2015-11-20, 12:50
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
För att evolution förklarar motsatsen din dumma idiot! Evolution förklarar att alla arter och individer vill sprida sina gener vidare, även om det är på bekostnad av andra arter och individer i naturen. Varför fattar du inte? Hur ruttna är egentligen dina hjärnceller. Evolutionen förklarar allting som är motsatsen till kärlek, moral och skuldkänslor. Evolution går på att: ta plats, gör dig själv anpassningsbar, sprid dina gener, var stark. Ingenstans finns det rum för kärlek, moral eller skuldkänslor. Fattar du trögt bara eller vill du inte fatta?
Finns inget motsatsförhållande mellan biologi och koranen eller bibeln, biologi berör inte ens den stilistiska litterärt nedprntade förklaringen om hur olika individer upplever tillvaron, bibel skriver om hat och hämd kärlek och sorg , längtan osv, in absurdum... medan koranen drar det några ytterligare nivåer i våldsretorisk LITTERÄR skildring, att du med iq 0,00 får det till att skönlitt. öht berör biologi och mikro- makro .. är ett tecken om att du borde sätta dig i skolbänken på åk 1 nivå.
Citera
2015-11-20, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
VAD är från 1 till 0?

Du menar från 0 till 1 antar jag? Det var så jag menade iaf.

Jag menar att 1 är nummer 1 och är tillverkat, hade det inte tillverkats hade ingenting existerat och 0 varit rådande.

Jag menar inte att siffran 1 kan orsaka något, jag menar att abstrakta enheter som är matematiskt logiskt 1 är konstruerade. Sammansatta enheter, abstrakta logiska komplexa konstruktioner som är oberoende av talsystem och som i sig själva är utan början och slut. Dessa ettor övergår rumtiden och orsakade Big Bang, de övervann 0 och det skedde med en stor smäll.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2015-11-20 kl. 15:12.
Citera
2015-11-20, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
VAD är från 1 till 0?

Poängen var nu inte att jag skulle bevisa mina argument ända ner till det metafysiskt ofalsifierbara. Poängen var att visa att det finns ett annat svar än de alternativ som Demotrams presenterade. Ett annat svar som varken krockar med egna motsägelser eller med vetenskapen. Ett svar som inte inför något som inte har ett eget ursprung samtidigt som man slipper handskas med oändlig regress av händelser.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2015-11-20 kl. 15:57.
Citera
2015-11-20, 19:02
Medlem
Citat:
Välj mellan ett evigt universum eller en evig Gud. Finns inget annat.

Men om Gud har funnits i oändlighet så är det sant att han har väntat i en oändlighet med att skapa universum.

Följden av det är att om han väntat i en oändlighet med att skapa universum så har universum aldrig i oändlighet kunnat bli till.

Om någon aldrig har kommit till existens så existerar han inte.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2015-11-20 kl. 19:12.
Citera
2015-11-20, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Det är ju en totalt irrelevant spekulation, tills dess att du demonstrerat att Guden finns.
Det är bevis för Guds existens som efterfrågas i den här tråden.

Det är en åsikt du har, ja. Det är inget som du lyckats förklara varken för mig eller någon annan, annat än genom upprepning av en falsk dikotomi.

Jag har bevisat att en skapare måste existera om universum inte är evigt, om universum däremot är evigt har vi andra premisser att beakta. Men om universum inte är evigt måste en skapare existera och detta har jag bevisat gång efter annan.
Citera
2015-11-20, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jo, det går att hitta på otroligt många fler svar på universums uppkomst. Du har inte ensamrätt på att hitta på saker. Jag kan också fantisera fram "teorier" och säga "så måste det vara". Vilket kan vara kul i min ensamhet, men det betyder inget om jag inte kan bevisa det. Vilket är meningen med denna tråd.

Men det finns inga andra teorier som kan avvika från antingen en evig fysisk värld eller en evig Gud. Det går inte att komma ifrån det.
Citera
2015-11-20, 23:50
Medlem
[quote=skrumpelnubb|55462738][quote]

Citat:
Jag tror inte heller på oändlig regress. Det måste finnas en första händelse. Men vad jag försöker förklara är att den första händelsen är före allt som har med tid och rum att göra för att den övergår tid och rum och därför finns heller inget som hindrar att den skapades i tid och rum. Språkligt kan man säga att den orsaken all(tid) har funnits även då den är tillverkad av en människa av kött och blod.

Långsökt och konstigt resonemang. Människor av kött och blod kan inte vara orsaken till universum eller tid och rum.

Citat:
Det som övergår tid och rum är potentiellt före tid och rum oavsett när och av vem det skapades.
Detta som i mitt alternativ skapades av en människa, som orsakade världen, är evigt eftersom det är oberoende av tid och rum.

Men om den här människan du pratar om ser ut som dagens människor, kan det omöjligt vara så. Människan du pratar om måste kunna existera utanför tid och rum och det går över förståndet. Ingenting som består av materia kan existera utanför tid och rum. För att kunna existera utanför tid och rum måste entitetens natur vara icke-materia. Människan är gjord av materia.

Citat:
Den människan som tillverkade orsaken är fundamental, hans skapelse är över allting och är högst. Inget kan vara högre än detta. Samtidigt är det som skapats inte högre än det medvetande som skapat det, därför bor hans skapelse i honom. Han är också i egentlig mening sin egen orsak.

Va? En människa kan inte existera utanför tid och rum.

Citat:
Den människan jag skriver om är alltså Gud och jag påstår att han har makt att döma världen och ge evigt liv. Ändå har han inte varit på Jorden innan han blev född som människa och detta faktum löser teodiceproblemet.

Nej, Gud och människan är två olika saker. Gud är skaparen och människan skapelsen. Vad teodiceproblemet beträffar så är det inget problem i sig. Gud kan och vill utplåna det onda men Guds plan och människans plan är helt olika. Gud arbetar på ett helt annat sätt än människor gör. Visst existerar det ondska i världen ur vår synvinkel att se på saken men Gud vet bättre vad som är bra för oss. Vi kan inte hela tiden utgå från vår egen synvinkel. Detta är koranen väldigt tydlig med:

Det kan hända att något är er förhatligt och [ändå] är detta ett gott för er; och det kan hända att ni älskar något och [ändå] är detta ett ont för er - Gud vet, men ni vet inte. [Al-Baqarah 2:216]

”[Moses] sade: “Detta är just den plats Vi söker!” Och så vände de tillbaka samma väg som de kom och fann en av Våra tjänare som Vi hade visat Vår nåd och låtit få del av något av Vår egen kunskap. Moses sade till honom: “Får jag följa dig så att du kan lära mig något av allt det som du har fått veta om rätt och orätt?” Den vise mannen] svarade: “Du kommer inte att ha tålamod med mig! Skulle du kunna stå ut med det som ligger utanför din erfarenhet?” [Moses] svarade: “Om Gud vill, skall du få se att jag har tålamod; och jag skall lyda dig i allt.” [Den vise] sade: “Nåväl! Om du vill följa mig får du inte fråga mig om något [som jag företar mig] förrän jag [själv] för det på tal med dig.” Så började de sin vandring och [kom till en strand där] de steg i en båt; och [den vise mannen] gjorde ett hål i den [och Moses] utropade: “Har du gjort ett hål i den för att de som går ombord skall drunkna? Du har sannerligen gjort något oerhört!” Han svarade: ”Jag sa ju att du aldrig skulle ha tålamod med mig!” [Moses] sade: “Förlåt att jag glömde det och var inte för sträng mot mig!” Och de vandrade vidare till dess de mötte en ung man och [den vise] dödade honom, [varpå Moses] utropade: “Har du berövat en oskyldig människa livet, som inte gjort orätt mot någon annan? Du har sannerligen begått en oerhörd handling!” Han svarade: ”Jag sa ju att du aldrig skulle ha tålamod med mig!” [Moses] sade: “Om jag hädanefter skulle fråga dig om något, låt mig då inte stanna i ditt sällskap; hela skulden för detta skulle då falla på mig!”

Och de vandrade vidare tills de kom till en by och bad dess invånare om mat, men de visade sig ogästvänliga. Sedan fann de en mur som hotade att störta samman och som [den vise mannen] byggde upp. [Och Moses] utropade: “Hade du velat kunde du säkert ha fått ersättning för detta.” [Den vise mannen] sade: “Här skiljs våra vägar. Men jag skall låta dig veta den rätta innebörden av det som du inte kunde bevittna [stillatigande]. Vad båten beträffar tillhörde den några fattiga män som hämtade sitt levebröd ur havet, och jag ville göra åverkan på den därför att de hotades av en kung, som med våld bemäktigade sig alla båtar han kunde få tag i. Med den unge mannen förhöll det sig så att hans föräldrar var troende, och vi hade all anledning att befara att han på grund av sin våldsamma framfart och sin gudlöshet skulle bli en tung börda för dem; vi hoppades därför att deras Herre i hans ställe skulle ge dem [en son] med bättre karaktär och som gav dem mera kärlek än han. Och vad muren beträffar tillhörde den två faderlösa ungdomar i byn och under den låg en skatt begraven som var deras egendom. Deras far hade varit en rättrådig man och det var din Herres vilja att de, när de uppnått vuxen ålder, som en nåd från Honom skulle få gräva upp denna skatt. Ingenting av detta har jag gjort av egen drift. Där ser du innebörden av det som du inte [stillatigande] kunde bevittna.”

Citat:
Mina förklaringar besvarar de största frågorna utan att motsäga varken sig själv eller vetenskapen eller införa osynliga väsen därför är de mer trovärdiga än religionernas.

Tvivlar på att någon kan ta detta till sig, men det gör detsamma. Enligt mig så är det bara en tidsfråga innan Gud uppenbarar sig och bevisar sig själv och han har ingen skuld till vad som sker/skett i världen.

Gud kommer att uppenbara sig, där håller jag med dig om. Varje själ kommer att möta honom och när varje själ gör det kommer man bli helt stum, perplexas av hans härlighet.
Citera
2015-11-21, 00:25
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Jag har bevisat att en skapare måste existera om universum inte är evigt, om universum däremot är evigt har vi andra premisser att beakta. Men om universum inte är evigt måste en skapare existera och detta har jag bevisat gång efter annan.
Nej det har du inte gjort.
Att du tror du har det, det är inget bevis.
Citera
2015-11-21, 00:36
Medlem
Citat:
Det måste jag missat, när bevisade du det?
Citera
2015-11-21, 12:40
Medlem
Citat:
Långsökt och konstigt resonemang. Människor av kött och blod kan inte vara orsaken till universum eller tid och rum.

Inte särskilt långsökt. Till skillnad från dina resonemang innehåller mina inte:

1. interna motsägelser
2. motsägelser mot vad vi genom forskning och vetenskap känner till om världen.
3. osynlig varelse som är allsmäktig
4. osynlig varelse med outgrundliga avsikter som ser exakt likadana ut som om den osynliga varelsen inte existerade alls
5. avancerad livsform som existerat i oändlighet utan att ha blivit till (paradox på flera sätt)
6. försvar för onda handlingar (det onda som någon utsätts för av andra är Guds vilja)

Citat:
Men om den här människan du pratar om ser ut som dagens människor, kan det omöjligt vara så. Människan du pratar om måste kunna existera utanför tid och rum och det går över förståndet. Ingenting som består av materia kan existera utanför tid och rum. För att kunna existera utanför tid och rum måste entitetens natur vara icke-materia. Människan är gjord av materia.
Va? En människa kan inte existera utanför tid och rum.

Jag har upprepat detta flera gånger. Den människan jag skriver om har TILLVERKAT orsaken och därmed är han sin egen orsak i förlängningen.

Människoskapat design -> Big Bang -> universum -> evolution -> människa som skapar design -> metafysisk utveckling -> Gud med makt att ge liv -> evigt liv för alla.

Citat:
Nej, Gud och människan är två olika saker. Gud är skaparen och människan skapelsen. Vad teodiceproblemet beträffar så är det inget problem i sig. Gud kan och vill utplåna det onda men Guds plan och människans plan är helt olika. Gud arbetar på ett helt annat sätt än människor gör. Visst existerar det ondska i världen ur vår synvinkel att se på saken men Gud vet bättre vad som är bra för oss. Vi kan inte hela tiden utgå från vår egen synvinkel. Detta är koranen väldigt tydlig med:

Så hur kan Gud då döma någon för att ha gjort en ond handling mot en annan om det är hans plan?

Citat:
Det kan hända att något är er förhatligt och [ändå] är detta ett gott för er; och det kan hända att ni älskar något och [ändå] är detta ett ont för er - Gud vet, men ni vet inte. [Al-Baqarah 2:216]

”[Moses] sade: “Detta är just den plats Vi söker!” Och så vände de tillbaka samma väg som de kom och fann en av Våra tjänare som Vi hade visat Vår nåd och låtit få del av något av Vår egen kunskap. Moses sade till honom: “Får jag följa dig så att du kan lära mig något av allt det som du har fått veta om rätt och orätt?” Den vise mannen] svarade: “Du kommer inte att ha tålamod med mig! Skulle du kunna stå ut med det som ligger utanför din erfarenhet?” [Moses] svarade: “Om Gud vill, skall du få se att jag har tålamod; och jag skall lyda dig i allt.” [Den vise] sade: “Nåväl! Om du vill följa mig får du inte fråga mig om något [som jag företar mig] förrän jag [själv] för det på tal med dig.” Så började de sin vandring och [kom till en strand där] de steg i en båt; och [den vise mannen] gjorde ett hål i den [och Moses] utropade: “Har du gjort ett hål i den för att de som går ombord skall drunkna? Du har sannerligen gjort något oerhört!” Han svarade: ”Jag sa ju att du aldrig skulle ha tålamod med mig!” [Moses] sade: “Förlåt att jag glömde det och var inte för sträng mot mig!” Och de vandrade vidare till dess de mötte en ung man och [den vise] dödade honom, [varpå Moses] utropade: “Har du berövat en oskyldig människa livet, som inte gjort orätt mot någon annan? Du har sannerligen begått en oerhörd handling!” Han svarade: ”Jag sa ju att du aldrig skulle ha tålamod med mig!” [Moses] sade: “Om jag hädanefter skulle fråga dig om något, låt mig då inte stanna i ditt sällskap; hela skulden för detta skulle då falla på mig!”

Och de vandrade vidare tills de kom till en by och bad dess invånare om mat, men de visade sig ogästvänliga. Sedan fann de en mur som hotade att störta samman och som [den vise mannen] byggde upp. [Och Moses] utropade: “Hade du velat kunde du säkert ha fått ersättning för detta.” [Den vise mannen] sade: “Här skiljs våra vägar. Men jag skall låta dig veta den rätta innebörden av det som du inte kunde bevittna [stillatigande]. Vad båten beträffar tillhörde den några fattiga män som hämtade sitt levebröd ur havet, och jag ville göra åverkan på den därför att de hotades av en kung, som med våld bemäktigade sig alla båtar han kunde få tag i. Med den unge mannen förhöll det sig så att hans föräldrar var troende, och vi hade all anledning att befara att han på grund av sin våldsamma framfart och sin gudlöshet skulle bli en tung börda för dem; vi hoppades därför att deras Herre i hans ställe skulle ge dem [en son] med bättre karaktär och som gav dem mera kärlek än han. Och vad muren beträffar tillhörde den två faderlösa ungdomar i byn och under den låg en skatt begraven som var deras egendom. Deras far hade varit en rättrådig man och det var din Herres vilja att de, när de uppnått vuxen ålder, som en nåd från Honom skulle få gräva upp denna skatt. Ingenting av detta har jag gjort av egen drift. Där ser du innebörden av det som du inte [stillatigande] kunde bevittna.”

Citat:
Gud kommer att uppenbara sig, där håller jag med dig om. Varje själ kommer att möta honom och när varje själ gör det kommer man bli helt stum, perplexas av hans härlighet.

Om jag har rätt i mina resonemang. Vad tror du han säger till de religiösa som är stolta och tror sig äga honom och veta hans vilja: när dessa räcker upp sina händer mot honom på den dagen och ropar MIN GUD?

Jag tror han säger:

Jag är INTE ER GUD. Er Gud har ni själva hittat på och i hans namn har ni beskurit både människors friheter och deras kön. I hans namn har ni fört krig mot människor som jag inte vill något illa. Jag har inte varit här förrän nu och jag har inget med er att göra och har aldrig haft det.
Citera
2015-11-21, 13:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Poängen var nu inte att jag skulle bevisa mina argument ända ner till det metafysiskt ofalsifierbara. Poängen var att visa att det finns ett annat svar än de alternativ som Demotrams presenterade.

OK. Och ett annat alternativ är "transmofoglyfiering av ambrojade".

Men kan vi inte hålla oss inom ramarna av en gemensam kommunikationsplatform?
Citera
2015-11-21, 13:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Nej, du har inte "bevisat" nånting.

Du vet inte ens vad ordet "bevis" betyder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in