av farbror Arne ser jag som ett tecken på att det inte var så allvarligt. Vad vet farbror Arne om magproblem?

Får jag gissa så har NB magkatarr ( sur mage) av stress och fick Omeprazol eller Novalucid av farbror Arne. Receptfritt.

Det finns ju inte någon magsjukdom som gör att man plötsligt måste bajsa, normal avföring . Ingen diarré efter vad som sägs.[/QUOTE]

Mitt fetande.

Jag trodde att du hade läst & sett foton FUP, tydligen inte.

Det finns foto på NBs bajs i ladan och det är 100% diarré.
2015-11-21, 03:26
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Och? Det tas självklart blodprover vid ankomst till häktet. Kallas rutinprover.

Ok tak för den infon.
Det är väl den läkare, eller sjuksköteska? som är kopplad till häktet som tar det rutinprovet eller?
Vet du också vad det är för prover dom tar?
Och när i processen dom tar det ? dvs viket datum har dom då tagit det blodprovet på NB?
Och vart skickas det blodprovet?
2015-11-21, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vad gäller parkeringen så var det enormt mycket lukt efter personer och hunden kan sen få tapp vid vägen.
Lisas moped fanns parkerad bakom cafeet på en enslig plats, man vet att hon gått från cafeet till mopeden och skall haft en påse med prylar på mopeden.
För hunden skall det inte finnas några problem att få vittring vart Lisa gått från mopeden, men eftersom den inte ens kunde följa Lisas spår till vägen, är det sannolika att Lisa har inte gått från mopeden.
En hunds markering är aldrig något bevis, men indicien blir att Lisa tog sig från mopedplatsen på annat sätt än att hon tog sig gående från platsen.
2015-11-21, 03:48
Medlem
[quote=Theforeigner|55472038]
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Att han "till och med" fått medicin av farbror Arne ser jag som ett tecken på att det inte var så allvarligt. Vad vet farbror Arne om magproblem?
Får jag gissa så har NB magkatarr ( sur mage) av stress och fick Omeprazol eller Novalucid av farbror Arne. Receptfritt.
Det finns ju inte någon magsjukdom som gör att man plötsligt måste bajsa, normal avföring . Ingen diarré efter vad som sägs.[/QUOTE]
Mitt fetande.
Jag trodde att du hade läst & sett foton FUP, tydligen inte.
Det finns foto på NBs bajs i ladan och det är 100% diarré.
Det som mycket lätt framkallar diarre är kolibakterier i maten och då är det köket som är boven, och har han ofta haft diarre är det sannolikt källan till problemet.
2015-11-21, 04:03
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disponent
BRA inlägg arkmike.

Den nuvarande psykologiska statusen hos aktuell GM är någon form av
personlighetsstörning/sjukdom som kan bottna sig redan ifrån barndomen.
Men...personlighetsstörningen kan också vidare utvecklas av trist levnadssätt, och med inslag av missbruk av sprit som kan förstärka personlighetsstörningen mer fördjupande.
Några skumma röster hör han inte.....allt handlar om ren förnekelse av ansvar och därför inte vill
inse fakta av sitt personlighetsstörda sätt.
Det kallas för (förträngningar och bortförklaringar) för att inte känna av hotet att inse fakta av sina handlingar.
En person av detta slag bör granskas mer ingående för att leta efter ännu mer dolda psykologiska fel
som måste kartläggas på ett djupare sätt. ( Gärna med en person med förtroende).
Den här typen av GM är ganska komplexa genom analys, men med rätt person kan man lycks tränga igenom försvaret ganska bra.
Till slut når man fram till ett segdraget erkännande.
När detta väl är gjort, brukar personen tala som en öppen dagbok.

Tack för komplimangen. Jag är med på ditt spår.
Apropå "trist levnadssätt" fick jag tips om en dokumentär på UR som just skildrar den aspekten hos några litauiska gästarbetare i Norrland med inslag av just tristess, alkohol och sex.

Vad representerade Lisa egentligen för NB?
Ett maktlöst barn som han själv en gång varit.
En kvinna som ska straffas.
För vad då?
Det är Lisas pappas adekvata fråga.

NB är bottenfryst av Misstro till kvinnor med en Mamma som lämnade bort honom. Varför det?
Att få till stånd en anknytning i ett förtroligt samtal tar sin tid.
Vi har att göra med en vuxen man med Mamma som den närmaste vännen. Det går inte ihop.
Beteendet är naturligtvis infantilt. Han är ett mycket litet barn i en vuxen mans kropp, ingen bra kombination.
Han är känslomässigt beroende av Mamma och ingen annan.
Vad skulle Mamma säga om.... ?

Jag tillåter mig (mitt i natten) att spåna men ändå......
Det finns inga svar.
Jag skulle vilja ha en pratstund med exfrun, hustrun och mamman.
Vad förenar dem förutom att NB kanske väcker moderskänslor.
Jag vete fan
2015-11-21, 05:18
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av depla
Tycker bara det känns bättre ju längre från Skövde prövningen sker...

Vad spelar det för roll - utgången i detta mål kommer bli precis samma som TR!!
2015-11-21, 08:25
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Cred för att du tog dig tid att svara och beskriva din helhetsbild. Alltför många som tvivlar på dömda mördares skuld i krimtrådar ägnar sig bara åt att hacka på enskildheter en i taget och vägrar diskutera helheten.

Jag tog mig friheten att numrera dina argument (och därmed "förfalska" citatet något) för att det ska bli tydligare vad jag besvarar.

1. Frånvaro av bevis är inte ett bevis. Särskilt inte när det kan finnas flera rimliga förklaringar till varför spår saknas. Emballering + städning av utrymmet i bak är en sådan som jag själv tror på.

2. Samma som ovan. Dessutom finns det inga fynd från någon annan person heller, så varför det skulle tala emot NB:s skuld förstår jag inte. Vidare så verkar det dyka upp som en underliggande premiss i alla skuldtvivlares resonemang att mördaren borde ha lämnat som ett heltäckande pärlband av spår överallt. Men när man läser brottsplatsundersökningar tycker jag snarare man slås av att det är rätt få saker man oftast hittar. Även när mördaren inte varit alltför omsorgsfull med att dölja sina spår. Dessutom har han troligen bara varit i boden en mycket kort stund och det är inte så många föremål i den som undersökts.

3. Håller jag absolut inte med om. Han har hanterat den döda kroppen - alla andra förklaringar är orimliga och fullständigt, totalt osannolika. Det är för många av varandra oberoende spår han lämnat för att det skulle kunna vara slumpvisa kontamineringar (bortsett då från att även en enda slumpvis sådan kontaminering förefaller väldigt osannolik milt uttryckt)

4. Vissa skador hade han ju faktiskt. Men det finns heller inga spår på Lisas händer eller liknande vad jag förstår som tyder på att hon har försökt värja sig med större kraft. Inget under naglarna t ex. Lisa var ganska liten och späd och har troligen överrumplats, ev även hotats. Som förhållandena ser ut är därför detta inget indicium för oskuld heller. Dessutom hade det gått nästan en vecka när han undersöktes.

5. Tidsfönstret är inte så långt, men jag kan inte se att det på något vis skulle vara omöjligt. Mord är brott med snabba förlopp som regel och eftersom inget regelrätt sexuellt övergrepp verkar ha begåtts så är det inte på minsta vis orimligt att anta att Lisa är död redan kl 18.45. Då finns det med marginal den tid som behövs för att få ihop tidsschemat.

6. Det håller jag med om, men psykologiska analyser av en misstänkt person kan inte användas för att förklara bort bevis. De konkreta, tekniska bevisen och vittnesmålen måste alltid tas först. Det är här många alternativteoretiker går i fällan och slutar i absurda hypoteser. De börjar med att försöka bedöma hur den misstänkte verkar vara som person (Oftast dessutom byggt på alldeles för dåligt material) och använder sen det de tycker sig ha sett för att förklara bort teknisk bevisning. Det är att spänna kärran framför hästen.

7. Det är ju inget som talar MOT skuld. Hade man sett bilen på annan plats hade det varit något som talat mot. Dessutom finns ju flera vittnesmål som i mina ögon är bra och passar väl in i den hypotes som byggs utifrån den tekniska bevisningen med DNA-fynden som utgångspunkt och det faktum att ingen vet var den åtalade befunnit sig under tiden före, under och efter mordet (Däremot har han försökt förmå sina anhöriga att ljuga om saken)

8. Osäkert och stämmer inte in med övriga observationer. Det finns nästan alltid i en större utredning någon sån här typ av motsägelsefull eller motsägande vittnesmål. Det finns många felkällor när vittnen ska minnas. Dessutom går det ju inte ihop med fruns och broderns vittnesmål under förhören om att han inte varit hemma, men bett dem ljuga om saken. Och även om NB varit hemma runt kl 18 ger det honom lika lite alibi för mordet som besöket hos Handlarn i Källby.

9. Ett cirkelresonemang som dessutom bygger på din subjektiva tolkning. Jag tycker inte att han verkar överdrivet smart och har han - som brottets utförande antyder - handlat under en stark, sadistisk störning av något slag så är det enligt min mening ganska förväntat att han inte beter sig särskilt rationellt.

10. Nej, inte logisk. Men varför utgår du från att han måste ha handlat logiskt? Jag har påpekat åtskilliga gånger i tråden att detta är ett allvarligt felslut. Det finns absolut ingenting som talar emot en uppjagad NB med höga mängder adrenalin i kroppen som under inflytande av denna stress fattar flera impulsiva beslut som inte är särskilt bra. Eller som framstår som bra utifrån hans oförmåga att förutsäga framtiden. Tror du han i det ögonblicket tänkte att det säkert skulle komma hundratals människor och gå skallgång på åkrarna och i dikeskantena?

11. Det är din tolkning, jag tycker inte den stämmer med förhören med brodern. Det här är också en ganska sluten och tillknäppt person som det torde vara svårt att avläsa för folk som inte känner honom väldigt väl.

12. Utom då att han ljugit om var han befunnit sig under tiden för mordet. Och det är ju en ganska stor lögn. I övrigt har du rätt, men å andra sidan har det ju inte varit så svårt för honom rent tekniskt/minnesmässigt att ljuga. Han säger ju i princip bara att nej han har inte varit där och nej han minns inte och nej han har inte gjort det och nej han har aldrig träffat henne.

Tack för ett välskrivet svar.

Jo jag kan förstå att en vanligtvis förnuftig person kan agera irrationellt i ett tillstånd av stark upphetsning.

Det jag har svårt att få ihop psykologiskt är hur NB, om han nu är mördaren, måste ha växlat mellan å ena sidan dåraktig tanklöshet och å andra sidan genomtänkt och rationellt handlande under de olika momenten av sin gärning.

Han tycks inte ha skyddat sig alls när han angripit sitt offer utan kladdat ner henne med massvis av DNA, inklusive sitt blod, dödat henne på sin egen arbetsplats med snöre och tejp som han brukade använda i sitt arbete och lämnat kvar dessa redskap på brottsplatsen. Som upplagt för att åka fast.

Därefter har han plötsligt betett sig som en professionell mördare och skickligt plastat in offret och transporterat det i bilen utan att polisens tekniker kunnat hitta ett enda spår efteråt.

Efter att transporten var avklarad och han pressat in den döda kroppen i skåpet i byssjan så har han plötsligt förlorat förståndet igen, tagit med sig hjälm och jacka ut och lagt dem fullt synliga i en rishög strax utanför byssjan. Resten av föremålen har han sedan spridit ut så att de bildar en snitslad bana mellan mord- och dumpningsplats. Han har således sett till att det bara är en tidsfråga innan polisen finner liket.

Sen har han av någon anledning börjat agera klokt igen, skyndat sig hem, bett om att få sina byxor tvättade och ringt sin mamma på Skype för att skaffa sig ett kontrollerbart alibi.

-

Man kan också se psykologiska motsägelser i hans lugna beteende vid hemkomsten efter mordet, då han åker och köper pizza med sin hustru och sedan ligger och tittar på filmer med henne resten av kvällen, och hur svaga nerver han uppvisar efter att han förstått att han kan vara misstänkt av polisen. En enkel förklaring skulle vara att han helt enkelt inte visste något om mordet på söndagkvällen. Men är han skyldig så visar han tecken på två helt olika läggningar, till en början behärskad och oberörd som en psykopatisk lustmördare, senare nojig och skräckslagen, mer likt en engångsmördare som begått ett impulsdåd som han sedan ångrar.

- - -

När det gäller förekomsten av NB:s DNA på LH:s kläder så har det framförts en del intressanta alternativa möjliga förklaringar på den här tråden av bl.a. Moretex, som jag själv som amatör dock har svårt att bedöma rimligheten i. Det vore intressant att höra någon oberoende expert uttala sig om saken. Under rättegången i tingsrätten kunde ingen ge några ordentliga svar angående möjligheten för kontamination. Jag skulle gärna se ett utländskt expertvittne i hovrätten som inte är påverkad av trycket från svensk media.

Jag tycker inte man helt kan utesluta planteringsmöjligheten heller. Det är allmänt känt idag att det letas DNA-spår på brottsplatser så det första en person som planerar ett mord torde tänka på om han vill vilseleda polisen är att försöka plantera någon annans DNA på offret. Även om det inte skulle vara så i det här fallet så bör polis och domstolar vara vaksamma på den möjligheten och inte blint förlita sig på DNA.

- - -

Eftersom du förutsätter att NB är gärningsmannen så ser du naturligtvis hans uppgift om att ha varit hemma när mordet begicks som lögn. Men han behöver inte ha ljugit utan kan ha varit osäker på vilken tid han kommit hem och bett sina anhöriga säga att det var kl 18 för att försäkra sig om att inga misstankar skulle uppstå mot honom. Han hade ju varit i ladan under söndagen så det är inte underligt att han blev nervös när man hittade en handske därinne och polisen spärrade av byggnaden. Även för en oskyldig kan det vara angeläget att ha alibi för tiden då ett brott antas ha begåtts.

Om man utgår från vad AB och IB berättar i förhören så har NB ingalunda kommit med några detaljerade instruktioner om vad de ska säga utan det tycks ha varit en spontan uppmaning vid ett enda tillfälle. Jag anser att denna vädjan om alibi kan ha olika förklaringar och inte nödvändigtvis talar för att NB är skyldig.
2015-11-21, 08:28
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Vilket är då det mest sannolika tillfället när GM skulle ha "dragit ner respektive upp hennes kläder" om inte vid den våldsamma hanteringen av kroppen när hon skulle pressas in i det trånga skåpet?
Ett fullt rimligt och mera troligt scenario är att GM tvingades lossa och dra undan kläderna därför att jacka, byxlinning och bälte tjorvade fast i den smala skåpsöppningen. GM kunde på så vis frigöra den sista millimetern som behövdes för att kunna pressa in även underkroppen.

)
Han var tvungen att dra upp tröjan och behån så att brösten var blottade?

Nej, du, det finns inte uns av rimlighet i ditt scenario där.

Reflektion: Det låter sig allt tydligare anas att det på sina håll bjuder emot väldigt att
ta till sig sanningen om vad detta mord verkligen handlar om.
Det kan hänga samman med att man instinktivt värjer sig inför att en sån här manifesterad
ondska som det är frågan om kan vara en realitet i landet Sverige 2015. Utspelande sig
i en omgivning som så markant bär idyllens och fridens prägel.
Och denna idyll skulle kunna rymma detta bestialiska ONDA, en människa kapabel till detta?
Nej, det är för osannolikt. Det går utanpå ens fattningsförmåga så därför håller man
det hela i det längsta ifrån sig och försöker mobilisera förklaringar som "tonar ner"
det fasansfulla, gör det mera uthärdligt och i nivå med vad man kan greppa med sitt förstånd.

Ännu har några stycken här i tråden alltså långt fram till punkten där man tvingas förlika sig
med vad som skett av hemskheter i den nu brutalt söndersprängda landsortsidyllen i
Skaraborgs län. Och även till punkten som gäller vem som stod för det onda. Den nu dömde
herren från Litauen.
Senast redigerad av Grandioso 2015-11-21 kl. 08:45.
2015-11-21, 08:57
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Efter att transporten var avklarad och han pressat in den döda kroppen i skåpet i byssjan så har han plötsligt förlorat förståndet igen, tagit med sig hjälm och jacka ut och lagt dem fullt synliga i en rishög strax utanför byssjan. Resten av föremålen har han sedan spridit ut så att de bildar en snitslad bana mellan mord- och dumpningsplats. Han har således sett till att det bara är en tidsfråga innan polisen finner liket.
Nej, de låg inte alls fullt synliga. Avstå gärna från att desinformera tråden, tack.
Läs och försök att ta till dig:

På rishögens baksida, i nedre delen, låg en jacka (G014) och en hjälm (G013). Jackan
låg ovanpå en gren i kanten av rishögen. Inga kvistar eller ris låg direkt ovanpå jackan.
På jackan fanns sekret/dna och blod/dna som härrör från Nerijus Bilevicius samt Lisa
Holm. Till höger om jackan mellan några kvistar låg en hjälm upp och ner, toppen på
hjälmen vilade på några odlingskrukor som låg i vattnet. På hjälmen fanns blod/dna som
härrör från Lisa Holm.
Bakom rishögen fanns en mindre jordhög, på den låg ett par hörlurar/öronpluggar
(G015), på kanten av jordhögen låg ett blått snöre (G016).
Jackan och hjälmen var inte synliga från grusvägen utan syntes endast om man stod
uppe på någon av de närbelägna gräsbevuxna jordhögarna på baksidan/sidan av
rishögen.

(FUP s.836)
2015-11-21, 09:00
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
IB och NB har helt olika versioner av Skype-samtalet varför vi lugnt kan utgå från att NB kom hem strax före avfärden till affären; han sparkade av sig skorna och satte fötterna i ett par öppna plastskor (säger i förhör att han snörde på sig sina gymnastikskor - vilket övervakningskameran svarar att han inte gjort).

Mellan kl. 19:35:04 – 19:51:31 så kopplas det upp ett livesamtal mellan användaren
"zemcuzynka" och användaren "jurate6173".

"jurate6173" är NB,s mammas användarnamn på Skype.
2015-11-21, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Angående spår från mopeden så vet jag inte vad du menar med att polisen sa att det inte fanns några utgående spår från mopeden. Om du syftar på att inte hundarna tog upp något spår när de väl kom till platsen så kan jag upplysa lite hur en hund spårar och hur lätta spår är att ta upp. En hund är ytterst effektiv på att spåra upp personer, dels genom spår men också genom sök. Om man tänker sig spår efter ett par fötter som gått över grus samt en hård asfalterad väg, då är spår rätt så svåra att följa för en hund.

Om det förflutit en längre stund som i det här fallet måste ha rört sig om timmar, innan hunden är på plats, så minskar såklart chanserna för ett lyckat spår. Den hade rört sig många människor runt ladan och runt mopeden när hunden anlände, så bara där minskar chansen ytterligare. Dagen eller kvällen när Lisa försvann så blåste det också rejält, vilket gör ett spårsök ytterligt svårt att genomföra på ett lyckat sätt.

Med alla dessa nackdelar för själva spårandet av en människa under förflyttning på ett så hårt underlag, bland mängder av fotsteg så blir chansen i stort sett obefintlig för att det ska bli en träff på något spår överhuvudtaget. Tänker du däremot fysiska spår efter skor så är det lika liten chans där... det har alltså stövlat omkring åtskilligt med fötter i området runt mopeden vid det här laget.

Om vi däremot talar om ladan och saksök är det andra regler som gäller. Nu så utgår jag ifrån att det var spår som hundarna var tänkta och ta upp, och sedan också vittring från en människa, tex den försvunna... även tillhörigheter eller bara saker som har någorlunda vittring bör bli markerade. Då pratar vi om föremål som tex handsken... där har du vittring, men en spiklåda som stått där i två dagar är som vilken grå sten som helst för hunden.

Självklart så markerar hunden på en intressant fläck, som Nerijus avföring, eller hans nyspillda säd. .. Även en enstaka blodsdroppe skulle få en hund intresserad, men det är inte säkert att en spårhund markerar vid en sådan... men kanske fäster någon sekunds extra uppmärksamhet vid denna... om inte den hunden som var på plats på kvällen var tränad för denna sorts spår. Jag kommer inte riktigt ihåg, men jag tror att polisen var på plats framåt elvatiden på kvällen... och jag minns inte vid vilken tid de slog på den stora trumman med full insats med flera hundpatruller och olika hundar.

Du har fel. Det är inte svårt för en hund att spåra på grus. (T o m asfalt där bilar åkt förbi kan en hund klara. ) Spåren blir inte alls svagare efter några timmar. Det man vet om spårhundar är snarare att spåren blir starkare om "de får ligga till sig". En hund kan gå ett 24 timmar gammalt spår. I ladan sökte och spårade hunden. Den hittade inte handsken vilket den skulle ha gjort ( t o m SH vittnade om att handsken inte fanns där söndag kväll), hunden hade också hittat snören och örhängena utan problem. För att inte tala om den starka lukten efter en kropp.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in