2015-11-13, 19:00
Medlem
Memnoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Återigen, goddag yxskaft.
Detta flummet har ingenting med sakfrågan att göra. Gå och lägg dig.

Ursäkta mig, jag är bipolär och befinner mig i en stressande situation som inte har med detta att göra. Ber så mycket om ursäkt.
Citera
2015-11-14, 03:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Och tror att de bevisar saker med semantisk akrobatik. Jag är säker på att det är en dygd inom teismen.

Med tanke på det enorma inflytande den skolastiska retoriken har haft på kristendomen (fortfarande tydlig blant pådyvlande kristna) och ännu har på islam håller jag helt med dig.
Citera
2015-11-16, 10:17
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnoth
Genuin förståelse har ingen motivering.
Jodå.

Citat:
Utan ateism hade det inte funnits någon teism heller.
Jodå.

Citat:
Teism är inte en tro, det är en verklighetsuppfattning, precis som ateism.
Jodå. Det ena utesluter inte det andra. Ateism berör bara en sak, tron på gud, inte verklighetens tillstånd i andra saker.
Citera
2015-11-16, 10:19
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Avsaknad av Gudar och medlidande leder fortfarande till egoism.

Kom inte och säg att man behöver teism för medlidande nu.. Det var väl det enda som saknades i trollmanualen.
Citera
2015-11-16, 11:51
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Teism är avsaknad av att tro på förnekelse.

Buddhism är en religion som moraliskt värderar medlidande. Ateism är en religion som moraliskt värderar egoism.
Nej ateism är ingen religion, det går inte att sätta ateism som en motpol till varken buddhism eller till teism.

Antiteism kan du sätta som motpol till teism, men inte ateism.

Antiteism är aktiv ställning med agendor, rakt emot teism och religionerna, man vill inte se religion och gudstroende som öht med möjligheter ens att ges mandat, man aktivt motarbetar det och därmed de flesta religioner, men enligt mig glömmer antiteisterna ofta bort judendom och dessutom vill man inte/glömmer/orkar inte/vågar inte eller nåt annat, gå emot t.ex den onhemska religion som teister har i nära relation till antiteism - för att teism och antiteism ibland hänger samman.

Antiteism kan vara otroligt spretigt anti-intellektuellt och djupt och fjärran mer vetenskpligt sinnad livssyn. så det är inte så konstigt att anti-teism med sina vågade antiteistiska virrpannor med den mer nihilistiskt färgade och ibland också minimalistiska kravmaskineriet som en hel del vill se som åsiktsledande , mycket gaphalsighet och kunskapsarrogans ryms faktiskt in de mer enkelspåriga tänkesättet inom antiteism, och detta som du ev. blandar ihop med fredligt sinnad ateism.

Det för att rasism gömmersig utmärkt bakom vad rasister uppfattar som ateism, men deras syn på ateism, som är starkt präglad av rasistiska ideal. Militant livsideplogi, kan därmed spilla över till dem som bara-är-ateister.. men med tendenser att börja generalisera utifrån de antireligiösa krafter i toppskikt, som alltså förlorar på att religon öht genom alla tider funkat som bromskloss mot fria marknadskrafter. Det handlar om moral.

Antiteister avskyr moral, det ska helst inte finnas några spärrar alls mot någonting, så personligen ser jag inte den humanistiska livssynen inom antiteism, t.o.m att det ses mer sansad känsla för medmänniska i de teistiska grupperna, eller de religiösa som det heter. Dock blir ju fanatiken inom både teism och antiteism, mer och mer utbredd för varenda polemiska utfall som sker.
Citera
2015-11-16, 12:14
Medlem
Svartfebers avatar
Jag har inget mot buddhister. Men ser jag en muslim vet jag att det betyder en massa problem. Finns inget mer att tillägga!
Citera
2015-11-16, 12:35
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartfeber
Jag har inget mot buddhister. Men ser jag en muslim vet jag att det betyder en massa problem. Finns inget mer att tillägga!
"Allah är större" , det abstrakta komplexet är medvetet drivet att utgöra ett komplex, onårbart...

Det säger sig självt att föra folk bakom ljuset genom att förkasta bespotta och medvetet vilja demolera värdegrunder som rotades för snart tvåtusen år sedan, med polemisk frenesi, att det säkert är fel väg att gå.

Buddhism möjligtvis raljerar över kristna treenigheten, men att det går fanatiskt militant? Tror jag inte, det ska isf vara de massor av okunskapens hyllare, som är rotlösa och trolösa med så kommer moralen in igen, religion handlar alltid om moraliska preferenser, det vilar på en frihet, du får själv välja om du accepterar pedofili kriminalitet eller andra söndrande av spärrar som brukar finnas i ryggrad.

Sedan kan du aldrig förneka glorifiering av narkotika och narkotikans flöden.. det är för tänkande människor en given sak att fatta sambanden, för de mer urholkade .. syns aldrig några samband, enbart ett ihärdigt hat... som inte ens har med rligion att göra, möjligtvis isf med zenofobi och beröringsskräck och socialfobi och paranpia som berider enskilda individer, som förstås mer än gärna faller in i leden.. och väljer vilka extrema led den väljer att driva sitt existentiella hat, äver att inte ha fötts in i paradisisk värld, som ska kunna motsvara den mer naiva men pubertala livsuppfatningen.

Narkotikaflödet sker i faktiskt allt som oftast, i fullständig "hemlighet" det ska-inte-synas-inte-märkas när indränkta förvirrade hjärnor ägnar sig åt sin fria ideologi.

Så där är alltid religion a pain in the ass. Många gushyllare hyllar i tysthet.. och hatar också lågmält... de är "luttrade" när de jämför med hur det var i GT.. den era som man ser som ultimativ...

men ser inte the beauty..... att gå gränsöverskridande, för så var det minsann aldrig i GT och trossatser som har sin trampolin direkt ur GT, däremot kan det bli annat ljud i skällorna när ekomomi/pengar börjar involveras.

Där kan teister (som de vill ses som, men i vilka kontexter är de teister och i vilka är de renodlade rasister?) bli kluvna och börja odla upp dubbelagendor och till slut inte riktigt kunnamotivera vad de egentligen "tror på", då heter det... jag är inte missionist... jag-bara-tror.

För att religion, tro och politik så ofta är vidrigt ihoprört, en väldigt påverkad t.ex antitesit, kan börja yra som en fanatisk teist... på nolltid. Den tappar då hela sin värdegrund som den kan ha malt i till leda i sjutton tusen år.

Så gud är en mental atrapp, som man/de flesta utnyttjar hårt och organiserar in i politik tyvärr.
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2015-11-16 kl. 12:40.
Citera
2015-11-16, 18:55
Medlem
HORJESUSs avatar
Oförmåga till logiskt tänkande eller en form av masspsykos.
Citera
2015-11-16, 22:11
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Det kan man inte. Är man religiös är man en komplett jävla idiot.
Citera
2015-11-18, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Har du inte koll på vad som står i tredje mosebok?

Citat:
Du får inte ligga med en man som man ligger med en kvinna; det är något avskyvärt.

Citat:
Om en man ligger hos en annan man såsom man ligger hos en kvinna, så göra de båda en styggelse; de skola straffas med döden, blodskuld låder vid dem.

Citat:
Ateismen är sammankopplad med evolutionismen.
De går hand i hand, och evolutionismen är, utan tvekan, en totalt obefogad, ologisk, irrationell blind tro.

Gud hatar synden homosexualitet, inte människorna. Stor skillnad.
Citera
2015-11-18, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaade
Nä, inte så stor skillnad. Det är nämligen människor som är homosexuella. Och om Gud finns, så har han skapat dom så.
Citera
2015-11-18, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaade

Så att uppmana till mord på homosexuella människor om de har sex, är inte hat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in