2012-06-06, 12:16
  #241
Medlem
JanneHallonkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piketbussAB
Ja, men plockar du ut dem fort och sprider på olika konton så har de ingen chans.

Nej.
Tack för svaret!
Citera
2012-06-07, 13:45
  #242
Medlem
Jag fattar inte en sak.

En myndighet skickade ut en räkning. Det stod visserligen belopp (totalsumma) och att jag kunde delbetala en viss summa (som var fastställd) varje månad. Det stod dock inget sista betalningsdatum. Nu drygt 2 veckor senare så har ärendet tydligen gått till Kronofogden.

Jag har fått ett delgivningskvitto också.

Kan jag bestrida ärendet, och bland annat hänvisa till att det inte stod något sista betalningsdatum, och att jag har skickat mail (som fortfarande är obesvarat) och frågat när jag ska betala och om jag kan få betala ett visst datum? För det stod verkligen bara bankgironummer och vilket belopp som skulle betalas, inget om förfallodatum.

Det är ett betalningsföreläggande, om jag betalar kommer jag få en betalningsanmärkning, eller har jag redan fått en? Jag fattar inte hur det går till.
Citera
2012-06-07, 14:02
  #243
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fushsia
Jag fattar inte en sak.

En myndighet skickade ut en räkning. Det stod visserligen belopp (totalsumma) och att jag kunde delbetala en viss summa (som var fastställd) varje månad. Det stod dock inget sista betalningsdatum. Nu drygt 2 veckor senare så har ärendet tydligen gått till Kronofogden.

Jag har fått ett delgivningskvitto också.

Kan jag bestrida ärendet, och bland annat hänvisa till att det inte stod något sista betalningsdatum, och att jag har skickat mail (som fortfarande är obesvarat) och frågat när jag ska betala och om jag kan få betala ett visst datum? För det stod verkligen bara bankgironummer och vilket belopp som skulle betalas, inget om förfallodatum.

Det är ett betalningsföreläggande, om jag betalar kommer jag få en betalningsanmärkning, eller har jag redan fått en? Jag fattar inte hur det går till.

Du ska alltid få påminnelse på betalning oavsett om det är företag eller myndighet. Oftast brukar det vara 2-3 påminnelser. Fogden skickar ut ett bet föreläggande. Delgivningskvitto får du först efter att du struntat i att betala betföreläggande.

Alt 1. Ring mydigheten,förklara och betala gentemot att dom tar tillbaka ärendet från KFM,Detta kan gå om du kan betala hela summan till dom ASAP.

Al2: Ring KFM,Prata med dom.
Citera
2012-06-07, 14:03
  #244
Bannlyst
Lika mycket som det händer med dem som levt som helgon.
Citera
2012-06-07, 14:09
  #245
Medlem
Håller på att försöka nå Kronofogden via telefon, men har hamnat i lång kötid så det tar ett tag innan man kan prata med någon.

Och jag fick faktiskt delgivningskvitto + betalningsföreläggande samtidigt, för första gången.

Citat:
Ursprungligen postat av Baroque
Lika mycket som det händer med dem som levt som helgon.

Va?
Citera
2012-06-07, 14:26
  #246
Medlem
Jag är så jävla förbannad just nu. Kronofogden säger att de inte vet om jag har en betalningsanmärkning nu, eftersom det är kreditupplysningsföretag som sköter den biten. Visst, jag kan ta kreditupplysning på mig själv, men det kostar pengar.

Varken Kronofogden eller myndigheten kunde berätta när jag ska betala detta betalningsföreläggande senast. Står inget datum heller, bara att man måste bestrida inom 10 dagar. Men nada när man ska betala, och det dröjer innan jag får pengar. Kan inte låna x antal tusen huxflux heller.

Om jag väntar cirka 2 veckor med att betala, kommer jag få en betalningsanmärkning? Eller har jag en redan? Får ju inte besked om det. Dessutom när man frågar om sista betalningsdatum/förfallodatum, så hänvisar kf till myndigheten medan mynidgheten hänvisar till KF.

Jag blir galen på bristen av information
__________________
Senast redigerad av fushsia 2012-06-07 kl. 14:47.
Citera
2012-06-09, 00:20
  #247
Medlem
Spyrrans avatar
Om det nu skulle finnas en arbetslös person som lever på aktivitetsstöd (2800-3200 kr i månaden) och lever ett kringflackande liv (saknar egen bostad, flyttar runt och saknar därmed mycket prylar), men har skulder: vad händer?

Om den arbetslöse som saknar bostad och flyttar runt bland vänner inte kan betala sina skulder, kommer man då gå till bostaden där personen är folkbokförd för att plocka prylar? Personen äger inte bostaden och inga prylar där, så KF kommer ta andras prylar i så fall. Eller kommer man försöka dra pengar från kontot varje månad trots att personen endast får in 2800-3200 kr per månad?
Citera
2012-06-10, 00:36
  #248
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fushsia
Jag är så jävla förbannad just nu. Kronofogden säger att de inte vet om jag har en betalningsanmärkning nu, eftersom det är kreditupplysningsföretag som sköter den biten. Visst, jag kan ta kreditupplysning på mig själv, men det kostar pengar.

Varken Kronofogden eller myndigheten kunde berätta när jag ska betala detta betalningsföreläggande senast. Står inget datum heller, bara att man måste bestrida inom 10 dagar. Men nada när man ska betala, och det dröjer innan jag får pengar. Kan inte låna x antal tusen huxflux heller.

Om jag väntar cirka 2 veckor med att betala, kommer jag få en betalningsanmärkning? Eller har jag en redan? Får ju inte besked om det. Dessutom när man frågar om sista betalningsdatum/förfallodatum, så hänvisar kf till myndigheten medan mynidgheten hänvisar till KF.

Jag blir galen på bristen av information
Bestrid ärendet så vinner du tid. Då måste det gå vidare till tingsrätten om respektive företag är redo att göra det. I vilket fall får du en ärlig prövning samt att du vinner tid.
Citera
2012-06-10, 00:39
  #249
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Om det nu skulle finnas en arbetslös person som lever på aktivitetsstöd (2800-3200 kr i månaden) och lever ett kringflackande liv (saknar egen bostad, flyttar runt och saknar därmed mycket prylar), men har skulder: vad händer?

Om den arbetslöse som saknar bostad och flyttar runt bland vänner inte kan betala sina skulder, kommer man då gå till bostaden där personen är folkbokförd för att plocka prylar? Personen äger inte bostaden och inga prylar där, så KF kommer ta andras prylar i så fall. Eller kommer man försöka dra pengar från kontot varje månad trots att personen endast får in 2800-3200 kr per månad?
Det är hysteri kring människor som tror att kfm tar människor saker. Nej, riktigt så fungerar det inte.
Om de ser att du har en soffa, tv, playstation, laptop så tar de inte sakerna, detta måste du ha för ett drägligt liv. Ser de däremot att TV är en 50" 3D TV värde: 75 000 kr eller att din playstation är tillverkad i guld (vilket den inte är?) då tar de grejorna. I 9/10 fall tar kfm ingenting, de åker och tittar bara för att det måste göras.
Citera
2012-06-10, 17:31
  #250
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piketbussAB
Det är hysteri kring människor som tror att kfm tar människor saker. Nej, riktigt så fungerar det inte.
Om de ser att du har en soffa, tv, playstation, laptop så tar de inte sakerna, detta måste du ha för ett drägligt liv. Ser de däremot att TV är en 50" 3D TV värde: 75 000 kr eller att din playstation är tillverkad i guld (vilket den inte är?) då tar de grejorna. I 9/10 fall tar kfm ingenting, de åker och tittar bara för att det måste göras.

Det handlar inte om mig. Jag är visserligen arbetslös, men har olika inkomster och har mer än 2800-3200 kr i månaden tack vare det. Jag har även egen bostad och mina egna saker.

Inlägget handlar om en vän som blev utslängd av föräldrarna. Personen har sedan dess bott hos olika vänner, men ofta sover personen bara 2-3 nätter hos samma kompis innan personen sover hos någon annan för att slippa känna sig som en parasit. Lite prylar finns ju kvar hos föräldrarna, men det är mest möbler och annat som föräldrarna egentligen har köpt och inrett pojkrummet med. Personen har även 2 st flyttlådor med prylar och 2 st väskor med kläder. I flyttlådorna är det mest köksutrustning, lite böcker, inredningsprylar och sådant. Inget dyrbart alls i form av dator, tv, playstation etc. Personen får låna tv och dator av den kompis som personen för tillfället bor hos.

Personen är folkbokförd hos föräldrarna men skaffade nyligen en c/o -adress som går till en kompis. Om man gör en utmätning i hemmet så tar man kompisens prylar, och där finns det en del dyra prylar. Allt det där är köpt av kompisen dock.

Personen har nu en ganska hög skuld som inte kan betalas på grund av den låga inkomsten.
Citera
2012-06-11, 15:13
  #251
Medlem
addkocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fushsia
Jag är så jävla förbannad just nu. Kronofogden säger att de inte vet om jag har en betalningsanmärkning nu, eftersom det är kreditupplysningsföretag som sköter den biten. Visst, jag kan ta kreditupplysning på mig själv, men det kostar pengar.

Varken Kronofogden eller myndigheten kunde berätta när jag ska betala detta betalningsföreläggande senast. Står inget datum heller, bara att man måste bestrida inom 10 dagar. Men nada när man ska betala, och det dröjer innan jag får pengar. Kan inte låna x antal tusen huxflux heller.

Om jag väntar cirka 2 veckor med att betala, kommer jag få en betalningsanmärkning? Eller har jag en redan? Får ju inte besked om det. Dessutom när man frågar om sista betalningsdatum/förfallodatum, så hänvisar kf till myndigheten medan mynidgheten hänvisar till KF.

Jag blir galen på bristen av information


Nej nej nej, du har alltid ALLTID rätt att begära ett utdrag enligt PUL från alla företag i hela jävla världen (eller ja sverige iaf )

Det kan du göra en gång om dagen om du skulle vilja och de får inte ignorera sånt, då går man till Datainspektionen så får de en rejäl smäll på fingrarna
Citera
2012-06-11, 15:39
  #252
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av addkock
Nej nej nej, du har alltid ALLTID rätt att begära ett utdrag enligt PUL från alla företag i hela jävla världen (eller ja sverige iaf )

Det kan du göra en gång om dagen om du skulle vilja och de får inte ignorera sånt, då går man till Datainspektionen så får de en rejäl smäll på fingrarna

Om du läst lagen så ser du hur fel du har:

Citat:
26 § Den personuppgiftsansvarige är skyldig att till var och en som ansöker om det en gång per kalenderår gratis lämna besked om personuppgifter som rör den sökande behandlas eller ej. Behandlas sådana uppgifter skall skriftlig information lämnas också om
a) vilka uppgifter om den sökande som behandlas,
b) varifrån dessa uppgifter har hämtats,
c) ändamålen med behandlingen, och
d) till vilka mottagare eller kategorier av mottagare som uppgifterna lämnas ut.

Gratisupplysningen är lätt att få här:

https://www.minuc.se/

Dock så är det bara en gång per år som det är gratis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in