2015-11-18, 17:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Är man religiös är man en komplett jävla idiot.

Inte nödvändigvis. Kan man bara skilja mellan "faith" och "facts" går det bra att vara båda religiös OCH intelligent.
Citera
2015-11-18, 17:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaade
Gud hatar synden homosexualitet

Sen återstår det bara att demonstrera, att homosexualitet ÄR en "synd" (utanför ad hoc premissat cirkelargumenterande).
Citera
2015-11-19, 10:00
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaade
Gud hatar synden homosexualitet, inte människorna. Stor skillnad.

En tidlös allsmäktig entitet som skapat miljarders miljarder stjärnor och planeter och universums oändliga djup och komplexitet, han hatar alltså när människor söker njutning med varandra på fel sätt?
Vad får dig att tro att det handlar om det, snarare än att människor stigmatiserat vissa beteenden i forntiden och att det förts vidare när någon skrev en text om moraliskt förfall han inte tyckte om likt en arg insändare i dagstidningen? Varför skulle en allsmäktig gud bry sig alls?
Citera
2015-11-19, 10:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Akilles-själ
Jag tror stenhårt på att ALLA religiösa (i Sverige 2015) faktiskt inte kan förmå sig att effektivt tänka rationellt och logiskt samt inte har den naturliga reflexen inombords av sig själva att grubbla, tänka, filosofera, fantisera samt framförallt ifrågasätta te x samhället/kulturen och all annan "fakta" ständigt svävande runt omkring oss för 110% kompletta fullständiga idioter, helt utan den så specifikt mänskliga gnistan att ta sig framåt och utvecklas.

Jag ser faktiskt på religiösa på samma sätt som efterblivna och psykotiska, allt på samma gång.
Jag känner att dessa individer realistiskt inte borde existera idag, men likt illa gör de fortfarande det..
Religion är bara påhittade historier som te x den om jultomten eller tandfen, fast med fler fans.

Hur hanterar ni religösa personer?
(jag undviker te x att prata med dem så mycket jag kan, då inget de säger går att ta på allvar)

Jag ser tyvärr ner på alla religiösa såpass
mycket att det är svårt att sätta ens ett rimligt värde på deras åsikter, vilket tyvärr ofta leder till irritation, förakt och uppgivenhet från min sida.

Ser du också ner på religiösa?

Dom kastar också bort det ända liv dom får någonsin i oändligheten mörker till att följa andras fantasier och drömmar utan någon som helst verklighetsförankring och källkritik öht.
Det är så tragiskt att det inte finns ord..

Försöker du prata religiösa till rätta?
(jag gjorde det tidigare men har slutat nu)

MvH Akilles

Vad är religion? Definiera tro? Definiera sanning? Definiera filosofi, vetenskap, rationalitet?
Citera
2015-11-19, 11:08
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Vad är religion? Definiera tro? Definiera sanning? Definiera filosofi, vetenskap, rationalitet?
Religion är ungefär när personlig gudstro bildar kollektivistiskt teosofiskt idé-paket, med principiell moral,(dock moraluppfattning som är tolkad och i avsaknad av evidens) med vidhäftade rättesnören att ses som i behov av underkastelse.

Religiösa möten, är att t.ex samlas i grupp kring föreställningar om respektive tolkningar av en bibel, man ordar tolkningarna som ofta en föreställande gud (rollspelare, t.ex en präst) scensätter... i byggnader, som kan vara en kyrka... det kallas för att kollektivt reitualisera, sätta igång scenerier, dvs bokstavligen dramatisera sin tro, sin tolkning och dryfta det sedan vidare i samhället men vad som är signifikant för religion att det etablerats är : att utsätta tro för skatt, när samhällen kräver skatt för den moral som troenden känneer är det-rätta.

Men i och med att religion inte längre får ses som den absoluta värdegrunden, får t.ex religiösa samfund ej längre kräva tvångsbeskattning, däremot får de nog lov att förvägra och försvåra människor vid t.ex död.. när människor ska gravsättas.. då tror jag att religiösas makt och prestige, kan uttryckas lite extra tydligt, i att det som jag hört kostar rätt så mycket vilket säger att religion och religiösa principer, handlar om prissättning i det värdsliga... man ville och vill fortf. inte hålla sig till sin tro, utan har ännu anspråk på tolkningsföreträden gällande det jordiska/värdsliga , det säger att religiösa som tror liksom blint.. eller trosövertygade.. de ser inga skillnader mellan profan och sakral livsuppfattning, men man vet väl med sig att det ska kosta att inte svälja det rollspelande som religion i sin definition handlar om.

Att religiösa sedan framhåller "sin moralsyn, och sig själv som bättre moraliska individer" är en annan historia, som ju har med självbilden i kontexter att göra. Att vägra vilja, vägra förstå eller vägra tillägna sig kunskaper.. är ju varje människas rätt, i demokratiskt samhälle, finns inget som kan för en religiöst försjunken individ övertyga den om att den är ute och reser i den mentala associationsvärlden som den upprättat, den enbart vänder sig till auktoriteter och går bakåt... och brjar tolka ännu ivrigare. När det är fundamentalt religiöst alltså. Så religion är ett system, tros-system, men starka anspråk.
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2015-11-19 kl. 11:12.
Citera
2015-11-19, 19:45
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akilles-själ
Jag tror stenhårt på att ALLA religiösa (i Sverige 2015) faktiskt inte kan förmå sig att effektivt tänka rationellt och logiskt samt inte har den naturliga reflexen inombords av sig själva att grubbla, tänka, filosofera, fantisera samt framförallt ifrågasätta te x samhället/kulturen och all annan "fakta" ständigt svävande runt omkring oss för 110% kompletta fullständiga idioter, helt utan den så specifikt mänskliga gnistan att ta sig framåt och utvecklas.

Jag ser faktiskt på religiösa på samma sätt som efterblivna och psykotiska, allt på samma gång.
Jag känner att dessa individer realistiskt inte borde existera idag, men likt illa gör de fortfarande det..
Religion är bara påhittade historier som te x den om jultomten eller tandfen, fast med fler fans.

Hur hanterar ni religösa personer?
(jag undviker te x att prata med dem så mycket jag kan, då inget de säger går att ta på allvar)

Jag ser tyvärr ner på alla religiösa såpass
mycket att det är svårt att sätta ens ett rimligt värde på deras åsikter, vilket tyvärr ofta leder till irritation, förakt och uppgivenhet från min sida.

Ser du också ner på religiösa?

Dom kastar också bort det ända liv dom får någonsin i oändligheten mörker till att följa andras fantasier och drömmar utan någon som helst verklighetsförankring och källkritik öht.
Det är så tragiskt att det inte finns ord..

Försöker du prata religiösa till rätta?
(jag gjorde det tidigare men har slutat nu)

MvH Akilles

Vi kan inte helt och hållet avfärda närvaron av en gud. Vi vet att vårt solsystem och hundratals miljarder andra solsystem ingår i samma galax och att det finns hundratals miljarder andra galaxer. Men vi har inte kunnat förklara kosmos uppbyggnad eller när allting skapades och hur materia kunde uppstå ur tomma intet. Så på det rationella planet kan vi inte avfärda närvaron av en gud.

Därmed inte sagt att de heliga skrifterna på något sätt skulle vara sanna, men dom fungerade som lagböcker långt tillbaka innan demokrati hade fått fäste. Kristendomen har byggt Sverige till vad det är idag. Ända fram till för hundra år sedan var vi en diktatur som styrdes av konungen och kyrkan. Man ska inte förakta kristendomens betydelse för det moderna samhällets framväxt.
Citera
2015-11-19, 19:52
Medlem
Troligtvis har religiösa i Sverige år 2015 en ovanligt hög IQ som gör att de kan befria sig från den ateistiska och materialistiska indoktrineringen, och tänka utanför ramarna, så att de inte bara följer strömmen.
Citera
2015-11-19, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Troligtvis har religiösa i Sverige år 2015 en ovanligt hög IQ som gör att de kan befria sig från den ateistiska och materialistiska indoktrineringen, och tänka utanför ramarna, så att de inte bara följer strömmen.

Det finns väl knappast något som är mer demonstrativt för "följa strömmen" än att välja en bok att leva sitt liv efter och inte alls avvika från det man blir tillsagd att göra och tänka i den.
Citera
2015-11-19, 20:01
Medlem
svarttaxins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnoth
Teism är avsaknad av att tro på förnekelse.

Buddhism är en religion som moraliskt värderar medlidande. Ateism är en religion som moraliskt värderar egoism.

Vad fan snackar du om? Teism innebär att man tror, därav Ateism. A-teism. Not-teism, fattar du?

Ateism är inte en religion, det är ett ställningstagande till att man inte tror på gudar.
Citera
2015-11-19, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon

Så det är en dikotomi mellan en "ateistisk och materialistisk indoktrinering" (förtydliga tack) och att vara religiös?

Jag är själv ateist och jag har då inga problem med att tänka outside the box. Men jag förmodar att du med utanför-ramen-tänk menar att man ska ha en ogrundad vidskeplig föreställning som saknar alla former av belägg?
Senast redigerad av Sir. 2015-11-19 kl. 20:32.
Citera
2015-11-19, 22:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Vad är religion?

Metafysik som relaterar till spekulativ "filosofisk idealism". Som t.ex. 'guds'-konceptet.

Citat:
Definiera tro?

Sånt som inte åberopar sig ha bevis/belägg.

Citat:
Definiera sanning?

Verklighets-relaterande.

Citat:
Definiera filosofi,

Kärlek till visdom (det vi idag skulle kalla kunskap).

Består av fem subkategorier: Logik, epistemologi, metafysik, etik och estetik.

Citat:
vetenskap,

En systematisk metodologi, som har empiri, axiomatik, objektivitet, parameter-kontroll, upprepningsbarhet och experimentell bekräftelse som underlag.

Citat:
rationalitet?

Akademisk: En metodologi som är filosofisk.

*
Är du för lat till att googla själv?
Citera
2015-11-19, 22:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Så på det rationella planet kan vi inte avfärda närvaron av en gud.

Kallas agnostisk ateism(så sparar du en massa ord näste gång).

Citat:
Kristendomen har byggt Sverige till vad det är idag.

Det är en kristen myt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in