2015-11-18, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Mitt bidrag till den seriösa diskussionen. Tag det för vad det är. Titta på sidan 656 bild 4 t.ex. I hörnet står en bit avkapad PEM-slang. Jag har sagt det förut och säger det igen. Kapa till en hanterlig bit av den så har du ett bra och lätthanterligt vapen. 80 till 90 cm blir bra. (Har man förbisett den? Finns den?) NB iförd rödvita DoIt handskar lappar till LH i knävecket med den. Hon går ner på knä. Han kastar sig över henne med balsnöret och stryper henne till foglighet. Detta sker i ladan alldeles vid ingången. Av med hjälm och jacka. Led/bär in henne till mjölkrummet. Omdisponera snöret. Dubbel timmerstek runt halsen. Snöret ett par varv runt röret. Midjelyft med ena armen. Ta hem slack och fäst. LH står på tå. Tejpa. Upp och ner med LH:s kläder. Onanera i lampkupan. Ut i ladan och in med lampkupan på toaletten. Ut i ladan igen för att hämta hjälmen och jackan. Akut skitnödig. Skiter i ladan. Skär ner LH och packar henne i plast. Glömmer snörena. Lasta i bilen och iväg till Martorp. In med LH i byssjan. Hjälm och jacka i rishögen. Hem och tvätta kläder inklusive handskar. Typ...
Utifrån i huvudsak ditt scenario:
Snöret redan virat löst runt slangen. Hotar henne med kniven till foglighet.
Han onanerade inte i lampkupan (den är en del av hans gamla skit) men framför offret. Detta kan han ha gjort på ett spårlöst sätt men delar av satsen kan fortfarande ligga oupptäckt nere under gallret eller på en plats i SÖ delen av förrummet (enligt FUP har man av någon anledning bara sökt under slanghärvan). Snörena kanske inte glömdes - han kan ha trott att de bara var att se som skräp bland annat skräp (varför skulle han vara DNA-expert ? Inget tyder på det).
2015-11-18, 23:59
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kris00tian
Är det relevant? Det finns syskon, syster.., ålder på henne är inte viktigt för skadeståndsanspråkets eventuella storlek?

Fokus i detta borde rimligen vara skadeståndet och dess eventuella storlek. Jag spånade på vad föräldrarna kan göra med sina andelar om de inte vill sko sig på Lisas olycka. Ge det till syskonet. Hur gammal den andra är bör rimligen ínte avgöra beloppstorlek som NB ska betala.

Om hon jobbar och är 20 är det väl jättebra. Men luften kanske går ur henne när hon är 30? 25? Vem kan svara på det? En buffert på banken är aldrig fel och nu ligger den inför familjens fötter. Bara böja sig ner och plocka upp den.

Men är det verkligen relevant för tråden att diskutera detta? De gör som de själva vill.
2015-11-19, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Media fick närvara vid rättegången och hörde hur NB och advokaten framförde olika versioner av brorsans roll. Det var den direktrapporteringen jag följde.

Åklagaren blev "upprörd" och började prata om förtal. Smaka på den. Förtal. Nyligen häktad (på lägre misstankegrad) för medhjälp/skyddande eller vad det var. Nu är det plötsligt förtal. Som jag ser det är det ett budskap till brorsan. "Då har inget att frukta från svenskt rättsväsende. Vi tar dig på orden om att du inte har nån bror. Välkommen hit till förhandlingarna i HR."
2015-11-19, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Åklagaren blev "upprörd" och började prata om förtal. Smaka på den. Förtal. Nyligen häktad (på lägre misstankegrad) för medhjälp/skyddande eller vad det var. Nu är det plötsligt förtal. Som jag ser det är det ett budskap till brorsan. "Då har inget att frukta från svenskt rättsväsende. Vi tar dig på orden om att du inte har nån bror. Välkommen hit till förhandlingarna i HR."
Åklagaren kanske vägde in att NB inte själv pekat ut brodern. Därigenom blir advokatens yttrande hennes eget och inte den tilltalades genom henne. Jag tror att han också tyckte att hon tog ut svängarna och sände en varning.
2015-11-19, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Har en fundering efter uppgifterna om snara som låter lika otrolig som alla andra gissningar men vill gärna höra vad ni tycker.
Skulle det vara möjligt att någon smyger sig ut på trappan ovanför moppen medan Lisa sms:ar och kanske bläddrar i sin mobil och hissar snabbt ner en snara som drar upp henne från moppen och hänger henne?

Detta trodde jag för rätt länge sedan
2015-11-19, 00:06
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Är det relevant? Det finns syskon, syster.., ålder på henne är inte viktigt för skadeståndsanspråkets eventuella storlek?

Fokus i detta borde rimligen vara skadeståndet och dess eventuella storlek. Jag spånade på vad föräldrarna kan göra med sina andelar om de inte vill sko sig på Lisas olycka. Ge det till syskonet. Hur gammal den andra är bör rimligen ínte avgöra beloppstorlek som NB ska betala.

Om hon jobbar och är 20 är det väl jättebra. Men luften kanske går ur henne när hon är 30? 25? Vem kan svara på det? En buffert på banken är aldrig fel och nu ligger den inför familjens fötter. Bara böja sig ner och plocka upp den.

ja jag tycker det är väldigt relevant när media uppger direkt felaktig uppgifter. De sa på nyheterna när domen kom att föräldrar samt lillasyster var nöjda att någon blivit dömd.
Om jag varit målsägare så nog hade jag velat att rätt uppgifter går ut i nationell television.
Nej det har inget att göra med belopp eller skadeståndskrav. Det har endast att göra med att återge korrekt fakta i en jävligt svår situation. Det är väl fan det minsta man kan begära
2015-11-19, 00:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Efter att ha läst förundersökningsprotokollet så är svaret enkelt - han är ingen människa, han är ett rovdjur. Finns bara ondska...total avsaknad av empatisk förmåga...den vidrigaste, mest fasansfulla psykopat och sexualsadist man kan tänka sig. Detaljerna i mordet är ofattbart vidriga, ord räcker ej till för att beskriva det fasansfulla. Mår illa.

Det finns en bild, där det är 6 st. bilder på NB i olika åldrar.
Enligt min åsikt kan man klart se hur han har ändrats med åren till det mycket negativa.
Själv misstänker jag alkohol problem med dåligt ölsinne.
Jag har hela tiden misstänkt att GM måste ha varit berusad, mer eller mindre.
Har man då dåligt ölsinne kan allt spåra ur totalt.
Särskilt om man har psykiska störningar som förstärker det dåliga ölsinnet.
Och de idiotiska handlingarna.
2015-11-19, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, restriktionerna är hävda så där får han sitt syre nu. Dom fungerar som hans syremask.

Om och när, syret inte längre kommer, möjligen kanske han erkänner - om än jag inte finner det troligt.

Jag men jag tror NB är lättad. Man hämtar inte honom till förhör hela tiden i tid och otid. Han vet påföljden. Han behöver inte vara på helspänn hela tiden för att inte försäga sig i ett förhör. Han har suttit där nu på sina kvadratmetrar i 5 månader och nu är restriktionerna släppta. Rena semestern i jämförelse. Han har fortfarande räddat ansiktet för sin familj. Det är okej, tycker NB.

Sen finns det väl en brytpunkt när man börjar acceptera sin situation som inlåst, det blir hela hans värld och den utanför har slutat att existera.
2015-11-19, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
ja jag tycker det är väldigt relevant när media uppger direkt felaktig uppgifter. De sa på nyheterna när domen kom att föräldrar samt lillasyster var nöjda att någon blivit dömd.
Om jag varit målsägare så nog hade jag velat att rätt uppgifter går ut i nationell television.
Nej det har inget att göra med belopp eller skadeståndskrav. Det har endast att göra med att återge korrekt fakta i en jävligt svår situation. Det är väl fan det minsta man kan begära

Du kan väl ändå inte tro att det var det som var i fokus för familjen!

Här fick ENFALD ett nytt ansikte.
2015-11-19, 00:15
Medlem
Citat:
Jag men jag tror NB är lättad. Man hämtar inte honom till förhör hela tiden i tid och otid. Han vet påföljden. Han behöver inte vara på helspänn hela tiden för att inte försäga sig i ett förhör. Han har suttit där nu på sina kvadratmetrar i 5 månader och nu är restriktionerna släppta. Rena semestern i jämförelse. Han har fortfarande räddat ansiktet för sin familj. Det är okej, tycker NB.

Sen finns det väl en brytpunkt när man börjar acceptera sin situation som inlåst, det blir hela hans värld och den utanför har slutat att existera.

Han kan ju inte vara förvånad över att han blev dömd för mord, han vet ju att han har gjort det. Är han ledsen eller nedstämd nu är det för att han tycker synd om sig själv att han hade oturen att åka fast och nu måste sitta där han sitter. Nåt annat är han troligen inte ledsen över.
2015-11-19, 00:22
Medlem
Citat:
Han kan ju inte vara förvånad över att han blev dömd för mord, han vet ju att han har gjort det. Är han ledsen eller nedstämd nu är det för att han tycker synd om sig själv att han hade oturen att åka fast och nu måste sitta där han sitter. Nåt annat är han troligen inte ledsen över.
Det är dock något orealistiskt över hans uppträdande. Han kan inte rimligen ha trott att han skulle bli frikänd - om han är vid sunda vätskor. Ändå blir han förtvivlad, när advokaten delger honom domen. Förtvivlad har ett element av överraskning/förvåning i sig. Han blev förtvivlad. Mera adekvat hade varit att han var deprimerad och reagerade med uppgivenhet. Det finns ett element av självbedrägeri, som låter som en del av en diagnos.
2015-11-19, 00:23
Medlem
MrFolds avatar
Med samma advokat (och samma klient) ser jag det inte som särskilt troligt att det kommer någon kovändning i hovrätten där brorsan plötsligt blir mördare och Nerijus städare. Jag kan inte se att det skulle ha minsta chans att lyckas heller:

- Låg trovärdighet efter tidigare totala förnekanden
- Inga spår från brodern på offrets kläder eller brottsplatsen
- Mycket begränsat tidsfönster eftersom man nu måste pressa in även ett scenario där en panikslagen Aivaras åker hem till bostaden, övertalar sin bror att komma med till ladan och sen får honom att att utföra nertagning av kroppen (hur kom annars blodet på röret till?), någon form av emballering av kroppen (för att inte lämna spår - kom ihåg att i det här scenariot måste han berätta hur det kom sig att bilen inte hade några spår) och sen köra till Martorp. Jag kan inte se att det skulle vara möjligt inom de tidsramar som finns mellan Lisas sista samtal och Nerijus hemkomst och Skype-samtal med modern.
- Dessutom måste datatrafiken på Aivaras dator under tidsfönstret förklaras
- Kräver garanterat att frun vittnar på riktigt - i det läget kommer naturligtvis det hon sa i förhören under häktningen att dras upp

Sammantaget blir det en historia utan någon trovärdighet eller stöd i fakta. Dead end.

Vad kan han mer försöka med?

- Övertalad att "städa" av en rik knös? Ännu värre - kommentarer överflödiga.

- "Jag skulle "bara" våldta henne och råkade kväva henne av misstag" - Bortsett från att det vore en jätteöverraskning att få någon form av erkännande från honom så är strategin med 99% sannolikhet dödfödd. Även om man iofs skulle kunna tänka sig ett sånt scenario rent principiellt så har själva upphängningen av kroppen inneburit akut livsfara för offret. Det saknar betydelse här om man inte haft direkt uppsåt att döda. Även om han försöker med en annan historia som inte innefattar upphängning så är det uppenbart att han måste ha använt någon form av strypvåld som han måste ha insett kunde innebära livsfara. Kan därför inte se att Hovrätten - även om de skulle finna att de inte kan utesluta historien i sig själv som orimlig - skulle vika från mordåtalet.

Dessutom lär han ju få ett saftigt straff i alla fall. Maxstraff för grov våldtäkt - 10 års fängelse - låter inte orimligt. Ev med ett griftefridsbrott på ett par år till om det inte anses konsumerat. Det är inte något bättre ingångsvärde att komma till kåken med heller precis. "Hej - det är jag som är balten som kidnappade en 17-årig söt, svensk flicka, släpade in henne i en skitig lada för att våldta henne, råkade kväva henne tyvärr och då körde iväg med kroppen och pressade in den i ett trångt skåp i en övergiven, skitig arbetsbod"

Sen tror jag som ett par andra skribenter att vi har en självmordskandidat här. Dock knappast före hovrättsdomen. Jag tror att han - bland mycket annat - har en benägenhet för önsketänkande. Mot bättre vetande har han trott att han skulle bli frisläppt från häktningen - trott att det inte skulle gå till åtal - trott att han skulle bli frikänd in i det sista trots att allt talade emot det. Visserligen gråter han självömkans tårar igen när det gick åt helvete, men han kommer att klamra sig fast vid hoppet så länge det finns en chans. Kanske har advokaten bidragit till det genom att sälja in samma skitsnack om svag bevisning till honom som till media.

När fällande dom i hovrätt kommer klamrar han sig kanske fast vid HD-halmstrået ett par månader till. När de inte meddelar PT... ja då skulle jag ha ordentlig bevakning på honom om jag vore ansvarig i kriminalvården.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in