2015-11-17, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Jag var inne på samma linje i ett tidigare inlägg.

Men, med vilken trovärdighet kommer NB att kunna lägga fram ett annorlunda händelseförlopp?

Jag tror att han kommer att ändra sig och till en viss del erkänna och "designa" sitt story att bättre passa den tekniska bevisningen....allt med förhoppningen att komma undan en livstidsdom.

Frågan är bara hur mycket tilltro Hovrätten kommer att ha till hans eventuella ändring? Inte mycket är mitt tips.

Mitt fetade: Det enda som kan få honom att lätta på trycket är nog att Gud eller liknande uppenbarar sig i hans liv men även det är utsiktslöst, han kommer leva i förnekelse hela sitt liv.

Sen kan han dribbla ihop vilken historia som helst för HovR har en mycket bra FUP som underlag vilket där framgår med önskvärd tydlighet att det är mord med särskild hänsynslöshet.
Man lyssnar av inspelade vittnen från TR, hör den tilltalade och förkunnar samma dom.

Inte ens stjärnadvokaten Tomas Olsson kan få till en mildare dom även om han är erkänt duktig.

Sen hade givetvis inte advokat IR en särskilt lätt uppgift med en klient som har fingrarna i syltburken å det grövsta och säger samtidigt, "jag har aldrig någonsin sett eller träffat flickan".
Lite märklig slutplädering av IR som inte alls gick hem utan blev bara sämre för totalen.
2015-11-17, 18:04
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Han drog alltså ner offrets trosor med handskarna på? Då borde det vara kontaminerat i hela lokalen. I annat fall (utan handskar), så borde NB:s fingeravtryck kunna utläsas på offrets trosor.
Nej, det är svårt att hitta fingeravtryck på textilier, och avsaknad av NB:s DNA betyder ingenting. Det behöver inte avsättas DNA, och hela materialet DNA-testas inte, bara vissa punkter.
2015-11-17, 18:06
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ab12
Hur vet vi att förpackningsdatum var den 5 juni? http://www.arla.se/vara-produkter/produkt/?productid=5760466821971
Arlas mjölkpaket med lång hållbarhet är röda enligt din länk, medan det paket som hittades i "ödetorpet" var blått. Frågan är om det säljs blåa paket med lång hållbarhet i Sverige.

Annars är det intressant vem som hade tillgång till "ödetorpet" 5-12 juni eftersom detta bara ligger några hundra meter från platsen där kroppen återfanns.
2015-11-17, 18:06
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Det är väldigt stor skillnad på UO och NB i beteende och psykologi dock. UO satt inte och grät och var förtvivlad när han förnekade, utan framstod som kylig och oberörd. Detsamma kan man säga om t.ex. Lasermannen som också förnekade brott under hela rättsprocessen.
Den som jag tycker närmast kan jämföras med NB är Caroline Stenvalls mördare Toni Alldén. Han erkände ju visserligen omsider att han hade haft ihjäl Caroline, men det var ju enbart för att inte få tredje part indragen.I övrigt förnekade han ju konsekvent och med emfas en massa saker som han rimligen måste ha gjort, och vi har fortfarande inte bättre begrepp om hur det kom sig att Carolin dödades än vad vi har om att Lisa dödades.
2015-11-17, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Så resonerade tingsrätten

http://www.svt.se/nyhetsklipp/regionalt/vast/article4838232.svt?autostart=true#article4846542.s vt?&_suid=144777691313501778220321392628

Det talas ju redan om att den dömde mördaren Nerijus kommer att överflyttas till sitt
hemland för att där avtjäna sitt straff. När kan man tänka sig att en sån flytt sker?
Måste balten sitta minst 5 år här i Sverige innan det kan bli aktuellt med att skicka
hem fanskapet eller vad kan det bli tal om?

Tyska barnamörderskan CS överfördes efter en tid till anstalt i hemlandet och polackerna
som rånmördade ett äldre par i Alingsås-trakten för några få år sedan tror jag direkt
skickades hem för att avtjäna sina straff. Så det är ju inte så ovanligt direkt med det
här förfarandet att utländskt avskum som dödar våra svenskar i riket får hem och sitta på anstalt.
Men en viss tid bör i alla fall den litauiske sexualsadistiske lustmördaren få stifta
bekantskap med ett svenskt högsäkerhetsklassat fängelse. Kumla eller Hall eller var fan
det nu blir någonstans.

Advokat Johan Eriksson talar ut i aftonbladet / brottcentralen och talar om 18-24 år är livstidstraffet beroende på hur man sköter sig. Att det troligtvis blir i Sverige straffet ska avtjänas, det är vanligast och efter det utvisning. Det skulle vara bättre då det inte blir fråga om permissioner, då han kommer att behandlas som en person med hög benägenhet för rymning.
http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/98925 ( klipp 2,24 min )
Senast redigerad av birkaboo 2015-11-17 kl. 18:13.
2015-11-17, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Det är möjligt att åberopa avvikande berättelser ur polisförhör. Jag undrade också varför LGWP inte gjorde detta om jag ska vara ärlig. Möjligt att han antog att hennes svajande berättelse räckte för att inte kunna ge honom alibi, där hade han förvisso rätt, men vad hennes berättelse inte visade, i vart fall inte utan jämförelse med förhöret, är att han försökt skapa sig ett alibi.

Herregud, dessa förhör är helt sjuka att läsa i skrift! Precis överallt är det tydligt ledande frågor, och dessutom är tolkens återgivelse av svaren det mest förvirrade jag sett på länge (Eller bara sjukt dålig svenska). Måste inte förhör vara proffsigare än så här?? Hoppas man aldrig blir misstänkt för ngt man inte gjort, man kan vara helt rökt då. (Menar inte att NB inte gjort detta)
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Helt rätt. Det är i Litauen han skall avtjäna sitt straff. Han har ju blivit dömd till utvisning och han är medborgare i Litauen. Det är där han hör hemma.

Hur länge behöver han sitta i ett svenskt fängelse innan han skickas till ett litauiskt?
Helt rätt? Bara komma till Sverige och mörda svenskar och bli hemskickade på stubinen.
Sveriges vidöppna gränser utan någon som, helst kontroll på vilket slödder som släpps in i landet har skördat ytterligare ett svenskt liv och lämnat en svensk familj kvar med en livslång sorg.
Det är åt helvete om du frågar mig.
Låt den jävla litauern tillbringa 10 år först på en anstalt i Sverige där rånare och "vanliga" brottslingar sitter utan något som helst beskydd så att han blir slagen sönder och samman, resterna av honom kan sedan skickas till hemlandet.
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, det är svårt att hitta fingeravtryck på textilier, och avsaknad av NB:s DNA betyder ingenting. Det behöver inte avsättas DNA, och hela materialet DNA-testas inte, bara vissa punkter.

Läs min sammanfattning om hur DNA-avsaknaden från NB är smått otrolig, ett par sidor tillbaka. Och så skriver du:

"Det behöver inte avsättas DNA, och hela materialet DNA-testas inte, bara vissa punkter."

Så man var enbart intresserade av att hitta frugans DNA på trosorna, eller va menar du!? Tjenare...
2015-11-17, 18:11
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Advokat Johan Eriksson talar ut i aftonbladet / brottcentralen och talar om 18-24 år är livstidstraffet beroende på hur man sköter sig. Att det troligtvis blir i Sverige straffet ska avtjänas. Det skulle vara bättre då det inte blir fråga om permissioner. Klippet är några minuter.
http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/98925

Efter en tids avtjänat straff skickar vi dom gärna inom EU så han lär få avtjäna resten i Litauen då det är dags. Se tidigare fall med EU medborgare livstidsdömda i Sverige. Det blir billigast så och betydligt otrevligare eftersom andra länder har sämre fängelser. Dom kanske inte ens skiljer på fångarna i Litauen som vi gör här. Typ sexbunkern så som barnmördare/våldtäktsmän pedofiler och annat avskum.
2015-11-17, 18:15
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Läs min sammanfattning om hur DNA-avsaknaden från NB är smått otrolig, ett par sidor tillbaka. Och så skriver du:

"Det behöver inte avsättas DNA, och hela materialet DNA-testas inte, bara vissa punkter."

Så man var enbart intresserade av att hitta frugans DNA på trosorna, eller va menar du!? Tjenare...
Nej, man testade vissa punkter av trosan och hittade bara IB:s DNA. Det hindrar inte att NB rörde dem, och inte heller att hans DNA finns på trosan på en plats som inte testades.
Medlem
ieshos avatar
Citat:

NBs eget DNA fanns i överflöd i den lada som Lisa menas ha blivit mördad i och någon gm skulle teoretiskt ha kunnat komma åt någon besudling för att sedan överföra hans DNA till trosorna. Men att hitta NBs frus DNA på trosorna är bingo! En lite osannolik tillfällighet! Eller djävulskt listigt om beviset var planterat!
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Jag försöker igen.
NB är skyldig till mordet på LH. Finns inga tvivel om det.

Sen finns det en tekniskt detalj som i sig är förbryllande som jag återkommit till i flera inlägg som ingen vill röra med tång: Varför finns enbart frugans DNA på offrets trosor?

Scenario 1: Han hade handskar på sig när han vidrörde offrets trosor. Han hade vidrört frugans hår/saliv/hudfjäll/slida etc. innan han begav sig till brottsplatsen.
OK, men varför finns inte frugans DNA på någon annan plats i lokalen?

Scenario 2: Han öppnar gylfen, tar fram penis - vidrör offrets trosor med penis, frugans DNA kontamineras eftersom han inte tvättat sig efter sex med frugan. Visst, men varför saknas NB:s flänsost/kiss/gammal DNA-sperma på offrets trosor!? Frugans slidsekret måste i såna fall vara helt överlägset NB:s vad gäller avsättning.

Scenario 3: Han tar av sig handskarna, kör en handtralla/kliar sig på pungen, som flertalet påpekat, vidrör offrets trosor och avsätter frugans DNA, men lyckas av en otrolig slump inte avsätta sitt eget DNA/fingeravtryck.
Som du har noterat är det problem med de där tre scenarierna. Men det finns ett mindre problematiskt:

Scenario 4: Han öppnar gylfen, men tar inte fram penis, utan gnider penis genom sina kalsonger mot offrets trosor. Fruns DNA finns ju på utsidan av hans kallingar, säkert fläckvis i betydligt större mängd än hans eget.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in