2015-11-17, 11:33
Medlem
Beträffande ISIS, ledande aktörerna är defintivt under amerikansk/sionistisk kontroll. De som väljer att ansluta till ISIS, utstötta, dumma blattar från förorter i europa, är genuint intresserade av våld och våldsbejakare. Dock är de inte religösa individer, då de knappast besökt mosken innan, utan thrillseekers. Det är en sk dollarjihad och inte en ideologisk, genuin jihad som tex mot korstågen.

Lagstiftningen är för slapp, det är chockerande faktist att dessa människor kan öppet och ohämmat uppvigla till fler attacker. Det är då man blir lite misstänksam bara...
Citera
2015-11-17, 11:49
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av betstar
Beträffande ISIS, ledande aktörerna är defintivt under amerikansk/sionistisk kontroll. De som väljer att ansluta till ISIS, utstötta, dumma blattar från förorter i europa, är genuint intresserade av våld och våldsbejakare. Dock är de inte religösa individer, då de knappast besökt mosken innan, utan thrillseekers. Det är en sk dollarjihad och inte en ideologisk, genuin jihad som tex mot korstågen.

Lagstiftningen är för slapp, det är chockerande faktist att dessa människor kan öppet och ohämmat uppvigla till fler attacker. Det är då man blir lite misstänksam bara...

Är det ändå inte så att de flesta av deras aktiva anhängare är där nere? Hur rimmar det med uppfattningen om en dollarjihad?

Och om lagstiftningen. Är det inte så att vi sedan länge har levt i ett allmänt beundrat och fredligt samhälle? Kan man inte tänka sig att det i sig får sina resultat?

Men om denna jihad, om nu IS inte fanns och USA och västerlandet kontrollerade Irak, varför då skapa en sådan organisation? Vad tjänar konspiratörerna på det?
Citera
2015-11-17, 12:05
Medlem
Man måste röra om lite i mellanöstern med jämna mellanrum om jag uppfattat det rätt. Försök att se skogen och inte trädet.

Det finns mycket litteratur om det. Man borde egentligen läsa mycket kissinger, brezinsky, "yinon plan" osv för att förstå den bredare agendan.

Det en svår situation. Jag bor i en muslimdominerad förort, är muslim själv (nonchalant), och ser tydligt att de som i alla fall åker härifrån ner till isis inte är "ideologer". Det finns rekryterare öppet som rör sig fritt och snackar med dem, låt oss vara ärliga, och ursäkta språket nu, jag hoppas jag inte censureras, men outbildade niggrer och sandniggrer. Bilder visas på "slaktade bröder och systrar", böneutrop spelas i bakgrunden, and thats all she wrote. Så klart man aldrig skulle kunna manipulera en kritiskt tänkande medelklass svensk, men med någon utstött somalier som knappt kan språket är det en väldigt enkel proposition. Du behöver enbart bjuda på lite mcdonalds mat så har du de där du vill ha dem. Dagen efter är dessa apor på väg till syrien för att delta i ett krig de inte ens förstår syftet av.

Så här är slutsatsen. Finns det våldsbejakande, extremistiska muslimer som inte är särskilt intelligenta? Tusentals. Är det kapabla till att kringgå världens mest sofistikerade spaningssystem/underrättelsetjänster? Hell no. Med andra ord är slutsatsen att med all sannolikhet måste fransk intelligens, defintivit britisk och amerikansk ha vetat om detta för LÄÄÄÄÄÄNGESEDAN. Det var väl helt enkelt opportunt att tillåta denna händelse.

På ett sätt dock, om det någon silverlining, är ju att ISIS kommer att utrotas, och tror amerikanerna är pissed som fan att deras lilla investering går åt helvette. Det ju därför nato inte är involverad än i hämndaktionerna heller...
Citera
2015-11-17, 12:51
Medlem
Sverige behöver arbetskraftsinvandring pga hennes oförmåga att skapa etniska svenska barn, vilket är lite OT, men det är huvudsakligen syftet för invandringen. Lönerna och inflationen kommer att skena iväg om man inte tar in lite sandneger och neger som jobbar gladeligen för 5 kr/timme.

Men rent kulturellt är MENA folk väääldigt annorlunda, och det den sociala anpassningen som är svårast för dem. Jag betalar hellre mer skatt om man kan placera de i afrika och stå för deras uppehälla i början. Hellre det än att de fysiskt närvarar här med sitt galenskap.

Men återigen, lite silverlining, oavsett om det false flag eller inte (återigen tippar jag "passivitet" av västerländska underrättelsetjänsten, no way att ett par kamelryttare som vuxit upp på "gatorna" kan dra till med detta utan att fucking mi6 och dgse inte vet), det att nu kommer ju förortsgladiatorerna ner i syrien utrotas. glöm inte att det 15-18 åringar som spelat counterstrike, fått lite gymnastikträning i jordanien, som ska kriga mot en sofistikerad arme med obegränsad budget. hur det ska ta mer än 12-24 timmar att oskadliggöra isis är för mig ett mysterium och ett medvetet sabotage om det skulle hända. Däremot är det mycket lobbande från washingtons judar att ha "boots on the ground", så det skulle kunna vara att "flygvapnet inte är tillräckligt", vi måste göra en markinsats.

Men att ni skulle övertyga mig om att ett gäng vattenpipsrökande, tabboulinafsande kamelryttare skulle kunna bedra hela intelligenscommunity i europa köper jag inte en sekund. Jag känner dessa nordafrikaner... låt oss bara säga att de inte är dem vassasta knivarna i lådan....

Jag har 100 % förtroende att SÄPO ligger flera steg före neandertalarna, men sen om SÄPO låter attentat ske eller inte, det bortom min kontroll. Men att sånt här skulle kunna hända utan att säpo vet, haha no way possible. Man är för sofistikerad. Ett gäng kamelryttare folket, ett gäng kamelryttare... hallååååå???

over and out.
Citera
2015-11-17, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av betstar
Man måste röra om lite i mellanöstern med jämna mellanrum om jag uppfattat det rätt. Försök att se skogen och inte trädet.

Det finns mycket litteratur om det. Man borde egentligen läsa mycket kissinger, brezinsky, "yinon plan" osv för att förstå den bredare agendan.

Det en svår situation. Jag bor i en muslimdominerad förort, är muslim själv (nonchalant), och ser tydligt att de som i alla fall åker härifrån ner till isis inte är "ideologer". Det finns rekryterare öppet som rör sig fritt och snackar med dem, låt oss vara ärliga, och ursäkta språket nu, jag hoppas jag inte censureras, men outbildade niggrer och sandniggrer. Bilder visas på "slaktade bröder och systrar", böneutrop spelas i bakgrunden, and thats all she wrote. Så klart man aldrig skulle kunna manipulera en kritiskt tänkande medelklass svensk, men med någon utstött somalier som knappt kan språket är det en väldigt enkel proposition. Du behöver enbart bjuda på lite mcdonalds mat så har du de där du vill ha dem. Dagen efter är dessa apor på väg till syrien för att delta i ett krig de inte ens förstår syftet av.

Så här är slutsatsen. Finns det våldsbejakande, extremistiska muslimer som inte är särskilt intelligenta? Tusentals. Är det kapabla till att kringgå världens mest sofistikerade spaningssystem/underrättelsetjänster? Hell no. Med andra ord är slutsatsen att med all sannolikhet måste fransk intelligens, defintivit britisk och amerikansk ha vetat om detta för LÄÄÄÄÄÄNGESEDAN. Det var väl helt enkelt opportunt att tillåta denna händelse.

På ett sätt dock, om det någon silverlining, är ju att ISIS kommer att utrotas, och tror amerikanerna är pissed som fan att deras lilla investering går åt helvette. Det ju därför nato inte är involverad än i hämndaktionerna heller...

Ja det är en svår situation i mellanöstern och det har pågått sedan innan WW1 då tanken på ett Israel började ta form och när det Osmanska riket föll isär och den inte helt lyckade uppdelningen av riket som väst med Churchill som ansvarig delade upp och skapade länder som Irak utan att förstå att blodsband och religion är viktigare än snyggt ritade gränsdragningar så harproblemet fortgått.

Det kan vara lätt att glömma idag men efter WW2 och egentligen fram till 1989 så var väst livrädda för den internationella kommunismen så visst har väst och USA supportat diktaturer i Chile,Iran, Irak. Man sa bla om Hussein att he is a basterd but he is ouer basterd. Så visst finns det massor av exempel där väst och USA supportat diktaturer där det visat sig att diktatorn inte var den marionett man önskat.

Ovanstående ska man beakta när man ser de aktioner som muslimer utsätter väst för, det finns en berättigad ilska, den berättigar däremot inte terror.

Jag tror att det blir omöjligt att försöka förstå varför ISIS och andra terrorister gör som de gör med utgångspunkt från att vara svenska kanske ateist eller kristen uppvuxen med demokrati osv.

Till Er konspirationsteoretiker som anser att det är omöjligt att ISIS skulle kunna utför dådet i Paris, då det inte tjänar på det utan blir offer.

Ni som tar ovanstående för intäkt att är det inte ISIS så är det judar, eller Cia, eller NWO er går det inte att övertyga då slutsatsen bygger på en felaktig logik.

Det är mycket troligt att det är ISIS som utfört dådet och jag ska försöka ange några skäl till det.

1. ISIS är en terror grupp inte en stat, de har vad jag vet inte något flygvapen och bedriva krig i Syrien och samtidigt ha väst och ryssland bombplan efter sig ger inga förutsättningar för ett konventionellt krig.

2. ISIS är beroende av nya rekryter och det får de om de kan ge sken av att vara under dog och utsatta, men ändå vara starka och hänsynslösa.

3. ISIS vet mycket väl att det öppna samhället i väst har en brister som gör det möjligt att genom terrordåd skrämma inte bara makthavare utan hela länder, det är precis det de vill uppnå. Om trycket på Väst blir tillräckligt kanske en förhandlingslösning är möjlig, då ISIS aldrig ka vinna ett konventionellt krig.

4.Många har nämnt att det är osannolikt att ISIS utfört dådet och ett bevis för det är att de tagit på sig dådet, men det är precis tvärt om.

IRA,RAF,ETA osv utförde kidnappningar, mord, bombningar av större städer och tog på sig dåden tämligen omgående.
Det ligger i terrorns natur att man vill skapa panik och att alla vet vem som gjort det.

Så att ISIS tar på sig dådet talar för att de faktiskt gjort det hade varit sensationellt om de inte hade gjort då skulle konspirationsknölarna fått arbeta för högtryck.

Nu tror jag att vi står inför ett avgörande slag, ISIS har tappat mark i Syrien svaret var bombning Libanon (43 döda) och nu Paris.
Om väst USA och Ryssland gör gemensam sak för att stoppa ISIS så tror jag att detta är slutet om det inte lyckas så kan vi förvänta oss fler dåd om historien med andra terrorgrupper upprepas och det brukar det tyvärr göra.

Jag ska erkänna att trots att jag sällan är rädd och kan ta hand om mig själv så känner jag obehag när jag är ute på stan.
Önskar att man kunde vara som de som påstår att allt är ett skådespel, det måste vara enkelt att likt dessa konspirationsteoretiker vara lika glad och lugn nu idag och givetvis även lika lycklig om det sker ytterligare ett dåd (Guds förbjude) allt man behöver göra är att äta en förstärkt frukost och sätta sig vid datorn och lösa nästa fals flag.
Citera
2015-11-17, 13:30
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallowen
Önskar att man kunde vara som de som påstår att allt är ett skådespel, det måste vara enkelt att likt dessa konspirationsteoretiker vara lika glad och lugn nu idag och givetvis även lika lycklig om det sker ytterligare ett dåd (Guds förbjude) allt man behöver göra är att äta en förstärkt frukost och sätta sig vid datorn och lösa nästa fals flag.

Jag tror inte alls att de är lugna och glada. De ser en världskonspiration som inte många andra ser.

Alternativet är väl att de är troll och egentligen sitter hemma och skrattar.
Citera
2015-11-17, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Jag tror inte alls att de är lugna och glada. De ser en världskonspiration som inte många andra ser.

Alternativet är väl att de är troll och egentligen sitter hemma och skrattar.

Jag hoppas du har rätt men som Snakeplisk (felstavat) brukar skriva det är viktigt att inte internets teknikutveckling leder till att okunskap och massa vidskeplighet får fäste.

Jag tror tyvärr att ett flertal av de troende är just övertygade om att de har rätt, de lägger en massa tid på att leta upp obskyra källor som de antingen väljer att missförstå eller bara tar ut vissa delar, så risken att de faktiskt vill sprida sin övertygelse är stor.

Ponera att denna tråd enbart besökts av troende, då hade man troligen haft konsensus om en helt okritisk konspiration som varit bortom allt förstånd men upphöjd till sanning.

Så det är nog bara hälsosamt att ställa frågan som alla blir så irriterade över....

- Hur vet du det

Det tycker jag du gör på ett utmärkt sätt så keep up the good work.
Citera
2015-11-17, 14:11
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wasd1234
Men du är ju så jävla klyftig så du kan ju förklara för mig vad det där röda skenet är om inte en smällare? Det blir rök efter skenet också. Hur förklarar du det? Det är då fan ingen kula som exploderar i tomma luften. Seså, förklara nu så alla vi med foliehattar förstår vad det är som exploderar, ger ett rött sken och orsakar ett rökmoln nu. Jag väntar.

Medan du även är igång så kan du förklara varför polisen springer med en tjej vid övergångstället där det "skjuts" emot dom. Gör det snälla du.

Båda dessa saker är enkla att förklara.

1A.
Kulan (kulorna) träffar olika typer av material. Typiskt när de träffar en husvägg så får du den effekten. Jag har själv sett det åtskilliga gånger på riktigt. Eftersom kulan träffar objektet med en så hög hastighet som den gör så får du reaktioner. I en husvägg så reagerar kulan med allt från olika typer av byggmaterial till smuts. Det är så vanligt att man nästan kunde ifrågasätta om vi inte såg detta.

Med optikens hjälp och egenskaperna (uppdateringshastigheten osv) hos filmen du ser så förstärks det när du ser det som du gör.

1B.
Tänk också på teorierna vi fått presenterade för oss. Alla inblandade parter som har gjort olika saker tyder på att många tusen personer måste varit inblandade. Med denna stora (vattentäta) organisation så skulle de alltså välja att använda smatterband i olika kulörta färger? Tror du verkligen på det? Verkar det rimligt?

2.
Det kan finnas många förklaringar till varför de två sprang över som de gjorde. De kan vara två poliser som arbetar och det är såhär polisen "säkrar sig framåt".

Kan du nu besvara varför det jag skriver här är konstigt eller felaktigt? Sedan kan du besvara alla tidigare saker som jag skrivit där jag bräcker de så kallade bevisen?

NÅ! Blir det något svar eller smiter du som alla andra gör med svansen mellan benen?
Citera
2015-11-17, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Båda dessa saker är enkla att förklara.

1A.
Kulan (kulorna) träffar olika typer av material. Typiskt när de träffar en husvägg så får du den effekten. Jag har själv sett det åtskilliga gånger på riktigt. Eftersom kulan träffar objektet med en så hög hastighet som den gör så får du reaktioner. I en husvägg så reagerar kulan med allt från olika typer av byggmaterial till smuts. Det är så vanligt att man nästan kunde ifrågasätta om vi inte såg detta.

Med optikens hjälp och egenskaperna (uppdateringshastigheten osv) hos filmen du ser så förstärks det när du ser det som du gör.

1B.
Tänk också på teorierna vi fått presenterade för oss. Alla inblandade parter som har gjort olika saker tyder på att många tusen personer måste varit inblandade. Med denna stora (vattentäta) organisation så skulle de alltså välja att använda smatterband i olika kulörta färger? Tror du verkligen på det? Verkar det rimligt?

2.
Det kan finnas många förklaringar till varför de två sprang över som de gjorde. De kan vara två poliser som arbetar och det är såhär polisen "säkrar sig framåt".

Kan du nu besvara varför det jag skriver här är konstigt eller felaktigt? Sedan kan du besvara alla tidigare saker som jag skrivit där jag bräcker de så kallade bevisen?

NÅ! Blir det något svar eller smiter du som alla andra gör med svansen mellan benen?

Ursäkta att jag hoppar in, hoppas att du får svar från wasd123 ändå.

Jag har idag hittat tråden om det förra dådet Charlie Hedbo och läst igenom den och jag tror jag förstår de troende i denna tråd.
Det är nämligen samma personer som även i Charlie hedbo tråden hävdade false flag som gör det även här.

Relaterat ditt svar på hur gevärskulor beter sig, så är det fullständigt nedsölat med konspirationer kring den polis som blev avrättad med ett skott i huvudet. Man ställer massor med hypoteser om kroppens reaktion, splitter gas utveckling skottvinkel, vapen, hur man håller vapen ja du förstår och alla frågeställningar ska bevisa att Charlie hedbo var en fals flag med skådespelare.
De som egentligen låg bakom var judar,cia,nwo, osv känns det igen.

Jag har läst ditt svar och har inget att invända men om Charlie hedbo tråden upprepar sig så kommer du antingen inte att få svar, eller så får du ett halvt svar och nya frågor.

Risken är att denna tråd inte är en diskussion om konspirationer utan det handlar om prestige. De som tidigare varit så säkra och satsat trovärdighet på att charlie hedbo var fals flag riskerar att stå med rumpan bar om man tillstår att detta dåd är på riktigt, då riskerar man att tvingas omvärdera även Charlie hedbo.

Kan rekommendera Charlie hedbo tråden i allt det tragiska är det stor komik att man återanvänder samma argument även i denna tråd.
Citera
2015-11-17, 16:11
Medlem
återigen, viljan att utföra terrordåd finns bland dessa galningar, men förmågan saknas

NO WAY IN HELL att man kan kringgå hela säkerhetsnät, det kommunicerades förmodligen en hel del under dessa operationer, innan osv, och att ingen sk interception skett är omöjligt.

i mitt huvud finns följande scenarion och jag har tillskrivit eventuell sannolikhet (subjektivt)

1. Intelligence-kommuniteten visste om attackerna i förväg, men bestämmde att inte foila de, psykologiskt påverka och skrämma fransmannen. 60 %

2. intelligence-kommuniteten var aktivt med och bidrog i det materiella och logistiska, snubbarna som utförde det är patsies 20 %

3. utländsk underättelse masterminda attackerna; endast de har kapacitet att utföra sånt utan att dgse skulle upptäckt det. De är det antingen Mossad, cia eller mi6. Mossade för att man nog inte gillar frankrikes "palestina-vänlighet". 15%

4. hela grejen är en hoax. finns inga lik, inget blod, inga självmordsbombare. allt är en megahoax med crisisactors och dylikt som konstruerat en historia. 4.999999999%

5. det skedde exakt som sionistmedian beskriver det. 0.000000000001 %

vad tycker ni om mina siffror?
Citera
2015-11-17, 16:12
Medlem
wasd1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erak
Nej, du kan ha rätt att den ser lite stor ut. Kanske mer troligt en spårljuskula som antänds vid kollisionen. Där kommer även gnistor bakom bilen vid ca 00:05.

Hur menar du att detta skulle vara smällare? Kastar han dom? Varför brinner i så fall bara en medan alla andra uppför sig precis som skott mot väggen?

Som jag sa är det ju omöjligt att veta deras syfte utan att fråga dom. Det kan finnas tusen anledningar till att de akut behövde komma till andra sidan. Hon kan vara läkare t.ex. Har man span på skytten och gör det t.ex. vid magasinbyte är det den avsevärt kortaste och snabbaste övergången, speciellt då Passage Saint Pierre-Amelot vätter snett ut mot Boulevard Voltaire.

Drar man dock den långsökta kopplingen, de gjorde något "konstigt" = false flag, då är man efterbliven. Är dessa dina samlade bevis? En "smällare" och några som springer över en gata på ett sätt du inte förstår varför?

Jag kan inte se några på andra sidan förrän efter de sprungit över, efter klippet.

Som sagt var det bara något jag mindes, jag sparar inte allt jag läser. Men jag lyckades hitta något liknande här. "At one point a woman lying in the street shouting for help and he also filmed a police officer shielding a woman as they run across the road where the shooting was coming from." Det säger ju dock inte att händelserna hör ihop.

Smällarna avfyras undrifrån och uppåt där bilen står. De är kontrollerade. Det är så obvious att man mår illa. Du kan köpa en låda fyrverkeripjäser till nyår vetja. Visserligen inte samma standard eller kontrollerad. Men men. De gjorde ett misstag,..en smällare flög lite för högt och vi såg den ovanför bilen. Därför bilen ens är placerad där den är placerad. Vid framsidan av en gränd. Man får inte ens parkera sådär i Paris innerstad.

Hela platsen är/var avspärrad. Det finns klipp på liveleak på samtliga platser. Det var poliser överallt, dom stänger ned gator när sådant här inträffar. Därför det står metalstaket på andra sidan i videon som polisen placerar ut. Att den kvinnan som riskerar sitt liv skulle vara en doktor och springer så nära gränden som möjligt är bara löjligt skådespeleri. Och att "springa när de laddar om". Alltså, 1. har terroristen ett andra vapen? Ingen vet. 2 hur många är de som "skjuter"? Ingen vet.

Som sagt jag har kollat på klippet bild för bild i Sony Vegas det är någonting som exploderar mitt i luften och snuddar inte vid en vägg eller och att det skulle vara ngn slags spårljuskula i en AK47a..en terrorists Ak47a dessutom..alltså.. Just nu så ser du desperat och löjlig ut för först säger du en sak och sen en annan sak. Du är ju inte på riktigt. Du vill ju bara ha rätt så som du desperat slänger ur dig löjliga exempel som inte ens är vettiga.

Det är inte bara detta klippet som talar för en konspiraton. Att Obama och Cameron gör sina tal innan Hollande ens har uttalat sig är löjligt. De skriker terrorism. Dessutom 1,5hrs efter första attentatet. Förstår du hur lång tid det tar att först och främst skriva talet? Sminka presidenterna? Få pressen att anlända i tid i storstäder med sjukt mkt trafik? Få samtliga presidenter att läsa igenom sina tal och godkänna det som sägs. Alla president är nyktra och oupptagna i deras egna hemländer med andra saker.

Att de fortsätter fotbollsmatchen trots bombhot är ju bara skrattretande. Inne i baren så ser man inte en enda brandskada trots att en bomb small där också. Fönstrena, taket, golvet, allt är intakt. Att aftonbladet 22:15 och andra nyhetsmedier har bilder uppe och skriker terrorism är också bara pinsamt. Oj, vilket sammanträffande.. Vi talar om 15-25 minuter från första skott/bomb.

Jag bor i Paris just nu (om du vill ha bevis så har jag inga problem att ta en bild från mitt fönster med mitt nickname på papper). Jag flyttar hem i Januari. Folk här är som dumhuvuden. De är rädda för allt och deras okritiska tänkande är pinsamt. Om man ser till historien, 9/11, alla fake skolskjutningar i USA, Charlie Hebdo med den skrattande kvinnan som sett hennes pojkvän dö så framgår det att detta är högst troligt att vara samma smörja. Men du sitter ju bara och trollar och letar efter att bara ha rätt. Detta handlar ju inte ens om sunt förnuft längre. Du nämner "lysande spårkula i en ak47a", "gnista", "kulan tar i en vägg", "normalt med rökmoln" ? Ser du själv hur du slänger ur dig saker? Du kanske skulle stå fast vid en sak så det inte verkar som att du inte bara är ute efter att ha rätt? Du sitter i förnekelse just nu. Vad är du, 18 eller? Vakna.
Senast redigerad av wasd1234 2015-11-17 kl. 16:20.
Citera
2015-11-17, 16:13
Medlem
En allmän grej om araber. Jag är muslim och bott i sverige sedan jag föddes. har varit mkt i mosker osv på fredagar. Och det jag kan säga om dessa är att de är inte särskilt smarta, intellektuella osv. Även om ni studerar islamisk historia var det inte direkt araber som gjorde alla vetenskapliga genombrott. Det är inte ett folk som associeras med "kyla", kliniskt tänkande, rationalitet osv dvs många av de egenskaper som finns i västerländsk tänk idag. Därför menar jag att det är VÄLDIGT enkelt att manipulera deras, i brist på bättre ord, primitiva hjärnor... bara en reflektion från insidan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in