Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-18, 06:05
  #2929
Medlem
Mr Bs avatar
Bilar som kör om på motorväg eller landsväg för att sen sakta in, när man sen letar efter möjlighet att köra om ökar det farten, jävligt märkligt beteende men händer ofta.

gående eller cyklister som pga vår regel att motorfordon måste lämna företräde, fullständigt struntar i att göra det mest grundläggande regler när man går över gatan, titta vänster,höger vänster, de tar förgivet att man ser dem.
Citera
2015-11-18, 14:32
  #2930
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr B
Bilar som kör om på motorväg eller landsväg för att sen sakta in, när man sen letar efter möjlighet att köra om ökar det farten, jävligt märkligt beteende men händer ofta.

Inget konstigt om man frågar mig

Landsvägsexemplet, brukar jag göra så av tre anledningar:

1) Slippa få snöslask, smuts och skit på rutan och bilen i övrigt av framförvarande bil, slösar spolarvätska etc också.
2) Nattetid/vintern för att kunna köra med helljus istället för att ligga bakom och bli tvingad att använda halvljus för att inte blända bilen framför
3) Säg att det är 80km/h, och bilen framför envisas med att köra 80 eller bara strax över, då kanske jag vill köra snabbare, men bara 90, då drar man jävligt snabb omkörning för det är säkrast, sen måste man sakta in och bara köra lite snabbare, för riskanalysen man gör gällande ev hastighetsbot/vinst i tid förstärker det beteendet.
Citera
2015-11-18, 15:34
  #2931
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Inget konstigt om man frågar mig

Landsvägsexemplet, brukar jag göra så av tre anledningar:

1) Slippa få snöslask, smuts och skit på rutan och bilen i övrigt av framförvarande bil, slösar spolarvätska etc också.
2) Nattetid/vintern för att kunna köra med helljus istället för att ligga bakom och bli tvingad att använda halvljus för att inte blända bilen framför
3) Säg att det är 80km/h, och bilen framför envisas med att köra 80 eller bara strax över, då kanske jag vill köra snabbare, men bara 90, då drar man jävligt snabb omkörning för det är säkrast, sen måste man sakta in och bara köra lite snabbare, för riskanalysen man gör gällande ev hastighetsbot/vinst i tid förstärker det beteendet.


I fall 1 och 2 så utsätter du ju den andra bilisten för sakerna du själv precis störde dig på, gäller nåt system så ni delar rättvist på bördan eller?

Och om det är som du säger så kan det ju var klart irriterande med folk som gör så.
Citera
2015-11-18, 16:02
  #2932
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
I fall 1 och 2 så utsätter du ju den andra bilisten för sakerna du själv precis störde dig på, gäller nåt system så ni delar rättvist på bördan eller?

Och om det är som du säger så kan det ju var klart irriterande med folk som gör så.
Inte säkert att de andra bilisterna uppfattar det så bara för att jag uppfattar det så. Dessutom prioriterar jag mig själv framför andra, tyvärr. .. Finns inget "rättvist" i trafiken utan det finns rätt och fel, sen kan vissa tycka vissa beteenden är sviniga, men trots allt inte olagligt.


Lite samma sak när man ser en parkeringsöppning och nån bilist blinkar in dit, är du då snabb och kör in där före han så kan han inte säga nåt eftersom han inte var tillräckligt snabb nog.

Den som agerar först, tar täten, får bestämma.
__________________
Senast redigerad av NirvanA 2015-11-18 kl. 16:06.
Citera
2015-11-18, 16:08
  #2933
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Inte säkert att de andra bilisterna uppfattar det så bara för att jag uppfattar det så. Dessutom prioriterar jag mig själv framför andra, tyvärr. .. Finns inget "rättvist" i trafiken utan det finns rätt och fel, sen kan vissa tycka vissa beteenden är sviniga, men trots allt inte olagligt.


Lite samma sak när man ser en parkeringsöppning och nån bilist blinkar in dit, är du då snabb och kör in där före han så kan han inte säga nåt eftersom han inte var tillräckligt snabb nog.

Den som agerar först, tar täten, får bestämma.


Det låter alltså som att du är en av de irriterande i trafiken.
Citera
2015-12-03, 11:53
  #2934
Medlem
Jag kör för mycket bil, och det som toppar min lista är.

Folk som sitter och sover vid rödljusen. När det växlar till grönt så skall alla i kön fått rull på bilen. Jag själv låtsas alltid att jag kör formel1 när jag står längst fram! Speciellt här i stan när ljuset bara är tänt typ 2 sekunder. Då blir man riktigt sne när folk är för långsamma och kön är lång.

Folk som uppenbarligen verkar älska att spendera tid i sin bil när man skall hem. För varje dag påväg hem från jobbet stöter jag på riktiga dagdrömmarsåsare som kör på tok för långsamt (på riktigt). Jag vill hem fortast möjligt men man har fan alltid nån lök framför som verkar ha andra saker i tankarna, typ vilka kläder hen ska ha på sig te helgen lr liknande.
Detta gör mig extremt irriterad och ökar min vilja till dåliga okörningar osv. Får typ damp i kroppen.

Folk som ligger i omkörningsfil när de inte klarar av att köra fortare än vad skylten säger. Lr när de inte skall svänga av från filen.

Folk som kör om aslångsamt när man själv fastnar bakom typ en lastbil under tiden.

Folk som orsakar kö på motorvägen när hastigheten faktiskt blir skyltad högre.

Folk som orsakar kö pga mobiltelefoner, klädbyten osv i bil. Visst, prata i mobil kan man göra men det med bibehållen hastighet!

Folk som krockar med sin bil och häldre stannar mitt på motorvägen i rusning och orsakar kö för tusentals pers i flera timmar, iställer för att välja första avfart lr liknande.

Folk som inte förstår sig på vävningsprincipen.

För övrigt. Här kommer mina favorit slagord i trafiken.

Men för i helvete, är du segast i norden eller? köööööör (din j**la sugga)

Men va fan, kör du nitroglycerin i bilen idag eller? Kööööööör!

__________________
Senast redigerad av cervin 2015-12-03 kl. 11:56.
Citera
2015-12-03, 13:17
  #2935
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cervin
Jag kör för mycket bil, och det som toppar min lista är.

Folk som sitter och sover vid rödljusen. När det växlar till grönt så skall alla i kön fått rull på bilen. Jag själv låtsas alltid att jag kör formel1 när jag står längst fram! Speciellt här i stan när ljuset bara är tänt typ 2 sekunder. Då blir man riktigt sne när folk är för långsamma och kön är lång.

Folk som uppenbarligen verkar älska att spendera tid i sin bil när man skall hem. För varje dag påväg hem från jobbet stöter jag på riktiga dagdrömmarsåsare som kör på tok för långsamt (på riktigt). Jag vill hem fortast möjligt men man har fan alltid nån lök framför som verkar ha andra saker i tankarna, typ vilka kläder hen ska ha på sig te helgen lr liknande.
Detta gör mig extremt irriterad och ökar min vilja till dåliga okörningar osv. Får typ damp i kroppen.

Folk som ligger i omkörningsfil när de inte klarar av att köra fortare än vad skylten säger. Lr när de inte skall svänga av från filen.

Folk som kör om aslångsamt när man själv fastnar bakom typ en lastbil under tiden.

Folk som orsakar kö på motorvägen när hastigheten faktiskt blir skyltad högre.

Folk som orsakar kö pga mobiltelefoner, klädbyten osv i bil. Visst, prata i mobil kan man göra men det med bibehållen hastighet!

Folk som krockar med sin bil och häldre stannar mitt på motorvägen i rusning och orsakar kö för tusentals pers i flera timmar, iställer för att välja första avfart lr liknande.

Folk som inte förstår sig på vävningsprincipen.

För övrigt. Här kommer mina favorit slagord i trafiken.

Men för i helvete, är du segast i norden eller? köööööör (din j**la sugga)

Men va fan, kör du nitroglycerin i bilen idag eller? Kööööööör!


Hoppas att du skämtar om inte så kanske Du skall ta bussen i stället och klippa sönder ditt körkort, då Du har ju helt missat att även om man ligger i "omkörningsfilen" så får man inte överträda max tillåtna hastighet på vägen.
Citera
2015-12-03, 13:20
  #2936
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cervin
Folk som krockar med sin bil och häldre stannar mitt på motorvägen i rusning och orsakar kö för tusentals pers i flera timmar, iställer för att välja första avfart lr liknande.

Ja det där är mycket märkligt och idiotiskt beteende. Råkade ut för detta i Norra länken-tunneln på väg från Lidingö häromdagen.

En bil hade lätt stött i en annan (kunde bara se mindre plåtskador) och idioterna stod stilla och blockerade ett körfält och orsakade kaos för tusentals andra mitt i morgonrusningen.

Hur svårt ska det vara? Kör iväg till ett lämpligt ställe och utbyt uppgifter och skriv ev skaderapport etc.
Citera
2015-12-03, 15:49
  #2937
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Hoppas att du skämtar om inte så kanske Du skall ta bussen i stället och klippa sönder ditt körkort, då Du har ju helt missat att även om man ligger i "omkörningsfilen" så får man inte överträda max tillåtna hastighet på vägen.

jag förstår vad du menar! Men ofta är det ju så att om trafikrytmen tillåter en högre hastighet, vilket den i stort sett alltid gör i sverige (pga lågt satta hastighetsgränser) så kör folk i det mesta snabbare än tillåtet. Tex motorvägen vid och runt göteborg. Där är det skyltat 80, på motorvägen! Men en normal dag kör inte en käft i 80. Så, därav min kommentar. Kör alla i 90-100 om trafiken tillåter det så är det extremt störande när någon lägger sig i omkörning och blockerar för alla indra, inkl mig .
På pappret är det måhända helt fel att köra för fort, men verkligheten är ju dock annorlunda!
Citera
2015-12-03, 20:41
  #2938
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cervin
jag förstår vad du menar! Men ofta är det ju så att om trafikrytmen tillåter en högre hastighet, vilket den i stort sett alltid gör i sverige (pga lågt satta hastighetsgränser) så kör folk i det mesta snabbare än tillåtet. Tex motorvägen vid och runt göteborg. Där är det skyltat 80, på motorvägen! Men en normal dag kör inte en käft i 80. Så, därav min kommentar. Kör alla i 90-100 om trafiken tillåter det så är det extremt störande när någon lägger sig i omkörning och blockerar för alla indra, inkl mig .
På pappret är det måhända helt fel att köra för fort, men verkligheten är ju dock annorlunda!
Bra att du väljer vad rytmen tillåter o inte vad lagen tillåter.
Jobbigt att du har bråttom hem medan du blir hindrad av snubben som funderar på självmord pga kassa familjeförhållanden när han kommer hem.
Citera
2015-12-04, 01:54
  #2939
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cervin
jag förstår vad du menar! Men ofta är det ju så att om trafikrytmen tillåter en högre hastighet, vilket den i stort sett alltid gör i sverige (pga lågt satta hastighetsgränser) så kör folk i det mesta snabbare än tillåtet. Tex motorvägen vid och runt göteborg. Där är det skyltat 80, på motorvägen! Men en normal dag kör inte en käft i 80. Så, därav min kommentar. Kör alla i 90-100 om trafiken tillåter det så är det extremt störande när någon lägger sig i omkörning och blockerar för alla indra, inkl mig .
På pappret är det måhända helt fel att köra för fort, men verkligheten är ju dock annorlunda!

Är mycket väl familjär vid de områdena du tar upp runt Göteborg. Det är samma område man ser folk kör fint sicksack mellan bilarna, gärna i 20-30+ som glömt att köpa blinkers manualen till sin bil.
Så kommer dessa oförskämda som gärna vill svänga av, och har haft råd med manual till sin blinkers, och stör den fina trafikdystopin som råder där för att de vill svänga av och köra in i Göteborg.
Citera
2015-12-04, 08:24
  #2940
Medlem
Hubbe11s avatar
Om alla höll den hastighet som är skyltad skulle trafikrytmen således bli den och olyckorna skulle minska. Varför köra fortare än vad lagen säger bara för att alla andra gör det. Sen kan man alltid köra långsammare om omständigheterna är sådana. Tidsvinsten är oftast bara enstaka minuter till och från jobbet så helt meningslöst att köra för fort.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback