Kompilations-kommentar till plock från olika inlägg från Demotrams (siffror refererar till inläggs-nummer)
18361:
Till DIN ad hoc premissade "kärlek, moral och skuldkänslor" --> Cirkelargument.
18362:
Predikande är inte pedagogik.
Falsk dikotomi.
"Målet helger medlen?". Så är man bara tillräcklig fanatisk legitimerar det vadsom helst.
Och numera ser vi det i islam.
Japp; islam är verklighets-främmande.
Nej, "finetuning" är bara ett postulat.
Intelligent Design är bara ett postulat.
Du vet ingenting om fysik.
Ett steg framemot en värld utan religiös fanatism, inkompetens och okunnighet.
Evolutionsteorin är irrelevant i detta sammanhang. Trots det är du fixerat vid den.
Motivations-analyser av detta slag är irrelevante i detta sammanhang.
Din inkompetens och okunnighet ÄR otrolig.
18365:
Ad hoc premissat cirkelargument.
Pop-psykologi.
18366:
Falsk dikotomi.
Vilken "logik"? Din hemmasnickrade?
18367:
Alltså "absolut vakuum". Finns det?
Semantisk akrobatik.
Falsk dikotomi.
Falsk dikotomi.
18369:
Falsk dikotomi.
18372:
Och du stannar vid en arbiträr punkt.
18373:
Falsk dikotomi.
*
Lär dig elementär akademisk logik.
18361:
Citat:
Ursprungligen postat av Demotrams
Evolutionen förklarar allting som är motsatsen till kärlek, moral och skuldkänslor.
Till DIN ad hoc premissade "kärlek, moral och skuldkänslor" --> Cirkelargument.
18362:
Citat:
Jag har varit så pedagogiskt jag har kunnat.
Predikande är inte pedagogik.
Citat:
Att du ser halshuggningar och mord i religionens namn är ingen ursäkt för din otrohet och förnekelse.
Falsk dikotomi.
Citat:
Allting handlar om ens eget inre och ens egen själ när det handlar om religion men när det handlar om politik så är det en idé, vare sig det är en religiös idé, social idé, ekonomisk idé, så är det en idé som en individ eller en grupp anser är optimala för hela mänskligheten och anser att det är värt att mörda och kriga för.
"Målet helger medlen?". Så är man bara tillräcklig fanatisk legitimerar det vadsom helst.
Citat:
Vi såg det i Hitlers fascism, vi såg det i Stalins kommunismen, vi såg det i kapitalismens girighet, där banken tjänar stora summor pengar på krig osv och vi har även sett det i olika religioner, buddismens munkars vrede mot muslimerna, kristendomens korståg, judarnas envishet mot hela världen och de som ett utvalt folk.
Och numera ser vi det i islam.
Citat:
Flyr jag verkligheten?
Japp; islam är verklighets-främmande.
Citat:
Fört och främst så indikerar allt på Guds allsmäktighet. Precis allt!
Nej, "finetuning" är bara ett postulat.
Citat:
Ingenting blir till av sig själv.
Intelligent Design är bara ett postulat.
Citat:
Alltså om vatten fryser till is vid 0 på jorden så behöver temperaturen inte vara lägre än så för att vatten ska frysa på en annan planet i kosmos.
Du vet ingenting om fysik.
Citat:
HAHA, menar du att jag är så viktig att om ni vinner mot mig så är det en världsuppfattning som står på spel? Ser du ens vad jag skriver? du talar ju emot dig själv hela tiden haha. Jag frågade, vi antar att ni vinner mot mig, alltså att ni vinner argumentet ...
Citat:
vad har ni vunnit då?
Ett steg framemot en värld utan religiös fanatism, inkompetens och okunnighet.
Citat:
Även om evolution bevisades bortom allt tvivel, skulle det inte vara motbevis på Gud. Det vi diskuterar leder oundvikligen till evolution och det är ni som tar upp det i varje diskussionen som har med Den barmhärtige att göra.
Evolutionsteorin är irrelevant i detta sammanhang. Trots det är du fixerat vid den.
Citat:
Ha lite skam i kroppen och berätta för oss vad som driver dig till att diskutera religion så ivrigt när du inte tror på det eller vill hämta nåt värde från det.
Motivations-analyser av detta slag är irrelevante i detta sammanhang.
Citat:
...och du har mage till att påstå att jag diskuterar på dagisnivå.
Din inkompetens och okunnighet ÄR otrolig.
18365:
Citat:
Men även om vi ser det ur andra mer världsliga vinklar så är det fortfarande ondska du ägnar dig åt eftersom det du gör är destruktivt.
Ad hoc premissat cirkelargument.
Citat:
Du har misslyckats i livet och haft svårigheter. Den enda som är skyldig till det är du själv som har nonchalerat dina möjligheter och de är nu borta. Du är arg, besviken och missnöjd med dig själv men det blir för jobbigt att vara det på sig själv så man lägger ansvaret på andra.
Pop-psykologi.
18366:
Citat:
Falsk dikotomi.
Citat:
Endast genom att använda logiken förstår vi att det inte finns nån utväg.
Vilken "logik"? Din hemmasnickrade?
18367:
Citat:
Förresten med ingenting menar jag och många andra förutom okunniga ateister just ingenting, inget rum, ingen tid, inga atomer, ingenting.
Alltså "absolut vakuum". Finns det?
Citat:
Vad vi inte förstår är oändlighet. Evighet och oändlighet ger olika meningar. Evighet innebär alltid existerande. Oändlighet innebär utan slut. Exempel. En partikel kan vara evig, alltså alltid har existerat och aldrig varit frånvarande men en partikel kan inte vara oändlig varken i tid eller i storlek.
Semantisk akrobatik.
Citat:
Är energi evig eller skapad?
Falsk dikotomi.
Citat:
Det måste existera om universum inte är evigt. Om universum inte är evigt måste en skapare finnas bakom det just därför att inget kommer till av tomma intet.
Falsk dikotomi.
18369:
Citat:
En egenskap vet vi om universum är skapat och det är att Gud är allsmäktig.
Alltså ett evigt universum eller en evig gud.
Alltså ett evigt universum eller en evig gud.
Falsk dikotomi.
18372:
Citat:
Du är förvirrad. Jag har redan förklarat att frågan om vad som har skapat Gud håller inte. Om vi säger att X har skapat Gud vem har du skapat X? Om vi säger att Y har skapat X, vem har du skapat Y om vi säger att z har skapat Y, vem har då skapat Z... vi kan fortsätta i alloändlighet och det kan vi matematiskt inte göra. Vi kan inte ha en oändlighet med händelser bak i tiden. Någonstans måste vi stanna och någon av alla dessa skapare måste vara evig och vara upphov till allt annat.
Och du stannar vid en arbiträr punkt.
18373:
Citat:
Välj mellan ett evigt universum eller en evig Gud. Finns inget annat.
Falsk dikotomi.
*
Lär dig elementär akademisk logik.