2015-09-23, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sickestbeats
Den tacky medelklassmänniskan visar sig världsvan genom att åka till nåt tredje världen-land och tar "konstnärliga" bilder (utan att fråga) på fattiga människor, antingen åldringar eller barn, för att sedan posta på Facebook: "tänk vad dessa ögon sett....detta sätter verkligen livet och världen i perspektiv, jag är så tacksam för det jag har". Kommentarer: "åh gumman så vackert, du är så duktig..."- när dessa fattiga människor egentligen bara hänger och chillar/ägnar sig åt vardagssysslor och inte alls vill vara personifieringen av en vit medelklasspersons perpektivgenerator. TM förstår absolut inte hur detta kan ses som unket, trångsynt och exploaterande. UGH - bonus om dessa bilder ramas in och sätts upp i hallen bredvid de obligatoriska Carpe Diem citaten. Garanterad "conversation piece" på kommande TM-osande parmiddagar där det friskt skålas dekanterat boxvin i Iittala glas (klistermärken kvar!).

Sådana mötte jag flertalet gånger i samband med jobb i ett afrikanskt land. Frågan är emellertid om de ens tillhör medelklassen. Samtliga var snälla och ordentliga, märkbart ärliga gentemot andra, men samtidigt otroligt enfaldiga, lättimponerade och i avsaknad av ens den enklaste bildning. De försökte inte ens. Säg mig, beskrev jag inte nyss en traditionell bonde? Visst, deras föräldrar hade det till synes gott ställt ekonomiskt, vad vet jag.

Jag skulle kalla dem Starbucks-torpare (de var engelsmän, amerikaner etc.).
Senast redigerad av ErichKaestner 2015-09-23 kl. 15:39.
Citera
2015-09-27, 00:19
Medlem
Triremers avatar
Att gifta sig utomlands verkar ha blivit poppis bland medelklassen. Ofta i Italien eller Spanien.
Citera
2015-11-11, 16:29
Medlem
Blodsritens avatar
Jag säger bara ett ord: JORDGUBBAR! Om det är nåt den tackyga medelklassfamiljen trånar efter varje sommar så är det jordgubbarna. "ÅÅÅÅÅh, har ni smakat på dessa färska mogna jordgubbar? åååaaah mmmmmm. sååååå gottt. nu är säsongen inne. Vi måste bjuda Kenta och Birgitta på ett glas bubbel med jordgubbar för att fira "sommarväääret"
Citera
2015-11-13, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blodsriten
Jag säger bara ett ord: JORDGUBBAR! Om det är nåt den tackyga medelklassfamiljen trånar efter varje sommar så är det jordgubbarna. "ÅÅÅÅÅh, har ni smakat på dessa färska mogna jordgubbar? åååaaah mmmmmm. sååååå gottt. nu är säsongen inne. Vi måste bjuda Kenta och Birgitta på ett glas bubbel med jordgubbar för att fira "sommarväääret"
Va? Sen när är jordgubbar tacky? Är ett universalt fenomen att gilla färska, mogna jordgubbar på sommaren och knappast något som är förbehållet den tacky medelklassen som definitivt inte kallas Kenta.
Citera
2015-11-13, 11:16
Medlem
telefonforsaljarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av montanabanana
"Få tyst på ungjäveln kärringjävel så jag kan dricka upp öljäveln" ??

Det låter mer som wt fenomen
Citera
2015-11-13, 13:57
Medlem
Blodsritens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Va? Sen när är jordgubbar tacky? Är ett universalt fenomen att gilla färska, mogna jordgubbar på sommaren och knappast något som är förbehållet den tacky medelklassen som definitivt inte kallas Kenta.
ja, namnen ede inte så noga på. Men att ha ett överdrivet hallåj för jordgubbar, det är något jag erfarit från tackyga medelklassfamiljer. Kanske nån annan inte har upplevt det
Citera
2015-11-13, 18:32
Medlem
tronpretendents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blodsriten

Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Det är väl inte i jordgubbarna i sig det ligger, utan i allt runtomkring dem. Alla gillar väl en jordgubbe då och då, men det är nog mest tacky medelklass som gillar det så oooootroligt mycket, och förevigar mumsandet på bild och för att lägga upp på facebook. Jordgubbar hade lika gärna kunnat bytas ut mot kantareller, havskräftor eller någon annan säsongsbunden liten godsak. Jag håller däremot med om att jordgubbar nog är det bästa exemplet.
Citera
2015-11-13, 18:44
Medlem
Blodsritens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tronpretendent
Det är väl inte i jordgubbarna i sig det ligger, utan i allt runtomkring dem. Alla gillar väl en jordgubbe då och då, men det är nog mest tacky medelklass som gillar det så oooootroligt mycket, och förevigar mumsandet på bild och för att lägga upp på facebook. Jordgubbar hade lika gärna kunnat bytas ut mot kantareller, havskräftor eller någon annan säsongsbunden liten godsak. Jag håller däremot med om att jordgubbar nog är det bästa exemplet.
Tack, det var nån som förstod vad jag menade. det är inte jordgubben i sig (eller osten, rödvinet etc.) utan hysterin kring det hela. Jag är själv förtjust i bär men inte håller jag på sådär
Citera
2015-11-15, 08:54
Medlem
sickestbeatss avatar
Håller med om att just säsongsbundna delikatesser skall det skrytas mycket om.

"Åh....första svenska nypotatisen/havskräftan/primörerna...se så späda och fina. Får vara värt kilopriset på 5000kr, det unnar vi oss " käften! Allt det här unnet hela tiden. Om man vill ha något, något själviskt eller extravagant så bara gör/köp/ät det! Varför ska det hela tiden framhållas att ååh nu ska vi UNNA oss det här. Som om ens busy medelklassliv gör det sååå svårt att göra/äta vad fan man vill. Nä, sonens bandyträning och dotterns ridning och mannens grabbkväll och fruns kärringföreningsliv tar sååå mycket tid så man bara MÅSTE få UNNA sig det där lilla extra ibland...och aldrig att det sker bortom instagramfiltret, lagom nonchalant framställt framför den vita helkaklade köksväggen bredvid den fula designskålen (ulrica hydman vallien?) med ett par noga utvalda limefrukter i.
Citera
2015-11-15, 09:22
Medlem
swimp78s avatar
60+ män med quiltad jacka och knallröda byxor
Sk "framgångsbyxor"
Gärna med det grå tunna håret klippt lite fräsigt. Kanske frugan lagt på lite hårgele eller liknande.

Inte sällan dessa grå magerlagda gubbar med framgångbyxor och quiltad jacka som går omkring och drygar sig på nån svennnig ica maxi och tycks i sitt inre föreställa sig att de är på nån exklusiv saluhall,

De äälskar att ta lång tid på sig i charkdisker. Jag antar det där med att bli personligt betjänade får deras hjul att spinna

(framgångsbyxor är nåt som en viss typ av över medelinkomst-moderatgubbe-medelklass klär sig i för att det i vissa kretsar anses andas "framgång", det är nån sorts gubb-brat-grej. Finns inget så tacky som knallröda byxor på medelklassmoderatgubbar)
Senast redigerad av swimp78 2015-11-15 kl. 09:24.
Citera
2015-11-15, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
(framgångsbyxor är nåt som en viss typ av över medelinkomst-moderatgubbe-medelklass klär sig i för att det i vissa kretsar anses andas "framgång", det är nån sorts gubb-brat-grej. Finns inget så tacky som knallröda byxor på medelklassmoderatgubbar)

Finns det fenomenet ens kvar? Känns som att det dött ut efter typ 2005 - 2010 då det var poppis med byxor i färgglada färger. Oavsett så är det helt makalöst fult med röda byxor.
Citera
2015-11-15, 09:44
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Finns det fenomenet ens kvar? Känns som att det dött ut efter typ 2005 - 2010 då det var poppis med byxor i färgglada färger. Oavsett så är det helt makalöst fult med röda byxor.

Det må ha dött ut bland på riktigt framgångsrika människor i storstad men lever kvar bland halvvälbärgade 60+ moderatmän i mellanstora städer, småchefer osv. Dvs den grupp som framförallt uppfyller ordet "tacky medelklass" i ordets rätta bemärkelse

Det här är samma personer som bygger ut huset stort och vräkigt i "spansk" stil med valvbågar och grejer. På 80-talet var de "Mexitegel"-älskare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in