2015-11-17, 17:09
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Sannolikt denne man: http://www.rattskonsulterna.se/rattskonsulterna3.html

Jag gissar att han har blivit kallad och senare avbokats, och fått ersättning för sina kostnader för det, 2000 kr.

Aha. Ja, det är väldigt sannolikt. Tack.
2015-11-17, 17:13
Bannlyst
Russian doll Serpentin in Ring in the box
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
AB tv morgon som har telefonintervju med Elisabeth Kwarnmark, psykolog/psykoterapeut med lång erfarenhet av behandling av sexualbrottslingar.
Hon är ju inte insatt i LH-fallet utan uttalar sig allmänt och av vad hon sett i fallet och med den egna erfarenheten av sexualbrottslingar så kan hon tänka sig att "Nerijus personligen upprätthåller nekandet, fasaden, inför sig själv och omgivningen, för släpper han det rasar hela hans värld samman och att en sån gärningsman som i det här fallet, sexualsadism, ofta har allvarliga tvångstankar och mycket ångest och kan känna sig styrd av tvångstankarna utan att han förstår det själv."

Länk till intervjun; http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/98857
Bra länk och citering tackar för det!
I övrigt så är jag ytterst tveksam till varför man ska kalla nerjius akt för sexuell, den så extremt antisexuell den kan bli! Den har inget med sex att göra, ifall den mot förmodan skulle ha med sex att göra så är det strikt bara ur hans egna ögon och jag är förbannat trött på att se saker och ting ur förbrytarens ögon. I ren allmänhet. Han äger inte gravitationen till ett dödad människa med sitt dödade sexliv. Nej det är raka motsatsen.

Speciellt när det gäller denna handling, han är bara ute efter att trasha och dissa hela matrixet, sexualitet är en del av en människas identitet, men den här snubben har inget direkt intresse av detta, han gör heller inget sådant utan handlingen mynnar bara ut i storheten i att förminska andra. Det är och förblir en kannibal akt av en gourmet som inte alls på något vis nöjer sig med köttet, nej han vill ha kontrollen till köttet. Köttet tar han fram bara för att visa att han ratar det. Ren trashning. Och det är tråkigt att ens jämföra det med sex av någon typ, handlingen är kannibal och resultatet detsamma. Att stå med handskar och en pinne och peta på henne för att ha distans.
Han skulle nog inte ta något snarare tillföra. Och sedan lämna köttet att ta hand om sig själv.

-Med bara ett öga att se med och resten speglat i en gasbinda över. bunden utan att kunna röra armarna
-Ned med trosor & byxor, upp med annat så att jag kan dissa dig... Samtidigt som han håller för näsan och ser dum ut.

Citat:
"Andas-andas ta ett andetag
Input-Output, Input Output

Den varma blodet droppar Häll försiktigt över nålen
Gasbindans nät vindlar på likt fleece på bordet
Och mitt hjärta slår i takt med kardiografen
Bekräftar för honom takykardi som faktum.
Hjärtat skenar han skenar, men håller det inom sig
Sedan ställer han sig och ser ut att krama henne
men allt han vill är bara att känna något annat, och han kramar henne inte, Det är inte vad det kallas även om alla stillbilder av ett sådant förlopp kan se ut så, exakt så. Och blodspåren runt om kan bekräfta något sådant. Det är inget våld, det är inga kramar.

Andas-andas ta ett andetag
Input-Output, Input Output
Och här i mitten står den fantastiske läkaren och hela världen flimrar för honom, allsmäktig och jävlig. Nogsamt idiotiskt för att inte missa inlevelsen i hur patienten känner sig.
...
Citat:
Gasbindans nät vindlar på likt fleece på bordet
Och mitt hjärta slår i takt med kardiografen
Bekräftar för honom takykardi som faktum.
https://books.google.se/books?id=XyG3802xSdwC&pg=PA263&lpg=PA263&dq=tachyc ardia+causes+strangulation&source=bl&ots=cW0PcxqMu h&sig=8CWvg96oaEsimoqB8IGMOR9OMn8&hl=sv&sa=X&ved=0 CGoQ6AEwCWoVChMIv-_uxY6SyQIVhMZyCh2cpQFs#v=onepage&q=tachycardia%20c auses%20strangulation&f=false
Forensisk patologi (bläddra inte om du inte gillar bilder
Takykardi är ett tillstånd där hjärtat drar på i frekvensen då de inte kan leverera det som ska levereras, alltså ett tillstånd som uppstår när man inte kan andas ut och in, typ vid strypning. Han står där och rodnar omtöcknad av hur skönt det är när lisa små små blodkärl drar sig samma och huden sakta vitnar och signalerna till hjärtat bara ökar och ökar för det har inget all leverera med strömmen som kommer av hemoglobin utan någon last i sig.... Nerijus får en riktig homerun av det.

Måhända han avslutar med att låtsas vara en helig katolsk präst från någon orden som med lite tungomåls tal ollar trosan som för att visa att över han förstår den jordiska förkastligheten. Och att han sympatiserar med den, Neijus kan nog vara uppföd med en högt överdriven krucifix jesu lidande ikonism.

"Andningen Min hos mina patienter inbillade spelbar
Försvinner, slappa på sjukhuset fjäder,
Inte rädd för sterila instrument och nålar
Att gå med en pistol är inte på sluttningarna.

https://www.youtube.com/watch?v=uO2II98Hz1g
Citat:
Input-Output och vi kan återigen spela idioter

Och i mina ögon är det nog vad han i många och mycket har gjort, ägnar sig åt och gör. Spottar på familjen när han säger att han förstår. Samma lekar samma krokar. Han förstår inte det han säger sig förstå & förstår väl det han säger sig inte förstå.. Lite mer än en tillfällighet.

Spegla sedan gasbindan och gasbindandet med en typisk spegelfärg, silvergrått går bra. Sedan är det bara ett hitta en silvergrå box och lägga det i en silvegrå box så ordnar sig det säkert. Vad jag saknar på brottsplatsen är någon typ av barnsliga leksaker, vilka avtecknar lite mer av hans pjoller.
Senast redigerad av GoogleSEO 2015-11-17 kl. 17:59.
2015-11-17, 17:14
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mannus
Han blånekar alltså fortfarande ... efter fem månaders häktning. Det är det enda som får mig att tvivla på att det är NB som är GM.

Ingen som håller med?

Nej, NB är skyldig till mordet på LH.

Sen finns det en tekniskt detalj som i sig är förbryllande som jag återkommit till i flera inlägg:
Varför finns enbart frugans DNA på offrets trosor?

Scenario 1: Han hade handskar på sig när han vidrörde offrets trosor. Han hade vidrört frugans hår/saliv/hudfjäll/slida etc. innan han begav sig till brottsplatsen.
OK, men varför finns inte frugans DNA på någon annan plats i lokalen?

Scenario 2: Han öppnar gylfen, tar fram penis - vidrör offrets trosor med penis, frugans DNA kontamineras eftersom han inte tvättat sig efter sex med frugan. Visst, men varför saknas NB:s flänsost/kiss/gammal DNA-sperma på offrets trosor!? Frugans slidsekret måste i såna fall vara helt överlägset NB:s vad gäller avsättning.

Scenario 3: Han tar av sig handskarna, kör en handtralla/kliar sig på pungen, som flertalet påpekat, vidrör offrets trosor och avsätter frugans DNA, men lyckas av en otrolig slump inte avsätta sitt eget DNA.

Fakta: NB:s fingeravtryck finns ingenstans, NB:s DNA finns däremot överallt förutom på offrets trosor, frugans DNA finns enbart på offrets trosor.
2015-11-17, 17:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av arkmike
Det du skriver är absolut tänkbart men jag har för mig att modern var den som förde talan vid en tidningsintervju i hemmet medan hustrun och fadern var helt tysta i bakgrunden. Fadern kanske är numera märkt av alkoholmissbruk men det är bara en försiktig gissning. Att det förekommit inslag av dominans är nog ganska uppenbart. I vilket fall befinner vi oss på samma spår. Förr eller senare kommer både den ena och andra sanningen läcka ut om familjen.

Ja, har nu hela tiden varit modern som fört talan, fadern har varit tyst. Möjligt han är märkt av sjukdom, alkoholmissbruk kan nog ligga nära till hands att tro. Eller, så är mamman den verbala, hon som också försöker och har försökt, att upprätthålla en "normal" fasad utåt. Det jag tänkte om pappan - att han kan ha varit dominerande och hård under deras uppväxt - var ju under förhör med Irina och AB där hon beskrev AB som "den snälle" och "mammas pojke" och NB som den "som bestämde" och "pappas pojke". NB flyttade från hemmet när han var 14 och bodde då hos en släkting, det kan också kännas lite märkligt..

Man får känslan av att AB har mera kontakt med sina känslor, vågar visa dem, är lite "vekare" och en snäll person. O m de blivit utsatta för bestraffningar i form av våld, kränkningar osv, kan det vara så att NB är den som hållit allt inom sig, lärt sig att inte gråta, inte visa känslor och så byggs allt på, frustration och maktlöshet. Det vidriga dåd han begått visar ju på ett slags vansinnigt hat mot kvinnor också, tror jag. Förutom - i den sexualsadistiska aspekten - att han fick känna dominans och total kontroll så måste det också finnas ett vansinnigt hat och frustration som utlöste detta. Ett hat mot kvinnor grundat i hat mot någon speciell kvinna?
Han var nog som en tidsinställd bomb.

Undrar vad rättspsykiatrisk undersökning skulle visa? Förmodligen att han inte räknas som "sjuk" under dådet i alla fall, tror jag. Även om man själv givetvis tycker att en person som begår en sådan makaber gärning, måste vara verkligt störd. Men, kanske inte sjuk i lagens mening?
Bra i alla fall att han nu sitter inlåst, det som hände Lisa hade nog ändå hänt förr eller senare, med någon annan. Risken finns ju att han även gjort andra saker, som en förberedelse/upptrappning inför mordet. Ska bli intressant att se vad som kan finnas i hans bakgrund nu när de ska utreda det en del, man hoppas ju såklart att det inte ska finnas fler offer
.
Är hemskt svårt att ta in att en människa kan förvandlas till ett sådant odjur som han blev, är nästan obegripligt hemskt fortfarande när man tänker på vad som hände Lisa. Hoppas i alla fall att hon dog snabbt och inte hann lida och ha dödsångest så länge. För Lisas familjs skull hoppas jag att han börjar att prata, att han erkänner och berättar "varför" och "hur". Det är det minsta offer av honom man kan begära - så de kan gå vidare i detta hemska. Hur kan man bära inom sig vetskapen att man gjort det här hemska, han borde ju täras sönder av skam, ånger och ångest. Eller, så kanske han bara tycker synd om sig själv, att han "hamnat" i denna situation och vidhåller sitt nekande - för att få "behålla" sin familj. Vetefan?!
2015-11-17, 17:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ingen kommer att tro honom.

Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Att han blåneka har inget med skuld eller oskuld att göra.
Ulf Ohlson hade inga problem att neka under både häktning och hela tiden han satt i fängelse.
Han erkände ALDRIG.

Det är helt riktigt. Olsson föredrog att begå självmord än att erkänna vad han hade gjort.

Nerjus Belevicius kan i o f s komma med en annan slags historia i Göta hovrätt än att han aldrig hade träffat LH, men ingen kommer att tro honom. Detta att han säger sig aldrig ha träffat henne har legat honom verkligen i fatet eftersom han bl. a. är bunden till en del av hennes kläder.
2015-11-17, 17:17
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Fru IBs vittnesmål om alibi:
När jag läaser domen ser jag inget alls om det falska alibit som NB bad IB om, enligt IBs uppgifter i förhör.
Betyder det att detta inte kan åberopas eftersom hon inte dök upp, eller ansågs det oväsentligt?
(LGWP lade ganska stor vikt vid att NB bad om falskrt alibi innan LH ens var funnen död)

Det är märkligt att LGWP gjorde en sån stor grej av att NB kände till vilken tid han behövde alibi för. Polisen hade ju knackat på redan natten till måndagen och berättat att en tjej från caféet hade försvunnit efter att hon slutat för dagen. NB kan ha blivit informerad redan då om vilken tid hon sist setts till, och om inte annat visste han att caféet stängde kl 18 och förstod således att det var viktigt med alibi denna tid för att inte bli misstänkt. Svårare än så behöver det inte ha varit. Dessutom följde NB och de andra rapporteringen om försvinnandet genom att google-översätta artiklar från svenska nyhetssidor där jag vill minnas att det kom ut ganska tidigt vilken tid det rörde sig om.

Det är också fel att säga att han bett om falskt alibi då det lika gärna kan ha varit så att han var osäker på vilken tid han kom hem och bad sina anhöriga säga kl 18 för säkerhets skull. Han hade ju befunnit sig i ladan där brottet troligtvis ägt rum under söndagen så det är inte konstigt att han blev orolig för att bli misstänkt, även om han inte hade något med det att göra.
2015-11-17, 17:18
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Han blånekar alltså fortfarande ... efter fem månaders häktning. Det är det enda som får mig att tvivla på att det är NB som är GM.

Ingen som håller med?
Nästan ingenting talar emot att han är skyldig: han har inget alibi, han befann sig i området, han hade god lokalkännedom och tillgång till de aktuella platserna, han tycks ha varit bra på att planera i farten etc.

Det enda jag funnit som talar för hans oskuld är att han nekar på ett trovärdigt sätt och den där hjullastaren som stod på baksidan av ladugården på söndagen 20:15 när NB bevisligen var hos Handlar'n. Antingen var det någon annan som ställde tillbaka lastaren eller så smög NB upp på natten och ställde tillbaka den eller så håller hans fru tyst om att han ställde tillbaka den efter att de varit och handlat.
2015-11-17, 17:19
Medlem
Skaraborg2s avatar
Håller inte med dig.

Citat:

Ingen som håller med?

Jag håller i a f inte med dig.

Nerijus Belvicius kan helt enkelt inte erkänna de omänskliga grymheter han har begått.
2015-11-17, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det är helt riktigt. Olsson föredrog att begå självmord än att erkänna vad han hade gjort.

Nerjus Belevicius kan i o f s komma med en annan slags historia i Göta hovrätt än att han aldrig hade träffat LH, men ingen kommer att tro honom. Detta att han säger sig aldrig ha träffat henne har legat honom verkligen i fatet eftersom han bl. a. är bunden till en del av hennes kläder.
Och det förklaras av att han jobbade där. Det kan ju teoretiskt ha stänkt blod på hennes jacka som låg någonstans.

Men givetvis är han skyldig.
2015-11-17, 17:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hennes jeans.

Citat:
Ursprungligen postat av discoHITLER
Och det förklaras av att han jobbade där. Det kan ju teoretiskt ha stänkt blod på hennes jacka som låg någonstans.

Men givetvis är han skyldig.

Blodet då på insidan av hennes jeans vid byxknappen?

Javisst är han skyldig.
2015-11-17, 17:23
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Att han blåneka har inget med skuld eller oskuld att göra.
Ulf Ohlson hade inga problem att neka under både häktning och hela tiden han satt i fängelse.
Han erkände ALDRIG.

Det är väldigt stor skillnad på UO och NB i beteende och psykologi dock. UO satt inte och grät och var förtvivlad när han förnekade, utan framstod som kylig och oberörd. Detsamma kan man säga om t.ex. Lasermannen som också förnekade brott under hela rättsprocessen.

Om NB har gjort det han är anklagad för så spelar han mycket skickligt rollen som oskyldig, för han beter sig precis så som man tänker sig att en oskyldig ska göra i en sådan här situation, utan vare sig några tecken på känslokyla eller något melodramatiskt överspel. Det intrycket jag får av honom är att han är för svag för att orka förneka ett brott han verkligen har begått under så lång tid och under så påfrestande förhållanden.

Dessutom tjänar han ingenting på att blåneka eftersom han därmed går miste om möjligheten att anföra förmildrande omständigheter. En mördare torde vara nöjd om han lyckas komma undan med 10 år för grovt vållande till annans död istället för mord, men NB har inte gjort några sådana försök. Vi får se hur det blir i hovrätten. Det är svårt att tänka sig att han fortsätter sitt blånekande om han inte verkligen är oskyldig.
2015-11-17, 17:25
Medlem
ab12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Vem var inne i det avlåsta ødehuset Bäckatorpet i perioden 5-12 Juni ?

Någon som vet om det hittades några fingeravtryck och/eller DNA på mjölpaketet som hittades vid husrannsakan på Bäckatorpet som ligger ca 50 meter nordost om boden där Lisa hittades.
Finns inga svar i FUP på dessa tests som tagits.

Förpackningen topsades
för DNA (S194). På förpackningen säkrades även fingeravtryck (S195).

Fastigheten ägs av Arne Jönsson.
Utgångsdatum på mjölkpaket var den 12 Juni, samma dag som Lisa hittades.
Då har förpakningsdatum varit den 5 Juni.
Så någon har varit inne i huset i perioden 5-12 Juni.

VEM?

FUP sidan 1861
"I fastigheten anträffas ett mjölkpaket med utgångsdatum 150612"
Hur vet vi att förpackningsdatum var den 5 juni? http://www.arla.se/vara-produkter/produkt/?productid=5760466821971

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in