2015-11-13, 16:29
Medlem
Memnoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Och din hobby är att inte samla på frimärken?

Min hobby är både avsaknaden av att samla och att inte samla.

Det är bara retorik, det är det jag försöker visa. Uppenbarligen har Teister och Ateister helt enkelt olika informationsfilter. Vad fan är jag då om jag ser båda perspektiv?

Från båda perspektiv så tycker den ena att den andra är blind.

För mig har båda perspektiv exakt samma giltighet.
Citera
2015-11-13, 16:32
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnoth
Teister påstår ingenting heller, de accepterar bara inte påståendet att gudar inte finns.

Och tror att de bevisar saker med semantisk akrobatik. Jag är säker på att det är en dygd inom teismen. Jag tror debattklimatet skulle må bättre om rigida människor skulle erkänna den gängse uppfattningen av ateism som avsaknad av tro snarare än att avsaknad av tro skulle vara en tro i sig.
Problemet med att försöka hävda att ateism innebär påståendet att det inte finns någon gud är att det då knappt existerar några ateister. Ateister i allmänhet är agnostiska i frågan om vetande och när det gäller troendet så handlar det bara om att man inte tror det någon annan tror. Utan teism, ingen ateism. Då fanns där inget behov.
Men du kanske har argumentationsbaserade motivationer för att vilja att det betyder vad det gör, om det är viktigare att utropa sig "vinnare" än att faktiskt diskutera.
Citera
2015-11-13, 16:38
Medlem
Memnoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Och tror att de bevisar saker med semantisk akrobatik. Jag är säker på att det är en dygd inom teismen. Jag tror debattklimatet skulle må bättre om rigida människor skulle erkänna den gängse uppfattningen av ateism som avsaknad av tro snarare än att avsaknad av tro skulle vara en tro i sig.
Problemet med att försöka hävda att ateism innebär påståendet att det inte finns någon gud är att det då knappt existerar några ateister. Ateister i allmänhet är agnostiska i frågan om vetande och när det gäller troendet så handlar det bara om att man inte tror det någon annan tror. Utan teism, ingen ateism. Då fanns där inget behov.
Men du kanske har argumentationsbaserade motivationer för att vilja att det betyder vad det gör, om det är viktigare att utropa sig "vinnare" än att faktiskt diskutera.

Genuin förståelse har ingen motivering.

Utan ateism hade det inte funnits någon teism heller.

Teism är inte en tro, det är en verklighetsuppfattning, precis som ateism.
Citera
2015-11-13, 17:59
Medlem
Citat:
"Livsåskådning som uttryckligen förnekar gudars existens." Precis som Buddhism. Det är en religion...

Om man säger att ateism handlar om att förneka Gud, så låter det som om ateism handlar om att förneka en självklarhet.
Ateism är avsaknad av tro på Gud/Gudar, inte förnekelse.

Ditt resonemang om att ateism är en religion bara för att buddismen också är ateistisk, är ett logiskt felslut.
Med samma logik hade man kunnat säga att eftersom glass är kallt och snö är kallt, så är snö en glass. Det håller inte. Lär dig logik.
Citera
2015-11-13, 18:19
Medlem
Memnoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Om man säger att ateism handlar om att förneka Gud, så låter det som om ateism handlar om att förneka en självklarhet.
Ateism är avsaknad av tro på Gud/Gudar, inte förnekelse.

Teism är avsaknad av att tro på förnekelse.

Citat:
Ditt resonemang om att ateism är en religion bara för att buddismen också är ateistisk, är ett logiskt felslut.
Med samma logik hade man kunnat säga att eftersom glass är kallt och snö är kallt, så är snö en glass. Det håller inte. Lär dig logik.

Buddhism är en religion som moraliskt värderar medlidande. Ateism är en religion som moraliskt värderar egoism.
Citera
2015-11-13, 18:22
Medlem
Citat:
Teism är avsaknad av att tro på förnekelse.
Nej, det är det inte. Är så satans trött på dessa eviga hittepå-definitioner av ord som ni foliehattar använder er av.

Citat:
Buddhism är en religion som moraliskt värderar medlidande. Ateism är en religion som moraliskt värderar egoism.
Nej, ateism är enbart avsaknad av tro på Gudar.
Du använder dig fortfarande av ett logiskt felslut.
Senast redigerad av Sir. 2015-11-13 kl. 18:25.
Citera
2015-11-13, 18:31
Medlem
Memnoths avatar
Citat:
Nej, det är det inte. Är så satans trött på dessa eviga hittepå-definitioner av ord som ni foliehattar använder er av.

Antingen är ateism ett uttryck för förnekelse och teism är ett uttryck för existens, eller så är ateism avsaknande av tro och teism avsaknande av förnekelse. Du kan inte jämföra dom annars.

Citat:
Nej, ateism är enbart avsaknad av tro på Gudar.
Du använder dig fortfarande av ett logiskt felslut.

Avsaknad av Gudar och medlidande leder fortfarande till egoism.
Citera
2015-11-13, 18:33
Medlem
Citat:
Antingen är ateism ett uttryck för förnekelse och teism är ett uttryck för existens, eller så är ateism avsaknande av tro och teism avsaknande av förnekelse. Du kan inte jämföra dom annars.

Falsk dikotomi.

Citat:
Avsaknad av Gudar och medlidande leder fortfarande till egoism.
Belägg för detta, tack.
Citera
2015-11-13, 18:42
Medlem
Memnoths avatar
Citat:
Belägg för detta, tack.

Jag försöker lära ut den heliga vägen och du är så fast i teknisk absolutism att du inte ens kan uppfatta de minsta intuitiva utövanden.
Citera
2015-11-13, 18:43
Medlem
Citat:
Jag försöker lära ut den heliga vägen och du är så fast i teknisk absolutism att du inte ens kan uppfatta de minsta intuitiva utövanden.

Goddag yxskaft.
Citera
2015-11-13, 18:52
Medlem
Memnoths avatar
Citat:
Goddag yxskaft.

Okej, jag säger som det är. Vissa är helt enkelt förmögna att öppna sig för ett mentalt utövande som låter konstigt för de som inte ens har förmågan att börja utöva. Det är som att jämföra en våg med vatten. Vatten kan vara i en hög eller låg våg, men en våg kan inte vara mer än på vatten. Du ser det bara inte.
Citera
2015-11-13, 18:55
Medlem
Citat:
Okej, jag säger som det är. Vissa är helt enkelt förmögna att öppna sig för ett mentalt utövande som låter konstigt för de som inte ens har förmågan att börja utöva. Det är som att jämföra en våg med vatten. Vatten kan vara i en hög eller låg våg, men en våg kan inte vara mer än på vatten. Du ser det bara inte.

Återigen, goddag yxskaft.
Detta flummet har ingenting med sakfrågan att göra. Gå och lägg dig.
Senast redigerad av Sir. 2015-11-13 kl. 18:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in