2015-11-19, 16:53
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FoxyCleopatra
Ja jag är själv för SD, dock ej för nazism.

Jag frågade på ett möte en gång varför SD var för att sänka gränsen till just 12 veckor. Fick till svar ungefär att; "Vi ser det som ett barn och som har rätt till liv". Sen frågade var det tyckte om fosterdiagnostik angående DS, då sa de att det var en svår fråga och att det inte hade tänkt så långt. Men aborter på handikappade barn brukar ju göras efter vecka 12, så det borde kanske tänkt på det med kan man tycka.

Jag förstår om man är emot abort på grund av tanke om människovärde, men det måste ju i så fall omfatta alla foster, inte bara de friska med rätt föräldrar.
Tycker du verkligen att det ska vara olika spelregler gällande huruvida vilka foster som får lov att dödas?
Då har man inga bra värderingar eftersom man värdesätter vissa mer en andra. Och då kan man inte samtidigt ta till argumentet att abort är inhumnat. Förstår du vad jag menar?
Varför är det just tidpunkten som är så viktig? Ett foster är ju ett barn som skulle blivit en person oavsett när aborten görs.

"Skäl och omständigheter" som du pratar om ska trappas upp utefter graviditetens vecka är ju bara ologiskt. Eller hur menar du? Vilka skäl räknas egentligen? Blir det inte högst godtyckligt? Är det då inte bättre att kvinnan bestämmer som ändå är den som borde kunna bedöma skälen bäst och vars kropp det handlar om.
Alla skäl är likvärdiga till den gräns som finns nu, 18 veckor. Efter det är det socialstyrelsen som godkänner skälen. Det hade varit intressant att veta faktiskt, vad de anser som rimliga skäl. Men påbörjad (misslyckad) abort är i alla fall ett sådant skäl.

Vecka 18 - 22 är rimliga eftersom tidigast födda barnen har varit födda vecka 21+7. De flesta missfall som händer inom den tidsramen överlever ju inte även om de stoppas i kuvös. Eller så får de skador av att vara för tidigt födda att det inte är förenligt med liv.

Men jag håller med om en sak, det hade varit fint om de barnlängtande paren kunde få adoptera alla barn med Downs syndrom och liknande svåra handikapp istället för att de aborteras.

Hade hoppats jag skulle slippa DS-debatten, men OK då.

Det finns flera saker som gör att man kan vilja abortera ett foster med DS, och att man skulle tycka att de är mindre värda och borde rensas ut eller liknande är nog ett mycket ovanligt skäl - om det ens förekommer idag.

Har du barn eller..? Jag testade inte för DS vid första graviditeten, men väl vid andra. Om det barnet hade haft DS, så hade jag tagit bort det. Främst p.g.a. det hade gått så mycket ut över min son, mitt äldsta barn. All tid och all energi typ, skulle ha gått till DS-barnet.

Min dåvarande make kände likadant, och han hade erfarenhet av att växa upp med en handikappad syster. Det var precis så det var, att han fick sköta sig själv från alldeles för tidig ålder, för att systern behövde all hjälp och stöd och uppmärksamhet hela tiden. Dessutom hade jag inte orkat ett tredje barn i så fall, och då hade min son inte fått något syskon som kunde fungera som ett SYSKON, alltså en trofast vän där hjälpen livet igenom kunde gå åt båda hållen. (Förutom att de med DS ofta inte blir så gamla, även om de blir äldre numera när man kan operera de hjärtfel de ofta föds med.)

Vardagen måste fungera, man måste orka - och det är inte som på film där det handikappade barnet lär hela familjen vad livet egentligen går ut på och därför blir det käraste barnet... Som en mycket klok äldre läkare sa till mig en gång: "det finns mycket lite romantik i en familj med ett handikappat barn".

En annan tanke: det går inte (om det inte har kommit någon ny metod på den allra senaste tiden?) att se vilken grad av DS ens foster bär på. Det finns ju olika grader, där t.ex. intelligensen kan stanna på allt ifrån ett krypbarns nivå (de lär sig varken att gå eller tala eller sköta sina toalettbesök själva) till en intelligens som fortfarande är låg men faller inom spannet för vad som betraktas som normalt - alltså där barnet går i vanlig klass med samma läroplan och betygskriterier som alla andra, förväntas kunna skaffa sig ett riktigt arbete, och inte har rätt till något från LSS (om det inte finns andra problem).

När det gäller detta, kan man förstås filosofera över vilket som är värst. Att tvingas byta bajsblöjor på en trilskande 80-kilosbaby... eller att ha ett barn med intelligens inom normalspannet, som går i vanlig klass, och som FÖRSTÅR att ingen kille/tjej kan tycka att hon/han är attraktiv med det utseendet, att hon/han förmodligen aldrig kommer att få delta i det som andra ungdomar gör, som fester, resor, kärlekshistorier, bilda familj o.s.v.. Jag tror att det sistnämnda skulle göra ondast i hjärtat!

Då kanske det är bäst för alla att döda ett litet foster..?
Citera
2015-11-19, 17:00
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scull
Skäl för att bevilja abort efter vecka 18 är till exempel att man ser att barnet utvecklar tumörvävnad istället för lungor eller hjärna och att det aldrig kommer att överleva även om graviditeten fullföljs.

Det där är bara en del av sanningen. Om du läser artikeln från Dagen som jag länkade till lite högre upp, så ser du att gynekologen berättar att det är många hedersrelaterade fall samt icke-svenska kvinnor som rest hit enbart för att göra abort, som man gör de allra senaste aborterna på. Detta är alldeles förfärligt enligt mig! Förutom allt annat, så har hedersproblematiken inget i Sverige att göra, och angående dem som reser hit så går svensk sjukvård på knäna. Vi behöver prioritera våra egna patienter och det gäller INTE MINST på kvinno- och förlossningsklinikerna...
Citera
2015-11-19, 17:06
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deriverbar
RUL görs inte i vecka 16 eller 17. Det görs tidigast i vecka 18, ofta i vecka 19. Innan RUL har man ingen säker åldersbestämning på fostret, utan går efter senaste mensens första dag. Ett RUL som varit planerat till det man trott var vecka 19 kan alltså visa sig vara i vecka 20. Framkommer på detta RUL svåra missbildningar, ja då har du en vecka betänketid, en vecka vårdkö, och sedan vips - du är i vecka 22.

I artikeln du länkade ville abortmotståndarna ha en absolut övre gräns - som jag förstod det även i de fall fostret saknar hjärna och definitivt inte kan överleva utanför livmodern. Man ska alltså tvinga gravida att gå med en dödsdömd varelse växande i sin kropp bara "för att".

Det är klart att det inte är lätt att förlora ett foster efter vecka 18, oavsett om det är ett spontant missfall eller något man valt på grund av synnerligen svåra omständigheter. Sjukhusens rutiner och den vård de erbjuder fosteret är rimligen desamma oavsett om det är ett missfall eller en abort det gäller.

RUL kan faktiskt göras från v. 13. Det vanligaste är vecka 17 eller 18, men det är olika i olika landsting. Jag tycker att v. 18 är för sent just på grund av de skäl du nämner, att en ev. abort p.g.a. fynden vid undersökningen kommer att utföras alldeles för sent.

Ett "missfall" som föds levande, visar livstecken, försöker andas - lägger man i en kuvös och kopplar in respirator på. Dör det ändå så vill föräldrarna idag ofta ha en riktig begravning, och en grav att gå till. En "abort" som är precis lika gammal, läggs i sköljen för att självdö, och sedan bränns det som biologiskt avfall. Och jag råkar veta att det ÄR så...
Citera
2015-11-19, 17:14
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demonmormor
Oförändrad. Statistiken för sena aborter (dvs efter v. 18 då man måste ha särskilt tillstånd från socialstyrelsen för att genomföra aborten) var (2014) 58% av ansökningarna pga missbildningar på fostret (dvs, önskade barn får man förutsätta) och 39% pga "sociala problem" och resterande anledningar pga psykisk eller fysisk sjukdom. (https://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/19915/2015-9-4.pdf)

Sena aborter är inget som görs för att det är roligt. Jag föreställer mig att det är ganska traumatiskt.

Begriper verkligen inte de som vill sänka abortgränsen i nåt sorts sätt att minska aborter. "Jag tycker inte att man ska använda abort som preventivmedel" - nehej, tyck inte det då. Den som gör abort hellre än skyddar sig är den som drabbas värst av det, och gör man hellre abort än att skydda sig så är man förmodligen inte så funtad att bli en lämplig förälder. Alla vinner. Ett stackars dumhuvud mindre. Förmodligen är dessa dumhuvuden som har abort som föredragna preventivmedelsmetod försvinnande få. (Man blöder som en gris och får inte ha sex på 2-3 veckor efter aborten - inte så lockande ens för den mest ansvarslösa slinkan)

2014 gjordes 50% av Sveriges aborter innan v.7+0. (18 213 st). De sena aborterna (v. 12+1-v.18+0) ligger på 5,5% av antalet totala aborter som görs i Sverige (1 978 st). Aborterna som utfördes efter v. 18+0 utgör 1,2 % (447 st, varav 58% beror på missbildningar på fostret.)

Statistiken visar alltså att majoriteten av Sveriges aborter utförs så tidigt man bara kan. Mycket rimligt. När jag blev oönskat gravid gjorde jag en i v.5 (och hade gjort det tidigare om jag lyckats få en tid tidigare än så). Allt detta signalerar inte oansvar för mig. De senare aborterna ligger på ungefär samma siffra tidigare år, diffar med ca. 50 st hit och dit. Vilket är ganska talande för att den sortens aborter skulle behöva utföras oavsett sänkt abortgräns eller inte. Kom ihåg att 50% av dem görs för att fostret inte är livsdugligt och inte för att man "typ öh inte pallar få barn" vilket abortmotståndare får det att låta som.

Tänker att de som gör sen abort av sociala skäl förmodligen har goda sådana också.

Det är rimligt som det är nu med vecka 18. Man räddar inga framtida Einsteins genom att sänka den.

Hur vet du det..?

"Abortmotståndare: Om du kände en kvinna som var gravid, trots att hon redan hade åtta barn, varav tre var döva, två var blinda, ett utvecklingsstört och hon själv dessutom sjuk i syfilis -skulle du då rekommendera att hon gjorde abort?

Här förväntas aborträttsaktivisten svara Ja

Abortmoståndaren: Gratulerar! Du har just mördat Beethoven!"

(Kunde inte låta bli att dra den! Fast ärligt talat så hade till och med jag rekommenderat en abort där, om kvinnan velat det själv såklart och den kunde gjorts säkert och tidigt. På grund av alla de medicinska riskerna, samt risken att mamman inte skulle orka vårda det nya spädbarnet förutom allt annat hon hade att rodda med, och att mamman kanske inte ens skulle leva särskilt länge i en tid när penicillin inte var uppfunnet.)
Citera
2015-11-19, 18:28
Medlem
demonmormors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Hur vet du det..?

"Abortmotståndare: Om du kände en kvinna som var gravid, trots att hon redan hade åtta barn, varav tre var döva, två var blinda, ett utvecklingsstört och hon själv dessutom sjuk i syfilis -skulle du då rekommendera att hon gjorde abort?

Här förväntas aborträttsaktivisten svara Ja

Abortmoståndaren: Gratulerar! Du har just mördat Beethoven!"

(Kunde inte låta bli att dra den! Fast ärligt talat så hade till och med jag rekommenderat en abort där, om kvinnan velat det själv såklart och den kunde gjorts säkert och tidigt. På grund av alla de medicinska riskerna, samt risken att mamman inte skulle orka vårda det nya spädbarnet förutom allt annat hon hade att rodda med, och att mamman kanske inte ens skulle leva särskilt länge i en tid när penicillin inte var uppfunnet.)

Jag skulle aldrig drömma om att rekommendera vare sig barn eller abort till någon. Det är inte mitt beslut att fatta utan personen som är gravids.
Citera
2015-11-21, 13:04
Medlem
cosmic_dancers avatar
Gränserna är bra som de är. Det är kvinnans kropp och hennes beslut. Det är så pass få aborter och då extrema fall som gör efter v 18 så jag tycker det ska få vara kvar. Finns uppenbarligen anledning till dessa gränser. Tror inte alls aborterna skulle minska om gränserna sänktes. Däremot skulle det vara bra om det även fanns preventivmedel för män.

De flesta aborter görs också innan v 12 så att tro att kvinnor går och väntar med sin abort är bara skitsnack.
Citera
2015-11-21, 14:07
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
Gränserna är bra som de är. Det är kvinnans kropp och hennes beslut. Det är så pass få aborter och då extrema fall som gör efter v 18 så jag tycker det ska få vara kvar. Finns uppenbarligen anledning till dessa gränser. Tror inte alls aborterna skulle minska om gränserna sänktes. Däremot skulle det vara bra om det även fanns preventivmedel för män.

De flesta aborter görs också innan v 12 så att tro att kvinnor går och väntar med sin abort är bara skitsnack.

Fast Sverige har ju bland de "generösaste" gränserna. (Från kvinnans sida sätt. Det är inte generöst mot fostret.) De är inte av Gud givna utan framröstade i Sveriges Riksdag. Menar du att alla de andra länderna har FEL?

Här är Europas regler, det är från 2014 så det kan vara ändrat - och i så fall troligare nedåt än uppåt, eftersom det är sådana vindar nu:

Belgien:
Lagligt, men fem dagars väntetid krävs.
Cypern:
Tillåtet fram till vecka 28 om två läkare anser att mamman riskerar allvarlig fysisk eller psykisk ohälsa eller att barnen har en svår sjukdom. Om kvinnan har blivit våldtagen krävs ett läkarutlåtande och en polisrapport.
Finland:
Kvinnor under 17 och över 40 får göra abort fram till 12:e veckan oavsett anledning. För kvinnor mellan 18-39 år krävs medicinska eller sociala skäl samt tillstånd från läkare.
Frankrike:
Lagligt under de första 12 veckorna med läkares tillstånd. Efter det krävs två läkarintyg att mamman riskerar allvarlig fysisk eller psykisk ohälsa eller att barnen har en svår sjukdom. Omfattas av det allmän sjukvård.
Irland:
2013 införde Irland "the Protection of Life During Pregnancy Act", vilket innebär att när moderns liv är i fara – inklusive hot om självmord – har hon rätt till abort.
Island:
Lagligt efter att två läkare skrivit under att mamman riskerar fysisk eller psykisk ohälsa, våldtäkt, fara för barnets liv, eller att mamman inte kan ta hand om barnet.
Italien:
Lagligt under de första 90 dagarna. Tillåtet i andra trimestern när risk finns för allvarliga fysiska och psykiska konsekvenser. Många läkare i landet vägrar att utföra aborter, vilket tvingar vissa kvinnor att resa någonannastans eller söka andra metoder.
Malta:
Enda landet i Europa där abort är helt förbjudet oavsett anledning.
Portugal:
Lagligt de första tio veckorna. Upp till dag 90 vid fara för moderns liv eller hälsa, vid våldtäkt samt om barnet har svåra skador.
Ryssland:
Lagligt tills den 12:e graviditetsveckan – eller vecka 22 när det skett en våldtäkt. Tillåtet av medicinska skäl efter det. I november 2013 blev det olagligt att göra reklam för abortkliniker.
Schweiz:
Lagligt under de 12 första veckorna av graviditeten, därefter tillåtet på grund av hälsoskäl, inklusive risk för allvarlig psykisk ohälsa. Ett andra läkarutlåtande behövs inte.
Spanien:
Har varit lagligt sedan 2010, men ett nytt lagförslag vill införa nya restriktioner.
Storbritannien:
Abort är lagligt fram till 24:e veckan, efter det kan det bara göras för att rädda moderns hälsa eller vid svår fostermissbildningar. Allmän sjukvård innefattar aborter.
Sverige:
Lagligt fram till vecka 18, oavsett anledning. Efter vecka 18 bara vid särskilda skäl eller om barnet är svårt skadat.
Tyskland:
Tillåtet fram till 14:e veckan. Obligatorisk rådgivning och tre dagars väntetid. Omfattas inte av allmän sjukvård om inte kvinnan bevisligen inte kan bekosta det.

För övrigt: varför tror DU att det görs sena aborter om kvinnan INTE gått och väntat? Jag kan tänka mig ett par anledningar i och för sig, men de lär inte vara vanliga: att en missbildning upptäcks sent, att kvinnan får havandeskapsförgiftning eller annan sjukdom som gör att man måste avsluta graviditeten för att rädda hennes liv, att kvinnans sociala situation ändras över en natt (t.ex. att man hittar barnporr i sin makes dator eller får veta att han begått grova brott mot kvinnor eller barn, eller att mannen kastar ut en och man inte har någonstans att ta vägen).
Citera
2015-11-21, 14:10
Medlem
Merwinnas avatar
Jag visste förresten inte att Finland hade så pass hårda regler, det hade jag inte trott eftersom Finland inte är särskilt religiöst eller moraliskt annars. 12-veckorsgräns, och bara om två läkare skriver under att det finns tillräckliga medicinska eller sociala skäl. (Om man inte är mycket gammal eller mycket ung, då är det fri abort t.o.m. v. 12.)
Citera
2015-11-21, 14:46
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Fast Sverige har ju bland de "generösaste" gränserna. (Från kvinnans sida sätt. Det är inte generöst mot fostret.) De är inte av Gud givna utan framröstade i Sveriges Riksdag. Menar du att alla de andra länderna har FEL?

Här är Europas regler, det är från 2014 så det kan vara ändrat - och i så fall troligare nedåt än uppåt, eftersom det är sådana vindar nu:

Belgien:
Lagligt, men fem dagars väntetid krävs.
Cypern:
Tillåtet fram till vecka 28 om två läkare anser att mamman riskerar allvarlig fysisk eller psykisk ohälsa eller att barnen har en svår sjukdom. Om kvinnan har blivit våldtagen krävs ett läkarutlåtande och en polisrapport.
Finland:
Kvinnor under 17 och över 40 får göra abort fram till 12:e veckan oavsett anledning. För kvinnor mellan 18-39 år krävs medicinska eller sociala skäl samt tillstånd från läkare.
Frankrike:
Lagligt under de första 12 veckorna med läkares tillstånd. Efter det krävs två läkarintyg att mamman riskerar allvarlig fysisk eller psykisk ohälsa eller att barnen har en svår sjukdom. Omfattas av det allmän sjukvård.
Irland:
2013 införde Irland "the Protection of Life During Pregnancy Act", vilket innebär att när moderns liv är i fara – inklusive hot om självmord – har hon rätt till abort.
Island:
Lagligt efter att två läkare skrivit under att mamman riskerar fysisk eller psykisk ohälsa, våldtäkt, fara för barnets liv, eller att mamman inte kan ta hand om barnet.
Italien:
Lagligt under de första 90 dagarna. Tillåtet i andra trimestern när risk finns för allvarliga fysiska och psykiska konsekvenser. Många läkare i landet vägrar att utföra aborter, vilket tvingar vissa kvinnor att resa någonannastans eller söka andra metoder.
Malta:
Enda landet i Europa där abort är helt förbjudet oavsett anledning.
Portugal:
Lagligt de första tio veckorna. Upp till dag 90 vid fara för moderns liv eller hälsa, vid våldtäkt samt om barnet har svåra skador.
Ryssland:
Lagligt tills den 12:e graviditetsveckan – eller vecka 22 när det skett en våldtäkt. Tillåtet av medicinska skäl efter det. I november 2013 blev det olagligt att göra reklam för abortkliniker.
Schweiz:
Lagligt under de 12 första veckorna av graviditeten, därefter tillåtet på grund av hälsoskäl, inklusive risk för allvarlig psykisk ohälsa. Ett andra läkarutlåtande behövs inte.
Spanien:
Har varit lagligt sedan 2010, men ett nytt lagförslag vill införa nya restriktioner.
Storbritannien:
Abort är lagligt fram till 24:e veckan, efter det kan det bara göras för att rädda moderns hälsa eller vid svår fostermissbildningar. Allmän sjukvård innefattar aborter.
Sverige:
Lagligt fram till vecka 18, oavsett anledning. Efter vecka 18 bara vid särskilda skäl eller om barnet är svårt skadat.
Tyskland:
Tillåtet fram till 14:e veckan. Obligatorisk rådgivning och tre dagars väntetid. Omfattas inte av allmän sjukvård om inte kvinnan bevisligen inte kan bekosta det.

För övrigt: varför tror DU att det görs sena aborter om kvinnan INTE gått och väntat? Jag kan tänka mig ett par anledningar i och för sig, men de lär inte vara vanliga: att en missbildning upptäcks sent, att kvinnan får havandeskapsförgiftning eller annan sjukdom som gör att man måste avsluta graviditeten för att rädda hennes liv, att kvinnans sociala situation ändras över en natt (t.ex. att man hittar barnporr i sin makes dator eller får veta att han begått grova brott mot kvinnor eller barn, eller att mannen kastar ut en och man inte har någonstans att ta vägen).

Fel skulle jag väl inte påstå att de andra länderna har, utan mer av en annan syn. Ett foster kan inte leva utanför livmodern innan vecka 21-22 så jag personligen anser då att det är helt okej att kvinnor gör så pass sena aborter. Jag det inte som ett barn/foster i ett sådant tidigt stadie utan ett embryo de första veckorna som kan komma att utvecklas till ett barn. Intressant att se vad andra länder har för regler. Har själv gjort en abort i vecka 6 och det var en cellklump på några millimeter. Inget jag såg som mitt barn. Ja som jag skrev det hade kunnat utvecklas till ett barn men i den veckan var det inte det enligt mig då. Var en lättnad att göra aborten då det var oplanerad graviditet på grund av slarv. Fast givetvis har jag tänkt tanken att om jag inte gjort abort hade jag kunnat vara mamma idag. Hur barnet hade sett ut, det var ju ändå en del av mig och min dåvarande partner.

Jag tror att det gör så sena aborter för att kvinnan upptäcker att det är något fel på fostret, att det blivit ändrade livssituationer för kvinnan som gör att hon inte är kapabel till att ta hand om barnet. I väldigt sällsynta fall kan ju även kvinnan ha mens även fast hon är gravid. Tror dock inte att det i sådana fall väntas till vecka 18 för att göra aborten. Utan det är andra symptom man har som gör att kvinnan upptäcker att hon är gravid. Ja det blir kanske lite senare abort än vecka 12 då men som sagt jag anser det helt okej.

Så pass sena aborter är ju inte vanliga överlag men görs förmodligen av väldigt starka anledningar. Jag vill inte och bör inte döma någon som väljer att göra en sen abort. Vem som helst kan hamna i en sådan situation.

Kort sagt tycker jag lagarna är bra som de är idag.
Citera
2015-11-22, 12:12
Medlem
FoxyCleopatras avatar
Citat:
Hade hoppats jag skulle slippa DS-debatten, men OK då.

Det finns flera saker som gör att man kan vilja abortera ett foster med DS, och att man skulle tycka att de är mindre värda och borde rensas ut eller liknande är nog ett mycket ovanligt skäl - om det ens förekommer idag.

När det gäller detta, kan man förstås filosofera över vilket som är värst. Att tvingas byta bajsblöjor på en trilskande 80-kilosbaby... eller att ha ett barn med intelligens inom normalspannet, som går i vanlig klass, och som FÖRSTÅR att ingen kille/tjej kan tycka att hon/han är attraktiv med det utseendet, att hon/han förmodligen aldrig kommer att få delta i det som andra ungdomar gör, som fester, resor, kärlekshistorier, bilda familj... Jag tror att det sistnämnda skulle göra ondast i hjärtat!

Då kanske det är bäst för alla att döda ett litet foster..?

Jo det behövs särskilt i abort-debatten. Det är väldigt mycket dubbelmoral att vara emot (sena) aborter men sen skriva att man själv skulle göra abort i en del fall.

"Newsflash" Det finns många skäl som gör att man kan vilja abortera ett foster - med eller utan DS. Din syn på abort är ju verkligen inte objektiv, så du borde inte ha synpunkter på hur andra ska leva sina liv.

Du tycker kanske vissa handikapp betyder ett meningslöst liv, men du vet inte hur personen själv känner om sig själv. Vem är du att bedöma vad som är ett meningsfullt liv liksom?
Sista exemplet du skrev om kan ju lika gärna gälla en normal person utan handikapp som har svårt att få ordning på livet. Att vara normal är ingen garanti för att bli lycklig och populär.

Du skrev ju förut att man borde kanske omhänderta gravida kvinnor, skulle du vilja att man gjorde så med dig om du var gravid med handikappat barn så någon som ville kunde adoptera? Väntar på svar...
Citera
2015-11-22, 16:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FoxyCleopatra
Jo det behövs särskilt i abort-debatten. Det är väldigt mycket dubbelmoral att vara emot (sena) aborter men sen skriva att man själv skulle göra abort i en del fall.

"Newsflash" Det finns många skäl som gör att man kan vilja abortera ett foster - med eller utan DS. Din syn på abort är ju verkligen inte objektiv, så du borde inte ha synpunkter på hur andra ska leva sina liv.

Du tycker kanske vissa handikapp betyder ett meningslöst liv, men du vet inte hur personen själv känner om sig själv. Vem är du att bedöma vad som är ett meningsfullt liv liksom?
Sista exemplet du skrev om kan ju lika gärna gälla en normal person utan handikapp som har svårt att få ordning på livet. Att vara normal är ingen garanti för att bli lycklig och populär.

Du skrev ju förut att man borde kanske omhänderta gravida kvinnor, skulle du vilja att man gjorde så med dig om du var gravid med handikappat barn så någon som ville kunde adoptera? Väntar på svar...

Självklart inte, men jag skulle ju inte ha försökt göra någon olaglig fosterfördrivning heller. Så då hade det ju inte blivit aktuellt.
Citera
2015-11-27, 09:48
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Jag anser att män för sin egen skull bör ta fram mer säkrare preventivmedel för dem.
Då slipper de hamna i olustigt och hemska situationer med kvinnor som ljuger att de är skyddade.
Eller hamna i läget där en kvinna absolut inte ville bli med barn men blev det ändå och inte klarar av att ta abort. Finns även det bland oss kvinnor.
En gång var jag tvingad att göra abort. Båda hade dött annars.
Jag tyckte det var hemskt. Aldrig mer att jag kommer att utsätta mig för detta eller barnet.
Sex veckor var det och jag såg hjärtat slå fast det var några millimeter stort bara.
Jag grät.
Förstår inte kvinnor som kan göra detta fem gånger fast de inte behöver det.
Det borde vara förbjudet. En tidsgräns med mera. Om en kvinna kommer dit Fem gånger inom en tre års period till exempel så borde man reagera och se till att något ändrades i lagstiftningen.
En olycka är ok men tre,fyra och fem då är det inte fråga om olyckor mer anser jag.

De borde tillfångatas och könsstympas kanske? Vad säger du om det förslaget för att undvika graviditeter utanför äktenskapet? Kan det vara värt för att man inte ska döda foster?
Ja självklart just du var tvungen att göra abort, för andra är det inte nödvändigt, de gör det nog bara för att det är kul!
Jag tycker abort ska vara förbjudet för alla. Då skulle du låtit bli att bli gravid om det var så farligt. Bättre båda dör av sig själv än att man dödar barnet, det var nog Guds straff till dig för att ha haft sex.
Om du blivit våldtagen så var det bara ditt eget fel och du kan inte klaga på en man för att du var på fel ställe. Män kan inte låta bli att våldta, det ligger i deras biologi.
Senast redigerad av Milford.Cubicle 2015-11-27 kl. 09:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in