Citat:
Ursprungligen postat av
Theforeigner
Jamen förklara då hur det kommer sig att polisen säger att det inte fanns några utgående spår från mopeden, har hon kanske svävat över till ladan ?
Och källa på att det var "porten hon har kommit in i ladan" ?
Finns inga bevis för det !!!
Angående spår från mopeden så vet jag inte vad du menar med att polisen sa att det inte fanns några utgående spår från mopeden. Om du syftar på att inte hundarna tog upp något spår när de väl kom till platsen så kan jag upplysa lite hur en hund spårar och hur lätta spår är att ta upp. En hund är ytterst effektiv på att spåra upp personer, dels genom spår men också genom sök. Om man tänker sig spår efter ett par fötter som gått över grus samt en hård asfalterad väg, då är spår rätt så svåra att följa för en hund.
Om det förflutit en längre stund som i det här fallet måste ha rört sig om timmar, innan hunden är på plats, så minskar såklart chanserna för ett lyckat spår. Den hade rört sig många människor runt ladan och runt mopeden när hunden anlände, så bara där minskar chansen ytterligare. Dagen eller kvällen när Lisa försvann så blåste det också rejält, vilket gör ett spårsök ytterligt svårt att genomföra på ett lyckat sätt.
Med alla dessa nackdelar för själva spårandet av en människa under förflyttning på ett så hårt underlag, bland mängder av fotsteg så blir chansen i stort sett obefintlig för att det ska bli en träff på något spår överhuvudtaget. Tänker du däremot fysiska spår efter skor så är det lika liten chans där... det har alltså stövlat omkring åtskilligt med fötter i området runt mopeden vid det här laget.
Om vi däremot talar om ladan och saksök är det andra regler som gäller. Nu så utgår jag ifrån att det var spår som hundarna var tänkta och ta upp, och sedan också vittring från en människa, tex den försvunna... även tillhörigheter eller bara saker som har någorlunda vittring bör bli markerade. Då pratar vi om föremål som tex handsken... där har du vittring, men en spiklåda som stått där i två dagar är som vilken grå sten som helst för hunden.
Självklart så markerar hunden på en intressant fläck, som Nerijus avföring, eller hans nyspillda säd. .. Även en enstaka blodsdroppe skulle få en hund intresserad, men det är inte säkert att en spårhund markerar vid en sådan... men kanske fäster någon sekunds extra uppmärksamhet vid denna... om inte den hunden som var på plats på kvällen var tränad för denna sorts spår. Jag kommer inte riktigt ihåg, men jag tror att polisen var på plats framåt elvatiden på kvällen... och jag minns inte vid vilken tid de slog på den stora trumman med full insats med flera hundpatruller och olika hundar.