2015-11-18, 20:26
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deriverbar
Du anser alltså att man ska fysiskt frihetsberöva gravida kvinnor? Låsa in dem, hindra den från att utöva sina jobb och från att disponera över sin egen tid? Och sedan söva ner dem och utsätta dem för en stor och riskfylld bukoperation?

Dystopiskt värre...

Vad anser du om det här då?

http://www.dagen.se/dokument/foster-som-f%C3%A5r-aborteras-eller-barn-som-ska-r%C3%A4ddas-1.370381

Dessutom: i dagens Sverige kan vi enkelt få reda på att vi är gravida redan den första dagen då mensen uteblir. Genom att köpa ett receptfritt graviditetstest på Apoteket, Pressbyrån, en större stormarknad, eller genom att skicka efter på nätet. Har vi inte råd med det, så kan vi gå till närmaste MVC och lämna ett urinprov, och få resultatet gratis. VARFÖR, menar du, måste man vänta 4-5 månader innan man bestämmer sig för att göra abort? Undantaget är naturligtvis om man vill göra aborten p.g.a. att barnet visat sig vara missbildat på det rutinmässiga ultraljudet i vecka 16 eller 17. Men även då, finns det INGEN ursäkt för att dra på beslutet i ytterligare en månad!
Senast redigerad av Merwinna 2015-11-18 kl. 20:40.
Citera
2015-11-18, 21:00
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Jag kritiserar din argumentation, inte dig. Det är inget fel i att vara lite sentimental.

Det jag tycker är obehagligt är att du vill skapa regler som får enorma konsekvenser för andra människors liv baserat på din personliga magkänsla, istället för på fakta, logik och reson.

Jag är helt för din rätt att känna att en abort är något hemskt och otänkbart för dig personligen. Om ditt barn låg döende i cancer och behövde en benmärgstransplantation ifrån dig så tror jag inte att du skulle tveka en sekund heller. Och du skulle nog anse att alla som skulle neka sitt barn sin benmärg skulle vara hemska personer.

Men är det samma sak som att det bör vara lag på att föräldrar är skyldiga att ställa upp med blod, benmärg och organ till sina barn om behov uppstår? Och ska kunna tvingas till detta även då de inte själva vill?

Det moraliseras över och hunsas med gravida kvinnor mer än någon annan samhällsgrupp. Men att förlora rätten att bestämma över sin egen kropp - där går någon slags gräns för min del.

Om man inte kan lita på att gravida kan fatta vettiga beslut under den tid då de är gravida, hur kan man då lita på att de kan fatta vettiga beslut som föräldrar?
Jag pratar om kvinnor som använder abort som preventivmedel.
De bestämmer då om att de skall döda någon om och om och om och om igen.
Det skall vara restrektivt med aborter.
Detta handlar ej om sentimentala inställningar.
Det handlar om att använda abort som preventivmedel. En mycket oetiskt och jävligt egoistiskt handlande, enligt mig.
Så nej jag är inte sentimental utan förbannad på faktumet att det finns kvinnor som Kan och får göra detta.
Citera
2015-11-18, 21:10
Medlem
FoxyCleopatras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag är inte nazist, jag är Sd (vilket förvisso är samma sak för vissa! ).

Jag tycker att den springande punkten är NÄR aborten görs. En tidig medicinsk abort ska vara fri. Men sedan tycker jag att skälen och omständigheterna som krävs för att få en kirurgisk abort beviljad, ska trappas upp ju fler veckor som går. Men det ÄR en svår fråga!

Det enda jag är HELT säker på är att man inte bör tillåta så sena aborter som vi gör idag med Socialstyrelsens godkännande, som i 22:a veckan. Dessutom är det så illa, att om sjukhuset måste skjuta upp ingreppet t.ex. p.g.a. personalbrist, eller sjukdom hos kvinnan, så kan det gå flera dagar utöver det - utan att Socialstyrelsen kopplas in igen. Och då har vi ett barn som hade överlevt om man lagt det i en kuvös med respirator, i stället för på en hylla i sköljen att självdö...

Utan då anser jag att man omhändertar kvinnan i stället, om det blir nödvändigt, och så får hon gå 18 veckor till (eller 16, man kan sätta igång det ett par veckor före BF eller göra snitt under narkos om hon önskar det och vill bli fri fortare), och sedan kan barnet få komma till ett gott hem i stället. Finns så många barnlängtande par, så den biten blir inget problem.

Ja jag är själv för SD, dock ej för nazism.

Jag frågade på ett möte en gång varför SD var för att sänka gränsen till just 12 veckor. Fick till svar ungefär att; "Vi ser det som ett barn och som har rätt till liv". Sen frågade var det tyckte om fosterdiagnostik angående DS, då sa de att det var en svår fråga och att det inte hade tänkt så långt. Men aborter på handikappade barn brukar ju göras efter vecka 12, så det borde kanske tänkt på det med kan man tycka.

Jag förstår om man är emot abort på grund av tanke om människovärde, men det måste ju i så fall omfatta alla foster, inte bara de friska med rätt föräldrar.
Tycker du verkligen att det ska vara olika spelregler gällande huruvida vilka foster som får lov att dödas?
Då har man inga bra värderingar eftersom man värdesätter vissa mer en andra. Och då kan man inte samtidigt ta till argumentet att abort är inhumnat. Förstår du vad jag menar?
Varför är det just tidpunkten som är så viktig? Ett foster är ju ett barn som skulle blivit en person oavsett när aborten görs.

"Skäl och omständigheter" som du pratar om ska trappas upp utefter graviditetens vecka är ju bara ologiskt. Eller hur menar du? Vilka skäl räknas egentligen? Blir det inte högst godtyckligt? Är det då inte bättre att kvinnan bestämmer som ändå är den som borde kunna bedöma skälen bäst och vars kropp det handlar om.
Alla skäl är likvärdiga till den gräns som finns nu, 18 veckor. Efter det är det socialstyrelsen som godkänner skälen. Det hade varit intressant att veta faktiskt, vad de anser som rimliga skäl. Men påbörjad (misslyckad) abort är i alla fall ett sådant skäl.

Vecka 18 - 22 är rimliga eftersom tidigast födda barnen har varit födda vecka 21+7. De flesta missfall som händer inom den tidsramen överlever ju inte även om de stoppas i kuvös. Eller så får de skador av att vara för tidigt födda att det inte är förenligt med liv.

Men jag håller med om en sak, det hade varit fint om de barnlängtande paren kunde få adoptera alla barn med Downs syndrom och liknande svåra handikapp istället för att de aborteras.
Citera
2015-11-18, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FoxyCleopatra
Ja jag är själv för SD, dock ej för nazism.

Jag frågade på ett möte en gång varför SD var för att sänka gränsen till just 12 veckor. Fick till svar ungefär att; "Vi ser det som ett barn och som har rätt till liv". Sen frågade var det tyckte om fosterdiagnostik angående DS, då sa de att det var en svår fråga och att det inte hade tänkt så långt. Men aborter på handikappade barn brukar ju göras efter vecka 12, så det borde kanske tänkt på det med kan man tycka.

Jag förstår om man är emot abort på grund av tanke om människovärde, men det måste ju i så fall omfatta alla foster, inte bara de friska med rätt föräldrar.
Tycker du verkligen att det ska vara olika spelregler gällande huruvida vilka foster som får lov att dödas?
Då har man inga bra värderingar eftersom man värdesätter vissa mer en andra. Och då kan man inte samtidigt ta till argumentet att abort är inhumnat. Förstår du vad jag menar?
Varför är det just tidpunkten som är så viktig? Ett foster är ju ett barn som skulle blivit en person oavsett när aborten görs.

"Skäl och omständigheter" som du pratar om ska trappas upp utefter graviditetens vecka är ju bara ologiskt. Eller hur menar du? Vilka skäl räknas egentligen? Blir det inte högst godtyckligt? Är det då inte bättre att kvinnan bestämmer som ändå är den som borde kunna bedöma skälen bäst och vars kropp det handlar om.
Alla skäl är likvärdiga till den gräns som finns nu, 18 veckor. Efter det är det socialstyrelsen som godkänner skälen. Det hade varit intressant att veta faktiskt, vad de anser som rimliga skäl. Men påbörjad (misslyckad) abort är i alla fall ett sådant skäl.

Vecka 18 - 22 är rimliga eftersom tidigast födda barnen har varit födda vecka 21+7. De flesta missfall som händer inom den tidsramen överlever ju inte även om de stoppas i kuvös. Eller så får de skador av att vara för tidigt födda att det inte är förenligt med liv.

Men jag håller med om en sak, det hade varit fint om de barnlängtande paren kunde få adoptera alla barn med Downs syndrom och liknande svåra handikapp istället för att de aborteras.
Skäl för att bevilja abort efter vecka 18 är till exempel att man ser att barnet utvecklar tumörvävnad istället för lungor eller hjärna och att det aldrig kommer att överleva även om graviditeten fullföljs.
Citera
2015-11-18, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Vad anser du om det här då?

http://www.dagen.se/dokument/foster-som-f%C3%A5r-aborteras-eller-barn-som-ska-r%C3%A4ddas-1.370381

Dessutom: i dagens Sverige kan vi enkelt få reda på att vi är gravida redan den första dagen då mensen uteblir. Genom att köpa ett receptfritt graviditetstest på Apoteket, Pressbyrån, en större stormarknad, eller genom att skicka efter på nätet. Har vi inte råd med det, så kan vi gå till närmaste MVC och lämna ett urinprov, och få resultatet gratis. VARFÖR, menar du, måste man vänta 4-5 månader innan man bestämmer sig för att göra abort? Undantaget är naturligtvis om man vill göra aborten p.g.a. att barnet visat sig vara missbildat på det rutinmässiga ultraljudet i vecka 16 eller 17. Men även då, finns det INGEN ursäkt för att dra på beslutet i ytterligare en månad!

RUL görs inte i vecka 16 eller 17. Det görs tidigast i vecka 18, ofta i vecka 19. Innan RUL har man ingen säker åldersbestämning på fostret, utan går efter senaste mensens första dag. Ett RUL som varit planerat till det man trott var vecka 19 kan alltså visa sig vara i vecka 20. Framkommer på detta RUL svåra missbildningar, ja då har du en vecka betänketid, en vecka vårdkö, och sedan vips - du är i vecka 22.

I artikeln du länkade ville abortmotståndarna ha en absolut övre gräns - som jag förstod det även i de fall fostret saknar hjärna och definitivt inte kan överleva utanför livmodern. Man ska alltså tvinga gravida att gå med en dödsdömd varelse växande i sin kropp bara "för att".

Det är klart att det inte är lätt att förlora ett foster efter vecka 18, oavsett om det är ett spontant missfall eller något man valt på grund av synnerligen svåra omständigheter. Sjukhusens rutiner och den vård de erbjuder fosteret är rimligen desamma oavsett om det är ett missfall eller en abort det gäller.
Citera
2015-11-18, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Jag pratar om kvinnor som använder abort som preventivmedel.
De bestämmer då om att de skall döda någon om och om och om och om igen.
Det skall vara restrektivt med aborter.
Detta handlar ej om sentimentala inställningar.
Det handlar om att använda abort som preventivmedel. En mycket oetiskt och jävligt egoistiskt handlande, enligt mig.
Så nej jag är inte sentimental utan förbannad på faktumet att det finns kvinnor som Kan och får göra detta.

Alla kvinnor som använder kopparspiral med andra ord? - I princip det enda preventivmedel man kan använda som kvinna om man inte får ta hormoner. Det verkar delvis aborterande, genom att hindra ett befruktat ägg från att fösta i livmodern.

Anser du att föräldraskap är ett lämpligt straff för ansvarslöshet och slarv? Är det lämpligt att personer som inte kan ta ansvar för sin egen sexualitet ska ta ansvar för spädbarn några månader senare?

Vad tror du egentligen konsekvensen blir för de barn som då skulle födas till dessa ovilliga, oetiska och jävligt egoistiska mammor? En lycklig uppväxt?
Citera
2015-11-18, 22:57
Medlem
demonmormors avatar
Oförändrad. Statistiken för sena aborter (dvs efter v. 18 då man måste ha särskilt tillstånd från socialstyrelsen för att genomföra aborten) var (2014) 58% av ansökningarna pga missbildningar på fostret (dvs, önskade barn får man förutsätta) och 39% pga "sociala problem" och resterande anledningar pga psykisk eller fysisk sjukdom. (https://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/19915/2015-9-4.pdf)

Sena aborter är inget som görs för att det är roligt. Jag föreställer mig att det är ganska traumatiskt.

Begriper verkligen inte de som vill sänka abortgränsen i nåt sorts sätt att minska aborter. "Jag tycker inte att man ska använda abort som preventivmedel" - nehej, tyck inte det då. Den som gör abort hellre än skyddar sig är den som drabbas värst av det, och gör man hellre abort än att skydda sig så är man förmodligen inte så funtad att bli en lämplig förälder. Alla vinner. Ett stackars dumhuvud mindre. Förmodligen är dessa dumhuvuden som har abort som föredragna preventivmedelsmetod försvinnande få. (Man blöder som en gris och får inte ha sex på 2-3 veckor efter aborten - inte så lockande ens för den mest ansvarslösa slinkan)

2014 gjordes 50% av Sveriges aborter innan v.7+0. (18 213 st). De sena aborterna (v. 12+1-v.18+0) ligger på 5,5% av antalet totala aborter som görs i Sverige (1 978 st). Aborterna som utfördes efter v. 18+0 utgör 1,2 % (447 st, varav 58% beror på missbildningar på fostret.)

Statistiken visar alltså att majoriteten av Sveriges aborter utförs så tidigt man bara kan. Mycket rimligt. När jag blev oönskat gravid gjorde jag en i v.5 (och hade gjort det tidigare om jag lyckats få en tid tidigare än så). Allt detta signalerar inte oansvar för mig. De senare aborterna ligger på ungefär samma siffra tidigare år, diffar med ca. 50 st hit och dit. Vilket är ganska talande för att den sortens aborter skulle behöva utföras oavsett sänkt abortgräns eller inte. Kom ihåg att 50% av dem görs för att fostret inte är livsdugligt och inte för att man "typ öh inte pallar få barn" vilket abortmotståndare får det att låta som.

Tänker att de som gör sen abort av sociala skäl förmodligen har goda sådana också.

Det är rimligt som det är nu med vecka 18. Man räddar inga framtida Einsteins genom att sänka den.
Citera
2015-11-19, 00:04
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Alla kvinnor som använder kopparspiral med andra ord? - I princip det enda preventivmedel man kan använda som kvinna om man inte får ta hormoner. Det verkar delvis aborterande, genom att hindra ett befruktat ägg från att fösta i livmodern.

Anser du att föräldraskap är ett lämpligt straff för ansvarslöshet och slarv? Är det lämpligt att personer som inte kan ta ansvar för sin egen sexualitet ska ta ansvar för spädbarn några månader senare?

Vad tror du egentligen konsekvensen blir för de barn som då skulle födas till dessa ovilliga, oetiska och jävligt egoistiska mammor? En lycklig uppväxt?
Jag anser som jag skrivit exakt hela tiden.
Kvinnor skall ej få använda aborter som preventivmedel, vilket bevisligen görs.
Citera
2015-11-19, 00:11
Medlem
demonmormors avatar
Citat:
Jag anser som jag skrivit exakt hela tiden.
Kvinnor skall ej få använda aborter som preventivmedel, vilket bevisligen görs.

Till vilket ändamål? Som Deriverbar säger: barn ska aldrig vara ett straff för sex. Att vilja att oönskade barn ska sättas till världen för att du personligen inte gillar tanken på att embryon "dödas" är ju enbart barbariskt och saknar helt konsekvenstänk.
Citera
2015-11-19, 00:14
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demonmormor
Till vilket ändamål? Som Deriverbar säger: barn ska aldrig vara ett straff för sex. Att vilja att oönskade barn ska sättas till världen för att du personligen inte gillar tanken på att embryon "dödas" är ju enbart barbariskt och saknar helt konsekvenstänk.
Jag anser att abort ej skall användas som preventivmedel.
Dina och deriverbars funderingar och frågor har inget med det att göra.
Abort är inte ett preventivmedel.
Citera
2015-11-19, 00:23
Medlem
demonmormors avatar
Citat:
Jag anser att abort ej skall användas som preventivmedel.
Dina och deriverbars funderingar och frågor har inget med det att göra.
Abort är inte ett preventivmedel.

Så använd det inte som ett preventivmedel då. Men att begära av andra kvinnor att en andra abort helt plöstligt skulle göra en oönskad graviditet... ja, att man blir tvungen att agera inkubator åt en varelse man inte vill ha/kan ta hand om/kanske är missbildad/kanske skaffad med olämplig partner osv. Vafan? SÄRSKILT när vi inte har ett enda preventivmedel på marknaden som är 100% effektivt. Tänk lite.
Citera
2015-11-19, 00:50
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demonmormor
Så använd det inte som ett preventivmedel då. Men att begära av andra kvinnor att en andra abort helt plöstligt skulle göra en oönskad graviditet... ja, att man blir tvungen att agera inkubator åt en varelse man inte vill ha/kan ta hand om/kanske är missbildad/kanske skaffad med olämplig partner osv. Vafan? SÄRSKILT när vi inte har ett enda preventivmedel på marknaden som är 100% effektivt. Tänk lite.
Vet man som kvinna om att man är oskyddad då man har sex och vet att man kan bli med barn då man har sex med oskyddad man Och inte bara en gång utan två, tre,fyra och fem gånger och går till barnmorskor för att ta bort detta barn man medvetet och med stor chansning hoppats klara sig i från.
Då använder man bevisligen aborter som preventivmedel.
Eller är totalt efterbliven eller totalt
känslokall. Framförallt jävligt egoistiskt.
Äsch vad gör det, ta mig nu och jag kan ju göra abort för femte gången om jag nu blir gravid igen...
Komma in till barnmorskan och säga vad?
Jag är med barn igen? Ta bort det. Jag vill inte ha det.
Kvinnor skall ej få använda abort som preventivmedel.

Säger sig självt.
Dessutom sedan säga. Det är min kropp så jag dödar vem jag vill och när jag vill.
Det finns skrämmande siffror på att kvinnor använder abort som preventivmedel.
Är det frihet att först ha sex utan skydd trotts vetskap om graviditetsrisk och aborträtt?
Vems frihet?
En egoistisk kvinnas?
Jag förstår mig som kvinna inte på dessa kvinnor.
Har mött kvinnor som tagit abort tre till fyra gånger.
Prata om veckor på dödandet istället för sitt eget ansvar att skydda sig och undvika att behöva döda ett liv.
Starkt emot detta.
Oavsett vad du eller någon annan så kallad frihetskämpe kämpar för vad gäller rätt till sin kropp.
Har inte barnet man nonchalant knullat ihop någon rätt alls?
Är det synd om en kvinna som blir med barn fem ggr och tar abort när hon själv valt att spela rysk rolett?
Nej tycker jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in