Citat:
Ursprungligen postat av
swimp78
Det må ha dött ut bland på riktigt framgångsrika människor i storstad men lever kvar bland halvvälbärgade 60+ moderatmän i mellanstora städer, småchefer osv. Dvs den grupp som framförallt uppfyller ordet "tacky medelklass" i ordets rätta bemärkelse
Gud vad jag känner igen det där. Tack för att du påminde mig om de lite äldre TM i mellanstora svenska städer och att TM har funnits länge. Det fick mig nämligen att tänka på att jag har bevistat ett evenemang smockfullt med TM. Linköpings jazz och bluesfestival.
Det är (var?) en tvådagars inomhusfestival på konsert&kongress i Linköping.
Biljetterna är ganska dyra vilket gör att bara jazzfantaster och folk med för mycket pengar går på festivalen, typ 50/50 mellan grupperna. Var i äldre tonåren och min kompis föräldrar gick varje år. En läkare och en högre tjänsteman. Inte fan gillade de jazz eller blues.
Det var kulturellt på något vis. Mingla med societeten med ett vinglas i handen. För hippa och för unga (50-talister) för klassisk musik. För gamla för ny populärmusik. Fan vilken klockren TM-familj det var när jag tänker efter. Minns någon fredag när vi satt i deras källare och kollade på video och kompisen kom ner med en tallrik råbiff

.
Bokhyllorna fulla med olästa (gissar jag) klassiska verk och videoapparaten inställd på att spela in Rederiet. Reste till Florens för att låtsas gilla konsthistoria.