2017-03-23, 23:11
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegestor
Att åka till Kanarieöarna är ett medelklassfenomen.
Jag har faktiskt aldrig hört talas om någon som besöker vingårdar, kvittar vilken samhällsklass vi talar om.

//Siegestor
Har du aldrig hört talas om någon som besöker vingårdar? Jag har besökt en del i olika länder. Inget märkvärdigt alls. Men väldigt trevligt, mysigt och ligger ofta i vackra miljöer.
Citera
2017-03-23, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Har du aldrig hört talas om någon som besöker vingårdar? Jag har besökt en del i olika länder. Inget märkvärdigt alls. Men väldigt trevligt, mysigt och ligger ofta i vackra miljöer.

Jag vet att det finns och att människor besöker vingårdar men jag har aldrig träffat någon som besökt eller vill besöka en vingård.
Jag har ändå träffat en del människor i flera olika länder dessutom från olika samhällsklasser.
Kanske inte är en vanlig grej att göra?

//Siegestor
Citera
2017-03-23, 23:44
Medlem
justonefix124s avatar
Citat:
Jag har faktiskt aldrig hört talas om någon som besöker vingårdar, kvittar vilken samhällsklass vi talar om.

//Siegestor

IMHO
Medelsvensson är medelklass. Den sociologiska medelklassen kanske är den största klassen i Sverige. Att många i marxistisk mening är arbetarklass är en annan sak.
Vi pratar tacky medelklass vilket ofta är de övre lagren av medelklassen.
TM åker inte till Kanarieöarna. De åker någonstans där de tror sig skaffa sig kulturellt kapital. Positionering är vad de söker.

Citat:
Jag vet att det finns och att människor besöker vingårdar men jag har aldrig träffat någon som besökt eller vill besöka en vingård.
Jag har ändå träffat en del människor i flera olika länder dessutom från olika samhällsklasser.
Kanske inte är en vanlig grej att göra?

//Siegestor

Du har inte mycket erfarenhet av TM kanske? Känner du några som skippar sol, hetta och bad och i stället åker till Florens?
Senast redigerad av justonefix124 2017-03-23 kl. 23:48.
Citera
2017-03-24, 02:45
Medlem
Cineastens avatar
Citat:

//Siegestor
Det beror ju på umgängeskrets. Jag har vänner, bekanta och kollegor som besöker vingårdar, ölbryggerier etc. Inget konstigt i det. Jag är arbetarklass och har pga mitt ölintresse besökt flera bryggerier i bla Belgien och Holland.
Citera
2017-03-24, 09:41
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Menar du att det är fel eller "tacky" att pappan tar ut ordentlig föräldraledighet?

Det behöver inte vara fel, men det är absolut inte fel att mamman tar hela ledigheten heller, anser jag. Eller att hon är hemmamamma några år efter att föräldradagarna tagit slut.

Det som är tacky är att SKRYTA om att man har en så jämställd man, att man lever så jämställt o.s.v.. Man vill ha det till att man har "kommit längre" än andra, som inte förstår bättre utan fortfarande lever "gammeldags".
Citera
2017-03-24, 09:47
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Åka till Kanarieöarna. Det är ett billigt och egentligen riktigt tråkigt resmål. Man åker dit och badar bara i en pool typ.

//Siegestor

Fast TM vet om att Kanarieöarna ses som Svensson, och därför reser de inte dit. Eller gör de det, så skryter de inte om just det. De skryter om den resan de gjorde till Nice, Toscana eller Florens. Eller någon känd operafestival.
Citera
2017-03-24, 09:54
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:

//Siegestor

Att besöka vingårdar har blivit en jättegrej, juh! Vingårdarna har denna näring - betalda turistbesök, där turisterna får en guidad tur av odlingarna och källarna samt en vinprovning, ibland även mat och övernattning - som ett komplement till det dom tjänar på själva vinodlingen/-framställningen. Har man ingen egen bil, så finns det massor med färdigkomponerade bussresor med svensk guide, som tar en runt till flera olika vingårdar på kontinenten på samma resa. Inte behöver du bry dig om procenten heller, när du slipper köra själv! De mest TM-anstrukna åker dock själva och betalar för en privat rundtur på vingården + -provning, och sedan pratar de om ägaren som "min vän vinbaronen Si och Så i Provence"...
Senast redigerad av Merwinna 2017-03-24 kl. 09:57.
Citera
2017-03-24, 11:03
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justonefix124
IMHO
Medelsvensson är medelklass. Den sociologiska medelklassen kanske är den största klassen i Sverige. Att många i marxistisk mening är arbetarklass är en annan sak.
Vi pratar tacky medelklass vilket ofta är de övre lagren av medelklassen.
TM åker inte till Kanarieöarna. De åker någonstans där de tror sig skaffa sig kulturellt kapital. Positionering är vad de söker.

Du har inte mycket erfarenhet av TM kanske? Känner du några som skippar sol, hetta och bad och i stället åker till Florens?

1) TM gillar saker som är glassiga som båt och märkeskläder. Det här är vad TM försöker eftersträva, https://m.youtube.com/watch?v=OtBSPugMWFI egen brygga, grill, båt kläder.

2) Att åka till Florens låter som kultur-medelklass för mig.
Citera
2017-03-24, 11:16
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Att besöka vingårdar har blivit en jättegrej, juh! Vingårdarna har denna näring - betalda turistbesök, där turisterna får en guidad tur av odlingarna och källarna samt en vinprovning, ibland även mat och övernattning - som ett komplement till det dom tjänar på själva vinodlingen/-framställningen. Har man ingen egen bil, så finns det massor med färdigkomponerade bussresor med svensk guide, som tar en runt till flera olika vingårdar på kontinenten på samma resa. Inte behöver du bry dig om procenten heller, när du slipper köra själv! De mest TM-anstrukna åker dock själva och betalar för en privat rundtur på vingården + -provning, och sedan pratar de om ägaren som "min vän vinbaronen Si och Så i Provence"...

1) När jag jobbade för 10 år sen ungefär hade jag kollegor som var kockar och de åkte på vinresor. Men det kanske är annorlunda nu för tiden?

2) TM som jag är bekant med dricker vin på helgerna men de åker inte på vinresor. Det är antingen vin, whiskey, eller skumpa som gäller.

3) Resmål som jag har hört om är södra Europa typ Frankrike och Spanien vid kusten, Thailand fast då måste man bo på 5 stjärnigt.
Citera
2017-03-24, 11:30
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast TM vet om att Kanarieöarna ses som Svensson, och därför reser de inte dit. Eller gör de det, så skryter de inte om just det. De skryter om den resan de gjorde till Nice, Toscana eller Florens. Eller någon känd operafestival.

1)TM tycker att operan är tråkigt. De går dit för att säga att de har varit där men det kommer att hända 1 gång.

2) TM vill glassa på stranden, vid poolen på hotellet, eller på restaurang. Eller shoppa i gallerior med TM produkter. Villeroy & Boch, Montblanc pennor, Kosta Boda, och typ Hugo Boss är typiska TM märken.
Citera
2017-03-24, 11:47
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) TM gillar saker som är glassiga som båt och märkeskläder. Det här är vad TM försöker eftersträva, https://m.youtube.com/watch?v=OtBSPugMWFI egen brygga, grill, båt kläder.

2) Att åka till Florens låter som kultur-medelklass för mig.
Att posera i gimpmask med halva grönsaksdisken från Coop i röven låter som white trash för mig.

Har man sjötomt verkar det rimligt att man vill ha en egen brygga.
Citera
2017-03-24, 12:10
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Att posera i gimpmask med halva grönsaksdisken från Coop i röven låter som white trash för mig.

Har man sjötomt verkar det rimligt att man vill ha en egen brygga.

1) Men det handlar inte om bryggan i sig det är brygga + sån där stor grill + båt kläder + vin + bjudning utanför huset (det brukar vara på altanen oftast, jag vet inte om brygga är samma eller en variant på det) det är som ett garden party för TM människor.

2) Tänk på kombinationen av skumpa och hummer det är klassisk TM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in