2015-11-20, 22:20
Medlem
pyro860s avatar
Är inte 179g rätt bra för en 3"? Sen är ju allting relativt.. 199:- låter rätt billigt men vet att 4" landade kring 150-160 förr Usch.. Snart lär väl 2" förbjudas :/
Citera
2015-11-20, 22:22
Medlem
Harrybs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fckiamdead
"riktiga" 75mm /3tum's får inte säljas till konsument! Den som säljer begår lagbrott.

Det har något med gamla/nya försäljnings tillstånd att göra. Det är bara därför vissa Extremefireworks återförsäljare säljer dessa.

Tex

Fyrverkerigården (Extremefireworks själva)
Ufo's Fyrverkerier (Uppsala)

Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Är inte 179g rätt bra för en 3"? Sen är ju allting relativt.. 199:- låter rätt billigt men vet att 4" landade kring 150-160 förr Usch.. Snart lär väl 2" förbjudas :/

Vad jag har läst så har Danmark förbjudit 2" detta året och säljer 30mm som max.
Citera
2015-11-20, 22:23
Medlem
Tigerskotts avatar
Citat:

Man skulle inte ha bangat Speciellt norrut där 2 st RP 50mm kostar 149 så en 3" för 199-229 är det allt värt Dom skiljer sig verkligen från mängden som ni vet

Ja det blir bara förbud på förbud men samtidigt blir allt värre
Citera
2015-11-20, 22:29
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fckiamdead
"riktiga" 75mm /3tum's får inte säljas till konsument! Den som säljer begår lagbrott.

Enligt vilken lag i ren nyfikenhet? Mig veterligen förbjöds 4", men 3" kanske kvalar in på något vänster?

Citat:
Ursprungligen postat av Harryb
Vad jag har läst så har Danmark förbjudit 2" detta året och säljer 30mm som max.

Jag med och det oroar mig!

Citat:
Ursprungligen postat av Tigerskott
Ja det blir bara förbud på förbud men samtidigt blir allt värre

Det är nog bara en tidsfråga tills något är lagligt?

På ett ställe där jag var för några nyår sedan var allting olagligt för privatpersoner. Några hade fått tag på saker ändå, men olagligt. I övrigt var det ett väldigt anti-klimax. Någon pratade om att det oftast hölls ett arrangemang från "kommunen" några dagar innan och jag kände mig lugn. Men fan vad jag gick bet på nyårsnatten.. Några hade kommit åt ett gäng 2" som pangades av, men det gjorde inte att det andra kändes mindre ledsamt faktiskt.. Det var jättetrist Kollade på när deras 2" och några fontänter fyrades av. Sen tittade TV resten av kvällen... Fyfan
Senast redigerad av pyro860 2015-11-20 kl. 22:35.
Citera
2015-11-20, 22:38
Medlem
Tigerskotts avatar
Citat:

Helt sjukt med tanke på att det var väl en smugglad 6" bomb som hanterades väldigt felaktigt som låg bakom dom tragiska dödsfallen?

Citat:

Det är nog bara en tidsfråga tills något är lagligt?

Ja Men man får tanka upp en 20 liters bensindunk utan att någon ifrågasätter...fast snart blir det väl förbjudet också...

EDIT: Sen Tigerskott, Kina skott etc förbjöds så har jag och många med mig smällt av "smällare" som gör 10-20 gånger så mycket skada bara för att vi vill smälla men så långt tänker nog inte beslutsfattarna...
Lite hederliga svartkrutssmällare i handeln skulle faktiska bara göra susen tror jag
Senast redigerad av Tigerskott 2015-11-20 kl. 22:41.
Citera
2015-11-20, 22:43
Medlem
Harrybs avatar
Citat:

EDIT: Sen Tigerskott, Kina skott etc förbjöds så har jag och många med mig smällt av "smällare" som gör 10-20 gånger så mycket skada bara för att vi vill smälla men så långt tänker nog inte beslutsfattarna...
Lite hederliga svartkrutssmällare i handeln skulle faktiska bara göra susen tror jag

Sry för OT nu!

Håll koll på denna tråden (FB) Bilder på gamla smällare

Tänkte lägga upp lite bilder på en del av mitt gamla sortiment nu
Citera
2015-11-20, 22:47
Medlem
Tigerskotts avatar
Citat:
Sry för OT nu!

Håll koll på denna tråden (FB) Bilder på gamla smällare

Tänkte lägga upp lite bilder på en del av mitt gamla sortiment nu

Mums! Nu blir jag alldeles till mig Lägg gärna upp bilder
Jag smällde hederliga Tigerskott, Maxi skott på 80-talet med tvinnad osäker stubin och det var grejer det
Sen en massa småryssar, Mini-Kina etc
Citera
2015-11-20, 22:48
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Helt sjukt med tanke på att det var väl en smugglad 6" bomb som hanterades väldigt felaktigt som låg bakom dom tragiska dödsfallen?

Ingen aning om det, men här förbjöds ju större raketer med argumentet att nån MSB-tomte tagit en raket, satt på en fucking lina med destination i ett stycke griskött som grund för "dom är livsfarliga". Sätt någons ansikte framför en 2" och se vad fan som händer liksom. Det är lika representatabelt som deras JÄVLA jämförelse med större raketer...

Införa någon form av "körkort" skulle kunna fungera, jag menar.. Köra bil är JÄVLIGT livsfarligt om någon är i vägen - och det är SAMMA sak med fyrverkerier. Men båda är väldigt harmlösa om man gör som man ska enligt instruktioner. Jag vill även gå så långt att säga att fyrverkerier är mindre harmlösa eftersom dom skjuts uppåt, oftast i trädgårdar och att någon skulle springa in och lägga sig raklång över ett bombrör som är tejpat kring en pinne som är nedstucken i marken är i min värld jävligt otroligt troligt...

Det blir farligt först när man missköter dom, vilket lätt skulle kunna regleras. Men ändå förbjuds fyrverkerier kontinuerligt. Men bilar, som dessutom ger mer negativ påverkan på miljön, är helt lagiga. Seems legit...

Nice Harry!
Citera
2015-11-20, 22:56
Medlem
En bekant ville sälja en hemsnickrad nyårsraket till mig igår men jag avstod, jag såg den förra året när den steg mot himlen och exploderade så det stod härliga rtill.
På något sätt så fixar han till en raket laddad med en dynamitgubbe. På toppen av sin karriär så exploderar raketen med en jävla smäll. Faan så häftigt men det där var bara lite för mycket så jag avstår.
Citera
2015-11-20, 22:58
Medlem
Tigerskotts avatar
Citat:
Ingen aning om det, men här förbjöds ju större raketer med argumentet att nån MSB-tomte tagit en raket, satt på en fucking lina med destination i ett stycke griskött som grund för "dom är livsfarliga". Sätt någons ansikte framför en 2" och se vad fan som händer liksom. Det är lika representatabelt som deras JÄVLA jämförelse med större raketer...

Införa någon form av "körkort" skulle kunna fungera, jag menar.. Köra bil är JÄVLIGT livsfarligt om någon är i vägen - och det är SAMMA sak med fyrverkerier. Men båda är väldigt harmlösa om man gör som man ska enligt instruktioner. Jag vill även gå så långt att säga att fyrverkerier är mindre harmlösa eftersom dom skjuts uppåt, oftast i trädgårdar och att någon skulle springa in och lägga sig raklång över ett bombrör som är tejpat kring en pinne som är nedstucken i marken är i min värld jävligt otroligt troligt...

Det blir farligt först när man missköter dom, vilket lätt skulle kunna regleras. Men ändå förbjuds fyrverkerier kontinuerligt. Men bilar, som dessutom ger mer negativ påverkan på miljön, är helt lagiga. Seems legit...

Nice Harry!

Måste hålla med! Man kan ta en mindre raket: ex Terminator och "lina in" i ögat så blir det heller inte så bra
Sen om man är dum nog att ta en vanlig Tigerraket i munnen så får man svåra skador men kan ej skylla på fyrverkerierna själva.

Tänk på vad stearinljus/rislyktor ställer till med

Det skulle vara en ära att gå en enklare kurs och få ett intyg på att man fick skjuta 3-4" konstbomber så länge man gjorde det på ett säkert ställe/var nyktert etc
Citera
2015-11-20, 23:05
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Måste hålla med! Man kan ta en mindre raket: ex Terminator och "lina in" i ögat så blir det heller inte så bra

Eller en kökskniv och släppa alla spärrar. Livet är rätt farligt i sig alltså

Citat:
Tänk på vad stearinljus/rislyktor ställer till med

Jadå, helt klart. Oövervakade stearinljus är farligare, just för folk inte betraktar dom som lika farliga.

Citat:
Det skulle vara en ära att gå en enklare kurs och få ett intyg på att man fick skjuta 3-4" konstbomber så länge man gjorde det på ett säkert ställe/var nyktert etc

Jodå, men varför ska det ens behöva tillstånd? Det har varit lagligt förr, men alkoholen är den stora boven i dramat i dom fall det hänt olyckor.. Det är allt lite orättvist mot oss som håller oss nyktra för kärleken till vårt intresse...
Citera
2015-11-20, 23:13
Medlem
Tigerskotts avatar
Citat:

Jodå, men varför ska det ens behöva tillstånd? Det har varit lagligt förr, men alkoholen är den stora boven i dramat i dom fall det hänt olyckor.. Det är allt lite orättvist mot oss som håller oss nyktra för kärleken till vårt intresse...

Jadu man kan ju undra. Det är nog väldigt "politiskt korrekt"/grupptryck att ta dumma beslut ibland

"Vi sänker krutvikten till 25 gram på konsumentraketerna och totalförbjuder "smällare" även så kallade airbombs och fyrverkeritårtor med krutvikt över 300 gram får endast användas vid offentliga tillställningar/ansökt tillstånd som kostar 1700 kr per gång".
Något liknande kommer det låta inom snar framtid kanske

Fast vi har ett lite friare nyår framför oss hoppas jag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in